1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Polish zwarte voorbumper ST Line

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door g86, 10 sep 2021.

  1. Iemand die weet of de zwarte voorbumper van de ST Line een painted bumper of een raw bumper is? Maw: is die geverfd/gelakt?

    Kan de Meguiars D151 gebruikt worden op deze bumper om te onderhouden en kleine swirls te verwijderen?
    Of iemand andere ideeën?
     
  2. Heb je al gegoogled naar zwarte ST Line? Dan zal je je antwoord vinden.:mrgreen:
     
  3. Kan natuurlijk ook aan mij liggen maar ik weet effe niet waar je het over hebt. Plaats effe een foto, dat maakt het een stuk duidelijker.
     
  4. Ik heb het over dit stuk van de bumper. Zie foto met rode pijl.

    Dat is volgens mij plastic en ik zou dat willen onderhouden. Daar zie ik lichte swirls/krasjes. Vermoedelijk van een takje ofzo, geen idee. Misschien van bij het parkeren te dicht bij een struikje.

    Dus zou dat willen wegwerken zonder het erger te maken.

    [​IMG]
     
  5. De bumper is inderdaad plastic, maar op het aangewezen stuk zit gewoon lak en kan dus gepolijst worden
     
  6. Oke, thanks. Is dat dan hetzelfde te behandelen als bv. de gelakte deuren?
    Iemand tips om dat manueel te behandelen?
    Ik heb geen machine en ben ook niet van plan daarin te investeren.
    Bedoeling is uiteraard dat er geen kleurverschil is en dat de haarkrasjes/swirls weg zijn.
    Wel heb in het gevoel dat dit plastic deel dieper krast dan bv. kleine krasjes in de deuren. Ook al zie je het visueel als zeer kleine krasjes.
     
  7. Machinaal is voor dit soort krasjes niet nodig. Ik gebruik hiervoor een compound i.c.m een speciale handpad.
     
  8. #8 g86, 10 sep 2021
    Laatst bewerkt: 10 sep 2021
    Zie hieronder een stukje van dat gedeelte van die bumper die wat krasjes heeft. Is een macro foto, dus slechts enkele centimeters in beeld. Niets ernstig denk ik. Maar het trekt te veel de aandacht ... wat denk je?
    (Auto staat wel vuil momenteel)

    Kan je mij helpen? Welk product en handpad? Evt. linkje naar het product? :-) thx!!!
    En moet kleien dan ook gebeuren? Of? Ben geen specialist hierin.

    [​IMG]
     
  9. Thanks. En welke compound gebruik je dan? Monello is qua compound ook goedkoper dan wat ik daarnet stuurde. Maar goedkoop is vaak duurkoop.
     
  10. De Monello producten zijn uitstekend in kwaliteit, niets mis mee. Voor de hand zou ik eerder de Meguiars gebruiken, werkt wat fijner. De Monello zal je wat harder moeten poetsen om de korrel (het schurende bestandsmiddel in de compound) af te moeten breken. Dat gaat met de Meguiars iets sneller en makkelijker.

    Wel een polish er bij aanschaffen, anders blijft er een doffe plek achter. De polish zorgt voor de bling achteraf ~> https://www.carclean.com/nl/meguiars-ultimate-polish-473ml.html

    Nog een tipje van flipje: 25 en 26 september 2021 heeft Carclean 'End Of Summer Sale!'. Mooie kortingen op een heleboel merken en producten, zeker de moeite waard om deze dagen eens op de site te kijken en wat spulletjes te kunnen scoren tegen aantrekkelijke prijzen. Maar pas op: voor je het weet ben je ook verslaafd aan het poets virus :mrgreen:

    Greetz Emiel
     
    g86 vindt dit leuk.
  11. Bedankt! Dus concreet:
    * Auto wassen / carwash
    * Compound met handpads
    * Polish met microvezel en dus niet met handpads?
    * Altijd cirkel bewegingen maken?

    Doe ik dan alleen het stuk dat ik wil behandelen of de volledige bumper? Nog tips?

    Verslaafd aan het poetsvirus? Dat denk ik niet: te veel schrik om bijkomende krassen te maken ;-)
     
  12. Als je gewoon netjes omgaat met de doeken en pads (goed schoon en niet laten vallen) dan hoef je niet bang te zijn voor extra krassen. Zorg wel echt voor goede doeken etc anders is het inderdaad vragen om problemen. Waar kom je vandaan? Wil dat stukje best even poetsen voor je.

    Gr

    Vincent
     
    g86 en TWA vinden dit leuk.
  13. Thx. Ik kom van regio Gent in België. Vermoedelijk jij van NL? (NL forum hier).

    Het is gewoon een kwestie van weten hoe te starten met pads en doeken. Daarna is het een gewoonte.
    Best altijd cirkel bewegingen maken, denk ik?
     
  14. Klopt, probeer het en bekijk hoe het vordert. Je hoeft echt niet de hele bumper aan te pakken, zorg er wel voor dat alles na afloop weer een laagje wax (naar eigen voorkeur) krijgt om alles weer te beschermen. Ik gebruik voor kleine plekjes Meguiars ScratchX, maar heb ook machines dus zodra het de moeite waard is om die er bij te zoeken doe ik dat. Als bescherming gebruik ik al jaren Meguiars NXT Tech wax, maar daar zijn meer dan genoeg goede alternatieven verkrijgbaar en genoeg ervaringen hier op het forum.

    Succes met poetsen en spierballen kweken [emoji4].

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  15. @g86

    Bedankt! Dus concreet:
    * Auto wassen / car wash Bij echte liefde voor je auto ga je over op handwas ipv car wash ;) scheelt je nog meer krassen en swirls
    * Compound met handpads Top :thumbup:
    * Polish met microvezel en dus niet met handpads? Kan met beide. Mijn voorkeur gaat uit om hier ook een handpad voor te gebruiken. De microvezel doeken gebruik ik voor het afnemen van de compounds. Voor de hand pads kan ik deze aanraden. Zitten 2 in een pakje, heb je er gelijk genoeg ~> https://www.carclean.com/nl/monello-disco-duo-applicator-pads.html
    * Altijd cirkel bewegingen maken? Yes, met draaiende beweging heb je minder kans op zichtbare krassen: ronde krasjes vallen minder op dan rechte krassen zeg maar.

    Doe ik dan alleen het stuk dat ik wil behandelen of de volledige bumper? Nog tips? Begin eerst eens met de krassen. Mocht je echt veel verschil zien tussen de gepolijste delen, dan wil je vanzelf de rest ook doen. Dan zou ik wel voor een machine gaan kijken :wax:

    Verslaafd aan het poetsvirus? Dat denk ik niet: te veel schrik om bijkomende krassen te maken ;-) Hahaha wacht maar. Als je je zwarte auto laat glimmen, ben jij om. En dan over op handwassen, zodat de lak zo lang mogelijk krasvrij blijft. Met een mooie Wax of coating krijg je een spiegeltje en genoeg complimenten :thumbup:

    Zoals al hierboven benoemd : niets laten vallen op de grond (pads en microvezel doeken). Je pikt makkelijk steentjes en rommel op, welke in de microvezel blijven zitten. Pads uitwassen met een beetje zeepsop en dan laten drogen. Wasmachine kan ook, maar dan niet met handdoeken mee wassen.

    Succes, bij vragen horen we t wel weer.

    Greetz Emiel
     
    g86 vindt dit leuk.
  16. Op mijn werk heb ik stukken van gelakte bumpers liggen. Handig om eens te testen alvorens op mijn eigen auto te experimenteren.
    Op een zwarte bumper heb ik wat krassen gezet (zie hieronder) om ze nadien met Meguiars Compound en Meguiars Polish te behandelen.

    Het is mij gelukt om onderstaande krassen grotendeels weg te werken, maar dus niet helemaal.
    Al denk ik dat deze krassen veel erger zijn dan de krassen op mijn auto in het begin van mijn bericht?
    Wel heb ik dit gedaan met een gewone doek en niet met de Meguiars handpads en Meguiars microvezeldoek. Kwestie om deze nog niet te gebruiken.

    Iemand een idee hoe ik maximaal resultaat kan behalen om onderstaande weg te krijgen?
    Of is het een kwestie van nog langer wrijven met doek/product?

    [​IMG]
     
  17. Jemig, dit zijn wel heftige krassen... Mag hopen dat jouw eigen bumper niet in de buurt komt. Dit is nagenoeg niet met de hand weg te poetsen, machinaal wordt al een uitdaging. Swirls (zoals je die op jouw eigen bumper hebt) zijn waarschijnlijk nog wel met de hand te doen. Machinaal maak je veel meer beweging dan je ooit met de hand kan doen én er nog eens de nodige kracht op uitoefenen. Met alleen wrijven kom je er simpelweg niet. Het is de combinatie van poetsmiddel, beweging en (uiteraard gecontroleerd) de juiste druk uitoefenen. Daarbij komt ook het toerental en de grofheid van het polijst middel kijken. Allemaal factoren die mee spelen. Kunststof kan minder warmte afvoeren, dus ook daarmee gedoseerd met poetsen beginnen en opbouwen.

    Ik gebruik altijd na het polijsten een machine glaze om net even de laatste "doffe" (als je het zo mag noemen) afwerking er uit te krijgen voordat ik m ga beschermen.

    Wil er geen rocket science van maken, maar genoeg om rekening mee te houden voordat je er mee begint. Goed dat je eerst op een ander stuk lak test, maar probeer een soort gelijk effect als start te creëeren en niet zulke diepe krassen.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     

Deel Deze Pagina