1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Pollen-/Interieurfilter

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Sido, 6 mrt 2009.

  1. Ik wil de airco verdamper van mijn Ford Focus uit 2006 schoonmaken met schuim.
    Dit schuim moet ik inspuiten via de luchtinlaat.

    Nu lees ik twee verschillende dingen: er zit een filter aan het voeteneinde van de bestuurderskant en ik lees over een filter onder de parafaan. (pollenfilter vs interieurfilter? of is het hetzelfde?)

    Welke moet ik nu verwijderen om het dichtste bij de airco-verdamper te komen om deze goed te reinigen met schuim? Ik heb een Motip Airco Cleaner schuimbus gekocht met zo'n slangetje eraan.

    Tevens wil ik de condenswaterafvoer schoonmaken, kan iemand omschrijven waar ik die vind op een Focus uit 2006?
     
  2. De Focus 2 heeft geen filter onder het parafaan zover ik weet. Het haynes boek heeft dit tenminste niet laten zien.

    Interieurfilter zit inderdaad bij het voeteneinde ter hoogte van het gaspedaal in de tunnelbak.

    Bij Ford kun je ook het interieurfilter plus krijgen. Dit is een koolstoffilter.
     
  3. Ik liep vandaag tegen het volgende probleem aan. Bij het losdraaien van één van de drie moeren van het gaspedaal leek de bout te breken. Alleen komt de bout niet mee (die zit nu alleen los). Dus krijg de bout er niet uit, en de moer losdraaien gaat nu dus ook niet meer...
    Het lijkt erop alsof er een bout via de andere kant in is gestoken. Als ik er via de andere kant bij kan (via de onderkant motorruimte) kan ik de bout daar blokkeren.
    Iemand misschien een soortgelijk probleem gehad? Of iemand die weet hoe deze constructie in elkaar zit? Ik hoor het graag!
     
  4. Er zitten 3 tapeinden in een ijzeren plaat, daarvan is er nu dus 1 losgekomen, om dit op te lossen zul je de hele plaat moeten verwijderen uit de auto en dan kan je het tapeind tegenhouden, dit kan helaas niet via de motor ruimte.
     
  5. Ik krijg het gaspedaal niet los. Bij mij draaien alle drie de tapeinden mee.

    Kan de plaat waar deze inzitten makkelijk los gehaald worden?

    Overigens zat 1 moer al niet helemaal aangedraaid, de ruimte was opgevuld met lijm.
    Ik heb zelf niet eerder het filter vervangen, dit is altijd bij de dealer gedaan tijdens onderhoud. Mooie prutser bij Ardea.
     
  6. Heb het recent bij de Fiesta MK6.5 en de Focus 2 Fa 2 gedaan, beide zitten
    op dezelfde plaats, en in beide gevallen moet je de gaspedaal demonteren.
    Wel 1 grote tip die ik mee kreeg van de fordmonteur, trek de stekker van het
    pedaal niet los, dit kan voor storingen zorgen tot zelfs een niet werkende pedaal
    en als je een originele filter neemt, dan krijg je die makkelijker erin als een ander
    merk erin doet, de originele is iets steviger.....en voor de stille werking....alle
    parkers/moeren plaatsen!!!!

    edit:
    wat ik ook gelijk gedaan heb, is een dikke opvulring op de onderste tapeind
    van het pedaal, hierdoor komt je pedaal iets hoger, en dat was voor mij een
    stuk prettiger rijden.....
     
  7. Je hoeft niet perse de gaspedaal te demonteren. Bij mij willen de bouten ook niet los. De filter is soepel genoeg om het op zijn plaats te krijgen.
     
  8. ook de originele?? want die van mij was amper te buigen, had de ruimte echt
    nodig.
     
  9. De onderste moer heb ik er af kunnen krijgen door wat druk met een schroevendraaier onder de moer te zetten.
    Bij de bovenste 2 ging dit niet, simpelweg geen ruimte.

    De bovenste 2 moeren heb ik ca. 2 gangen los kunnen krijgen, daarna heb ik de tapeinden afgezaagd tussen pedaal en montage plaat.
    Ik heb 2 normale zeskant bouten in de plaat gelijmd met Loctite.

    Toen het pedaal los was het heb ik het filter kunnen vervangen, dit ging vrij eenvoudig (vergeleken bij het pedaal).
    Deksel van filterhuis was slechts met 1 schroef gemonteerd. Beetje knoeiwerk van Ardea.

    Nadat het filter vervangen was, was de loctite uitgehard en de boutjes zaten goed vast. Heb nu het pedaal met normale moeren en nord lock ringen vast gezet.

    Filter zag er nog als nieuw uit. Conclusie: al het getop voor niks geweest.
    Maarja het filterhuis zit nu dicht met alle 4 de schroeven zoals het hoort en het pedaal zit nu in ieder geval goed vast. (vooraf zat er iets speling omdat een bout niet helemaal aan was gedraaid)

    Dus de laatste keer dat ik bij Ardea ben geweest. (iets kapot draaien dat kan de beste overkomen in geval van deze constructie, als het maar fatsoenlijk opgelost wordt)
     
  10. Ik haal tegenwoordig de filters bij Ford vandaan, het is de orginele filter die ik erin heb gedaan. Het is mij toch gelukt zonder de gaspedaal te demonteren. Heb overigens de filter al 2 keer vernieuwd. 1 keer volgens de onderhoudsschema en een paar weken daarna weer ivm met rookschade van de garage van mijn buurman.
     
  11. Uch Uch.
    Even wat stof er af.
    Poosje terug moest mijn interieurfilter vervangen worden, alleen zijn en 2 van de 3 tap-einden uit de grondplaat losgedraait.
    Dus gaspedaal demonteren gaat hem niet zomaar meer lukken.
    Had hier gelezen dat het sommige ook gelukt is met het pedaal er nog in.
    Gisteren toch maar weer een gaan kijken, bleek dat er van het luikje van het filter maar 1 van de 3 schroeven in zat.
    Deze kwam makkelijk los en heb het filter er weer goed in kunnen krijgen:dance:
    Nu wil ik de ontbrekende schroeven aanvullen/vervangen voor het hierboven staande VOLVO nummer. maar mijn vraag is.
    zijn dit nou 3 schroeven en 1 vleugelschroevendraaier?
    of 3 vleugelmoeren?
    Moet ik 1x dit nummer bestellen of 3x???
     
  12. heb al veel van deze filters vervangen voornamelijk bij volvo en paar keer bij mijn auto
    ik heb tot hede geen enkel probleem mee gehad
    als ik de gaspedaal los had deed ik op de 3 tapeindjes altijd normale moeren
    geen borgmoeren meer
    dan daarachter wel een splitring
    als je dit namelijk vast zet dan kun je het makkelijker los krijgen en dus de tapeind zal niet losschieten
    dit gebeurde als ze dezelfde borgmoer weer hergebruikte.

    wat betreft de fitler zelf.
    deze zet je vast met alleen 1 bout waar je bij kan
    de rest is niet direct nodig. heb namelijk nooit er last van gehad ook niet bij volvo en nooit iets gehoord dat klanten er last van hadden
     
  13. fotos werken niet meer...is er nog een andere how to te vinden?
     
  14. Ik wil de uitdaging nu ook aan gaan. Heeft iemand een goede how-to met duidelijke foto's voor me???
     
  15. Ffm met het koppie onder het dash kruipen en naast het gaspedaal zit het kapje van het filterhuis. 3 schroeven los draaien, filter uitnemen en je bent de man! :cheer:Echt, kind kan de was doen. Gas pedaal verwijderen heeft wel de voorkeur.
    Nota bene: Laat de stekker aan je gaspedaal zitten!
     
  16. Oke, dat gaat wel lukken, denk ik. Dank je. Over of het echt zo makkelijk is, schijnen de meningen te verschillen... haha... Ik ga het zelf ontdekken....
     
  17. Het is een eitje!! Super simpel!!
     

Deel Deze Pagina