Waarom zou het niet kloppen je vraagt advies en dan twijfel je aan het antwoord voor mij een goed advies.
Heb je gelijk in hoor. Excuses voor het doorvragen. Maar ik lees er zo veel over JW schreef elders in dit artikel: Tevens moet je een acculader gebruiken welke geschikt is voor EFB accu's. Dit i.v.m. de laadspanning die dit type accu vereist. Aangezien er al zovele Fords rijden met EFB accu,s wil ik op zeker van andere Ford rijders horen of zij ook accu,s hebben opgeladen op de stand normaal. Want ik vind het dan vreemd dat er op de acculaders geen EFB/normaal staat. Dat maakt het dat ik het dubbel check. UPDATE : Ik kijk net bij Amazon, en die hebben die laders ook, en die geven wel de juiste info. Dit staat er bij hen bij > Accusoorten 12 V WET, MF, Ca/Ca, AGM, EFB, GEL Kijk, zo weet je iets zeker.Dus dat EFB accu,s opgeladen moeten worden op de normale stand, maar wel met een flinke zware oplader. Weer wat geleerd. En als ik het goed begrijp worden ze vanuit BMS tot 80% geladen terwijl dat voor de oplader VOL is. Klopt dit ?
Deze vraag had ik ook nog gesteld aan een accu leverancier > Varta E46 Blue Dynamic 12V 75Ah EFB Wordt deze opgeladen en wel geleverd ? En met welk percentage ? ? Dit omdat ik na plaatsing het BMS (battery monitor system) moet resetten. Antwoord: Onze accu's worden voor 90% geladen geleverd. Qua BMS en het percentage zal u bij een erkend garage dit moeten navragen, wij als leveringen van accu's doen niks op gebied van BMS. Dus met 90% monteren en dan resetten ? Of moet ie eerst nog verder geladen worden naar 100% ?
Of gewoon plaatsen en gaan met die ford. Zorg er wel voor dat als je de accu wilt laden met een losse lader dat je de min kabel niet op de accu pool zet maar op de voorgeschreven plek.of ander massapunt op de auto. Zodoende passeer je de bms niet. Als je rechtstreeks op de accu laad dan passeer je de bms en weet het systeem niet wat de staat van de accu is. Al kun je de accu wel volledig laden als deze op de bank staat dus niet in de auto daarna in de auto plaatsen en als je wil de bms resetten
@Aristonos of je accu nu 80 of 100% is dat maakt niks uit. Na accu reset zet het vooral de leeftijd van de accu op nul. Daarbij meteen ook de accu op 100%. Echter als de auto stilstaat voor meer dan 6uur en heeft zeer lage constante stroomverbruik. Dan pakt de BMS de accuspanning en dat is direct je SOC van de accu. Stand op acculader is idd normaal of AGM. Ivm EFB accu dezelfde laadspanning heeft als normale 12v loodaccu kun je daar perfect mee laden. AGM stand is niks meer dat de laadspanning niet 14.3-14.5V is maar 14.5-14.8V is. AGM moet ongeveer met paar tienden volt hoger geladen worden. Het maakt totaal niks uit of je nu 7A of 40A acculader hebt. Intern beslist chemisch proces namelijk de maximale stroom. Accu zal bij constant spanning na 15minuten maximaal 10% van de AH geladen kunnen worden. Dus meeste gevallen met 6-8A. Zakt de stroom naar enkele 1A dan is de accu vol te noemen. Laatste 10% zijn zeer moeilijk te halen. Vandaar dat de auto accu oplaad tot 80% en dan de voedingspanning zakt naar 13.5V. Dan laat je accu dus eigenlijk niet echt meer bij Met opladen of je nu voor of achter de bms sensor de massa klem zet maakt niet veel uit. Want in beide gevallen meet de BMS een hogere spanning. Wat kan resulteren dat het SOC op 100% wordt ingeschat. Je moet dan ten alle tijden dus de wagen lange tijd afgesloten hebben staan waarna de wagen de SOC aangeeft wat het mogelijk moet zijn. Mijn ervaring is dat BMS sensor een domme sensor is. Het meet accuspanning, stroom en temperatuur. Het is de hoofdcomputer die juist met deze waardes aan de gang gaat. Accuspanning is ten alle tijden het meest belangrijke om zo achter zijn SOC te komen. Of de wagen echt iets doet met de stroomsterkte betwijfel ik. Want de SOC stijgt met 1% per kwartier. Rij je een uur is dat 4% geladen. Zet je de wagen stil dan zal daarna na rust juist de accuspanning de echte SOC aangeven van de accu.
Bedankt voor je uiteenzetting. Dat maakt me weer een hoop duidelijk. Ik weet nu hoe te handelen als ik een nieuwe accu plaats, en hoe als ik de oude accu moet gaan opladen. Ik kijk nog even aan hoe die oude accu zich gaat gedragen.
Ik heb vandaag een nieuwe accu geplaatst in mijn Focus Sedan 1.6 Ti-VCT. Er zat eerst een originele Ford accu in van 50Ah maar ik heb ervoor gekozen om een iets zwaardere accu te plaatsen van 60Ah, de Bosch S4 004. Na het plaatsen een BMS reset uitgevoerd maar er begon toch iets te knagen en dat was het aanpassen van de configuratie. Aangezien ik daar de middelen niet voor heb heb ik de stoute schoenen aangetrokken en Edgar Focus benaderd of hij dat voor mij wilde doen. We hebben in de middag al contact gehad en ik kon vanavond al terecht bij Edgar. Hij heeft me fantastisch geholpen en ook nog wat dingetjes aangezet in Forscan zoals het automatisch sluiten van alle deuren. Ik ben hem dus zeer erkentelijk voor zijn supersnelle hulp, Edgar nogmaals bedankt .
Ik had al wekenlang een nieuwe accu op de plank staan. Maar de oude deed het nog steeds.Dus stelde ik het maar steeds uit, die accu vervangen. Vanmorgen was het dan zover. Hij wilde niet starten, accu nog maar 1%. De originele Ford Accu van 2020 heeft dus zijn tijd gehad.Dus moest ik de andere auto pakken. Vanmiddag een andere accu in de Focus gezet, 65 Ah 650A, en alles is weer oke. Zelfs de keyless entry werkt weer aan beide zijden. Deze video even bekeken vooraf, dus wist ik precies welk gereedschap ik moest hebben.Nog geen half uurtje werk. BMS reset ook gelukt. Wat me wel opvalt, is dat de accu beugel niet helemaal tegen de bovenkant van de nieuwe accu sluit.De oude accu is ongeveer 19 cm hoog, en die ik nu heb is 17,5 cm hoog. Zit een ruimte tussen nu. Zit dat goed. of moet ik dat opvullen, zodat de beugel straks tegen de accu klemt ? Of zit het al goed vast onderop bij de voetklem ? https://online-accu.nl/auto-accu/ex...zRqHFJgohCiLGG-1VSC_KFD3UjCsR4p0aAo7OEALw_wcB
Had/heb dit 'probleem' ook. https://www.focusclub.nl/index.php?threads/beugel-accu.126110/#post-1821988466
Ja precies dat. De fabrieksaccu is dus 190 mm hoog, en neem je bijvoorbeeld een Varta accu de D54, of zoals ik de Exide EL652 met zelfde capaciteit dan kom je op een 175 mm hoogte. Ik moet dus ook een opvul balkje gaan maken. Ik kies er voor een latje te maken, op dikte, en die zwart te schilderen, omdat mijn nieuwe accu ook zwart is. Zo,n battery cover vind ik heel leuk. Maar wel heel erg aan de prijs € 40,95 en nog € 18,95 verzendkosten voor een plastic kapje.
Accu mag niet los bewegen in de accubak, is helaas APK afkeur. Al zit er maar een binnenband van een fiets tussen om de accu te klemmen is het prima.
De accu zit mijns inziens van onder al vast, want ik kon het met geen mogelijkheid recht omhoog hijsen. Ik moest echt het luchtfilter weghalen om het naar voren te schuiven. Omhoog halen zonder luchtfilter weghalen is onmogelijk. Maar ik heb al een mooie oplossing, er zit nu een mooi klein zwart balkje tussen de accubeugel en accu, opgevuld met een aluminium strip bovenop om het goed af te klemmen. Je ziet er niks van. De originele accu capaciteit ( 60 Ah/ 600A) of iets wat daar dicht in de buurt komt,zoals de Varta D54 met 65 Ah /650A blijkt niet te koop te zijn in de originele 190 mm hoogte. Dan kom je dus op de Varta N70 die de juiste maat heeft maar een grotere capaciteit met 70 Ah/760A. En mij is juist geadviseerd het zo dicht mogelijk bij de oude capaciteit te houden. En dan kom je in de praktijk 15 mm hoogte te kort voor de niet verstelbare Focus beugel .
zijn die ook niet bij de dealer te koop dan? (afgezien van de prijs die hun er voor vragen) want dan ben ik wel benieuwd hoe de dealer zo'n accu 'vast zet' als die minder hoog is weet jij dat toevallig @Dircos1980
Wij verkopen Motorcraft accu's en die zijn specifiek voor de Ford modellen, dus de juiste hoogtes en correcte ampère. Hangt wel een ander prijskaartje aan
De varta. N70 als die dezelfde maat heeft dan zou die ook gewoon kunnen ietsje meer capaciteit is geen probleem.
De accu die er bij mij uit kwam was de nog af fabriek accu van Ford , maar er staat wel Varta bij op de sticker. De accu,s die Ford zelf verkoopt zijn stukken duurder, en ik geef hierbij een link met wat prijzen van een verkoper in Duitsland.. En dat is dan zonder inzetten. Vandaar dat de meeste mensen kiezen voor een aftermarket accu, en het zelf of door familie of vriend in laten bouwen. https://www.myparto.com/de/t132518-c309/ford-focus-iv-hn-1-5-ecoboost-autobatterien
Flinke centen voor een "Ford"(made by Varta) accu. Ik zet er wel een Bosch/Varta of Yuasa in. Hebben nog betere specs dan de OEM Ford accu. Tussen stap 2 en 3 van de BMS reset procedure hoort nog een additionele stap: het dimlicht moet aan staan.
Ik weet niet of ik het al gemeld heb hier. Maar ik heb deze er in zitten. Prima. heb dat merk ook in de Mondeo, maar dan iets groter model. Schijnt een prima merk te zijn. https://online-accu.nl/auto-accu/exide/el652/