1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 Ecoboost 250pk Quaife (sperdifferentieel) en - een beetje Milltek Catback EC Resonated

Discussie in 'Performance' gestart door JWZ, 25 mrt 2017.

  1. In een ander draadje had ik beloofd dat ik een topic zou maken aangaande mijn ervaringen met een Quaife differentieel als vervanging van het standaard 'open' differentieel in mijn ST.
    Misschien hebben jullie hier wat aan.

    Voor iedereen die geen zin heeft om verder te lezen kan hier stoppen: het is de modificatie der modificaties: het sper werkt fantastisch.

    Voor de precieze werking – wat is het? – van een sper hier een link.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Sperdifferentieel

    Ook kun je op YT video's vinden waarin het wordt uitgelegd. Daar wil ik het hier bij houden.


    Iedereen die een ST250 heeft of ermee heeft gereden weet: je voelt heel nadrukkelijk de aandrijfkrachten in het stuur, het zogenaamde Torque Steer. Een in mijn beleving onaangename en irritante eigenschap.
    Welnu: dat is weg met een sper. En dan bedoel ik dus: compleet weg.
    De ST is totaal van karakter veranderd. Het stuurwiel is volkomen rustig. Ook bij vol accelereren in de tweede of derde versnelling blijft het stuur volstrekt rustig – geen getrek of geduw.
    Ook opvallend minder: spoorgevoeligheid bij afremmen bij bv stoplichten met spoorvorming in het wegdek. Ook dat is nadrukkelijk minder.

    Daarnaast is de mechanische grip in een rechte lijn, maar ook bocht uit fenomenaal. Geen binnenste wiel dat begint te spinnen, niets. De ST heeft fabriek-af al een geweldig onderstel – Ford heeft feitelijk de oude recept voor hothatches aangehouden: de grip werd gezocht in de afstelling van het onderstel/chassis.
    Dat heeft lang goed gewerkt – al was het maar omdat HH in het verleden niet zulke hoge vermogens (agv turbomotoren) hadden. Dat is niet meer zo.

    Al met al is dit wat mij betreft de moeder der modificaties. Als je twijfelde: twijfel niet langer;-)

    Dan de onvermijdelijke: wat kost dat vraag?
    Dat is eigenlijk het enige 'nadeel' van een sper, want goedkop is het niet. Ik heb het laten doen bij Mebu in Nootdorp – ik zou ten alle tijden een specialist het laten inbouwen – de versnellingsbak moet tenslotte uitelkaar en dat vertrouw ik niet toe aan een niet specialist.
    All-in komt het op circa 1800 euro. Materialen plus montage.

    Je vraagt je af waarom Ford het niet af-fabriek inbouwt – de auto wordt er zo veel beter door!
    De concurrentie doet dat inmiddels wel – hetzij als optie, danwel standaard. En ik snap volledig waarom.

    Even kort de Milltek: het is een EC goedgekeurd exemplaar. De standaard uitlaat vond ik veel te stil voor een HH, nu is ie precies goed. Geen herrie of 'drone', maar wel een lekkere, donkere, sound. Uiteraard wordt het nooit een atmosferische V8, maar het is prima zoals het nu is.

    Kort ter info: m'n ST is geheel standaard. Geen chip of aanpassingen aan het onderstel.

    Gedane mods:

    Stijvere motorsteun (OEM Ford)
    Shortshifter M-Tech

    En nu dus de Milltek en de Quaife.
    Nu is ie zoals Ford 'm eigenlijk had moeten maken – naar mening dan:lol:.
     
  2. dat is mooi :thumbs:, maar nu de n00b aan het woord ;)
    het trillen van het stuur wat jij noemt, dat is nu over maar is dat ook niet beter voor de slijtage dan?
    ik kan me zo voorstellen dat iedere keer als je stuur (lees: aandrijving) zo trilt dat het nogal veel slijt en uiteindelijk meer kosten met zich meebrengt?

    ik had vroeger ook een sper, echter was dat op m'n vrachtwagen om voornamelijk grip te hebben bij het wegrijden/draaien.
    eigenlijk nooit geweten dat het bij HH een uitkomst is.
     
  3. #3 flins, 25 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mrt 2017
    Even inhaken op dit topic:
    Ik heb dan wel geen ST, maar "slechts" een 2.0TDCI (2016), met 150pk en 370Nm.

    Ook ik voel duidelijke aandrijfkrachten bij flink accelereren in m.n. 2 en 3, wat zich uit in verminderde rechtuit stabiliteit en zoeken van de voorwielen. Ook het gedrag dat JWZ in het eerste bericht noemt tijdens remmen is aanwezig, inderdaad als er wat sporen in het asfalt zitten.
    Ook als ik met lage snelheid met 1 voorwiel door een kuiltje rijd, beweegt het stuur. Niet echt prettig...

    Dit alles vind ik eigenlijk wel erg opvallend, te meer omdat de Focus overal geroemd wordt om zijn weggedrag.
    Voor deze Focus reed ik een Seat Leon uit 2007, met 225/45/17. Deze had hier geheel geen last van en lag toch wel veel strakker op de weg.

    Wat me opviel afgelopen maanden is dat met de 205/55/16 winterbanden het onrustige gevoel een stuk minder was, en nu dat de 235/40/18 zomerbanden er onder liggen, het euvel weer geheel terug is.

    Vraag is natuurlijk: hebben meer mensen hier last van? Ligt het aan de bandenmaat of is er wat anders aan de hand en moet ik hiermee terug naar de dealer?
    (bandenspanning is trouwens 2.6 bar. Te laag/hoog?)

    Om nu dan maar een sper te gaan laten inbouwen lijkt me ook wat overdreven. De 2.0TDCI is vlot, maar geen kanon en 150pk moet het onderstel van een Focus toch wel aan kunnen lijkt me...

    Advies van de kenners hier wordt zeer op prijs gesteld! :-)

    Edit:
    Zojuist de bandenspanning verlaagd naar 2.3/2.1 (v/a), zoals aangegeven op de sticker in de deuropening. Misschien is 2.6/2.5 toch wat aan de hoge kant. Morgen even kijken wat daarvan het resultaat is...
     
  4. Inbouwen van een quaife lsd is opzich niet zo spannend.
    De meeste garages pleuren zo'n ding zo in de bak, zonder opnieuw te 'shimmen' en dus de voorspanning op de lagers weer goed te maken.
    1800 euro is veel geld , ik was voor 675 en wat kleinmateriaal klaar.

    De term "sperdiff" zou ik niet gebruiken voor een quaife, dat is technisch namelijk niet correct.
     
  5. Idd, sperdiff is niet echt de correcte naam, is een ATB : automatic torque biassing.
    Maar het werkt inderdaad deftig goed. In 1985 was ford de eerste fabrikant die af fabriek in een voorwielaangedreven auto een turbomotor en een sperdiff leverde op de escort mk3 RST.
    Dit veranderd het weggedrag inderdaad in niet geringe mate.
    Waarom zit het niet in een ST? Hoogstwaarschijnlijk om d 'speciallekes' voor de RS te houden.
    Alle escort rst's hadden een LSD (limited slip diff) ook alle cosworths hadden zo'n diff
    De focus 1 en 2 RS waren ook af fabriek voorzien van een Quaife atb
    Deftige upgrade waar je imho meer aan hebt dan meer pk's
     
  6. #6 JWZ, 25 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mrt 2017
    Ik zal puntsgewijs even kort reageren – in niet specifieke volgorde op wat hierboven wordt aangehaald.

    De genoemde 675 euro is dan zonder het diff - die kost circa 950 euro. Montage komt daarbij. Plus nog wat materialen, oa nwe olie voor de bak. Dan zit je dus al snel richting die 1800. Ik schreef ook: all-in.

    Het is idd een zogenaamde tandwiel sper. Gebaseerd op het Torsen principe – met wormtandwielen, die maar een (1) kant op kunnen draaien, daar zit de 'sper' werking in. Dit mag je wat mij betreft gewoon een sper diff noemen.
    Het voordeel tov een platen diff is dat het slijtagevrij is en geheel 'naadloos' werkt. Als de 'sper' werking niet nodig is, gedraagt het zich zoals een open differentieel. De ATB werkt volgens het zogenaamde 'fit en forget' principe. Eenmaal ingebouwd heb je er geen omkijken meer naar. (De Renault Megane RS heeft ook een tandwielsper. ik meen ook een Quaife, maar weet het niet zeker. Een HH met een platen diff is de Astra OPC)

    Bij afremmen 'werkt' het diff ook – daar zit de aanmerkelijk mindere spoorgevoeligheid in. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar volgens mij legt Quaife het op hun website uit. Natuurlijk zijn de 18 inch wielen met laag profielbanden niet ideaal, maar het verschil is echt heel groot. Mijn conclusie is dat de meeste gevoeligheid wel degelijk wordt veroorzaakt door het open differentieel.

    Dat Ford de Quaife al eerder wel fabriek-af monteerde wist ik alleen van de MK2 RS - niet van die andere auto's. Maar goed: ik ben dan ook niet een echte Ford-man;-)
    . Naar mijn idee had de MK3 ST hem ook moeten hebben. Of in ieder geval als optie. Stiekem denk ik dat de ingenieurs de ST met sper hebben ontwikkeld, maar dat de Ford bazen het uiteindelijk verboden hebben.

    Misschien idd wel om het 'gat' met de RS bewust groot te houden. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen: de voorzijde is nu zo stabiel en rustig dat het wellicht een vorm van concurrentie in eigen huis zou – kunnen – zijn. Niet helemaal natuurlijk. Niettemin zou de vooras nu best 300PK/400Nm aankunnen.
    Ikzelf kijk er anders naar, namelijk in termen van een gemiste kans tov de concurrenten – zoals bv de GTI en Cupra.

    Extra slijtage. Ik ben daar niet zo bang voor. Misschien een beetje meer bandenslijtage, maar het zal wel loslopen. Op mn vorige auto – Leon 20VT – heb ik er ook een gehad na tuning. Heb ik nooit iets gemerkt van verhoogde slijtage oid.
     
  7. Het weggedrag dat jij beschrijft is 1 op 1 het weggedrag dat mijn ST ook had.
     
  8. http://quaife.co.uk/quaife-products/quaife-limited-slip-differential/


    Hier staat het eea uitgelegd.

    Over de werking van de ATB bij remmen zegt Quaife:

    On front wheel drive cars the Quaife ATB limited slip differential also delivers significant performance benefits during heavy braking. In this situation the Quaife differential’s inherent torque transfer characteristics work in reverse to transfer torque away from the locking wheel. This enhances deceleration, delaying the intrusion of electronic ABS systems and allowing drivers to brake later and deeper with the Quaife ATB limited slip differential than is possible with a standard ‘open’ differential unit.
     
  9. #9 dutchguy, 25 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mrt 2017
    Ik heb daadwerkelijk €675 inclusief btw betaald voor een nieuw Quaife differentieel, net als m'n maat. Daar heb ik nieuwe lagers, olie en vloeibare pakking bijbesteld. Totaal iets van 750 euro.
    Vervolgens heb ik die bak gewoon uit elkaar gedraaid en alles gemonteerd, uitgeklokt en weer in elkaar geschroefd.
    Dit alles samen met een nieuwe RS2 koppeling gemonteerd (875 euro) en de boel weer in elkaar gezet.
    Zo ongeveer hetzelfde bij m'n maat. :cool:

    1800 euro is gewoon erg veel geld voor zo'n operatie, maar dat zal het wel kosten als je het werk door een specialist uit laat voeren ;)
    Verder ben ik het volledig met je eens qua rijgedrag, dat is gewoon top.

    Over de techniek zou ik niet zoveel meer roepen als ik jou was, dat laat namelijk te wensen over.
    De term sperdifferentieel mag je niet gebruiken voor een Quaife, daar doe je het ding ernstig mee tekort.
    In de volksmond heet alles anders dan een open-diff een sperdiff , maar om nou op een auto forum terug te vallen op dit soort 'volks-vertalingen'?..

    Als iemand wil zien hoe het monteren ongeveer in zijn werk gaat:
    http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820444839&postcount=633
    http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820445254&postcount=658

    En bij m'n maat wat meer foto's van het proces:
    http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820440943&postcount=214
    http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820441825&postcount=261
     
  10. [MENTION=551]dutchguy[/MENTION]

    Ik heb het laten doen, maar dan nog is de aanschaf van de Quaife alleen 950 incl btw.
    Dus waar jouw 675 vandaan komt...
    Anyway, ik zou zeggen: onmiddellijk hier op het forum je diensten aanbieden voor 1000 all-in, klein goudmijntje.

    En ik blijf het gewoon een sper noemen – we hebben hier tenslotte niet allemaal de HTS gedaan.
    Daarbij: ik ben liefhebber, geen ingenieur noch monteur. En hier op het forum zitten veel geïnteresseerde leken heb ik de indruk.
    Overigens: technisch klopt m'n verhaal heel aardig en nergens pretendeer ik van de hoed en de rand te weten.

    Voor de leken:

    https://www.youtube.com/watch?v=JEiSTzK-A2A
     
  11. #11 dutchguy, 25 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mrt 2017
    Gewoon op black friday besteld bij part-box , werd keurig geleverd door de Nederlandse vertegenwoordiging.
     
  12. [MENTION=551]dutchguy[/MENTION]:
    Ik heb je foto's bekeken.
    Tja, dat is dus onvergelijkbaar met de meesten hier op het forum.
    Die hebben niet de beschikking over een volledig geoutilleerde garage met een professionele monteur die je helpt.

    Heb even m'n factuur nagekeken en de Quaife kwam ex btw op 755. Met een beetje korting snap ik die 675 wel (ex).

    Maar voor de meesten hier geldt: vergeet die 675. Je bent eerder de genoemde 1800 kwijt. Kan wellicht een beetje minder als je wat rondshopt.
    Kortom, de bekende appels met peren vergelijking.


    BOT:
    De Quaife is fantastisch! Afgezien van de prijs is er eigenlijk geen nadeel.
    Dat laatste is misschien ook wel de reden voor Ford geweest om er niet een in te bouwen – de ST is prijs technisch tov concurrentie scherp in de markt gezet.
     
  13. Die 'monteur' ben ik zelf ;)
     
  14. #14 Marco Morello, 26 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mrt 2017
    Beetje zoeken kom ik ze tegen voor rond de €800,- incl. verzenden.
    Dan wat klein materiaal zoals olie, pakking en shims, al denk ik dat er zat bedrijven zijn die ze zonder shims plaatsen Denk vooral omdat men die shims niet op voorraad heeft liggen. Zeg dat de extra materiaalkosten iets van €300,- zijn. Dan is €700,- nog best stevig als arbeidsloon.

    Ohja, de werkplaats op de foto's is van Lars zijn oom en neef. Zelf is de "werkplaats" van Lars, een schuur met een 40 jaar oude Koni 4-koloms brug, wat stempels en met name handgereedschap. Niks speciaals. Zeker geen "professionele monteur". Menig reparatie of ombouw hebben we in die schuur uitgevoerdz Ik weet 1 ding zeker dat daar geen enkele "professionele" monteur bij is geweest. Met gezond verstand en een paar handige handen kom je echt heel ver.

    OT;
    Wel goed dat je een quaiffe ATB diff hebt geplaatst. Iig een upgrade die direct goed is. ;).
     
  15. #15 JWZ, 27 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mrt 2017
    Ik heb het laten doen bij Mebu, een gerenommeerd bedrijf dat keurig werk heeft afgeleverd.
    Ik kan het niet zelf - ik heb er de know how niet voor noch de werkplaats.
    De meesten die dit ook willen zullen net als ik moeten uitwijken naar een garage om dit te laten doen.
    Eerlijk gezegd begrijp ik sowieso de opmerkingen over de prijs ed niet zo - dit topic ging over de Quiafe. Ik heb jarenlang op het Seat forum gezeten en daar was de toon nimmer zo 'afzeikerig' als hier.
    Sorry folks, maar zo komt het op me over. Misschien is het ook de invloed van de sociale media waar velen iedere vorm van fatsoen verliezen.

    Ik stel daarom voor dat we de 'werkplaats' en 'prijs' discussie laten voor wat ie is. Al is het maar omdat niemand hier er aan heeft hoeven mee te betalen...

    Mijn enige reden om er een topic aan te wijden is omdat er niet gek veel te vinden is over sper-diffs op verschillende NL forums, terwijl het tezamen met chiptuning waarschijnlijk de meest voelbare modificatie is dus je kunt doen aan een auto.

    :ontopic:
    De Quaife is 'de moeder':lol:
     
    MrMarcos vindt dit leuk.
  16. Ben benieuw hoe zon diff voelt.:lol:
    Nu merk ik dat hij vaak over 1 wiel slipt en snel over zn neus weg glijd, en dat met maar met een atmo 1.8je focusje 1.:lol:
     

  17. Dat is dus helemaal verdwenen.
    Geen getrek in het stuur (torque steer)
    Rechtuit is rechtuit - ook volgas.
    Bocht uit wordt de auto echt de bocht uitgetrokken omdat de aandrijfkrachten niet meer 'in rook opgaan' via het binnenste wiel, maar naar het buitenste wiel worden gedirigeerd door het sper.
    Bij hard afremmen blijft de auto strak in een rechte lijn en ook dan is er geen getrek en geduw in het stuurwiel. Alleen bij extreme spoorvorming is er nog iets voelbaar, maar dat is het directe gevolg van het sportonderstel icm 18 inch wielen en de lage (bandwang) banden.

    Je ziet van de modificatie niets, de Quaife zit in de versnellingsbak, maar je voelt het des te meer.

    De Megane RS, Cupra, Type R, GTI Performance, Astra OPC om er een paar te noemen, hebben allemaal een sper en niet zonder reden.

    -
     
  18. Toch is het voelen echter dan de omschrijving lezen. Maar dat is met alles:mrgreen:

    Het er in knooie is het probleem niet. Eerder waar wil ik mn geld aan spenderen....:lol:
     
  19. Waarom zo weinig mensen het doen ???
    Simpel, het staat stoerder om te zeggen ik heb tig pk's dan wel ik heb een standaard auto voorzien van een beter diff, dat bv rondetijden op een circuit meer zal verbeteren dan die extra pk's
    Plus het blijft een investering. Chiptuning is easy, plug en play versnellingsbak demonteren en openen blijft een klus die zelfs sommige merkgarages niet eens doen en uiteraard behoorlijk prijzig is.
    Neemt niet weg dat ikzelf reeds bijna twintig jaar geledn een Quaife ATB in mijn mk5 RS2000 heb gezet tot grote tevedenheid.
    Dit is gewoon echt een aanrader, welke bewijst dat je er iets meer over nadenkt.
    Met deftige ophanging, remmen, aandrijving bereik je meer dan met extra pk's die je alleen op de weg kan zetten bij 100 km+/h en danalleen in rechte lijn !!!
     

  20. Kijk, een kenner aan het woord.:lol: Kuddo's to you man:rock:

    Ik heb eind jaren '90 een tijdje gewerkt bij Braspenning Racing in Amsterdam (receptie -magazijn) als bijbaan naast mn studie. Zij hadden -en hebben - een raceteam met BMW's in verschillende raceklassen. Toendertijd was dat oa het DTCC.

    Ron Braspenning, de eigenaar en naamgever, leerde me toen al: het gaat allereerst om grip; mechanische grip. Om twee redenen. 1. vermogen efficiënte 'kwijt' kunnen, 2.je remmen zo efficiënt mogelijk kunnen gebruiken.
    Daarna om (upgrade) remmen.
    En pas daarna (meer) motorvermogen.

    Simpel gezegd: pk's is niks zonder grip en zonder dat je de gang er weer uit kan remmen.


    Afsluitend: dit staat er op de Quaife website:

    Quaife ATB differential can make a remarkable difference compared to an ‘open’ differential. Back to back independent testing by Redline Magazine on a RenaultSport Clio 200 has proven that even on a short circuit lap times are reduced by over 2 seconds, making the Quaife ATB differential an excellent value for money upgrade.

    En alhoewel het natuurlijk een beetje 'een wij van wc-eend' argument is, is het deze keer gewoon waar.

    -
     
    Arthur vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina