1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sierstrip dak losmaken?

Discussie in 'Exterieur' gestart door ebvdijk, 20 okt 2010.

  1. Mijn FoFo heeft last van een lekkage, er druppelt na een flinke regenbui water uit het rooster van de achterstijl en de hemelbekleding is nat waar deze over gaat in de kunststof beplating. Het lijkt erop dat het het vanaf de sierlijst komt. Ik heb de auto al deels gestript (kunstof beplating achterstijl los en hemelbekleding deels los) om te kijken hoe deze strip vast zit maar ik heb geen idee waar ik de bevestiging moet zoeken. Het enige wat ik kon zien was de gordijn airbag. Wie kan mij verder helpen?

    Alvast bedankt.
     
  2. Misschien verstandig om erbij te zetten om welk type focus het gaat. Weet je zeker dat de lekkage niet bij de achterklepscharnieren vandaan komt. Bij de focus 2 is dit een bekend probleem. Als dat zo is moeten de scharnieren opnieuw afgekit en gelakt worden.
     
  3. Het gaat om een FoFo II fase 1 station, bouwjaar 2005. Van de achterklepscharnieren had ik op dit forum ook al gelezen echter zien de naden er ogenschijnlijk goed uit. Ik heb zowel de dakrails als de scharnieren getest met een flinke plens water, maar toen heb ik nergens water naar binnen zien komen. Ik weet dus nog niet 100% zeker of het van de dakrails komt. Alle info is welkom.
     
  4. je moet met een tuinslang op de auto spuiten, en dan van onder naar boven werken, iemand anders in de auto klimmen met een zaklamp en kijken wanneer het gaat stromen.
    Je moet vaak lang sproeien voor het gaat lopen.. 15-30 min..
     
  5. Ik heb vorige week hetzelfde probleem gehad.
    Voorzichtig de sierstrip losgemaakt met een scherp hobbymesje. (strip zit nl geplakt). Daarna de oude kitrand verwijderd en drooggeblazen. Vervolgens een elastische kitlaag aangebracht. De sierstrip een dag met een tape vastgezet zodat hij weer goed vast zit. Daarna geen problemen meer gehad.
     
  6. Bedankt voor de tip fofoII. Echter bij de Ford dealer blijven ze erbij dat de strip van binnen uit vast zit. Als het weer wat warmer is, ga ik er toch maar eens een keer naar kijken en als dan toch de hemel los is wil ik gelijk een interrieurlampje boven de achterbank maken.
     
  7. ik heb precies hetzelfde probleem. ook lekkage op de plek waar de dakbekleding tegen het plastic van de c stijl zit.
    Ik denk ook dat het aan de strip op het dak ligt. Zou graag willen weten of deze vast geschroeft of alleen geplakt zit.
    achterklep schanier ziet er verder goed uit dus ik denk niet dat dat het is.

    ebvdijk, heb je het bij jou al opgelost?
     
  8. Zit geplakt. Heb ik ook gehad. Dealer heeft strip deels losgehaald en daarna afgekit en gelijmd. Bij mij hingen de druppels ook aan het rooster in de achterstijl, over de bekleding van de kofferbak en het schuim in het ene vakje was volledig verzadigd van het water. Het leek wel een spons.

    Het is nu opgelost. Kosten willen ook nog enigzins mee.

    Lijkt toch wel een vaker voorkomend probleempje te zijn.
     
  9. ik heb het ook !

    Ook ik heb last van de lekkage (volgens mij ergens via de sierstrip op het dak) via het luchtrooster bij de achterklep.. na regen een plasje water op de afdekhoes en een nat hemeltje in de hoek bij de overgang van hemel/kunstof.
    De druppels hangen aan het rooster.

    Mijn focus is er een van 2005(maand11) wagon champion type 2.

    Weten jullie zeker dat hij geplakt is? en zo ja.. zitten er soms gaten onder waardoor het water naar binnen komt ? en waar plak en kit ik hem het beste weer af ?
     
  10. Nou dit probleem lijk ik ook te hebben, na het opnieuw kitten en lakken van de scharnieren is het dus niet weg zag ik vanmorgen... Echter heb ik een dakrails... die lijkt mij niet geplakt te zitten... :lol::lol:

    Wat zou het kunnen zijn? Heb nog garantie dus ga er sowieso mee terug. Aan de ventilatieroosters te zien is het probleem er al een tijd.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Auto staat bij de garage en het is idd de dakrails... die gaan ze verwijderen, opnieuw kitten en monteren. Schijnt een arbeidsintensief klusje te zijn.
     
  12. Zelfde probleem hier, maar ook met de T-track dakrails. Lijkt achteraan een soort klinknagel in te zitten als bevestiging. Is dat zo?

    Ik ben eigenlijk van plan de hemel er even uit te halen en de bevestigingen van binnenuit te kitten. Indien mogelijk draai ik ze iets los en trek ze dan aan met kit ertussen. Kan dat?
     
  13. En nu bij mij hetzelfde verhaal.. Ik ga ook de dakrails eraf halen, zit een scheur in de lak kan ik zo al zien.. Hoe krijg ik die los, iemand tips?
     
  14. Is de auto voorzien van dakrails of heeft deze geen darails maar de zwarte kunststof strippen in het dak met daarin de openingen (afdek plaatjes) voor dakdragers?

    Wanneer de auto is voorzien van de zwarte strips in het dak zijn deze verlijmd. Door de strips en het dak voorzichtig te verwarmen met een föhn wordt de kit/lijm wat zachter waardoor de strips gemakkelijker te verwijderen zijn. Bij hogere buitentemperaturen gaat het verwijderen ook aanzienlijk gemakkelijker als wanneer het buiten koud is.

    Wanneer je de strips niet verwarmd is de kans aanzienlijk dat je bij het lostrekken van de strips ook de lak mee los trekt. Het gevolg hiervan kan zijn dat het dak deels (of zelfs geheel) opnieuw gespoten moet worden.

    Je moet er vanuit gaan dat de strips bij het verwijderen dermate beschadigen dat ze niet opnieuw gebruikt kunnen worden. Daarnaast is het vooral een kwestie van de oude lijm/kit verwijderen, alles goed schoon en droog maken en opnieuw kitten. Let er hierbij op dat je een goede kwaliteit carrosserie kit gebruikt (zeker geen siliconenkit o.i.d.).
     
  15. #15 Demostar, 16 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 apr 2016
    [​IMG]
     
  16. Dit zijn de lage dakrails.

    Deze dakrails zijn vanaf de binnenzijde van het dak bevestigd. Om deze los te kunnen maken moet eerst de hemel worden losgemaakt en een stuk laten zakken of helemaal verwijderen.
     
  17. #17 wiebson, 29 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2016
    Bij mij is de lekkage weer terug. Lijkt op dezelfde plek te zijn als eerst... de t-track dakrails dus. Ben zelf wat op onderzoek uitgegaan en het water hoopt zich op op de plek waar drie verschillende plaatdelen op elkaar gelast zijn. Achteraan in de hoek dus bij de d-stijl.

    Mogelijk is de achterkant van de t-track rails de boosdoener. Iemand een idee hoe ik het achterste afdekkapje van de rails eraf kan halen? Anders bel ik de garage even.

    Gister even bij de dealer geweest, volgens de monteur kan het achterste kapje er alleen af als je de dakrails demonteert. Het kapje zit namelijk op de een of andere manier in de rails geschoven... We zagen wel wat kleine scheurtjes in de kit bij de las waar het linker scharnier zit dus hopelijk komt het water daar doorheen. Was ook wat roestig dus daar moet maar eens wat kit op.
     
  18. Ook bij mij lekte het rechtsachter uit het rooster, ik heb dan geen dakrails maar die zwarte strippen, deze voorzichtig losgemaakt over de achterste meter.
    En idd scheurtjes in de kit over de laatste 10-15cm, ik heb alles schoongemaakt en ontvet vervolgens gekit met polymax express.
    Gekit vanonder de strip tot aan rubber van de kofferklep, en na de laatste regenbuien en wasbeurt alles kurkdroog.
    Heb wel meteen ook links gekit, was daar niet lek, maar wel scheurtjes in de kit.
     
  19. Na een wat grondiger onderzoek bij de carwash met afwasmiddel en een hogedruk luchtspuitje kwamen er belletjes bij de pijltjes op de plaatjes vandaan. Daar kan dus lucht uit dus water in. Binnenkort maar eens gaan kitten want het begint wel wat irritant te worden zo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je kan eigenlijk haast geen gaatje of scheurtje zien bij de scharnieren maar blijkbaar druppelt het water daar toch langzaam naar binnen. Na een beurt van de carwash is het niet nat dus het water moet langzaam stromen blijkbaar.

    Als de plaatjes niet weergegeven worden op het forum dan moet je ze even los in een browser venster plakken, ligt aan dropbox ofzo...
     
  20. Ik weet niet of ik een naam mag linken hier maar deze vloeibare kit heb ik vaak met succes gebruikt op mijn zeilboot, dun als water en drinkt in de scheurtjes en word daar rubberachtig zoals gewone kit.
    Heb er diverse lekkages mee kunnen dichten tussen bootbeslag en dek en dergelijke.
    Dit moet ook lukken bij de kitscheurtjes in de FoFo.

    https://www.wagenaarwatersport.nl/capt-tolley-s-creeping-crack-cure.html
     

Deel Deze Pagina