Hierna het koppelingspedaal gelijker gezet met het rempedaal, zodat ik niet met mijn knie in mijn buik het koppelingspedaal hoef te bedienen. Dit was een makkelijk karweitje door een moer en boutje te verstellen. Daarna aan de gang gegaan met het verstellen van de koppelingskabel door middel van een plastic stelmoer onder de schakelkabels. Hiervoor heb ik de accu verwijderd zodat ik er makkelijke bij kon, volgens internet kan het ook met accu erin, maar dit is wel heel erg pielen. Het nadeel van het verwijderen van de accu is dat je na het verstellen niet ff de auto kunt starten om te kijken of het aangrijpingspunt en de vrije slag zijn verbeterd. Dus een paar keer bezig geweest met het loshalen van de accu, het loshalen van een schakelkabel, het verstellen van de koppelingskabel, het weer terugplaatsen van de schakelkabel, het weer monteren van de accu en even testen. Na een paar keer dit hele riedeltje doen gaan het wel lekker vlot, dat gelukkig wel. Dit heeft echt serieus een groot verschil gemaakt, nu koppelt het autootje weer naar behoren. Echt een stuk beter! Nog steeds voldoende vrije slag, ca. 2 cm en het aangrijpingspunt is iets meer naar beneden gegaan, maar nog lang niet bij het schutbord. Schakelen gaat dus nog steeds goed. Vervolgens aan de gang gegaan met het vervangen van een kapotte bumpersteun linksachter. De nieuwe steun had wel twee goede bevestigingspunten, maar alleen de bovenste klikt lekker in het metalen (koek)blikwerk en blijft na het plaatsen van de bevestigingsbout goed zitten. De onderste floept uit het metaal als de bovenste bevestigingsbout erin wordt gedraaid. Met als gevolg hetzelfde resultaat als met de kapotte steun. Eens bedenken wat handig is om dit probleem op te lossen. Iemand suggesties? Qua banden/velgen (maat 155-65-14) wil het nog niet vlotten. Er is weinig tweedehands aanbod in de buurt en als er aanbod is dan vraagt men doodleuk 250 euro voor stalen velgen met weer 10 jaar oude banden. Dus maar niet gedaan. Ik ga op zoek naar stalen velgen met gare banden, ben dan van plan om de stalen velgen op te knappen (voor zover mij dat lukt) en laat dan de nieuwe of gebruikte banden die niet zo oud zijn erop leggen. Eens kijken of ik dat geregeld krijg. Nieuwe banden op de huidige velgen zijn best prijzig als je een beetje kwaliteit wilt, waarschijnlijk vanwege de rare maat. Daarnaast nog uitzoeken waarom alleen het linker voorwiel aanloopt bij volledige stuuruitslag naar rechts, mogelijk is de uitlijning niet meer goed of is er iets verbogen. Tijdens het rijden merk ik er eigenlijk niets geks aan, ook niet bij stevig remmen.
Volgens de Haynes manual: Engine oil (including oil filter) 3.1 liter Cooling System 4.0 liter Transmission (including 2-Tronic) 1.7 liter Fuel tank 35 liter
Hoe kleiner de motor hoe kleiner de carte hoeft te zijn. 3cil is al snel 3liter. 4cil 3 25 tot 5.25liter. Heb je meer olie in de carter dus een vergroot carter is dat puur en alleen gedaan om je interval te geven van 30.000km. Als je koppelingskabel versteld wil dat zeggen dat koppeling op is en zo fractie meer leven uit kan halen. Maar moment komt dat je het moet vervangen. Maat laatst gedaan en daar was de pedaal 4weken ervoor afgesteld voordat stil stond oo snelweg ivm koppeling helemaal op was. Zat geen voering meer op
Ja mooi is dat, had zelfs het oliefilter al gevuld voor het plaatsen. Maar dat is maar iets van 100ml dat erin gaat. Zal binnenkort nog eens peilen
Precies, als je toerenteller hebt is het makkelijk om te zien. Anders ga je steeds gas geven zonder dat je echt merkt dat je koppeling aan het slippen is.
We zijn weer een maand verder en het autootje wordt regelmatig gebruikt voor kleine ritjes in de omgeving. Het verbruik van ca. 1:17 valt me nog iets tegen, maar dat komt waarschijnlijk door de ritjes en het na 19 uur soms over de snelweg rijden. Verder bevalt het wagentje prima! Het voordeel van een relatief basic autootje hebben, is dat ik elke keer weer erg blij ben als ik weer met de Focus op pad ga: wat een vermogen, luxe en verwennerij! De RC-line velgen met oude banden heb ik via Facebook verkocht, dus ik heb weer wat "klusgeld". Op dit moment heb ik nog een linker buitenspiegel te koop en binnenkort ook de linker achterdeur, dus hopelijk komt er nog wat extra klusgeld bij. Daarvoor had ik 8x stalen velgen met banden op de kop kunnen tikken voor weinig geld, 1 set bevat zomerbanden waarop ik een tijdje gereden heb. Inmiddels heb ik deze set laten voorzien van zo goed als nieuwe all season banden en er wieldoppen op gedrukt. Ik schrijf zo goed als nieuw, want de stickers zaten nog op de banden, ze zijn alleen van 2022. De andere set bevat winterbanden, waarvan er 2 versleten zijn. Ik ben van plan om deze velgen op te schuren, opnieuw te spuiten en dan goede banden te laten monteren. Ik verwacht niet dat ik er geld aan over houd, maar leuk om zelf eens velgen op te knappen. Ik heb al even kunnen oefenen met de antenne en remtrommels, deze heb ik inmiddels zwart gespoten. Oh ja, het is ook nog gelukt om de achterbumper goed te monteren, dus dat punt is ook opgelost. Binnenkort staat er een afspraak gepland voor het controleren van de uitlijning en de remmen, dit zijn twee dingen die ik zelf (nog) niet kan. Daarna is die technisch hopelijk helemaal in orde en ga ik verder met de laatste cosmetische dingen en zal het gebakje als dagelijkse auto worden gebruikt. Aangezien ik besloten heb om een tijdje niet te werken, blijft de Focus vaker op stal en zal ik met dit wagentje vaker rondrijden als fietsen geen optie is.
Klus geld het noodzakelijke kwaad voor het hebben van een klus auto En tijd. Maar wel leuk om te volgen
Ach ja, de 107... toen we 'm hadden, heb ik 'm vaak vervloekt. Eigenlijk te klein voor mij, en er zat geen spatje luxe in. De driedeurs van mijn vrouw had geen centrale deurvergrendeling, geen toerenteller, geen airco, geen elektrische raampjes, geen deelbare achterbank, geen ruitjes achter die open konden... maar ja, wat er niet op zit, kan óók niet kapot. Heb nog wel een toerenteller van de sloop ingebouwd, vond ik zelf fijn. Zwak punt wat ik me kan herinneren, waren de lekkages achter. We hadden altijd een kletsnatte bodem van de achterbak, ondanks vervangen van rubbers, remlicht en kit. Ik heb het op een bepaald moment maar opgegeven. Het zorgde wel voor roestvorming in de kuip van het reservewiel. Hadden we de wagen langer gehad, dan had ik die kaal getrokken en opnieuw in roestbescherming/verf gezet. Verder liep het motortje best guitig! Een oerdegelijk blokje van Daihatsu, geproduceerd in Polen. Voor het op laten komen van de koppeling moest ik altijd eerst een flinke dot gas geven, ik was dat van andere auto's iets anders gewend. Toch was het een zuinigheidswonder: wij haalden met gemak 1:22. Misschien heeft jouw 107 wel airco? Dat kan een onzuiniger gedrag verklaren. Wat vooral grappig is, is dat in je geheugen dingen soms mooier worden dan ze eigenlijk waren. In de Kuga irriteer ik me soms aan alle waarschuwingen in het display en denk ik met weemoed terug aan de kaalheid van de 107. Wat nou display? Nergens voor nodig...
Deze heeft alle opties die het autootje van jullie dus niet had, ik wist niet dat ze zo 'kaal' uitgevoerd konden zijn. Dacht echt dat ze allemaal wel klapramen achter hadden en een deelbare achterbank. Tot op heden blijft het binnen nog vrij van vocht, dus dat is mazzel hebben. Het verbruik is wel iets verbeterd met het warmere weer en het iets eerder opschakelen. Hangt nu rond de 1:18, airco is nog amper gebruikt. Heb nu wel een fles injectorreiniger in de tank gegooid, kan in ieder geval geen kwaad. Of het echt verschil gaat maken is de vraag haha.
De linker achterdeur is inmiddels ook vervangen. Daarna bezig geweest met het opknappen van de verweerde plastic trims. Ik heb een gel van Autoglym gebruikt en het resultaat is goed, zie de foto's. Ik ben wel benieuwd hoe lang het plastic donker blijft.