1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Radiateur-ventilator blijft draaien na contact uit

Discussie in 'Electronica' gestart door bjauto, 24 mei 2016.

  1. Ik heb al gezocht en op http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=35551&highlight=ventilator een gelijk probleem gevonden als dat ik heb, alleen is die van mij een MK3.1 uit 2013.

    Vanmorgen ben ik naar mijn werk gereden (± 20 km) en de ventilator van de radiateur blijft na het contact uit te zetten op een best hoog toerental draaien.

    Iemand bekend met dit probleem bij een MK3.1 1.6 TDCI ECOnetic 105 PK, en een oplossing?
     
  2. Bij mij blijft hij ook na stuk rijden nog even hoog toerental draaien nadat de motor is uitgezet. Maar gaat ook vanzelf weer uit na poosje. Lijkt me niet heel vreemd. Had mijn renault uit 1992 ook al..
     
  3. Dat de ventilator na afzetten van contact nog een poosje blijft draaien is normaal, dat is geen probleem met je auto. Sterker nog, het is juist goed, zo snel mogelijk de warmte afvoeren.

    Anders wordt het als ie na langere tijd nog steeds draait. Bij mijn auto (benzine, geen diesel) draait ie max een minuut of twee na (schatting, nooit met klok gecheckt).
     
  4. Was de auto het roetfilter aan het regenereren toevallig ?
     
  5. #5 bjauto, 24 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mei 2016
    Net even naar de auto teruggelopen (30 minuten nadat ik de auto had uitgezet en de ventilator had gehoord) en hij was gelukkig uitgegaan. Ik weet niet hoe lang hij heeft doorgedraaid.

    Geen idee.

    Wel even getest of de accu nog OK was door de auto te starten en dit lukte zonder probleem. Wel viel mij op dat het infoscherm in het dashboard bij het instappen zwart bleef totdat ik de motor had gestart, terwijl normaal gesproken dit display ook al aangaat als ik de deur van het slot doe. Het centrale display van de radio ging wél aan nadat ik de auto van het slot had gehaald.
     
  6. Mijn display in het klokkenpaneel is soms ook trager met "opstarten", geen idee waarom maar het kan geen kwaad.
     
  7. Als de auto aan het regenereren is en je zet de motor uit, dan gaat de koelventilator hard draaien. Dit ivm de hitte van het roetfilter.
    Dit is dus volkomen normaal, maar snap dat het vreemd is als je dit niet weet!
     
  8. Vandaag bleef hij bij mij voor het eerst zo'n 2 minuten draaien. Heb wel 15km zonder airco gereden, misschien zou dat er mee te maken hebben?
     
  9. Dt zou niet uit mogen maken.
     
  10. Airco aan of uit maakt inderdaad niets uit. Het is een kwestie van hoe warm de motor (koelvloeistof) is. Als je vlak voor je de auto uitzet bv lang voor een stoplicht gestaan hebt is de temp hoger en zal de koeling eerder aangaan / langer draaien.
     
  11. Heb wel pittig doorgereden en bij thuiskomst motor halve minuut na laten draaien.

    Het is serieus de eerste keer dat hij het gedaan heeft.
     
  12. Bij mij was de buitentemperatuur niet hoog (20°C) en had ik niet pittig gereden.

    Daarnaast niet meer meegemaakt.
     
  13. Vanmorgen deed hij het niet
     
  14. Ik heb hetzelfde probleem met mijn Ford Focus TDCI 1.6 uit 2013. Gisteren parkeerde ik de auto en drukte de start/stop op uit en bleef de ventilator op volle toeren doorblazen. Na 7 minuten ben ik gaan kijken wat er aan de hand was. Motor gestart en weer uit, maar hij bleef doorblazen op volle toeren (terwijl ik maar een klein stukje daarvoor had gereden). Op een gegeven moment trapte ik de koppeling in (toeval?) en stopte de ventilator. De volgende ochtend (vanmorgen dus) kreeg mijn vrouw op de snelweg een melding "Motoronderhoud NU". Ze stopte op een parkeerplaats en na 10 minuten weer gestart was de melding weg. Ford dealer zei dat het geen regeneratie proces kon zijn want als dat in gang is gezet en je stopt, dan gaat het pas de eerste volgende keer verder met regenereren etc totdat het proces is afgerond. Ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen. Bij de Ford dealer weer laten uitlezen is weer kassa. Heeft iemand ondertussen dit eerder meegemaakt en wat was er aan de hand.
     
  15. #15 Magure, 15 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2017
    Ik denk dat het wel gewoon regenereren was. Kan het zijn dat de auto gewoon onderhoud nodig (beurtje) is, of dat ze de melding hebben gereset vorige keer. Wat ook nog een optie is dat iemand in de buurt met zijn laptop even hem kan uitlezen. zijn genoeg hier op het forum
     
  16. Gisteravond even met de vrouw naar de bouwmarkt geweest en bij terugkomst bleef de ventilator ook op hoge toeren draaien. vanaf het balkon verbaasde wij ons er over het feit dat deze zo lang bleef draaien, zeker een minuut of 10.
    het gaat om een fofo 1.6TDCi econectic.
     
  17. Kort ritje, hoge buitentemperatuur, weinig verkoelende wind.

    Simpel toch?
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  18. Gewoon gevalletje Regenereren zoals hier boven beschreven staat, niks om zorgen om te maken, normaal doet hij dit onder het auto rijden en merkt je er bijna niks van, behalve dat je soms je verbruik omhoog ziet gaan...
     
    Cinq-Power vindt dit leuk.
  19. Al een paar keren gehad dat de airco bleef draaien na uitzetten motor. Ook dat het terug aangaat enkele seconden nadat ik de motor afzette. Al 3 x meegemaakt dat, zonder ik het in de gaten had, de airco bleef draaien en ik nadien te maken had met een platte batterij. Typisch voor Ford Fiesta?
     
  20. Lijkt me sterk dat de airco blijft draaien, die wordt namelijk aangedreven door de multitriem en dus moet de motor draaien.
     

Deel Deze Pagina