1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Peugeot 107 hobbyproject

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Tom91, 2 feb 2025.

  1. #1 Tom91, 2 feb 2025
    Laatst bewerkt: 27 apr 2025 om 22:10
    Al een tijdje had ik het in mijn hoofd om een goedkoop autootje aan te schaffen en zelf eens het onderhoud uit te voeren en wat op te knappen. Op een gegeven moment moeten de gedachten worden omgezet in daden en sinds midden januari ben ik de eigenaar van dit blauwe gebakje, ook wel bekend als een 'Citybug'. Een autootje die in drie gedaantes is gemaakt, Toyota Aygo, Peugeot 107 en de Citroen C1.

    Het idee is om eerst wat rond te rijden en alle problemen/irritaties op te sporen en vervolgens één voor één de problemen en irritatiepunten aan te pakken (tegen lage kosten). Een mooi moment om nieuwe dingen te leren (daar ben ik wel aan toe) en eens te ervaren of het ook leuk is om als hobby aan auto's te rommelen.
    Daarna kijk ik wel wat ik met het wagentje ga doen. Of gebruiken voor de saaie woon-werk ritten, of te koop aanbieden, of wie weet wat.

    Wat moet er aan gebeuren:
    1. Linker buitenspiegel is niet te verstellen en de dode hoek wordt wel erg groot.
    2. Het glas van de binnenspiegel is kapot, spiegel is onbruikbaar.
    3. Deurvangers hebben geen vet meer en lijken versleten
    4. De huidige velgen met banden zijn te breed 175mm, bij maximale stuuruitslag loopt in ieder geval de linker band aan op het chassis.
    5. Banden zijn 14 jaar oud, geen droogte scheuren, genoeg profiel. Was geen probleem voor de APK blijkbaar
    6. Verweerde plastic delen weer zwart maken
    7. Loslatende blanke lak op de voor bumper proberen te fixen
    8. Koppeling nog stellen? Misschien niet nodig, laat aangrijpen van de koppeling blijkt wel bij deze soort auto's te horen
    9. Bumpersteun links achter is kapot
    10. Interieurdeel aan de a stijl hangt wat los
    11. Rammel aan de achterkant van de auto verhelpen
    12. Rempedaal heeft een lange vrije slag, lijkt pas iets te doen rond de helft van de pedaalslag
    13. Folie ontbreekt achter interieur linker voordeur
    14. Eén van de draden in van de achterruitverwarming werkt nog maar
    15. Multiriem aanspannen, piept heel iets bij lage toeren
    16. Bumpersteun rechtsvoor kapot gegaan na fixen punt 15
    17. Antenne opschuren en zwart maken
    18. Velgen opschuren en zilver maken
    19. Linker achterdeur vervangen (deuken)
    20. Onderhoud uitvoeren
    21. Linker koplamp goed monteren
     

    Bijgevoegde bestanden:

    gerardTDCI en Sir Focus vinden dit leuk.
  2. Als eerste dus een andere buitenspiegel, binnenspiegel en linker achterdeur gekocht bij een auto demontagebedrijf.
    De buitenspiegel en binnenspiegel zitten er inmiddels al op. Binnenspiegel vervangen was niets moeilijks. De buitenspiegel koste wat meer werk, niet vanwege de moeilijkheidsgraad, maar ik was zo handig om een boutje 2x in hetzelfde gat te laten vallen waardoor deze in de deur terecht kwam. Dus kon ik de binnenkant van de deur open maken en met een magneet aan de gang. Toen bleek dat de deur al vaker open is geweest en dat de folie verdwenen was.
    Dit provisorisch opgelost met dubbelzijdige tape (smal) en blauw plastic.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Ook aan de gang geweest met lithiumvet voor de deurvangers, heeft iets geholpen tegen het piepen en kraken maar nog niet voldoende. Misschien ga ik de deurvangers nog vervangen maar dit heeft geen prioriteit.
    Daarnaast de rammel aan de achterkant van de auto gefixt door de slotbeugel van de achterklep in te tapen met isolatietape. Zo rammelt de beugel niet meer in de vanger. Dit is een tijdelijke fix, de slotvanger is nog te verstellen. Komt wel een keer.
     
  4. Wat gaaf om te lezen en vooral ook om te doen. Leuk om te volgen.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  5. Vanuit de motorruimte komt een licht gepiep bij lage toeren. Bij stationair is er niets te merken, bij het inschakelen van de airco komt het piepen wel vaker voor. De verdachte is een multiriem die niet strak genoeg meer staat.
    Vandaag aan de gang geweest om deze aan te spannen en dit kan gelukkig nog door de dynamo te verstellen. Zou niet zo moeilijk mogen zijn, volgens YouTube. Het is niet nodig om de voorbumper te verwijderen, jaja. Poging gewaagd, met als resultaat dat de bumper eraf is en het plastic van de bumpersteun afbrak. Maar de multiriem heb ik iets aan kunnen spannen en het piepgeluid is nu verdwenen. Of het echt zin heeft gehad kom ik bij een echt ritje wel achter.
    Ook alvast het interieurfilter vervangen, kon geen kwaad.

    Andere keer verder met de bumper en het onderhoud: bougies vervangen, luchtfilter vervangen, olie en -filter vervangen. Dat laatste ga ik doen bij een doe het zelf garage, want ik heb te weinig ruimte om de auto veilig op assteunen te zetten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Deurvanger ruim invetten met ordinair lagervet.
    Knakken wordt dikwijls veroorzaakt door speling op het scharnierpennetje van de deurvanger(deurstijl kant) afhankelijk van de uitvoering pennetje vervangen of met 2 hamers even wat vaster klinken
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  7. Gaaf en leuk project! Mocht je het leuk vinden, mijn vriendin heeft een online community opgericht voor o.a. citybugs waarbij ook meetings worden georganiseerd: https://www.instagram.com/compact_car_cm/
     
    Tom91 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Bedankt voor het advies Paul
     
  9. Leuk idee van haar. Helaas heb ik geen insta, TikTok etc. Vooralsnog lekker prutsen en wie weet komt het ooit nog tot een meeting.

    Het citybugforum is ook niet meer online, dus veel info haal ik via andere forums (buitenland) of YouTube
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Lang leve de moderne tijd wat dat betreft.
     
  11. Grappige autootjes die Citybugs. Zelf ruim 10 jaar geleden ook een paar jaar een zwarte 107 gehad. Voor relatief weinig geld kon/kan je zo'n wagentje volledig eigen maken. Het forum van de Nederlandse Citybugclub was toen erg actief, zat destijds een hele community om heen. Jammer dat dat zo te lezen allemaal vergane glorie is.

    Desalniettemin veel plezier met je Citybugs! Ik ga hem volgen :mrgreen:
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  12. Leuk projectje!
    Ik zou alleen wel redelijk vlot gaan kijken naar een setje verse banden.
    Ben je direct van het aanlopen af en het ding gaat er veel leuker van rijden dan op 14 jaar oude rubbers.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  13. Heerlijke autos om aan te (leren) sleutelen, het zit supersimpel in elkaar en onderdelen kosten niks. De koppeling moet regelmatig gesteld worden bij deze autos, dus dat is geen verkeerd idee. Verder is het niet de vraag of ze gaan lekken maar wanneer, dus check even of die van jou nog droog is. Ze lekken bij o.a. het 3e remlicht en de achterlichten, en dan wordt het nat in je reservewiel kuip en voor de achterbank. Veel plezier ermee!
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  14. Leuk project! Ik heb er zelf ook al 15 jaar eentje en ken alle issues van dit platform. Mocht je vragen hebben, kom maar op. :)

    Ik heb dezelfde velgen, RC-Line. Bandenmaat die hierop hoort is 175/50/15. Een niet veel voorkomende maat en ik kon ze destijds alleen van Vredestein of Hankook krijgen.
    Bij mij lopen ze absoluut niet aan. Wellicht dat ze er bij jou een verkeerde maat op hebben gelegd.

    Achterruitverwarming is ook standaard, die werkt bij 90% van de Bugs niet of maar half :lol:
    Als je een gebruikte van de sloop haalt is de kans zeer klein dat deze ook goed is. Ik heb het zo gelaten. Ooit overwogen om met speciale koperverf de lijnen te repareren.

    Koppeling moet je zeker regelmatig stellen. Bij moderne auto's is dat niet nodig maar bij deze wel.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  15. Ik ga zaterdag bij een tweedehands setje kijken, gewoon zwart staal met de standaard maat en gebruikte all season banden (minder oud als de huidige set)
     
  16. Even afkloppen, maar tot op heden nog geen enkele spoor van water gevonden. Ook niet nadat de auto een tijd in de regen heeft gestaan
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  17. Goed om te weten dat het een originele velg is, de maat is inderdaad 175/50/15 en Kumho banden. Het lijkt erop dat alleen de linker band aanloopt als deze volledig naar rechts is gedraaid, misschien is er iets mis met de uitlijning?

    Ik had begrepen dat zilverlijm mogelijk een oplossing is voor het probleem met de achterruitverwarming. Dus dat ga ik nog eens proberen.

    Wat betreft het stellen van de koppeling, waar moet ik precies op letten? Las al eens dat de vrije slag van het pedaal ca. 25mm mocht zijn en dat is nu ook het geval. Waar moet ik nog meer op letten?
     
  18. De wagen lekken op veel meer plekken. Dacht dat we minimaal 5 servicegerichte hadden.

    Want hij lekt bij de deurrand, daarvoor heb je rubber die je van voor tot achter tegen de dakrand aan plakt.
    Maar vooral de ventilatieroosters achter de achterbumper gaat de rubber van kapot en lekt het zo naar binnen.

    Wagentje zijn simpel idd. Tegenwoordig hebben ze allemaal de geüpdatete waterpomp.

    Koppeling afstellen is wel begin van mogelijk vervangen koppeling.
    Daarnaast paar keer achter wiellager gehad.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  19. Zilverlijm was het inderdaad. Wel eerst netjes met Frogtape afplakken zodat je een strakke lijn krijgt anders wordt het knoei werk :D
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Inmiddels zijn we een tijdje verder en een paar klusjes verder. De voorbumper heb ik met een nieuwe steun weer vastgezet, maar het is wel oppassen met de clips hiervan, zeker bij de lage temperaturen de laatste tijd. Ik zal toch nog een keer de bumper moeten losmaken om de linker koplamp iets beter te monteren, tussen de motorkap en de koplamp links zit best wel wat ruimte. Dat kan dus nog beter. Ga ik wel een keer doen als het wat warmer weer is en de clips iets makkelijker willen meebewegen.

    Het luchtfilter en de bougies heb ik thuis in de garage rustig vervangen. Vervolgens een brug gehuurd bij een doe-het-zelf-garage en daar de olie en oliefilter vervangen. Met enige verbazing kwam er maar ca. 2,5l olie uit de auto, terwijl het niveau volgens de peilstok wel netjes in het midden stond. Tijdens het vullen ook 2,5l vers dinosaurus-sap toegevoegd, gepeild, auto gestart en even laten lopen. Hierna weer gepeild en ook hierna staat het niveau netjes in het midden. Het lampje voor de oliedruk gaat ook snel uit na het starten, dus het zal wel goed zijn. Wel opvallend, want internet geeft verschillende hoeveelheid olie aan, tussen 3 en 3,6l.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    gerardTDCI, JanG81 en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina