1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Smeermiddelen en vloeistoffen, wat en wanneer

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door JeeVee, 28 jun 2013.

  1. Hallo ik zit met een probleem de vorige eigenaar mijn vriendin heeft de olie en olie filter laten vervangen door de vader met 10w40 opzich geen probleem.
    nu gaan we zondag al op vakantie naar italie met de auto en viel me op dat het peilstok minimum aan gaf dus er moet olie bij. Kan ik er nu gewoon 5w 30 in gooien of moet ik het bij 10w 40 houden? heb nog 2.5 liter 10w40 van de action liggen namelijk of dat goed spul is twijfel ik..
     
  2. #22 Mansie, 16 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jul 2013
    Het lijkt mijn goedkoper om 10 jaar lang voor €100 je olie te verversen. Dan dat na 10 jaar je blok in elkaar draait.
    Daarom heb ik een poosje terug mijn olie en filter weer lkkr na een jaartje (10.000km) vervangen.
     
  3. Zijn meer van dit soort dingen, meer de feiten staan er al. Olie waar je langer mee doorrijdt is dikker, dus ververs je de olie voor de goede soort dan is die dunner. Kan me zo voorstellen dat je auto dan juist olie gaat gebruiken...
     
  4. Juist dikkere olie heeft langer nodig om dunner te worden waardoor het beter smeert. Dunnere olie is sneller door het blok, daardoor kan het ook eerder zijn smerende werking doen.
     
  5. #25 JeeVee, 17 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jul 2013
    MotorAnalyser
    Stuitte op een site en product die wellicht interessant zijn ivm de oliekwaliteitdiscussie... :dance:

    Product: Test
    Praktisch alles aan je auto kun je controleren, maar kun je ook binnenin de motor kijken en mogelijke mankementen of beginnende defecten opsporen?
    MOTOR ANALYSER pretendeert dat te kunnen..

    Eenvoudige controle
    Zoals je bij de dokter een druppel bloed nodig hebt om je gezondheid te controleren, is er maar een druppel olie nodig om mbv Motor Analyser de gezondheid van je motor te controleren.

    Het tijdig opsporen van fouten en hun oorzaken in de motor bespaart geld, verlengt de levensduur van de motor en verbetert de prestatie.

    Olie peilstok Trek de oliepeilstok eruit en laat één druppel motorolie op het MotorAnalyser-papier vallen, en laat dat even inwerken. Hoe beter de olie, hoe korter de inwerktijd. Na 2 tot 45 minuten kun je wat zien op het testvel. Eigenlijk moet je drie tot tien uur reactietijd geven, totdat het definitieve resultaat is ontstaan. Aan de hand van de vlek die zich vormt op het testvel, wordt zichtbaar of er in het oliemonster water dan wel brandstof zit. Ook roet, dus verbrandingsresten, geeft een zichtbare verkleuring. Hetzelfde geldt voor de oliekwaliteit, voor elk van deze elementen heeft de testvlek een bepaald beoordelingsgebied.

    Uiteraard ontvang je er een overzicht bij, waar je de diverse kleuren en effecten in de olievlek ter vergelijking naast kunt houden.

    Voor twee testen betaal je (tijdelijk?) een kleine 15 euro :bleh:

    Interessante site voor het analyseren van oliekwaliteit

    Klik hier voor een uitgebreide uitleg
     
  6. #26 JeeVee, 18 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jul 2013
    :cheer:Olieverversen hoe doe ik dat?:nocheer:

    Deze video geeft een duidelijke uitleg.

    • Carterplugring vernieuwen of oude ring verwarmen met gasbrander waardoor het koper weer zacht wordt en de ring weer herbruikbaar wordt.
    • Oliefilter met wat motorolie op de afsluitring vastzetten.
    • Carterplug met de hand indraaien en met het juiste moment, 37Nm, vastzetten.
    • Altijd controleren na het vullen op oliedruk (lampje dashboard uit bij lopende motor) en op olielekkage.
     
  7. Waarom zijn er zo weinig vergelijkende olietests?

    Ik heb er een gevonden na lang zoeken met veel voor ons onbekende Amerikaanse merken en een paar bekende. Opmerkelijk is de uitslag! :badgrin:

    Kijk hier voor de vergelijkende olietest: "Oils ain't Oils".....:ontopic:

    Olie op het vuur? :weetikniet:
     
  8. Hoe oud is de bovenstaande test?
     
  9. #29 JeeVee, 19 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2013
    Dateert van maart 2006.

    Uitgave 108 van het blad Street Commodores gaf een vergelijkende motorolietest met 18 producten, half en vol synthetisch onder de titel: Oils ain't Oils

    Hier vind je het originele artikel zonder advertenties en in de originele opmaak.:kwijl:
     
  10. #30 Marco Morello, 19 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jul 2013
    Hoezo opmerkelijk is de uitslag? Vind ik juist niet, het blijkt dat de goedkoopste olie niet de beste was. Dat had mij het meest verbaast.
    De gewonnen olie staat volgens de test hoog aangeschreven. Dus niks verrassend.

    Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat de olie die Ford de laatste jaren gebruikt erg goede olie is. Zeker als ik kijk hoe mijn oude blok (1.6 16v) er van binnen na zo`n 300.000km eruit zag. De hoonsporen vanuit de fabriek stonden er nog in. En dat na de mishandeling die het blok was ondergaan.
     
  11. "Ford" olie is naar mijn weten al jaren Castrol.
     
  12. Dat klopt helemaal en beide komen weer bij BP vandaan.
     
  13. Dat zal, de kwaliteit is de laatste jaren heel wat beter geworden.
    Castrol staat naar mijn beleving behoorlijk goed aangeschreven.
     
  14. Stuurbekrachtiging is aangepast zie begin post. :thumbs:

    Tot 1:3000 olieverbruik wordt als normaal gezien. FoFo verbruikt meestal veel minder, oorzaak kan zijn dat er vocht door de olie wordt geabsorbeerd vanwege de vele korte ritten die er worden gemaakt. Pas bij een lange rit onder zware omstandigheden (bijv. vakantierit 800+ km in de zomer) kan het peil behoorlijk zakken omdat het vocht is verdwenen.:mrgreen:

    5W30 is standaard voorgeschreven, 5W40 is goedkoper.
     
  15. Je kunt ook naar de brezan gaan en ze printe een tabel uit wat er alemaal in je fofo moet zoals stuurbekrachtiging moest ik automatic gear vloeistof hebben..
    Ik was 33 euro kwijt voor:
    1liter 5w30 kroon oil
    1liter Automatic transmission fluid kroon oil sp 2012
    1 liter remvloeistof dot4 kroon oil
     
  16. #36 JeeVee, 12 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2013
    Aan welke eisen moet motorolie voor de FoFo voldoen

    We gaan uit van de eisen die :ford: aan de motorolie stelt: WSS-M2C913-C, WSS-M2C913-B en WSS-M2C913-A. Vindt de waarde voor de afzonderlijke parameters met behulp van de Lubrizol Relative Performance Comparison Tool. Na invulling ziet de radarplot er als volgt uit:

    [​IMG]

    Uitkomst: de mate van bescherming tegen de effecten van een specifieke parameter: 0 = minimaal, 10 = maximaal.

    Wear: 6
    Sludge: 7
    Piston Deposits: 7
    Oxidative Thickening: 6
    Fuel Economy: 8
    Aftertreatment Compatibility: 1
    Soot Thickening: 7

    De getallen worden met name bereikt door de dopes (tot wel 25%!) die in de moderne motorolie zit. Deze dopes bepalen naast de synthetische basisolie de kwaliteit van de olie!

    Verklaring van de parameters in het Engels:

    Wear: One of the most important functions of a lubricant is to reduce the amount of engine wear. if moving metal parts are allowed to come into contact, they suffer damage. As this damage worsens, engine performance can deteriorate to the point where the engine no longer functions. Wear can occur in the engine anywhere there are moving parts, such as the valve train area. Wear is primarily controlled by zinc dialkyldithiophosphates (ZDPs).

    Sludge: Inefficient gasoline fuel combustion and partial lubricant oxidation can form polar species that accumulate in the oil (commonly called sludge). Sludge can block oil filters and small channels within the engine, leading to oil starvation and generally interfering with lubricant performance. Sludge is primarily controlled by dispersants.

    Piston deposits: During use, the engine combustion chamber reaches hundreds of degrees Celsius and forms many reactive species. They combine to form deposits in and around the piston. If not controlled, these deposits can build up and damage the engine by allowing hot combustion gases to pass into the crankcase, severely impacting lubricant performance. Piston deposits are primarily controlled by detergents.

    Oxidative Thickening: During use, engine oil is exposed to high temperatures, and highly reactive, oxidizing species are formed during combustion. Lithe oil does not resist the resulting oxidation, its viscosity increases as polar species accumulate. At some point, the oil becomes too thick to be pumped around the engine, which can quickly result in engine damage. Oxidative thickening is primarily controlled by antioxidants.

    Fuel Economy: To lower carbon dioxide emissions, engine oils are being required to provide greater fuel economy. Improved fuel economy is normally achieved by using lower viscosity oils (HTHS viscosity <3.5cP) and friction modification technology.

    Aftertreatment compatibility: To meet emissions requirements, many engine manufacturers are using aftertreatment systems. These can be affected by lubricant components that reach the system through the exhaust. To achieve aftertreatment compatibility, specifications are being introduced to limit the level of various lubricant components. Reducing components such as sulphur and phosphorus and chemistry that can lead to high sulphated ash can improve lubricant compatibility with the aftertreatment system.

    Soot thickening: Imperfect fuel combustion can lead to the formation of small, carbonaceous particles (commonly called soot). Soot formation is much more common in diesel than in gasoline engines due to differences in fuel and combustion. If soot is not dispersed, it aggregates to form larger particles that can increase lubricant viscosity and engine wear. In extreme cases, soot can block channels and filters within the engine, leading to oil starvation. Soot thickening is primarily controlled by dispersants.
     
  17. #37 JeeVee, 12 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2013
    Vergelijking Techo 5W40 olie t.o.v. Ford-olie 5W30

    Vul de Techno olie-specificaties in het Performance Comparison Tool van Lubrizol, de radarplot is ingevuld zonder de specs van Porsche en GM, omdat deze niet in het tool zijn opgenomen. De uitkomsten kunnen dus gunstiger zijn. In de radarplot zijn ook de eisen die Ford stelt aan de FoFo-motorolie opgenomen.

    [​IMG]

    De gemeten waarden zijn (tussen haakjes de Ford 5W30-olie):
    Wear: 6 (6)
    Sludge: 6 (7)
    Piston Deposits: 7 (7)
    Oxidative Thickening: 10 (6)
    Fuel Economy: 3 (8)
    Aftertreatment Compatibility: 4 (1)
    Soot Thickening: 8 (7)

    De Techno 5W40 olie overtreft of is gelijk aan de specs die Ford stelt, behalve voor fuel economy 3 i.p.v. 8 en sludge 6 i.p.v 7. We hebben niet de effecten op de uitkomsten van de Porsche en GM specs meegenomen, wellicht dat ook de cijfers voor Fuel Econemy en Sludge verbeteren.:cheer:

    5W40 olie is dikker dan de FoFo Ford 5W30 olie bij hogere temperaturen. Dit kan bij oudere motoren met hogere kilometerstanden (> 100k) een voordeel zijn ivm de ruimere toleranties tgv slijtage, zodat toch voldoende oliedruk kan worden opgebouwd.:cheer:
     
  18. #38 dutchguy, 9 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2013
    Leuk verhaal, maar waarom nou niet gewoon goede olie kopen?
    Goede (en correcte aanbevolen) olie is niet duur!

    Voorbeeld: Eurol Fortence 5w30.
    Voldoet aan de nieuwste Ford WSS-M2C-913D specificatie
    en is backward compatible met de 913A/B/C standaarden evenals de 912A
    Verder Acea a5/b5 (2008 en 2010)

    Zet deze specificaties eens af tegen jouw Action olie, welke ook nog de 2e keus is qua viscositeit....
    Deze Eurol olie koop ik in voor minder dan 5 euro per liter.

    Dat even samenvattend heb je dus een duidelijk betere olie voor minder dan 2 euro per liter prijsverschil.
    Dat scheelt je maximaal 10 euro op een oliebeurt, en je mag het maar liefst 20.000km laten zitten ipv 10.000km ;)
    Als je 20.000km per jaar rijdt ben je dus met je goedkope olie 2x je olie aan het wisselen en dus ook 2x je oliefilter.

    Dat is dus in het jaar ongeveer 9 liter olie (9x3euro =27 euro) en 2x een oliefilter (2x 7,50 euro = 15 euro)
    Dus zeg maar 45 euro per jaar.

    Met de duurdere (en betere) olie ben je dus maar 30 euro per jaar kwijt inclusief filter.
    En om nog maar niet te spreken van de tijd die je er weer in moet steken en afgewerkte olie afvoeren, etc.

    Dus gefeliciteerd met je goedkope olie :) Je bent 15 euro duurder uit en je focus verbruikt meer brandstof ;)
     
  19. #39 JeeVee, 10 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2013
    Je hebt gelijk Eurol Fortence 5W30 voldoet uitstekend in de FoFo 1.:thumbs:

    Als ik kijk naar de prijs waarvoor jij inkoopt dan is 5 euro heel laag. Als particulier betaal je voor deze olie zover ik kan zien bij de goedkoopste (www.autopartswinkel.nl) die ik gevonden heb 8,40 euro per liter, uitgaande van een can van 5 liter thuis afgeleverd.

    Je kunt met de Techno-olie ook max. 20.000km rijden (heeft ook LongLife-eigenschappen) maar dit raad ik in verband met het gemiddelde gebruik in Nederland (korte afstanden, lage belasting, gematigd klimaat) niet aan.

    Daarvan uitgaande blijft de Techno-olie 7,50 per jaar goedkoper. Geen dramatisch getal. Uitgaande van een hypothetische brandstofbesparing van 2% op 20.000km (400km geeft ca 48 euro besparing) t.o.v. de Techno-olie, dan blijft de Eurol olie zeker aantrekkelijk!

    Originele Ford motorolie 5W30 (o.a. bij www.carok.nl) uitgaande van 5 liter drum thuis bezorgd: 6,91 per liter.

    Doel van mijn verhaal was om aan te tonen dat goedkoop geen duurkoop hoeft te zijn en dat de verschillende merken motorolie aan de hand van standaard specificaties goed kunnen worden vergeleken. De hoge prijs van de olie gekoppeld aan een bekend merk wordt vaak synoniem aan kwaliteit bevonden. :rock:
     
  20. Analyse van motorolie Eurol Fortence 5W30

    [​IMG]

    De gemeten waarden van motorolie Eurol Fortence 5W30 zijn (tussen haakjes de Ford 5W30-olie):
    Wear: 7 (6)
    Sludge: 7 (7)
    Piston Deposits: 7 (7)
    Oxidative Thickening: 5 (6)
    Fuel Economy: 8 (8)
    Aftertreatment Compatibility: 1 (1)
    Soot Thickening: 7 (7)

    Conclusie: Eurol Fortence 5W30 past prima in het plaatje van de Ford 5W30 olie, behoudens de waarde voor 'Oxidative Thickening' deze is 5 i.p.v. 6. :thumbs:
     

Deel Deze Pagina