1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 100pk Open luchtfilter

Discussie in 'Performance' gestart door Dave Slobbe, 28 jan 2017.

  1. Weet iemand of er een open filter is die een mooi geluid geeft en geen motor storing geeft voor de 1.0 ecoboost?

    Ik zou graag er eentje willen kopen maar ik weet niet wat wijsheid is misschien dat iemand hier mij kan helpen?

    De auto is wel gechipt dus ik weet niet of dat nog uitmaakt.

    Alvast bedankt groetjes Dave.
     
  2. Qua motorgeluid zal het wel beter worden. Qua prestaties hoef je er niet veel van te verwachten. Zodra je filter warme lucht aanzuigd heb je zelfs verlies.
    Is er een chip op maat in gekomen of een standaard chip?
     
  3. Software matig gechipt.
    En welk merk of type raden jullie aan?
    Misschien iemand al ervaring mee?
     
  4. Ik bedoelde of die chip specifiek voor jou auto geschreven is ;)
    Maar een k&n of green zijn vaak wel de betere filters
     
  5. #5 JW, 29 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2017
    Er zijn vrijwel geen volledig open luchtfilter sets verkrijgbaar voor de 1.0 ECOboost in de Focus 3. Voor de Fiesta is de keus aanzienlijk groter maar dit past niet 1 op 1 op de Focus 3.

    Wanneer je een volledig open luchtfilter wil zal je dus een Fiesta set moeten modificeren of zelf een set moeten maken/samenstellen. Hierbij moet je er dan voor zorgen dat het filter voldoende koele lucht aan kan zuigen en geen warme lucht vanuit de motorruimte. Hiervoor zal het filter dus d.m.v. hitteschilden moeten worden afgeschermd. Een volledig open luchtfilter dat uitsluitend koele lucht aanzuigt en goed is afgeschermd zal een minimale vermogenswinst op kunnen leveren. Wanneer dit echter niet het geval is zal een volledig open luchtfilter juist vermogen kosten.


    Persoonlijk ben ik meer een voorstander van een goed vervangingsfilter. De bekende merken zoals bijvoorbeeld K&N, Pipercross en Green hebben allemaal een vervangingsfilter in hun assortiment.

    Daarnaast heeft K&N ook de 57S-4000 Kit. Deze Kit bestaat uit een vervangingsfilter met verwijderbare dop en een geoptimaliseerd deksel voor het luchtfilterhuis dat de doorstroming verbeterd. Door de dop te verwijderen uit het luchtfilter in deze kit krijg je feitelijk een semi open luchtfilter. Het K&N filter met verwijderbare dop is ook als los onderdeel (zonder het deksel uit de 57S-4000 Kit) verkrijgbaar. Dit filter heeft nummer E-9289 en kost nauwelijks meer als het standaard K&N vervangingsfilter.


    Tenslotte is er nog het Focus 3 RS luchtfilterhuis. Het RS luchtfilterhuis is aan de voorzijde en bovenzijde voorzien van openingen waardoor extra lucht wordt aangezogen en een afdichting tussen het luchtfilterhuis en de motorkap om te voorkomen dat er warme lucht wordt aangezogen. Gezien hetzelfde model luchtfilterhuis voor alle Focus 3 uitvoeringen is toegepast (alleen de maatvoering van de aanzuigopeningen verschilt) past het deksel van het RS luchtfilterhuis ook op alle andere Focus 3 uitvoeringen. Het complete RS luchtfilterhuis kost ongeveer €100,-.

    Persoonlijk vind ik het deksel van het RS luchtfilterhuis en het K&N E-9289 filter met de verwijderbare dop een mooie combinatie.



    Zelf heb ik het K&N E-9289 filter met de verwijderbare dop in combinatie met het standaard deksel in mijn 1.0 ECOboost. Ik heb voorheen met de verwijderbare dop gereden en rij nu zonder de verwijderbare dop. Hierbij is het verschil in aanzuiggeluid met en zonder dop vrijwel te verwaarlozen. Het verschil in aanzuiggeluid tussen het standaard papieren luchtfilter en het K&N filter (met dop) is veel groter. Zelfs met het deksel van het luchtfilterhuis compleet verwijderd is het aanzuiggeluid niet veel harder. Dit komt simpelweg door het feit dat bij een turbomotor het aanzuiggeluid aanzienlijk door de turbo wordt gedempt.
     
  6. Of je tikt een 2e hands luchtfilterbak op de kop en past die aan. Moet zeggen dat ik nog wel een aardig aanzuig en afblaasgeluid heb
     
  7. Top dank je wel!!!
    Ik ben nu volledig voor zien van info die ik zocht.

    Ik ga gelijk kijken of zo'n rs combo gaat lukken.

    Groetjes Dave
     
  8. Dat is een standaard kap die is aan gepast zeker?
    Met een pipercross??
     
  9. Ja klopt, heb een 2e hands luchtfilterbak op de kop getikt en het deksel aangepast
     
  10. Hoi, waar heb je die gehaald, kan zelf niks vinden
     

Deel Deze Pagina