1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schakelaar achterklep vervangen wagon

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door rfknol, 4 apr 2011.

  1. #1 rfknol, 4 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jan 2015
    Omdat er nog wel eens iemand is met een kapotte schakelaar in de achterklep hier even een how to om die te vervangen.

    Men neme:
    - Torx 25
    - ratel 10mm (eventueel een steeksleutel 10 voor het lastige moertje)
    - schroevendraaier voor de kentekenplaathouder
    - schakelaar (finis 1480278, 53,39 euro)
    - een half uurtje tijd

    Als eerste haal je de plastic bekleding van je achterklep af. Deze zit met 1 schroefje in elk handvat vast. Verder zit hij geklikt. Ook zit hij aan de rest van het plastic rond het raam geklikt. Je hoeft daar alleen even het grote stuk daarvan los te maken.
    Plaats van de schroeven.
    [​IMG]

    Eenmaal het plastic eraf kun je mooi zien waar de klemmetjes zitten.
    [​IMG]

    Nu kun je de strip boven de kentekenplaat losmaken door de 4 moertjes los te draaien.
    Nr 1
    [​IMG]

    Nr 2
    [​IMG]

    Nr 3
    Deze kon ik met mijn ratel niet bij omdat ik geen verlengstuk heb. Daarom heb ik m maar met een steeksleutel gedaan.
    [​IMG]

    Nr 4
    Bij de blauwe cirkel zit het stekkertje voor de schakelaar.
    [​IMG]

    Nu is de strip boven de kentekenplaat los. Om hem er makkelijk af te krijgen heb ik de kentekenplaathouder ook losgemaakt. Deze zit behoorlijk in de weg.
    Nu kun je bij de schakelaar, deze zit met 2 klemmetjes (1 aan elke zijkant) vast. Het omcirkelde rubber kun je eruit trekken en dan meteen het hele kabeltje eruit.
    [​IMG]

    Alles terug zetten gaat uiteraard in omgekeerde volgorde.
     
  2. #2 BarryST, 4 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2011
    Duidelijke how-to :thumbup:

    Wel een hele klein kanttekening:

    Behoeft geen uitleg, denk ik;)
     
  3. Veranderd:oops:
     
  4. Prima how-to, heeft me erg geholpen! Wel nog een aanvulling:

    Het FINIS nummer van het complete onderdeel inclusief kabeltje is niet 1480278, maar 1346324. FINIS 1480278 blijkt niet te bestaan, maar wellicht bedoelde je 1480287. Dit is ook een achterklepschakelaar, heeft exact dezelfde afmetingen en past dus ook op dezelfde plek. Zo te zien en te voelen is het een nieuw ontwerp, misschien wel beter waterdicht? Klinkt dus goed, MAAR: 1480287 is een losse schakelaar zonder kabel. Er zit wel een stekkeraansluiting op, maar daar heb je niets aan omdat op de originele schakelaar het kabeltje ingelijmd zit. In het systeem bij de dealer bleek het benodigde kabeltje met passende stekker ook niet los te bestellen. Vreemd, maar waar. Dus: als je voor een één-op-één vervanging gaat, kies dan voor FINIS 1346324. Met een extra kitrandje voorkom je dan zelf wel dat het lekkageprobleem terugkomt.
     
  5. Dan is het nummer misschien veranderd. Ik had het nummer overgenomen van de verpakking en rekening. Typfoutje zou kunnen ja:)
     
  6. Zou heel goed kunnen natuurlijk dat het is aangepast. Of mijn dealer had nog een hele ouwe verpakking liggen, dat kan ook.
    Maar goed, het leek mij voor toekomstige lezers handig om te weten dat er verschillende versies in omloop zijn en dat er mogelijk een ander nummer op staat.
     
  7. Dit is wat er in E-cat over te vinden is.

    Finis 1480278 Schakelaar €38,96

    Finis 1346324 Schakelaar €38,96

    Finis 1480287 Schakelaar €29,87

    Dit zijn 3 bestaande afzonderlijke nummers die niet naar hetzelfde nummer doorverwijzen. Wat het verschil is tussen de 3 schakelaars weet ik niet. Grote kans dat er ergens verschil in bouwjaar/model zit.
     
  8. OK, even op een rijtje...
    1346324 is 100% identiek aan de originele schakelaar met aangelijmde kabel die in mijn Focus 2 Fase 1 wagon zat.
    1480287 is de schakelaar zonder kabel, ander ontwerp maar zelfde afmetingen. Kun je alleen gebruiken als je oorspronkelijke schakelaar geen vastgelijmde kabel heeft, tenzij je wil gaan solderen.
    1480278 bestaat dus toch! En als ik de originele post van rfknol lees, is dit ook een één-op-één vervanging van de originele schakelaar inclusief kabel. Vreemd dat mijn Ford dealer beweerde dat de 1480278 niet zou bestaan. Maar goed, als ik die dealer mag geloven was de catalogusprijs van de 1480287 ook gelijk aan die van de 1346324 en dat klopt ook niet met JW's verhaal. Blijft warrig, maar waar het mij om gaat: dankzij de hulp van rfknol werkt mijn achterklep weer als vanouds!! :thumbs:
     
  9. Tijdens het vervangen van de klepschakelaar viel mij op dat er ook wat corrosie in één van de kentekenplaatverlichtingen zit. Blijkbaar zit er op meer plaatsen vocht...
    Nu waren de rubbers die tussen de zwarte afwerkstrip en de carrosserie zitten nogal platgedrukt en uitgedroogd. Ik vermoed dan ook dat daar de oorzaak zit. Zijn die rubbers te vervangen? Of is er een materiaal te adviseren dat je zelf op maat kunt knippen, zodat je het meteen over de hele lengte kunt aanbrengen (het zit nu alleen boven de lampjes, niet boven de schakelaar)? Iemand een idee en/of een FINIS nummer (Focus 2 Fase 1)?
     
  10. Er zijn er een aantal die m gewoon gekit hebben.
    De schakelaar die ik gehaald heb is waarschijnlijk een gewijzigde variant omdat er water in zou kunnen komen in de originele. Dat is mij tenminste gezegd in Zwolle.
     
  11. De schakelaar die ik heb meegekregen was identiek aan het origineel. Tenminste, dan neem ik aan dat de schakelaar die er in zat nog origineel was: een grijze schakelaar met een zwarte handgreep (van toch wel wat slapjes aanvoelend rubber). De 1480287 waarover ik eerder schreef is niet grijs maar helemaal zwart en je ziet dat verschillende onderdelen met kleine schroefjes aan elkaar zitten. Bij deze schakelaar is de rubber handgreep van veel stugger materiaal. Ik kan me voorstellen dat dit het nieuwe ontwerp is dat beter waterdicht zou moeten zijn, maar er zat dus geen kabel met stekker aan.
    Hoe dan ook, ik heb maar een lekkere kitrand rond de aansluiting van het rubber van mijn nieuwe schakelaar gelegd. Bij de kentekenverlichting is dat alleen wat lastiger, omdat die armaturen aan de bovenkant helemaal open zijn. Als er water achter je sierstrip kan komen, kan het daar ook je lamparmatuur in. Daarom het idee om die rubber afdichtstrips te vervangen door iets wat wel werkt.
     
  12. Ik heb zelf afgelopen weekend mijn achterklep schakelaar vervangen en heb nog een paar aanvullingen.

    De 2 binnenste moeren (van de 4) waarmee de strip aan de achterklep vastzit kun je het makkelijkst bereiken als je de 3 boutjes van de ruitenwissermotor losmaakt, de motor tegen de klok in wegdraait ( je wisserblad buitenop gaat dan iets rechtop staan ) en dan kun je met een ratel makkelijk bij deze twee moeren.

    Wat betreft de doorgang van het kabeltje zit aan de kabel een rond rubber terwijl het gat in de nieuwe achterklep langwerpig is.
    Ik heb vorig jaar een nieuwe achterklep gekregen en wat ik mij kan herinneren had mijn oude achterklep wel een rond gat.
    Wel raar dat een nieuwe sacheklaar ( zonder aangegoten kabel maar wel met extra kabeltje van ca. 10 cm waar de rubber doorvoer op zit) niet ook een langwerpig/ovaal rubber heeft.

    Of zouden er 2 modellen kabeltjes zijn - rond voor fase 1 en langwerpig voor fase 2 ? Volgens mijn kenteken zou de computer zeggen dat ik een (oud) rond gat heb.
     
  13. Gisteren ging mijn achterklep spontaan open (van het slot). Vanmiddag op weg naar de garage ging hij weer spontaan open op de A13. In de garage hebben ze de schakelaar vervangen maar hij ging nog steeds spontaan open, Wellicht kan dit aan de bedrading liggen?
    Als iemand tips heeft hoor ik die graag. BVD.
     
  14. Het zou inderdaad aan de bedrading kunnen liggen. Het gebeurt nog wel eens dat de bedrading in het doorvoer rubber tussen carrosserie en achterklep doorschuurt.

    Je kan eens kijken of de bedrading in het rubber nog heel is en geen tekenen heeft van slijtage.
     
  15. Gelden de onderdeelnummers voor de schakelaar ook voor een Focus C-Max uit 2004? Bij mij het het knopje in het rubber kapot (dat voel je ook) Lijkt mij dus makkelijk te vervangen met deze beschrijving.

    Maar ik wil natuurlijk wel het goede onderdeel bestellen. Ik open nu de achterklep altijd met de sleutel.
     
  16. Dat durf ik niet te zeggen. Maar de dealer zal je meteen de goede kunnen geven.
     
  17. Kleine update - en zonder het onderdeel vervangen te hebben; de schakelaar (1480278) kost bij de dealer nu € 53,59. Ik ga 'm morgen ophalen en dit weekend monteren...
     
  18. Hmm dan hoop ik dat deze het voorlopig vol blijft houden. Is dus behoorlijk wat duurder geworden :nocheer:
     
  19. In 2010 nog 35 euro, als deze stijging procentueel doorgaat zit je in 2019 op 80 euro:lol:. Ik heb de derde helemaal gekit en die lijkt het wel te blijven doen.
     
  20. [MENTION=3311]rfknol[/MENTION] Robert, zou jij het onderdeelnummer en de huidige prijs in je beginpost erbij willen zetten?
    is mooi duidelijk bij het overzicht, thnx :thumbup:
     

Deel Deze Pagina