Ja zit te twijfelen, dat 'onderhoud' met olie is niet echt mn ding :-(. Echt iets voor mij om dan met caravan ergens te rijden en dan allemaal storingen te krijgen. Maar als er een beter filter is die zo 1 op 1 overkan wel een optie. Zal hier nog wat beter lezen: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/plaatsen-sportluchtfilter.94924/page-2 Maar tips altijd welkom
Mega duidelijk zo met dat filmpje! Thanx. Weet ik ALS die daar ligt (en de prijs is netjes) dat het wellicht een optie is. De K&N57s4000 is dus een optie. Zit er verschil in deze tov de pipercros qua invetten / schoonmaken? Lees in eerder aangehaald draadje dat het losse filter dan deze betreft: K&N E-9289
Kn filter niet nemen. Eigenlijk gewoon de orginele filter houden. Met de knfilter ga je acceleratie problemen krojgen. Ene keer veel vermogen en andere keer is hij lui bij gas geven. Dit buiten eventuele storingen. De motor blijft turbo druk af naar de luchtfilter toe, hij gaat ervan uit dat deel achter blijft en na schakelen gebruikt hij die lucht weer. Met kn filter loopt er zoveel lucht weg dat hij hierdoor traag aanvoelt. Pipercross niet geprobeerd hoor daar wel goeie ervaring mee. Gasrespons is iets minder van pipercross dan van kn filter. Heb nu zelf orginele filter in zitten, qua vermogen heerlihk zo met de 182pk software. Turbo moet hoe dan ook op toeren komen voor je vermogen hebt. Dan maakt de filter niks uit.
Thanx vd info EN meedenker. Vrijdag eerst eens kijken dan wat hij er al uit perst na de 182 update...spannend :-)
Ik heb jaren met K&N filter gereden en geen acceleratie problemen of Wat dan ook. Turbo kan iets makkelijker aanzuigen maar merk je weinig verschil in zonder tuning. Wat ik wel een voordeel vond is dat ze minder makkelijk dicht slibben. Wat ik wel voorbij heb zien komen bij mensen die hem zelf hebben gereinigd is dat ze te veel olie gebruiken en dan massflow sensor storingen krijgen omdat deze vervuild
Dit verhaal herken ik totaal niet. Maar ik heb k&n er ook verder niet in om meer vermogen te krijgen overigens hoor. Iedereen weet dat je beter ron98 kan tanken in met vermogen te krijgen dan een k&n filter erin te zetten...
Ik denk dat (te) veel mensen zich blind staren op de maximum aantal aangegeven pk's en nm's. Uit de cijfers lijkt er niet veel vermogen (+/- 8pk) bij te komen maar als je dan kijkt naar de bijbehorende uitdraai zal je zien dat er bijv. bij 3000tpm al iets van 150pk voor handen is, wat normaal pas rond 4000tpm voor handen is. Met andere woorden, je krijgt er in het lage- en middengebied gewoon veel vermogen bij, en laat dit nou net het gebied zijn wat je het meeste gebruikt.
Ja idd! Dank vd tip! Had vandaag bewust al eens iets 'beters' getankt, ook om eens het verbruik te vergelijken. (Met 95 rond de 1:13). Vandaag Shell Vpower getankt. Da.s toch prima voor de test?
toen ik van papier naar kn filter ging had ik niet echt een gigantisch verschil gemerkt. alleen dat gasrespons ene keer beter was en andere keer slechter was als met papieren filter. nu papierenfilter en qua vermogen nog steeds hetzelfde. je blijft hebben dat turbo eerst op toeren moet komen. de koppel/vermogen curve is idd van na tuning onderin meer te bieden heeft. maar het is net wat je fijn vindt met rijden. ik zelf heb altijd dat ik onderin iets minder wil dan boven in. zodat ik hem van 2000rpm naar 6000rpm constant voel acceleren. met tuning heb je van 2000-3000rpm een schrik van wat er vrijkomt en daarna voelt het meer dood/lui aan. er zit niet het gevoel van dat hij echt nog wil. hou je er van om met niet getunede focus te winnen dan is het idd beter, voor de racerij is het beter. voor alledaags gebruik vindt ik een benzine fijner dan diesel om mee te rijden. dit omdat ik graag van doortrekken in de toeren ben. ik weet dat een toyota corolla van 2019 met 2.0hybride ecvt bak niet sneller is als de mijne. toyota corolla heeft een gecobineerde vermogen/koppel dat exact gelijk is aan de focus, namelijk180pk en 270nm koppel. acceleratie van 7.9sec/100km. Ondanks zijn automaat was ik net zo snel met een schakelbak, dat buiten de wielspin die ik nog in zijn 2 had.
ik vond de kn het beste op de 1.5 ecoboost 150pk, ik heb ook de pipercros getest, maar kn vond mooier voller klinken , dus 1+ kn
Heb ook het kn filter maar merk dat hij soms inkakt en niet snel genoeg op toeren komt dus eerst terugvalt in toeren bij koppeling oplaten komen en dan oplopen van toeren. Zal eens proberen of dit idd hieraan ligt. Heb originele filter nog liggen. 182 pk dus dat zou als de brandweer moeten gaan. Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Hier ook een k&n in de ST. Nergens last van en ik geloof dat er hier meerdere ST rijders zijn die een k&n er in hebben @petjekel @Eric-rally