1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Regulier onderhoud

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wagon ST MK3, 21 jan 2025.

  1. Goedemorgen ,

    Ik ben van plan de olie en filters van mijn ST te vervangen.
    Nu weet ik dat de olie 5w30 moet zijn, normaal pak ik altijd kroon olie.
    Daar geeft de site aan Duranza LSP.
    Is dit volgens de kenners hier prima of adviseren jullie andere olie?

    Verder dacht ik er ook aan gelijk een K&N 2993 filter erin te zetten ipv de papieren filter die er origineel inzit.
    Heeft dit nog meerwaarde of word allen het geluid wat mooier en kan je er langer mee doen bij goed onderhoud?
    Ik zag ook op AliExpress een open Airbox cover , heeft dat nog enige meerwaarde of gewoon de originele laten zitten?

    En welke bougies kan ik het beste erin zetten?

    Mvg.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. #2 RSBülent, 21 jan 2025
    Laatst bewerkt: 21 jan 2025
    Goedemorgen Bart,

    Gefeliciteerd met je mooie ST, ik wens je heel veel veilige en plezierige km's!
    Reguliere onderhoud doe ik bij de dealer, 1x per jaar olie verversen, was tot 2 jaar geleden de olie 5w30. Toen schijnt er een update geweest te zijn waardoor opeens de olie naar 0w20 moest. Waarom? Dealer kon daar ook geen antwoord op geven. Nadat er bij mij 0w20 gebruikt is begon opeens olieverbruik, wat ik niet gewend was. Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar en moest 1 liter bijvullen. Op zich is 1 op 20.000km olieverbruik bij een km-stand van 259.000km niet veel maar ben niet gewend van Fordmotoren. Afgelopen maand bij de laatste beurt heb ik de dealer gevraagd om 5w30 erin te gooien, dit hebben ze gedaan, nu ben ik benieuwd of ik weer bij moet vullen. Dus hou hier rekening mee want sommige site's zeggen 0w20 en andere 5w30.
    Wat betreft de K&N luchtfilter...deze gebruik ik ook, gesloten, prima filter. 1x per jaar na mijn vakantie goed schoonmaken.
    Bougies gebruik ik al jaren van Ford zelf, Motorcraft, prima bougies voor standaard motoren. Als je motor getuned/gechiped is dan zijn andere bougies aan te raden.

    Succes!
     
    Wagon ST MK3, Edgar Focus en bws723 vinden dit leuk.
  3. In onze zit kroon duranza olie, castrol was op dat moment niet leverbaar.
    Pas geleden nieuwr bougies laten plaatsen van NGK.
     
    Wagon ST MK3 vindt dit leuk.
  4. Olie en filters besteld .
    Zit alleen nog te kijken naar bougies .
    Weet jij welke type NGK bougies jij had toevallig ?
     
  5. Super resultaat met iridium bougies

    Voor de olie in de toekomst: Ik zou 5w-30 gebruiken in je ST en er op letten dat het voldoet aan de Ford voorschriften (Ford WSS-M2C913-C/ WSS-M2C913-D). Ik gebruik zelf altijd Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 A5, nu ook in mijn Mk4.
     
    Wagon ST MK3 en VinRS vinden dit leuk.
  6. wonder83 heeft geen ST. Dus die zullen in jouw auto niet passen.
     
  7. Ja die heb ik ook besteld idd , had wat zoekwerk gedaan en kwam ook op deze uit .
     
  8. #8 Kludrex, 30 jan 2025
    Laatst bewerkt: 30 jan 2025
    En dan heb je het over de olie?

    Voor je bougies zijn de Denso ITV22 Iridium en de NGK LTR7IX-11 Iridium bougies populair, Vooral als je met een tune rondrijdt. Let wel op dat ze goed gegapt zijn... Die NGK's ga ik de volgende beurt waarbij de bougies vervangen moeten worden, voor het eerst gebruiken.

    https://pumaspeed.co.uk/product-NGK...lug-Set---Suits-4-Cylinder-EcoBoost_17583.jsp

    EDIT: Ik zie net dat je de 'koudere' bougies van hierboven beter niet kunt gebruiken als je auto niet getuned is. Gebruik in dat geval de OEM Ford bougies of de 'warmere' varianten van Denso (ITV20) of NGK (LTR6IX-11 Iridium (6509)). Misschien kun je ook wel de RS bougies gebruiken, maar dat weet ik niet meer zeker... Keuze zat :thumbup:

    https://www.focusst.org/threads/spark-plugs-yes-read-this.92689/
     
  9. Ja klopt de olie bedoelde ik.
    En ik weet niet of deze auto een tune heeft gehad , daar heb ik geen info over.
    Misschien van de week even kijken welke bougies er nu inzitten maar anders weet ik welke keuze ik heb . Bedankt !!
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  10. Advocaat vd duivel; waarom Kroon Oil gebruiken in een auto als een ST? Zonder enige vorm van bewijs zou mijn voorkeur uitgaan naar een A-merk als Castrol. Temeer Ford ditzelf ook gebruikt. Verschil in euro’s zal te verwaarlozen zijn. Hier rijden alle 3 de auto’s ook met Castrol.
     
    RSBülent en Kludrex vinden dit leuk.
  11. Mijn keuze zou ook Castrol zijn maar mijn ford dealer gebruikt Totall Quartz.
    Gebruikt elk dealer een andere merk olie? Ben een beetje verbaasd..
     
  12. Dealers kopen hun olie niet bij ford. dus gaan ze zelf op zoek naar een leverancier
    En kroon olie is mits aan de juiste specs voldaan net zo goed als castrol of Shell olie
     
  13. #14 Wagon ST MK3, 31 jan 2025
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2025
    CASTROL Magnatec A5 heb ik besteld
     
  14. Vanmorgen even een bougie eruit getrokken om te kijken welke erin zitten .
    Ford CYFS12Y2 staat erop.
    Zat goed vast dus zitten er al een tijdje in denk ik.
    Iemand bekend met deze bougies , kan ik deze het beste bestellen ?
     
  15. Dat zijn de originele bougies die standaard bij een st horen, ik gebruik die ook, kost rond 12€ p.stuk, ben dik tevreden ermee.
     
  16. Dat ze zo vast zitten ligt niet aan de tijd maar aan de monteurs die de bougies met hun handen te vast draaien. Het hoeft maar heel klein beetje gedraaid worden, dit moet met een momentsleutel gebeuren, ik geloof 20nm?
    Bij de 1e keer demonteren van mijn bougies brak er eentje, puur omdat die zo vast zat.
     
  17. Ja dat had ik ook gelezen, was ook bang dat ik hem afbrak
     
  18. Bij de 1.0 Ecoboost is het 15 Nm voor de bougies. Dat is echt verrassend weinig.
     
  19. Afbreken van de bougie is meestal een niet goed passende dop of scheef erop gezet. De isolator bovenop breekt dan door de kracht die erop komt daar kan het porcelein niet tegen. Ook een rubber in de dop om de bougie vast te houden kan dat veroorzaken.
    Te vast aandraaien kan wel de draad in de cilinderkop beschadigen.
     

Deel Deze Pagina