1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Opel Astra K 1.6 Turbo 200 PK

Discussie in 'Mijn auto' gestart door MK1Futura, 10 mrt 2025.

  1. Hi iedereen, recent een 'nieuwe' Focus MK2.5 gekocht ter vervanging van mijn MK1 en daarmee ook weer wat actiever op het forum geworden. Daarom dacht ik dat het ook wel leuk is om een topic te starten voor onze andere auto.

    2 jaar geleden zijn we met de volgende eisen op zoek gegaan:
    Een jonge betrouwbare C segmenter met een automaat, bovengemiddeld veel vermogen, goede stoelen ( ik ben lang) en goede rijeigenschappen.
    Met bovengemiddeld vermogen bedoel ik geen ST, RS, GTI etc territorium maar voldoende om vlot met het verkeer mee te komen met meer dan genoeg reserves om af en toe de hooligan uit de hangen.

    Als Ford fan allereerst uiteraard naar de Focus MK4 gekeken.
    Meerdere 182 pk 1.5 Ecoboosts met automaat in St line X proefgereden.
    Sturen deden ze allemaal goed (alhoewel mijn oude MK1 nog steeds de kroon spant) en de bediening is erg ergonomisch maar toch te veel (persoonlijke) minpunten:
    - Automaat twijfelt te vaak over de versnelling en een aantal overgangen (weet niet meer welke versnellingen) waren bij beide modellen niet soepel.
    - De 1.5 is zeker niet traag maar mist in mijn beleving net dat laatste beetje punch in het middengebied.
    - Interieurkwaliteit viel me tegen. Ik zocht geen Mercedes of Audi maar de hoeveelheid harde plastics en goedkoop aanvoelende materialen gaven me het gevoel dat ik in een B of A segmenter onderweg was.
    - Kon ook geen goede zitpositie vinden in de stoelen (elektrisch verstelbare variantl

    Helaas is het daarom geen Focus geworden.

    Daarna naar de Mazda 3 SkyActive X 2.0 met 180 pk in Luxury uitvoering gaan kijken.
    Prachtige auto om te zien en qua interieur van hoog niveau.
    Reed ook goed en de automaat beviel beter dan die van de Focus. Echter zaten de stoelen ook niet top (te kort zitvlak) en zat er weinig fut in de atmosferische 2.0 tenzij je 'm vol in de toeren joeg. Hij gaf absoluut niet het gevoel dat je op pad was met een auto van 180 pk. De Mazda viel daarmee ook af.

    Toen kwam ik, na nota bene een suggestie van mijn vrouw die ook maar even was gaan zoeken, bij de Opel Astra K. Nooit wat met Opel gehad laat staan er aan gedacht maar ik ben toch maar even gaan lezen op de fora. Bleek een betrouwbare en goedrijdende auto te zijn met weinig problemen mits je de automaat nam met de dikste 1.6 turbo benzine motor.
    En laat dat nou net hetgene zijn waar ik naar op zoek was.
    Vervolgens 2 modellen uit 2018 bekeken. Eerste was een full options import uit Duitsland.
    Mooi interieur, in mijn beleving zeker een klasse hoger dan de Focus maar kon niet tippen aan de Mazda 3. Bediening ook erg ergonomisch, alles zat op een logische plek. Daarnaast gaven de AGR stoelen mij de perfecte zithouding.
    Toen maar eens gaan rijden. De automaat is een klassieke koppelomvormer met 6 versnellingen. Voldeed heel goed. Schakelt niet het snelste maar is erg soepel en zonder haperingen of twijfel. Over het blok ook erg te spreken. Merkte meteen dat deze er een stuk meer zin in had dan de Mazda 3 en in iets beperktere mate ook de Focus. Dat kwam ook naar voren in de cijfers: 200 Pk en vanaf 1650 tpm 300 Nm. Hij pakt onderin mooi op en de tussensprints gaven veel plezier. Vol doortrekken gaf ook een glimlach op m'n gezicht.
    Rijden deed ie ook verrassend goed met mooie directe besturing.
    Het stuurgevoel was iets minder scherp en direct dan de Focus en Mazda 3 maar het ontloopt elkaar weinig.
    Na de proefrit was ik eigenlijk wel verkocht voor de Astra K.
    De gereden auto was het niet geworden om verscheidene redenen.

    Na een week of 2 de volgende kandidaat gevonden. Een zilveren OPC line in zogenaamde Demo Edition uitvoering met 55d km. Erg unieke uitvoering met een dikkere achterbumper met diffuser, side shirts en een sportievere voorbumper in vergelijking met de normale uitvoering. Met aan de binnenkant een alcantara interieur met zwarte dakhemel en aluminium pedalen.
    Verder rijk in de opties met o.a. de elektrisch verstelbare AGR stoelen, stoel-en stuurverwarming en adaptieve LED matrix verlichting.
    Meteen gebeld en de volgende dag kon ik een proefrit maken. De auto en het verhaal klopten helemaal en de deal was daarna snel besloten.
    Hierbij wat foto's van de dealer destijds.

    https://ibb.co/6Jp5j5pW
    https://ibb.co/sJckkqjF
    https://ibb.co/k2NxzCfQ
    https://ibb.co/WbT9kC0

    Inmiddels zijn we 2 jaar en 30d km verder en ben ik nog steeds erg blij met de keuze. De auto is tot zover feilloos gebleken met alleen regulier onderhoud. Verder heb ik de automaat bij 70d km laten spoelen bij Autrans in Lunteren. Zaken als filters en bougies doe ik zelf en de olie en groter onderhoud laat ik jaarlijkse bij de lokale Opel dealer. Ik tank alleen Shell V-Power. Motor loopt daar het beste op. Van E10 gaat ie ook zodanig veel meer verbruiken dat onder aan de streep E5 net zoveel kost.

    Hij rijdt heerlijk en het vermogen en koppel blijven leuk. 0-100 op 6.8 sec gemeten met een Draggy van een vriend en een topsnelheid in Duitsland van 243 op de GPS. Beide boven fabrieksopgave dus hij is goed gezond (en niet getuned).

    Inmiddels een paar upgrades gedaan:
    - Zij knipperlichten vervangen door zwarte.
    - Kofferbak geïsoleerd met alubutyl en schuimmatten
    - Originele motorkap isolatie geplaatst. Maakt voor het geluid niets uit want het blok is erg stil maar helpt in de koude maanden om het blok sneller op temperatuur te krijgen.

    To do list:
    - audio upgrade: het premium geluidssysteem klinkt goed maar ik merk dat de deuren geen geweldig geluidsdemping hebben. Binnenkort daarom de deuren voorzien van alubutyl matten en dempingsschuim. Als ik dan toch de boel uitelkaar heb gehaald wil ik ook meteen de speakers upgraden. Hiervoor heb ik al de Eton Opel UG F2.2 in huis gehaald.
    - Banden vervangen. Er zitten nu Michelin CrossClimate + all season banden onder. Die zijn nogal lawaaiig en bij droog weer is het 'm toch net niet. Wanneer die op zijn ga ik voor Michelin PilotSports.
    - setje velgen scoren voor winterbanden.
    - Onderstel vervangen door een Bilstein B12 set met 20mm verlaging.
     
    PhoenixNLx, bws723 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Leuk om te lezen ondanks dat het om een Opel gaat :mrgreen: Leuke plannen ook. Lekker van blijven genieten.
     
    MK1Futura vindt dit leuk.
  3. Ik snap wat je bedoelt met die Mazda 3, de klassieke 2.0i skyactive perst er origineel 165pk uit, de rest uit het hybride systeem,
    ik heb de Mazda 3 zonder hybride gehad, laten tunen naar 188pk, met zijn geringe gewicht kon ik daarmee op de Duitse autobahn
    toch best wel mee met de grote jongens, op een gegeven moment vond die meneer in zijn Lexus het niet meer leuk dat ik er met
    +200 km/h nog achter hing :schater:
    Maar dan toch naar de CX-5 over gestapt, de luxe en afwerking is idd van hoog niveau, en de stoelen in de CX-5 zitten echt beter
    dan in de 3.
    Maar een Astra 200pk uit een turboblok is natuurlijk veel leuker als zo'n seniorenbak als die van mij, ziet er goed uit en de velgen
    zijn ook heel mooi, passen er goed bij, ik heb al heel lang geen Opel interieur gezien maar dit ziet er degelijk en voor Duitse begrippen
    vrolijk uit.

    Veel plezier ermee :thumbup:
     
    MK1Futura en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Ja inderdaad. Het zou toch mooi zijn als Mazda ooit ook ventilatortjes op hun motorblokken gaat zetten.
    Maar als je die Skyactive blokken eenmaal op toeren hebt gaan ze ook wel vooruit. En het is wel knap hoe zuinig ze zijn voor een atmosferische 2 liter.

    Ik vind de CX5 er ook vlot uitzien. Helemaal geen seniorenbak. Maar misschien dat er wel veel senioren in rijden:lol:? Had laatste volgens mij ergens gelezen dat het de meest populaire auto is voor mensen met een caravan.

    Velgen van de Astra staan 'm indd zeker goed. Op de occassion foto's zie je nog wat stoeprandschade, dat hebben ze voor aflevering nog laten repareren bij een velgenspecialist.
    Ik ben ook erg te spreken over het interieur. Het is strak en rustig vormgegeven en alles zit op een logische plek. Alleen de pianolak op het dashboard en deuren is krasgevoelig.

    Dit is ook de laatste Astra die ontworpen is voordat Opel werd overgekomen door de Peugeot club. Ik weet dus wel dat dit daarom m'n eerste maar ook meteen m'n laatste Opel is. Sinds het door Peugeot overgenomen is zijn dingen er niet beter op geworden.
     
    DexterXL en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Mijn CX-5 automaat mag 2000kg trekken....vandaar dat hij meerdere malen tot trekauto van het jaar is gekozen.

    En die zwarte pianolak...zat er bij mij ook in, ik heb gekozen voor een aftermarket setje wat er overheen geplakt word,
    ziet er in mijn geval een stuk beter en netter uit, heb het nog wel geprobeerd te poetsen, maar het resultaat bleek
    niet voldoende voor de hoeveelheid werk.:roll:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Afgelopen weekjes weer wat werk verricht aan de Astra.

    Aan de voorkant een composet van Eton ingebouwd en de deuren grondig geïsoleerd met alubutyl en schuimmatten. Hele verbetering.
    Het gaat nu ook kriebelen om in de reservewiel ruimte in de kofferbak een subwoofer toe te voegen. Maar dat moet eerst geleidelijk bij vrouwlief ingemasseerd worden :weird:.

    De auto is ook voor de APK geweest. Hij kwam er fluitend doorheen zonder een centje pijn.
    Remschijven en blokken voor en blokken achter vervangen door ATE Powerdisc schijven met ATE ceramic remblokken Het was niet nodig want de remmerij kon nog wel een jaartje mee maar ik was de remstof die de OEM blokken op de velgen achter lieten zat en vond dat ie wel wat pittiger kon remmen. Dat is nu naar tevredenheid geaddresseerd.
    Hij heeft ook verse olie en filters gehad. In de week voor de oliewissel en volgens voorschriften van Opel een flesje directe injectie reiniger bij de benzine gegooid en in Duitsland even een stuk 240+ gereden om de boel goed schoon te branden. Geen idee of dit soort wondermiddeltjes helpen maar het kan geen kwaad en is een goede smoes om even flink te gassen:cool:
     
    Bramzel en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Lekker bezig en die subwoofer voorzichtig ten sprake brengen.
     

Deel Deze Pagina