1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Riem in de olie toch niet zo goed idee

Discussie in 'Off-Topic' gestart door trucker0werner, 25 apr 2021.

  1. Afgelopen weekend kreeg me pa dat zijn motor een terugroepactie jzr heeft. Gaat om peugeot 1.2puretech 3cil motor
    Door problemen met de distributieriem wat probleem kan opleveren voor de vacuĆ¼mpomp.
    Dit wordt opgelost door software update toe te passen. waardoor het beter in de gaten wordt gehouden

    Meest mooie is de verandering in interval voor distributieriem.
    Deze wordt nu aangegeven om de 100.000km of 6jaar te vervangen.
    Komen zo dadelijk andere merken ook aan met de opdracht ze eerder te vervangen dan eerder aangegeven is.

    Dat dus distributieriem in de olie leuk klinkt maar in praktijk dus voor teveel problemen kan veroorzaken
     
  2. Ook bij droge riemen wordt de interval nog wel eens ingekort.
    Bij Ford is dat bij de 1.6 tdci toch ook gedaan?
     
  3. dat is idd waar dat soms bij droge riem het ook ingekort wordt. alleen daar houden ze het juist wel vaker vol.

    1.6tdci in de mk2 is al vroeg ten opzichte van peugeot.
    bij ford wordt het om de 180.000km gedaan en bij peugeot (zelfde motor) pas bij 240.000km. die is daar ook niet vervroegd.
    eigenlijk geen 1 riem is bij peugeot vervroegd zit ik me nu te bedenken. althans in die 8jaar dat ik er werkte.

    alleen de nieuwe 1.6tdci (8klepper) die later in de mk3 is gekomen die is bij peugeot wel 180.000km geworden
     
  4. Bij Volkswagen hebben ze ooit ook de interval verkort bij de PD-TDI motoren. Daar wordt de riem behoorlijk zwaar belast vanwege de pompverstuivers.

    Ik denk niet dat het puur veroorzaakt wordt dat riemen in olie een slecht idee is, er zijn legio andere voorbeelden te vinden.
    Wat het bij een natte riem wel lastiger maakt is dat het vervangen een flinke klus is.
     

Deel Deze Pagina