1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

remklauw wil niet meer vast

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door max08, 20 nov 2008.

  1. Ik heb de remklauwen en schijven vervangen van mijn Focus TDDI 2000.
    Bij het aandraaien van het laatste boutje van de remklauw bleek het draad in de ophanging te zijn versleten.
    Ik kan de remklauw aan de onderzijde nu dus niet meer vastdraaien.
    Het boutje is te kort om er een moer achter te zetten.
    Een ander boutje past niet, de dikte verschilt in de bout zelf.
    Wat kan ik doen om de klauw goed te bevestigen.
    Zijn er andere oplossingen dan draad te tappen en een helicoil of v-coil te plaatsen.
    Ik weet wat het is, maar heb er nog nooit mee gewerkt.
    Schaf je dit per stuk aan of alleen in een hele set .
    Iemand bekend met dit euvel en misschien een passende oplossing.

    MVG Max
     
  2. Eyz,

    In iedergeval niet gaan rijden dat is 1 :P.

    Een helicoil plaatsen is een mogelijkheid alleen ik ben dan weer zo dat ik dat niet zou vertrouwen, we praten toch over een bevestiging die je remklauw vasthoudt en daar komt aardig wat kracht op.

    IKzrlf zou de gehele fusee vervangen :P, maargoed dat ben ik :P.
     
  3. Wat is veel kracht.
    Hij zit maar met twee bouten vast, en word achter een beugel van de remjuk geplaatst.
    Zal morgen een dealer vragen wat hiervoor gebruikelijk is.
     
  4. draad

    nieuw draad in snijden ipv BV M10 naar M12 brengen.
    je hebt dan nog genoeg vlees rondom.
     
  5. Het is een bijzondere soort schroefdraad waar geen helicoils voor te krijgen zijn. (Ik spreek uit ervaring). De eenvoudigste manier is om de bout na te laten maken bij een metaalbewerkingsbedrijf en het schroefdraadgedeelte in m8 te laten maken en dan een m8 helicoil plaatsen of langere schroefdraad zodat er een moer op past.
     
  6. schroefdraad

    als ik me niet vergis is het metrisch fijn dan zijn de gangen wat kleiner.
    je hebt gangen van 1 of 1,5 of 2 etc etc.
    je kan het gat ook laten dichtlassen en er dan nieuw draad inzetten.
    je moet wel een goede lasser hebben die dit kan ivm materiaal verschil.
    Maar als je die hebt is het een appeltje eitje.
     
  7. op me werk doen wij altijd gewoon een helicol erin, laten we de oude bout doorboren (zodat je een busje hebt) zodat er een nieuwe m8 inbusbout inpast dat lijkt mij zelf de makkelijkste oplossing.
     
  8. De schroefdraad die is gebruikt voor deze inbusbouten is zowieso niet metrisch. Ik heb ze diverse malen vervangen. De bouten zijn van het merk van de remklauwfabrikant (Ik vermoed ATE) en worden op veel meer automerken gebruikt (ik heb de bouten van een Opel liggen en die zijn identiek met die van Ford). Ik denk dat die remfabrikant zijn eigen schroefdraad gebruikt. Ik heb ook geen tappen kunnen vinden voor deze schroefdraad. De eenvoudigste manier is een bout (laten) maken met m8 schroefdraad en een m8 helicoil te plaatsen.
     
  9. ik zou dus ook de fusee vervangen
     
  10. schroefdraad

    dan zal het withworth schroefdraad zijn.
    schroefdraad is altijd een iso norm.
    de fabrikant kan niet zomaar zijn eigen draad maken.
     
  11. Het kan best zijn dat het een engelse schroefdraad is. Ik ben al eens op zoek geweest naar een helicoil voor deze schroefdraad maar heb uiteindelijk niets kunnen vinden. Het was in ieder geval geen metrisch, UNC of UNF schroefdraad. Ik heb toen maar niet verder meer gezocht naar een helicoil en het op een andere manier opgelost. Een fusee van een sloopauto is ook nog een optie. Er zijn er genoeg te vinden en ik heb zelf wel eens voor €50,- een complete veerpoot van een focus 1 meegenomen op de sloop.
     
  12. #12 busk, 24 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2018
    Oke dan.... de geleidepen draad is....let op....m9x1.25 metrisch fijn...tis een rare maat maar bv cilindertapeinden Zundapp zijn ook m7 x 1.25 met moer maat 11.
    Ik had vandaag zelfde aan de hand.. natuurlijk de draad van geleidepen in de fusee dol....heb een draaibank en maak zelf mn geleidepen met draad van m10x1.50 metrisch en hij remt er echt niet minder om...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • pen1.jpg
      pen1.jpg
      Bestandsgrootte:
      99,9 KB
      Weergaven:
      55
    • pen2.jpg
      pen2.jpg
      Bestandsgrootte:
      95,4 KB
      Weergaven:
      53
    • pen3.jpg
      pen3.jpg
      Bestandsgrootte:
      68,4 KB
      Weergaven:
      52
    • pen4.jpg
      pen4.jpg
      Bestandsgrootte:
      101 KB
      Weergaven:
      49
    • pen5.jpg
      pen5.jpg
      Bestandsgrootte:
      91,4 KB
      Weergaven:
      47
    Yakko vindt dit leuk.
  13. IK heb het ook gehad. Meen bovenste. Ik ging eerst kijken of zonder de onderste bout de klauw terug geplaatst kon worden en dat lukt met een van de blokken er uit welke je er met wat gepriegel toch inkrijgt wanneer de bovenste bout vast zit.
    Ik heb de bout vast gelast aan de fusee en dat werkt prima.
    Heb ook wel eens het fusee vervangen, zijn de kosten niet op de sloop.
     
  14. Heb wel ervaring met helicol. Het werkt goed. Gebruik het op werk voor de subframe bouten. Qua treksterkte geen idee. Maar afschuif sterkte is het perfect. Dit zal voor remklauw ook zijn. Maar idd is het metrisch fijn draad geen normale spoed.

    Voor remklauw als tappen niet meer werkt dat nieuw fussee is het veiligst.
     
  15. Niet aan beginnen allerlei andere draad of draadeinden te gaan aanbrengen of zo, kost allemaal veel tijd en moeite, heb dat zelf ook ondervonden! Ik vervang gewoon de hele fusee, kost bijna niets op de sloop, ik betaal er 20,- euro voor de laatste keer! En er altijd met de hand indraaien en alleen de laatste slagen met sleutel, want als je hem er met de sleutel iets scheef indraait mol je de draad! Draaide er ooit eentje uit bij de demontage, en de draad uit de fusee zat gewoon in de draad van het draadeind dat ik er uit draaide! SUC6! Groetjes! PS: Vroeger had ik altijd 2 stuks (1 x links en 1 x rechts) fusee's klaar liggen, want er wordt wat geknoeid allemaal! Er kwam een keer een kerel langs en vroeg of ik de remmen wilde doen, bleek later dat hij zelf al bezig was geweest en één draadeindje er scheef had ingedraaid en wilde mij toen voor de schade laten opdraaien, heb hem gelijk gebeld voor overleg en uiteindelijk gaaf hij toch toe dat hij het wist, maar hij probeerde het eerst toch de kosten en tijd in mijn schoenen te schijven!
     
  16. Was ook al op de sloop gaan kijken ....fusee's zat ....maar ook een hoop rot....zelfs gezien dat er een moer achter de geleidepen zat,draad was gewoon weggeboord en m8 tapeindje met busje teruggeplaatst.....zag er oud uit maar werkte blijkbaar wel.....maar zo hoort het niet natuurlijk......zodra ik mn lagers ga horen ga ik weer voor l+r fusee kijken op de sloop.
    Kan ik alvast voorbereiden zodat ik zo l+r kan uitwisselen...
     
  17. Ik weet niet wat een nieuwe kost maar is dat geen betere investering dan oude meuk over plaatsen .
     

Deel Deze Pagina