1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

P2121 - Accelerator Pedal Position sensor fout

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door PaulM, 14 okt 2018.

  1. #1 PaulM, 14 okt 2018
    Laatst bewerkt: 15 okt 2018
    Hoi allen,

    Nieuw hier op het forum, maar hopelijk veel te leren!
    Sinds een aantal maanden hebben we een Focus mk2 fase 1 (1.6 benzine) uit 2005 (één van de eerste die van de band af is gerold denk ik). Inmiddels 215.000 op de teller, en altijd onderhouden bij een Ford-erkende garage - zelfs nog met Ford Assistance.
    Hiervoor heb ik een Citroen AX gehad waar ik zelf aan sleutelde, en bij de daaropvolgende VW Polo (2003) heb ik ook e.e.a. zelf gedaan. Voor deze Focus wil ik dus ook wat redelijkerwijs mogelijk is, zelf doen.

    Sinds twee dagen is het Powertrain-waarschuwingslampje twee keer aan geweest. Met een simpele OBD-II lezer heb ik de fout uitgelezen: "P2121 - Powertrain: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch D Circuit Range/Performance"
    Wat zoeken heeft me opgeleverd dat dit niet de TPS is die veel voorkomt, maar daadwerkelijk de Accelerator Pedal Position sensor: https://www.autocodes.com/p2121_ford.html
    De symptomen kloppen: de twee keer dat het lampje aan ging, reageerde het gaspedaal ook kort (seconde ofzo) niet.
    Ik heb het gaspedaal gisteren gedemonteerd en geprobeerd door te meten op weerstand, maar daar is weinig uit af te leiden (50 kOhm tussen Pin 1-3 en 350 kOhm tussen 4-5, waardes veranderen niet bij indrukken van het pedaal).

    Wie kan mij verder helpen met deze fout? Is er een manier om het pedaal goed door te meten? Of beter ineens het pedaal vervangen? Ik las ook over eventuele slechte soldeerverbindingen op de PCM-print, is dat de moeite waard om te kijken? Die print is redelijk makkelijk te verwijderen heb ik gezien.
     
  2. Het elektronisch gaspedaal is niets meer of minder dan een regelbare weerstand (potmeter). Aan de hand van de weerstandwaarde van deze regelbare weerstand wordt het analoge weerstand signaal door de tellerunit omgezet naar een digitaal signaal dat vervolgens via het CANbus systeem naar de overige CANbus modules (waaronder dus de PCM) wordt gecommuniceerd.

    De weerstand van het elektronisch gaspedaal is vrij eenvoudig te meten met een goede multimeter. De weerstandwaardes moeten altijd veranderen wanneer het pedaal wordt bediend. Van belang is dat de weerstand netjes lineair oploopt/afneemt wanneer het pedaal wordt bediend. Wanneer dit niet het geval is is er spraken van een defect gaspedaal. Dit komt relatief weinig voor.

    Wat wel vaak voorkomt is een defect in de teller (vaak veroorzaakt door slechte soldeerverbindingen) waardoor het analoge signaal vanuit het gaspedaal wordt onderbroken.
     
  3. Bedankt voor de reactie, JW.

    Het leek mij inderdaad ook dat het pedaal niet meer is dan een potmeter. Ik heb met mijn digitale multimeter alle combinaties van de zes pinnen systematisch geprobeerd, maar ik kon vreemd genoeg geen combinatie vinden waarbij de weerstandswaarde veranderde. Weet je wellicht tussen welke pinnen ik moet meten en welke weerstandswaarde te verwachten is? Dan meet ik dat eerst voor de zekerheid door.

    Wat betreft het de teller-print, dan doel je op het instrument cluster? Ik zie op Youtube inderdaad wel een aantal filmpjes voor revisie omdat de soldeerverbindingen niet goed zijn. Hoewel we verder geen problemen hebben met het cluster..
    Ik zou zelf de soldeerverbindingen kunnen herstellen, het kost alleen veel tijd. En voor de zekerheid even een connector regelen zodat ik het paneel van spanning kan voorzien, zoals in het filmpje. (Het lijkt erop dat het instrumentpaneel bij een stuk makkelijker te demonteren is dan in mijn oude AX, dat was ellende..)
     
  4. Ik heb nog eens verder gezocht, ook o.a. het filmpje van een der forumleden over de connector opnieuw solderen. Nu twijfel ik toch voordat ik de hele zaak uit elkaar ga halen. Is de connector van het gaspedaal eigenlijk wel direct aangesloten op de connector van het instrumentpaneel?

    Het opnieuw solderen van de connector wordt namelijk vooral beschreven in combinatie met veel ergere symptomen, zoals kortstondig uitvallen van het hele intsrumentcluster. Bij ons is dat niet het geval, alleen die accelerator pedal position sensor fout. Ik kan geen pinout vinden van de connector, en in mijn eerder gelinkte YouTube-filmpje wordt het pedaal ook niet specifiek benoemd, ondanks dat alle verbindingeng redelijk diepgaand worden uitgelegd. Voor zover ik info van andere Fords vind, komt het signaal van het pedaal niet direct op het instrumentpaneel binnen. Weet iemand dit misschien? Voordat ik de zaak voor niets uit elkaar haal.
     
  5. ik weet dat dit een vaker voorkomend probleem is bij de focus 1.6 en 1.8 uit die jaren. Volvo's hebben hier ook last van die met ford motoren rond rijden. Oplossing is het vervangen van het gehele pedaal. Is goed zelf te doen. Daarna de ECU resetten zodat deze zich zelf kan in leren (batterij er langdurig af)

    een enkele keer kan het ook in het gaskleppenhuis zitten. Dus een gaspedaal positie die niet goed matcht met de gasklep positie. Dan kan deze code ook gegeven worden. Dus je zou ook even voor je dingen gaat kopen het gasklephuis kunnen schoonmaken.
     

Deel Deze Pagina