1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Overweging aanschaf Focus Wagon, tips?

Discussie in 'Algemeen' gestart door Binnetie, 3 jul 2024.

  1. Ik zit al een poosje af te wegen om mijn huidige Ford Focus Wagon MK3.1 1.6 econetic diesel in te ruilen voor een nieuwere Focus Wagon.
    Huidige heeft nu 298K gelopen. Misschien dat ik toch in een nieuwe auto op vakantie wil gaan rijden.

    De overwegingen zijn:
    - wil ik nog een wagon of gewoon focus? Ben gewend met de ruimte maar rijdt 90% van de tijd in m'n eentje in de auto
    - benzine of diesel. Nu rij ik 30K per jaar (de afgelopen jaren teruggerekend).

    Ik heb 3 autos gevonden die ik interessant vind (zoveel keus is er niet met diesel onder de 100K kilometers):
    https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-diesel-2021-55809529
    https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-diesel-2020-55417564
    https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-diesel-2020-55464203

    De eerste staat bij mij in de buurt, voor de rest moet ik wel ruim 1,5 uur rijden. Het zijn allemaal dieselauto's. Vind ze erg duur geworden. In 2016 mijn huidige voor 13K gekocht. Weet nog niet wat de huidige Focus doet qua inruil, maar het zal m'n duurste auto worden in aanschaf.

    Bij elke 90K moet de distributieriem vervangen worden, is dat bij de deze uitvoeringen nog steeds zou? Want dan zou die eraan zitten te komen.
    Bij mijn huidige auto heb ik vorig jaar het roetfilter laten verwijderen omdat het een vrij dure vervanging werd.

    Waar moet ik bij deze uitvoeringen nog meer op letten qua aanschaf? En welke tips kunnen jullie geven voor deze modellen? Zijn er opvallende zaken in de advertenties?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Enige tips die ik kan geven is let op dat het onderhoud goed is uitgevoerd en dat de accu wel eens moeilijk doet als je weinig rijdt maar dat heb ik voor een diesel nog niet gelezen. Die rijden meestal ook niet weinig.
     
  3. Wat ik zo lees is de distributieriem interval 200.000km of 10 jaar.

    Ik zou zelf geen import auto kopen tenzij ik die zelf importeer. Tevens goed op onderhoud letten, tijdig onderhoud is heel cruciaal.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Prijzen van auto's zijn de laatste jaren enorm gestegen. En een diesel met lage km stand is nog steeds aantrekkelijk voor mensen zoals u. Dus die prijs blijft ook hoger.
    en wat Genna terecht zegt. kijk uit met importauto's. Een lagere km stand is zo gefixt met een andere teller o.i.d.
     
    bws723 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Dan zijn ze nog niet toe aan een nieuwe distributieriem. Ik zit de advertenties te bekijken, maar kan niet vinden of het het importauto betreft. Zijn jullie die tegengekomen?
    Een van mijn wensen is Adaptive Cruis Control, maar ik kan niet goed herleiden welk 'icoontje' Ford hiervoor gebruikt. Weet iemand dit?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. importauto's hebben vaak nog geen kenteken en sowieso geen NAP pas.

    Adaptive cruise control kan je herkennen aan dit:
    [​IMG]
    het knopje linksboven.
     
    bws723 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Kun je met deze motoren straks nog wel in de Europese steden komen qua uitstoot?

    Ik heb ook nog even gekeken naar iets oudere bouwjaren (2019), dan is er ook iets meer keus en is de prijs al zo 5K lager vergeleken met 2020. Ze hebben dan vaak 30K meer kilometers maar het scheelt wel. Zijn er tussen 2018-2019 en 2020-2021 wijzigingen geweest voor de Focussen?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. En het knopje rechtsboven.
     
  9. CC is (zo ver ik weet) standaard op MK4. Die staat weer los van ACC.
     
  10. De afbeelding op het knopje rechtsboven laat zien dat het hier ACC betreft!
     
    bws723 vindt dit leuk.
  11. Ik zie het al, plaatje is anders :lol:
     
  12. #12 Binnetie, 6 jul 2024
    Laatst bewerkt: 6 jul 2024
    Dus rechtsboven is ACC, terwijl juist linksboven ook doet vermoeden dat het om ACC gaat (afstands strepen voor de auto).

    Zit wel erg te twijfelen of ik diesel of benzine neem. Ik had een aantal berekeningen gedaan gedaan en daaruit is de diesel en keer 20 euro duurder uit per jaar en de andere keer scheelt het 120 euro per jaar in het voordeel van de diesel op basis van 7 jaar rijden. Heb nog niet gekeken of een benzine accassion duurder in aanschaf is dan een diesel.
     
  13. Als je goed kijkt verschilt het plaatje op de knop rechtsboven bij cc en acc. Bij cc zie je enkel een metertje, bij acc zie je een metertje met auto. Echter knop linksboven verraad meteen of het cc of acc betreft. Bij cc is het 1 grote cancel knop, bij acc is deze gesplit naar afstandsbepaal knop en cancel.
     
  14. [​IMG]
    Zo ziet de afbeelding van CC eruit.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Dat is er eentje met alleen cruise control. Met een beetje geluk zit de radar wel al vooraf ingebouwd achter de zwarte rechthoek in de grille en is het achteraf aan te zetten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Met het knopje linksboven kun je de afstand ten opzichte van je voorganger van de ACC regelen, rechtsboven is gewoon in/uitschakelen.
     
  17. Haha. Dat klopt!
     
  18. Suggestie van Henk............

    Beste Binnetie,

    Zelf heb ik recentelijk een FF 3.5 station 1.5 tcdi Trend gekocht uit 2015 bij een handelaar (veel 95 pk 'rts zijn ex-lease'rsts is mijn vermoeden). Trommelremmen achter en 95 pk voor 5700,- + kleine beurt met reparatie aan remmen totaal 400,- euro.

    220.000 km op de teller maar motor klonk bij koude start als nieuw, Topsnelheid bij proefrit daadwerkelijk 180 en een beetje op de teller en strak sturen dus er moest een ander goed aan zijn aan motor en Euro 6 afgasinstallatie.
    Bij tuner vonden ze dat ook. Na tuning bij EQ -plus 50 pk en plus 40 Nm voor weinig- is het een compleet andere auto geworden met een geweldige gasrespons in iedere versnelling vanaf 1500 toeren. Probleemloos meekomen op linkerspoor in Duitsland nu.

    Gemiddeld gebruik 1e 2000 km van NL naar Noord-Portugal: 6,0 l / 100 km. inclusief files, inclusief snelheden tot 160 km/h op sommige stukken voorbij Parijs.

    Suggestie van Henk.............
    Doe als Henk en ga eens een aantal 1.5tcdi 95pk'rts uit 2015/2016 rijden. Trommelremmen merk je niets van......hard remmen doe ikzelf maar eenmalig (per jaar). Tuning geeft je een virtuele 2 liter

    Groetuitrotterdam van Henk

    NB
    Ook de tuner liet zich positief uit over de robuustheid van de 1.5 tcdi (gezamenlijke ontwikkeling Ford met PSA)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. QUOTE:
    Ik heb 3 autos gevonden die ik interessant vind (zoveel keus is er niet met diesel onder de 100K kilometers):

    Vraagje
    Als 1.6 tcdi bekend staat als een van de robuustere dieselmotoren -een 500.000 km motor-, dan waarom niet overwegen om door te rijden? Laat het apparaat tunen en je hebt nog jaren een leukere auto!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina