1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Revisie Duratec HE 2.0 geslaagd

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door BobbyBoy, 2 apr 2022.

  1. Het heeft even op zich laten wachten maar het is dan eindelijk zover:
    de Duratec HE 2.0 motor is gereviseerd, loopt als een zonnetje en verbruikt geen druppel olie meer! :rock::party:

    Eind februari ben ik op een prachtige zondagochtend met een bak koffie en een verkrampte buik van de zenuwen richting Richard ( @R.Zwiers ) vertrokken om het blok te reviseren. Op z'n zachtst gezegd "best wel spannend" als je zoiets voor het eerst gaat doen, wetende dat de motor tot het laatste boutje uit elkaar gaat en je ook nog is erg afhankelijk bent van een goede afloop.

    Uiteindelijk zijn we van zondag tot zondag van 09:00 tot 18:00 (!) bezig geweest. De dagen zagen er ongeveer als volgt uit:
    Dag 1: blok eruit
    Dag 2: blok strippen + schoonmaken
    Dag 3: schoonmaken
    Dag 4: schoonmaken
    Dag 5: schoonmaken + blok opbouwen
    Dag 6: blok opbouwen
    Dag 7: blok erin
    Dag 8: testen

    Vooral veel schoonmaakwerk dus want de motor was een stuk vuiler dan we verwacht hadden. Veel oven- en remreiniger, een hogedrukspuit, ultrasoon, scotchbrite en.... poetsen maar! Er leek soms echt geen einde aan te komen. Bizar hoeveel tijd en werk daar in ging zitten.

    [​IMG]

    Bij het strippen van de motor kwamen we nog een paar bijzonderheden tegen. De motor stond niet goed op tijd(!), de onderste geleiderails van de oliepompketting ontbrak (incl. de boutjes) en er bleek helemaal geen pakking achter de oliepomp te zitten. Right... :loco:

    [​IMG]
    Boven: die nokkenas ligt overduidelijk niet zoals hij hoort te liggen, het rooster verduidelijkt dit enigzins.
    Onder: een missende geleider van de oliepompketting. We keken elkaar aan zo van: uuhh missen we daar niet iets? Gek genoeg spotte Richard later op YT een filmpje van hetzelfde blok waar deze geleider ook ontbrak. Vreemd verhaal. :think:


    Helaas was de koppeling en het DMF behoorlijk gaar, dus ter plekke besteld en was de volgende dag binnen. Kost wat, zeker als je het niet verwacht, maar als je een blok zo grondig aanpakt dan moet daar natuurlijk geen versleten koppeling/DMF op terug gezet worden.

    Oorzaak hoog olieverbruik:

    Het hoge olieverbruik van 1 liter per 500 km kwam inderdaad zoals enkele van jullie al suggereerden door de zuigerveren. De compressieveren hadden nog redelijk wat expansievermogen maar de olieschraapveren zaten flink vast en expandeerden amper tot niet.


    Richard legt het even haarfijn uit. Helder en duidelijk.

    Gaten in zuigers boren (ja echt, je leest het goed):

    Waarom staan die Duratec blokken toch zo bekend om hun hoge olieverbruik met als hoofdverdachte de zuigerveren? Ik was nieuwsgierig en heb me er in verdiept.

    Het resultaat: de groef waar de olieschraapveer in valt bevat slechts 2 afvoergaatjes terwijl dit er bij veel andere automerken vaak 6 of meer zijn. Zelfs de 2.5 liter van Ford zelf nota bene heeft er meer dan 2 (schijnbaar). Dit ontwerp maakt het blok daarom extra gevoelig voor tijdige oliewissels i.c.m. de juiste olie. Nou ben ik absoluut niet van plan om daarvan af te wijken, maar ik heb toch de beslissing genomen om dus bij elke zuiger 4 extra gaatjes te boren. De meningen hierover zullen verdeeld zijn maar hey.. ieder z'n ding zullen we maar zeggen. Let wel; bovenstaande zijn slechts mijn eigen bevindingen en conclusies. Ik ben geen professionele monteur, dus mocht je dit na willen doen, dan is het op eigen risico!

    [​IMG]
    Deze afbeeldingen komen van het web, maar zo zien mijn zuigers er nu ook uit. Helaas was ik zelf vergeten een paar plaatjes te schieten. De 2 gaatjes met een rode markering eronder op de bovenste foto zijn de "extra" gaten.

    Billen knijpen:

    Het enige echte spannende moment was de klepspeling die we tijdens de opbouw gingen controleren. Die bleek bij 10 van de 16 kleppen niet goed te zijn en zou ons zeker een dag extra gekost hebben als we nieuwe buckets/shims hadden moeten bestellen, en dat konden we ons simpelweg niet permiteren. Na flink wat rekenwerk, het re-organiseren van de buckets en vooral dankzij de buckets die Richard nog had liggen van zijn eigen revisie hebben we de speling van alle kleppen binnen het marge gekregen. Wat een opluchting (en mazzel) was dat zeg! :mrgreen:

    Eindresultaat:

    Nadat het blok weer ingebouwd was, deze afgevuld met inloopolie. Na 750 km is deze vervangen voor de gewone 5w30 met een nieuw filter. Op de magnetische carterplug zat zoals verwacht (en gehoopt) een "kopje" met wat donkergrijze drap zonder(!) forse schilfers. Met de 5w30 inmiddels de 1500 km gepasseerd, deze ziet er nog prachtig mooi goudgeel uit EN er is nog geen druppel verbruikt! Ook de prestaties van het blok zijn er drastisch op vooruit gegaan. Heerlijk! :dance:


    Dit is wat je wil zien na zo'n revisie..

    De vervangen onderdelen:

    [​IMG]
    Boven: order van Autodoc waar het meeste te verkrijgen was voor een redelijke prijs.
    Onder: order van Burton uit de UK, Ford verkoopt ze namelijk niet en bij de Mazda dealer betaal je echt de hoofdprijs.


    - zuigerveren
    - klepsteelrubbers
    - alle pakkingen en vloeistoffen
    - keerringen
    - bougies
    - lagerschalen drijfstang en krukas
    - cilinderkop bouten
    - krukaslager bouten
    - oliepomp
    - geleiderails oliepomp- en distributieketting
    - koppeling + dmf

    Tot slot mijn eeuwige dankbaarheid:

    Al met al kan ik niets anders zeggen dan dat ik onwijs dankbaar ben voor de gelegenheid om dit revisieproject samen met Richard te hebben mogen doen. Een serieuze gast, waar je ook prima een dolletje mee kan hebben. De kennis en de passie voor het sleutelwerk die ik bij hem zag gaf mij telkens weer het vertrouwen dat ik echt "the right man for the job" had gevonden. We hebben gesleuteld, we hebben lol gehad en we hebben een fantastisch resultaat neergezet! :biertje:

    Naast Richard wil ik bij deze ook nogmaals iedereen hier op het forum hartelijk danken voor alle feedback en input die ik heb gekregen. Mijn oorspronkelijke post en de daaropvolgende reacties hebben er immers uiteindelijk toe geleid dat ik nu weer een fantastische auto onder m'n kont heb. :dance::mrgreen::rock:

    Iedereen veel veilige kilometers toegewenst en tot de volgende post!

    Voor een ieder met interesse hier nog een hoop beeldmateriaal:

    [​IMG]


    Even een rondje rond de motor, algehele staat controleren en.. Richard een beetje sarren. Coil on plug is uiteraard een beter systeem. Reactie van Richard is gewoon epic! "Wedstrijdje doen dan?!!" :baeh::rofl:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Jakkie bah! :shock: Al dat flushen en injector reiniger op de zuigers laten weken heeft blijkbaar weinig impact gehad. Ik weet nu als geen ander waarom het vaak "lapmiddeltjes" worden genoemd al zal het in sommige gevallen best wel een positief effect hebben alleen bij mij dus duidelijk niet.

    [​IMG]
    De schakeltoren op de bak was amper zichtbaar door de vervuiling en de rest van de bak was ook niet al te fris. Hoogste tijd voor een stevige douchebeurt dus. Om het risico op water in de bak zelf uit te sluiten hebben we deze achteraf doorgespoeld.

    [​IMG]
    Voor en na. Was ik eerder nog onbekend met het woord hoonpatroon, inmiddels weet ik dat het inderdaad weinig voorsteld.

    [​IMG]
    Zo'n ultrasoon is echt ideaal. Zuigers zijn weer als nieuw! Het viel Richard nog op dat het net lijkt alsof de drijfstang als het ware wordt afgebroken. Wij gingen er vanuit dat dit bedoeld is om bij elke drijfstang een unieke passing te verkrijgen. Klinkt logisch toch?

    [​IMG]
    Tja.. best heftig dit. :shock:

    [​IMG]
    Kleppen lappen. Ik snapte maar niet waarom iedereen het er steeds over had dat dat zoveel tijd kostte. Nu weet ik beter, maar ben toch blij dat het gedaan is.

    [​IMG]
    Voor en na. Wat een verschil zeg. Heel tevreden mee. :lol:

    [​IMG]
    Van heel vies, naar best wel heel erg schoon. Met de juiste ovenreiniger (meneer spierbal) ging het een stuk beter dan met de ovenreiniger van de Ac-tion. Wel echt een stuk agressiever dus bij deze een tip: vermijd alle oppervlaktes van lagerpassingen e.d. :read:


    Zal je altijd zien, gaan alle zuigers er zonder enige problemen in en uitgerekend wanneer ik film gaat het ff lastig. Nouja, met een beetje geduld en beleid, kom je een heel eind.

    [​IMG]
    Nieuwe oliepomp op z'n plek. Deze keer MET pakking.

    [​IMG]
    Links: Kijk, dat begint er op te lijken!
    Rechts: Aan mij de eer om de nieuwe magnetische carterplug te plaatsen. Best een mooi dingetje.


    [​IMG]
    Een verschil van dag en nacht..

    [​IMG]
    Deze "mod" had ik al voor de revisie gedaan, maar dit was een mooi moment om er nog ff een foto van te maken. De EGR afgedopt met een origineel Ford plaatje, en de vreselijk irritante "toeter" aan de voorkant verwijderd en afgedopt met jawel: een 10 cent Euro muntstuk. :rofl: Past echt perfect en mocht het blok ooit op de sloop belanden dan is ie toch nog wat waard..

    [​IMG]
    De ontbrekende geleider zit dankzij 2 erg prijzige originele Ford boutjes weer netjes op z'n plek. :thumbup:

    [​IMG]
    Links: Blok weer aan de ketting en klaar om ingebouwd te worden.
    Rechts: Werkoverleg. :rofl: (briljante timing door de vrouw des huizes!)


    [​IMG]
    Nog even een laatste controle rondje en de diagnose flappie aangesloten. Het moment is daar...


    De eerste keer starten.. Woorden schieten te kort om te omschrijven hoe ik mij hier op dat exacte moment van aanslaan voelde. :party:

    [​IMG]
    Blijft een mooi gezicht. Oh en dat wedstrijdje waar Richard het eerder over had.. dat zou dus tegen dat razendsnelle en supergave Fiesta'tje zijn die daar links op de foto staat. Ik skipte maar ff. :thumbup:
     
    Jrn-90, Rowan662, hoomer en 20 anderen vinden dit leuk.
  2. Super ! … mooi verslag en mooi resultaat !! :)
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  3. Gaaf om te zien dat er nog echte vaklieden bestaan[emoji106]mooi werk mannen!

    Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
     
    Jrn-90 en R.Zwiers vinden dit leuk.
  4. T was ff aanpoten maar we hebben t geflikt. Mooie klus Bob
     
    Pepijndb vindt dit leuk.
  5. Geweldig verhaal.
    Mooie foto’s en filmpjes.
    Dit is wat je op het forum wil zien.
    Top
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  6. Respect! Vakwerk! Ziet er allemaal weer mooi strak uit. Verder ook goed gedocumenteerd en mooi geschreven!
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  7. Zo echt gaaf. Had ik maar zulke handige handen
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  8. Wauw. Een hele lange week even de auto fixen......mijn complimenten en een dikke veer voor meneer Zwiers!!
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  9. Wat een gaaf project zeg, grote complimenten voor het lef dit aan te pakken en grote hulde voor Richard dat hij je hierbij heeft geholpen. Dit zijn de dingen waarvoor geen Facebook groep tegen een forum op kan :clap:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  10. :thumbup: ziet er goed uit.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  11. Mooie revisie zeg. Hij krijgt een tweede leven. Respect dat jullie zo'n klus aanpakken een week lang!
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  12. respect toppers
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  13. Netjes, openingspost is een aanwinst voor het forum.
    Informatief en duidelijk, door dergelijke posten kunnen forums een absolute meerwaarde voor iedereen zijn.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  14. mooi gedaan , bedankt voor het verslag en de foto p*rn :mrgreen:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  15. Allemaal ontzettend bedankt voor de positieve reacties. Echt heel erg leuk! :dance::D Wellicht komt er later nog wat beeldmateriaal bij in een vervolgpost want ik kon helaas niet alles in 1 post kwijt. Selectie maken uit 300+ foto's was niet makkelijk.. :rofl:
     
  16. Zo is dat :mrgreen::thumbup:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  17. Zo dacht ik ook ruim een jaar geleden toen ik vol ontzag en met veel respect tal van artikelen hier op 't forum las van mensen die zelf hun onderhoud e.d. uitvoerden. Uiteindelijk zelf de stier bij de hoorns gepakt en aan het leren geslagen (nog steeds). Ik kon een jaar terug alleen een lampje vervangen, nu samen met Richard dit geflikt. Dus geloof me, niets is onmogelijk @steelmaster :D
     
    Edgar Focus, R.Zwiers en Thieske vinden dit leuk.
  18. Mooi werk geleverd:cool: en altijd goed dat je hulp kon krijgen van iemand van het forum, dus ook van mij een diepe buiging voor Richard :worship::thumbup:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  19. Mooi verslag! En echt vakwerk, Richard weet duidelijk waar hij het over heeft.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  20. Mooi verslag van een waar kunstwerk
    Respect mannen
     

Deel Deze Pagina