1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

roetfilter-verwijderen-mag-niet-meer-hoe-controleer-je-dat-in-de-apk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wika, 9 apr 2017.

  1. hmm MRB verhoogt met 250 euro....
    even een rekensommetje, 50K p/j is dus iedere 3 jaar een nieuw filter á 1000 euro.
    3 jaar 250 extra MRB betalen is dan euh.....250 euro overhouden :thumbup:

    wat een kansloze actie van die 2e kamer tr*t :uzi:
     
  2. Beetje raar ook, want of ik nou onze auto (1.6 tdci uit 2006) met roetfilter neem of eenzelfde uitvoering zonder roetfilter, de mrb is in beide gevallen gelijk.
    Nou haal ik het roetfilter eronder uit en dan ga ik ineens meer mrb betalen?!?!!
     
  3. Nee wordt geen onderscheid gemaakt, geen is geen ongeacht de type goedkeuring.

    Ik vind het belachelijk, eenmaal een goedkeuring altijd een goedkeuring. Of je verbiedt het op grond van zwaarwegende feiten (denk aan asbest bijvoorbeeld) of je accepteert het. Eventueel geef je schonere alternatieven een subsidie, maar eigenaren een boete opleggen die een auto hebben gekocht die voldoet aan de typegoedkeuring uit die tijd daar heb ik weinig begrip voor.
     
  4. #5 Dark Angel, 10 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2017
    Indd ronduit belachelijk
     
  5. Het autorijden wordt hoe langer hoe meer onaantrekkelijk gemaakt.
    Ik ben (voorlopig) blij dat ik overgestapt ben naar benzine. Daar zullen ze voorlopig nog niet zo moeilijk doen als bij de diesels.
     
  6. Ik denk dat dit juridisch een lastig geval gaat worden voor de overheid.

    Het is afgelopen jaren legaal geweest om het roetfilter te verwijderen.
    Vooral bij de wat oudere auto's was dit een economisch alternatief (lees: euro4)
    Nu komen de meeste euro4 motoren prima door de apk-roetmeting zonder het fabrieksfilter. Niets aan de hand zou ik zeggen.
    Bij Euro5 modellen wordt het al wat lastiger.

    De staatssecretaris maakt het nu achteraf toch weer strafbaar om het filter verwijderd te hebben. Dat dit gebeurd is in een periode dat het volkomen legaal was maakt in dit geval niets uit! En daar gaat het mis.

    Het is ongeveer hetzelfde als morgen een 80km weg veranderen in een 60km weg en iedereen die de afgelopen de afgelopen jaren keurig 80 heeft gereden alsnog een bekeuring te sturen.

    Het is hier wachten op de eerste rechtszaak.
     
  7. #8 jjonkie, 10 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2017
    De regelgeving is lastig te handhaven en het zal niet met open armen worden opgevangen door de de diesel rijders maar ik ben van mening dat dit een goede stap is.

    Die roetfilters zijn er niet voor niets. De auto liefhebber die liever niet achterom kijkt zal het niet met me eens zijn maar wij ademen die rommel allemaal in met zijn allen. Ik zie soms mooie auto's rijden met een dikke roetdeken achter zich aan bij het optrekken dat wil je niet weten. Echt vies en het ziet er ook niet uit natuurlijk. Anno 2017 kan dit echt niet meer.

    Bewezen gevaarlijk en schadelijk voor mens en milieu...

    Dus mocht je 40/50k per jaar rijden dan snap ik echt wel dat je niet wilt leeg lopen op benzine kosten en dat elektrisch nog niet praktisch genoeg is ( en erg duur ) maar neem alsjeblieft je verantwoording voor je kinderen en je medemens en laat het roetfilter reinigen of vervangen als er problemen zijn..

    Eens met rfknol, voorlopig zullen ze benzine nog wel met rust laten. Ik ben ervan overtuigd dat we over 10 jaar geen diesel personen auto's meer nieuw kunnen kopen. Diesel is dan alleen voor busjes, vrachtwagen, bussen etc. Personen auto's zijn dan allemaal benzine hybrid of volledig elektrisch en misschien nog een klein deel waterstof. Het roetfilter probleem lost zich dus vanzelf op. Daarom snap ik wel dat de overheid hier niet te veel tijd en geld in wil steken.
     
  8. ik kan in het hele verhaal meegaan zolang het milieu gediend wordt.
    het is de regering alleen maar te doen om het geld en niets maar dan ook niets dient hier het milieu.

    250 euro extra MRB, een roetfilter wat meer dan 1000 euro kost?
    en van dat geld wat ze extra binnenharken wordt de lucht schoner? laat me niet lachen.

    en hoe zit het met al die gesubsidieerde hybride leaserijders die hun stekker ergens in de schuur of op zolder heeft liggen?

    als dieselrijder wordt ik alleen maar genaaid en een subsidie om mij in een hybride of elektrische auto te krijgen bestaat niet.
     
  9. #10 jjonkie, 10 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2017
    er zijn twee manieren om gedrag te veranderen straffen of belonen...

    Het eerste is makkelijk en wordt dus veelvuldig gedaan helaas..

    Als het filter van jouw Focus aan vervanging toe is dan is de kans groot dat jij er voor kiest om een nieuwe te plaatsen.. Mede door dit soort regels.

    Dus ja, de lucht wordt er wel een beetje schoner van.... is het leuk voor jou ? Nee dat is het niet inderdaad.

    EDIT: Trouwens vol met je eens over de PHEV en Plugins waarvan de laadkabel nog in de verpakking zit.. Gelukkig is daar inmiddels wat aan gedaan..
     
  10. #11 Marco Morello, 10 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2017
    Ff vluchtig gelezen, maar wat als je auto af fabriek al geen roetfilter had?
    Onze MKII heeft vanaf fabriek al geen roetfilter (gelukkig niet). Gaan ze bij ons de MRB ook verhogen met €250,-?

    Verder bevestigd het artikel het vooroordeel van vrouwen.... vrouwen en auto's gaan niet samen. :grin:

    En al die leeggeklopte katalysatoren of katvervangers onder de benzine auto's hebben we het niet over. ;).
     
  11. Nee dan verandert er niks. Het gaat alleen om de auto's waar er 1 onderweg is gehaald.
     
  12. Ah fijn. Dus dan wordt onze 1.6 tdci ineens meer waard. :lol:
     
  13. Dat het beter is voor het milieu is om een roetfilter is wel duidelijk, maar daar zijn nogal wat nuances op te verzinnen.

    Het 'probleem' zit voornamelijk in de euro4 en euro5 modellen.
    Euro4 modellen zonder roetfilter halen zonder problemen de uitstootnorm, mits de motor goed loopt en geen slechte tuning heeft (die laatste 2 zijn belangrijk).
    Waarom moet je dan gestraft worden met 250 euro per jaar als je een slecht functionerend onderdeel verwijderd. Je voldoet immers nog steeds aan de uitstootnorm?!
    Het gaat hier om auto's voornamelijk tussen 2004 en 2009 , zodra er een probleem is en hier ruim 1000 euro voor neergetikt moet worden is zo'n auto al snel economisch total-loss. Dus export naar een land waar het niet boeit of naar de sloop.
    Het is niet lastig te bedenken dat het allemaal niet zo goed is voor het milieu, wat je ook kiest. Het verwijderen van een filter en uitprogrammeren is in mijn ogen financieel en voor het mileu de beste keuze (zolang de motor zelf maar in goede conditie is uiteraard).

    De Euro5 modellen hebben al een redelijk strakke normering.
    Het verwijderen van een filter wordt hier al minder vaak gedaan om die reden.
    Ook gaat een euro5 roetfilter vaak veel langer mee (hangt wel van de fabrikant af).
    Het betreft hier auto's van 2009 tot 2014.

    Euro6 is dusdanig strak gereguleerd dat ik er nooit een filter uit zou slopen.
    Dit soort auto's vallen meteen door de mand bij een apk-roetmeting.

    Dus hoe groot is het probleem nu werkelijk? Ik denk niet zo heel groot.
    Het is uiteraard van belang dat het verwijderen van een roetfilter weer gewoon illegaal wordt, al is het alleen al voor de vorm. Maar dmv de strakkere uitstoot-normen raakt het hele verhaal sowieso uit de tijd.
     
  14. Een roetmeting is op dit moment nog voor alle auto's hetzelfde Did Euro 4,5 of 6 allemaal komen ze door de APK met een leeg roetfilter

    Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
     
  15. Jij en ik, en de meeste mensen hier op het forum zorgen goed voor onze auto's. Maar de doorsnee automobilist heeft geen idee dat er wat met hun auto aan de hand zou kunnen zijn. Die komen er pas achter als het ding niet meer doet wat ze willen..

    Ik denk dat er in die categorie motoren meer niet goed onderhouden zijn dan wel... maar goed dat is een aanname..

    En inderdaad wat je zegt over economisch niet haalbaar voor deze leeftijd auto's klopt ook. Dus dan zal een auto sneller op export gaan. En laat dat nou precies zijn wat de overheid wil...
     
  16. Hier ook! Ik even geluk!!:cheer:
     
  17. en zo halen we die wereldwijde norm om het broeikaseffect terug te dringen nooit natuurlijk. :nocheer:
     
  18. Regelgeving kan gewoon veranderd worden.
    Ik heb meerdere brieven thuis liggen dat mijn auto's vanaf een bepaalde datum BELASTINGVRIJ waren.
    Maar sinds de nieuwe regelgeving moet ik voor 9mnd een bedrag betalen en ben verplicht mijn auto 3 maand te stallen.

    Diesel regelgeving is ook aan verandering onderheven.
    En als ze ineens bedenken dat er een filter onder moet, of je moet dokken. Dan heb je pech.


    (Gelukkig is mijn Fiesta bijna 40, dan komt ze weer buiten !!)
     
  19. Kopie van stukje over een Duits onderzoek TV-programma (ik dacht Monitor) over een recent rapport over Diesels, dit n.a.v. de "Dieselgate"!

    Las net een nieuw artikel dat een 20 tonner vrachtwagen diesel in de praktijk veel minder vervuild in de praktijk (op de weg test) dan een personenauto diesel wel 4 tot 6 maal zo veel (beide Euro 6)! Was me al bekend dat het daar op leek, maar nu door een instituut dat het gedegen heeft onderzocht ook bewezen dat het zo is de resultaten waren voor de personenauto zelfs zo slecht dat ze de minimale norm van (EURO 6) helemaal niet haalden, dus eigenlijk niet aan de typegoedkeuring voldeden, dus ten gevolge daarvan niet eens op de openbare weg zouden mogen rijden! Van oude en nog oudere diesels was dat ook al bekend, daar lag de factor 20 tot 40 maal hoger dan de norm en was soms gewoon niet meer te meten zo vuil de uitlaatgassen waren, wie kent ze niet die oude Mercedes 190D met walmende uitlaat, of dat oude bestel busje met versleten motor! Een hybride auto heeft nog minder uitstoot ter plaatse, maar daarbij zou je eigenlijk weer het deel van de oplading van het elektriciteitsnet dat ergens anders wordt uitgestoten moeten optellen, alleen in de stad is de uitstoot dan wel veel minder en ook veel minder geluidvervuiling ook een groot problemen in de stad, een vol hybride (of elektrische auto) maakt nauwelijks lawaai (alleen van de banden) terwijl een diesel (ook de nieuwste) buiten de auto vaak een zwaar ronkend geluid laten horen en op een irriterende frequentie voor het menselijk oor licht! Wel belangrijk als je aan een drukke weg woont! O ja, een paar auto fabrikanten dreigen nu met gerechtelijke stappen tegen dit instituut en de opdrachtgever en zeggen dat het resultaat en conclusie niet zou kloppen! Dat is volgens mij weer een kop in het zand steken (struisvogel politiek) net als met de eerdere "dieselgate", misschien is het beter de vele tientallen miljoenen die aan lobbyisten aan onder andere aan het euro parlement en landsregeringen wordt besteed in een fonds te steken voor werkelijke verbetering van de uitlaatgassen! Mijn inzien heeft op dit gebied de diesel al jaren het onderspit gedolven, de gewone benzine auto was altijd 10 tallen malen schoner in de praktijk, maar de diesel lobby probeerde dat altijd te verhullen of goed te praten en regeringen liepen altijd jaren achter de praktijk aan! Weet nog dat de roet werd gemeten met een wit filter dat in de uitlaatgasstroom werd geplaatst en dan met een lichtmeter werd gemeten en dan werd de mate van vervuiling bepaald! Echter de producent van de vuilste diesels gingen toen een ander type motor toepassen de TDI met pompverstuivers, die tot gevolg hadden dat de roetdeeltjes veel fijner waren en niet door het filter werden gevangen, dus een schone diesel volgens de meet methode! Later bleek dat ze vele malen meer uitstoten dan de traditionele diesel alleen waren de deeltjes veel kleiner en dus veel schadelijker volgens recente studie's, zo achterhalt het heden het verleden!
     

Deel Deze Pagina