1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roetfilter probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Glennaxy, 12 jan 2018.

  1. Goedenavond forumleden,

    Ik zit met het volgende probleem. Wellicht heeft een van jullie een antwoord hiervoor.

    Ik heb een tijdje geleden mijn evaporator (gasdampklep) vervangen omdat ik de melding kreeg van roetophoping. Tegelijkertijd heb ik de filter professioneel laten reinigen. (Ik weet niet in hoeverre dat handig is)
    Vanaf dat moment krijg ik om de zoveel tijd de melding dat mijn catalist temperatuur te laag is voor regeneratie. Ik doe dan een statische regeneratie, wat overigens gewoon lukt. De storing gaat dan weg, maar na een tijdje (2 tot 3 weken) is de storing er weer.
    Weet iemand waar het eventueel aan kan liggen?

    Ohh en een van de actieve grill schoepen zit klem en blijft open staan.

    Ford focus MK3
    1.6 tdci
    bj 2013

    Alvast bedankt
     
  2. Over welke versie hebben we het hier ( de Econetic 105 pk of de 115 pk) ?
     
  3. bij het laatste zeg je het al eigenlijk, als je storing van je shutter paneel hebt, dan is de kans dat de auto gaat regeneren niehiel.
    de storing dat de temperatuur te laag is wil zeggen dat hij hem niet warm genoeg gestookt kan krijgen, door de wat koudere dagen en een shutter paneel dat niet mee werkt zal het idd moeilijker worden.
     
  4. Brandstof verdamper dus zal het een 105 pk zijn.
    Die code die je nu hebt krijg je meestal bij een verstopte/defecte verdamper en daarna pas roet opeenhoping, krijg je wel brandstof bij je verdamper?
    Een lamel van de grille shutter zal niet zo'n invloed hebben, alles open en bijv -10C wel
     
  5. Goedenavond,

    Het is daadwerkelijk een 105 pk versie. Het probleem is inmiddels opgelost. De dieselaanvoer leiding naar de verdamper was waarschijnlijk vanwege de verstopping losgeschoten achter de motor. Daardoor kwam er geen brandstof in de roetfilter. Ik heb de koppeling weer vastgezet en heb daarna de storing niet meer gehad (tot nu toe).

    De verdamper had ik eerder al vervangen. Is helaas geen goedkoop dingetje.

    Iedereen bedankt voor het meedenken.
     
  6. Kun je (of iemand anders bijv @antig01 of @JW vertellen (of met een foto laten zien) waar deze leiding zit?
     
  7. Ik heb nu hetzelfde probleem met de :focus3: wagon 1,6 :tdci: 115pk Titanium 2013 . Heb al schoon laten maken en heb de melding 2500km niet meer gehad. Toen ik m liet schoonmaken werd het toerental ook al beperkt bij optrekken. Hij rijdt nu gewoon goed, maar de melding is terug! Erg vervelend! Kwestie van tijd dat het toerental weer beperkt wordt waarschijnlijk :-(. Morgen uitlezen... Maar dat zou die verdamper dus zijn of hoe moet ik dit zien? Ik heb niet veel verstand van auto's maar ik wil graag een tikkie geïnformeerd naar de garage terug waar ik m heb laten schoonmaken en nakijken. thx
     
  8. Wat bedoel je precies met schoonmaken, want tussen schoonmaken en schoonmaken zit een groot verschil.
    Ik weet niet precies waar je vandaan komt maar ik kan je een diesel specialist in Harderwijk aanraden.. Helaas was ons roetfilter niet meer te redden maar ze zijn heel bekwaam en kunnen je waarschijnlijk wel helpen met de melding mocht je er met jouw autobedrijf niet uit komen.
     
  9. Gewoon eruit halen die roetfilter, en de software laten aanpassen, doen veel bedrijven tegenwoordig, auto loopt veel mooier zonder, bij mn golf6 1.6 tdi ook gedaan.
     
  10. Eerder zou ik zeggen, sloop hem eruit. Echter zijn de APK regels veranderd en is het verwijderen van een roetfilter verboden.
    Onderstaande lees ik op https://www.rdw.nl/particulier/voer...ns/voorwaarden-verwijderen-roetfiltergegevens

    ----
    Roetfiltercontrole onderdeel van de APK
    Vanaf mei 2018 wordt er bij voertuigen als onderdeel van de APK gecontroleerd op de aanwezigheid van een roetfilter. Heeft uw voertuig geen roetfilter meer? Dan wordt uw voertuig per mei 2018 op dit punt afgekeurd.

    U mag het roetfilter alleen (laten) verwijderen bij:
    een personenauto of bus met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2011;
    ~
    ----

    Er is dus een uitzondering voor oudere auto's echter dat gaat bij deze niet op omdat hij uit 2013 is.
    Als je het goed laat doen zullen ze er tijdens een APK niet zo 1-2-3 achter komen (ze doen voorlopig alleen een visuele controle volgens diverse sites) echter geeft dit dus geen garantie's voor de toekomst.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  11. wat een kromme regel zeg, dus hoe ouder de diesel en dus vervuilender dan mag het roetfilter er uit :loco:
     
  12. Of die oude diesel vervuilender is valt nog te bezien.
    Mijn Golf 2 had een k-waarde van 0,08 tijdens de laatste paar APK's toen ik dat ding nog had (auto was bij de laatste APK voor hij weg ging 14 jaar oud).
    NOx uitstoot was ook lager bij die oude diesels omdat de verbrandingstemperatuur veel lager lag. NOx emissies zijn pas bij de downsize trend een issue geworden omdat de verbrandingstemperaturen veel hoger liggen door het hoge specifieke vermogen. Mijn Golf 2 had een turbodiesel met 60pk uit een 1.6 :)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. kijk, dat is weer een leerzaam stukje informatie.
    dankjewel voor het delen :thumbup:
     
  14. regel is krom maar ook weer niet.
    alle diesels die verkocht worden na 2011 hebben een roetfilter. daarvoor zou dus misschien nog een motor geweest zijn zonder roetfilter, die rede dus 2011 gekozen. althans dat denk ik als rede is. waarom de regel, simpel teveel mensen gingen de roetfilter en egr verwijderen. hierdoor was de eens schone dieselmotor nu schadelijker voor milieu. dit allemaal omdat er sjoemelsoftware is geweest, ze willen meer zekerheid dat de uitstoot van diesel goed is.

    maar peugeot partner 2.0hdi van 2000 of rond die tijd, was normaal om k-waarde van 4 te hebben, 11 was dan ook het hoogste wat je tegenkwam, max van apparaat misschien. tevens werkplaats vol zwarte rook. proefrit in zijn 2 en in zijn toeren begrenzer. daarna netjes k-waarde van 2 of lager. dus goedkeur. vandaar keer volgas door de toeren jagen kan goed zijn, roest hij niet zo van vast.
    nieuwe diesels die voor de eerste keer kwamen 0.01 tot 0.04

    @Delst1980
    verdamper is eigenlijk een brandere op diesel.
    deze spuit en onbrand diesel rechtstreeks boven de roetfilter, hierdoor wordt de roetfilter van normale bedrijfstemperatuur van 150-200graden naar 550graden gebracht. hierdoor laten de roetdeeltjes los van de roetfilter en wordt dit eruit geblazen.
    roetfilter is niks meer dan een filter die in de binnenstad alle deeltjes bewaart/opslaat. wanneer je boven de 60km/h komt en constant snelheid rijd, begint dit proces om de roetdeeltjes weg te branden.

    komt er geen diesel of onbrand hij niet dan wordt de roetfilter niet gereinigd. is deze dan zwaar vervuild of storing permanent. dan zal de motor in noodloop gaan draaien, gevolg geen vermogen
     
  15. Bij de 115pk zit geen verdamper.
    Dat is alleen bij het econetic systeem.
    Waarom heb je hem laten reinigen?

    Ik heb zelf de 115pk met 250.000 op de klok en nog geen problemen gehad met mijn roetfilter.
    Had hem voor de vakantie uitgelezen, toen zat het filter voor 33% vol. (Dpf load)
    Voor we naar Frankrijk reden een fles Forté dpf cleaner en een fles diesel treatment in de tank gedaan.
    Vorige week weer eens uitgelezen en filter zit nu voor 25% vol. (Dpf load)

    Heb verder eigenlijk ook nog niemand gehoord met roetfilter problemen bij een 115pk.

    Misschien is je verschildruk sensor niet goed of zit 1 van de leidingen van de verschildruk sensor verstopt o.i.d.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina