1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Opbergvak bovenin dashboard achteraf inbouwen.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 17 mei 2013.

  1. #1 JW, 17 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Paneel met opbergvak in dashboard achteraf inbouwen.


    Met dank aan Chris (Perenplukker) voor de foto's. Toen ik het opbergvak heb ingebouwd was mijn fotocamera kapot en kon ik dus zelf geen foto's maken. Dankzij de foto's van Chris heb ik deze HowTo toch compleet kunnen maken.



    Al langere tijd liep ik met het idee om het paneel met opbergvak dat standaard bij de Focus 2 Ghia en Titanium modellen in het dashboard is gebouwd achteraf in mijn auto te bouwen. Ik ben hier langere tijd naar op zoek geweest. Nieuw is het opbergvak erg duur en gebruikt kom je ze in nette staat maar weinig tegen. Als je er al 1 tegenkomt zijn vaak de klikverbindingen waarmee het opbergvak wordt gemonteerd afgebroken of is de sluiting kapot. Toen ik dus bij een sloperij een auto met een in nieuwstaat verkerend opbergvak zag staan en ik deze voor weinig geld mee mocht nemen heb ik er geen moment over na hoeven denken.



    Benodigdheden:


    Onderdelen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    *Opbergvak. In de kleur zwart (wat de meest gangbare kleur is) heeft het opbergvak Finis nummer 1543072 en kost €235,30.


    Gereedschap:

    *Diverse Torx schroevendraaiers of bits.
    *Doppenset (of ratel met 10 mm dop).
    *Schroevendraaiers.
    *Scherp mes.



    Om het opbergvak in te bouwen moeten een aantal gaten in het dashboard worden gemaakt. Dit is 1 groot gat waar het opbergvak in valt en een aantal kleinere gaten waar de pinnen met metalen klikverbinding in vallen. Je kan het maken van de gaten op 2 manieren doen:

    1. Een mal maken aan de hand van het opbergvak en dan vanaf de bovenkant de gaten in het dashboard maken.

    2. Het complete dashboard demonteren. en vanaf de onderkant de gaten in het dashboard snijden. Aan de onderzijde van het dashboard is gemarkeerd waar de gaten moeten komen.


    Vanaf de bovenkant is lastig te bepalen waar de gaten precies moeten komen. Daarnaast is snijden vanaf de bovenkant redelijk risicovol. Het opbergvak overlapt het gat maar op een smal randje (op sommige plaatsen 2 mm). Je hoeft maar 1x uit te schieten of het gat net iets te groot te snijden en je kan op zoek naar een nieuw dashboard. Aan de onderkant van het dashboard staat precies gemarkeerd waar de gaten moeten komen. Ik heb er dus voor gekozen om het complete dashboard te demonteren.



    Demontage onderdelen:


    Om het dashboard te kunnen demonteren moeten alle onderdelen die op en in het dashboard zijn gemonteerd worden verwijderd.



    Tellerunit:

    Om de teller te verwijderen moet je allereerst het stuur volledig naar onder zetten en naar je toe trekken. Je krijgt dan wat meer ruimte om de teller los te maken en te verwijderen.

    Aan de onderzijde van de teller zit een kunststof afdekkapje dat je losmaakt door deze naar je toe te trekken.

    [​IMG]


    Als dit kapje los is zie je 2 Torx schroeven zitten. Deze maak je los. Nu zit de teller alleen nog aan de bovenzijde geklemd. Om de teller los te krijgen moet je iets tussen het dashboard en de teller steken en een beetje wrikken. De teller komt dan vrij eenvoudig los.

    [​IMG]


    Op deze afbeelding wordt hiervoor speciaal gereedschap gebruikt. Ik heb dit zelf met een grote schroevendraaier gedaan die met een doek is omwikkeld. Bij de fase 1 teller is dit noodzakelijk. De fase 2 teller kan je vrij eenvoudig met je vingers los krijgen.

    Als de teller eenmaal los is kan je deze voorover kantelen. Leg hier wel een doek onder om beschadigingen te voorkomen. Je ziet nu de stekker zitten. Om deze los te maken moet je de plastic beugel die de stekker op zijn plaats houdt ontgrendelen. Tijdens het ontgrendelen komt de stekker meteen mee los.

    [​IMG]


    Je kan nu de teller langs het stuurwiel heen weg schuiven. Hiervoor heb je maar net genoeg ruimte.

    [​IMG]

    [​IMG]




    Afdekkappen rond stuurkolom:

    Verwijder eerst de stuurbediening van de radio.

    [​IMG]


    Dit doe je door aan de achterzijde een kleine schroevendraaier in het aanwezige gat te steken. De stuurbediening klikt nu los.

    [​IMG]


    Nu kan je de connector losmaken en de stuurbediening aan de kant leggen. Hierna moeten de kunststof kappen verwijderd worden die rondom de stuurkolom zitten.

    [​IMG]


    De bovenste kap is volledig geklikt. De onderste kap zit aan de onderzijde met 2 schroeven vast.



    Radio & radiopaneel:


    Rechthoekige radio:

    Ontgrendel de radio door de ontgrendelsleutels in de sleuven te steken. Vervolgens kan je de radio uit het dashboard trekken en de Quadlock connector en antenne kabel los maken. Hierna kan je het radiopaneel verwijderen. Dit paneel is geschroefd en geklikt.


    Ovale radio:

    Verwijder eerst het radiopaneel. Dit paneel is volledig geklikt. Vervolgens kan je de radio los schroeven, uit het dashboard trekken en de Quadlock connector en antenne kabel los maken.



    Paneel met schakelaars (voor en achterruitverwarming, stoelverwarming, ESP uitschakelknop en airbag controle lamp):

    Verwijder het paneel met schakelaars. Dit paneel is geklikt en geschroefd.

    [​IMG]


    Als het paneel los is kan je de stekkers van de schakelaars los klikken.

    [​IMG]




    Kachelbediening of Climate Control paneel:

    Verwijder het paneel. Dit paneel is geklikt en geschroefd.

    [​IMG]


    Maak de stekkers los en bij handmatige airco ook de kabels die naar het kachelhuis lopen.

    [​IMG]




    Dashboardkastje:

    Verwijder het dashboardkastje.

    [​IMG]


    Het dashboardkastje is bevestigd d.m.v. 7 schroeven. Als deze schroeven los zijn kan het dashboardkastje worden verwijderd.

    [​IMG]


    Maak (indien aanwezig) de stekkers van de AUX aansluiting en schakelaar om de passagiersairbag uit te schakelen los. Vervolgens kan de demper van de klep van het dashboardkastje worden geklikt.

    [​IMG]


    Tenslotte kan de klep worden verwijderd. Deze is in de scharnieren vast geklikt en kan met enige kracht los worden getrokken.



    Middenconsole:

    Verwijder de beide panelen die aan de voorzijde op de middenconsole zijn bevestigd. Deze panelen zijn d.m.v. nokken op de achterzijde van het paneel in de middenconsole geschoven en aan de andere zijde met schroeven bevestigd die onder een kunststof afdekkap zijn weggewerkt.
    Verwijder het pookzakpaneel. Dit paneel is geklikt. Vervolgens kan je de pookknop er af draaien en het paneel inclusief pookzak en pookknop verwijderen.

    Verwijder de asbak (indien aanwezig). De asbak is bevestigd d.m.v. een kunststof strip en 2 schroeven. Als deze los zijn kan de asbak worden verwijderd en de connector van de sigaretten aansteker worden losgemaakt.

    Verwijder het paneel waar de handremhoes aan vast zit. Dit paneel is volledig geklikt.

    [​IMG]


    De middenconsole is aan de voorzijde op het dashboard gemonteerd d.m.v. 2 stuks M6 bouten. Aan de achterzijde is de middenconsole bevestigd d.m.v. 4 stuks M6 bouten die achter het opbergvak zitten. Het opbervak zit geklikt. Als alle bouten los zijn kan de complete middenconsole worden verwijderd.

    [​IMG]




    Luchtroosters:

    [​IMG]


    De luchtrooster zijn in het dashboard geklikt en kunnen het gemakkelijkst worden verwijderd door deze vanaf de binnenzijde naar buiten te drukken.

    [​IMG]




    Passagiersairbag:

    [​IMG]


    De passagiersairbag is achter het handschoenkastje met 2 stuks M6 bouten op het metalen frame bevestigd. Daarnaast zitten er ook nog 2 schroeven die het gemakkelijkste door de openingen van de luchtroosters te bereiken zijn. De airbag blijft aan het dashboard vast zitten. De 6 moeren waarmee de airbag aan het dashboard is bevestigd hoeven dus niet los te worden gemaakt.

    [​IMG]


    Maak als laatste de connector van de airbag los. Er zijn (minimaal) 2 verschillende uitvoeringen van deze airbag. Op deze foto zit de connector aan de achterkant. Bij mijn airbag zit de connector aan de zijkant. Hier kan je vanwege de beperkte ruimte lastig bij.



    Paneel bestuurderszijde:

    Verwijder het paneel dat aan de bestuurderszijde aan de onderzijde van het dashboard is bevestigd. In dit paneel zit ook de OBD connector.

    [​IMG]


    Dit paneel is geschroefd en geklikt. Als het paneel los is kan je de OBD connector los klikken uit het paneel.

    [​IMG]




    Paneel passagierszijde:

    [​IMG]


    Verwijder het paneel dat aan de passagierszijde naast het dashboard is gemonteerd. Dit paneel is volledig geklikt.



    Connectoren:

    Maak de connectoren los die op de lichtschakelaar, de alarmlichtschakelaar en de verlichting in het dashboardkastje zijn geklikt. Deze onderdelen kunnen als de connectoren zijn losgemaakt gewoon in het dashboard blijven zitten.

    [​IMG]

    [​IMG]




    Demontage dashboard:


    Nu alle onderdelen die in of op het dashboard zijn bevestigd zijn gedemonteerd kan je beginnen met het losmaken van het dashboard.

    Het dashboard is bevestigd d.m.v. schroeven en een aantal klikverbindingen.

    De schroeven zijn te vinden op de volgende posities:

    [​IMG]


    1. Achter het dashboardkastje (2 stuks).
    2. In de ruimte waar de radio gemonteerd heeft gezeten (3 stuks).
    3. In de ruimte waar de tellerunit gemonteerd heeft gezeten (1 stuk).
    4. Aan de bestuurderskant aan de onderzijde van het dashboard (3 stuks).


    Als alle schroeven zijn verwijderd zit het dashboard alleen nog vast d.m.v. de metalen klikverbindingen aan de bovenzijde. Als je aan het dashboard trekt komen de klikverbindingen los en kan het dashboard uit de auto worden verwijderd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Vanwege het formaat en gewicht van het dashboard is het verstandig om het dashboard met 2 personen uit de auto te halen. Ik heb het zelf alleen gedaan en dit is vrij onhandig. Je komt dan af en toe net een paar handen tekort.

    [​IMG]




    Gaten in dashboard maken voor het opbergvak:


    Leg het dashboard ondersteboven neer. Om beschadigingen te voorkomen is het verstandig om er bijvoorbeeld een deken onder te liggen.

    [​IMG]


    Op de onderkant van het dashboard staat precies gemarkeerd waar je de gaten moet maken. Er staan 2 lijnen in het kunststof gietwerk waar je tussen moet snijden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    De 1e laag van het dashboard bestaat uit hard kunststof van zo’n 4 mm dik dat moeilijk te snijden is. Ik heb voor het snijden een nieuw Stanley mes genomen en deze met een gasvlam verwarmd. Met een heet mes kon ik een paar cm snijden totdat het mes te ver was afgekoeld en weer verwarmd moest worden. Ik heb dit herhaald totdat alle stukken rondom waren uitgesneden.

    De hard kunststof stukken zitten nu nog vast aan de volgende laag van het dashboard. Deze laag bestaat uit een soort rubberachtig schuim van zo'n 9 mm dik dat aan de andere kant is voorzien van een rubberachtige toplaag van zo'n 1 mm dik .

    [​IMG]


    Op bovenstaande foto is te zien hoe dik het dashboard is en hoe de lagen zijn opgebouwd.

    Ik heb vervolgens eerst de stukken hard kunststof voorzichtig met een mes los gesneden van de schuimlaag.

    [​IMG]


    Vervolgens moeten de gaten ook in de schuimlaag en de rubberachtige toplaag worden gesneden. Ik heb dit gedaan met een vlijmscherp (vlees)mes. Omdat het schuim en de toplaag van het dashboard vrij taai zijn gaat dit vrij lastig.

    [​IMG]


    Als alle gaten uiteindelijk in het dashboard zijn gesneden draai je het dashboard om zodat het dashboard weer in de oorspronkelijke positie staat.
    Toen ik de gaten in eerste instantie zag dacht ik dat deze te groot gesneden waren. Aan de zijkanten overlapt het opbergvak de rand maar net. Dit is echter normaal. Ik heb inmiddels een dashboard gezien waar het gat vanaf de fabriek aanwezig was en hierbij is het precies hetzelfde.

    Nu kan het opbergvak in het grote gat worden gekanteld en vervolgens in alle gaten worden vastgeklikt. Als je precies volgens de lijnen hebt gesneden past het opbergvak precies in het gat en zal rondom netjes in de voorgevormde holte in het dashboard vallen.

    [​IMG]



    Omdat ik het dashboard toch uit de auto had liggen heb ik meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle kabelbomen die ik achteraf heb ingebouwd (Bluetooth/Voicecontrol, ESP, etc.) netjes aan de hoofdkabelboom vast te maken.



    Als het opbergvak netjes in het dashboard is gemonteerd kan het dashboard weer in de auto worden gemonteerd en kunnen vervolgens ook alle onderdelen die in en op het dashboard zijn gemonteerd weer in omgekeerde volgorde worden gemonteerd.




    Eindresultaat:


    En dit is dan het uiteindelijke resultaat:


    [​IMG]

    [​IMG]







    Met dank aan Chris (Perenplukker) voor de foto's. Toen ik het opbergvak heb ingebouwd was mijn fotocamera kapot en kon ik dus zelf geen foto's maken. Dankzij de foto's van Chris heb ik deze HowTo toch compleet kunnen maken.
     
  2. mooie how-to Wilco, knap dat jij (en Chris natuurlijk) dit hebben aangedurft om in te bouwen :respect:
     
  3. Mooie en duidelijke werk omschrijving :thumbs:

    :respect:

    Ik heb al eens op een engels forum meende ik een foto voorbij zien komen van iemand die hem helemaal had uitgedremeld in de auto, Zow wat een bende was dat geworden.
    Dat was btw voor de extra :st: metertjes, die zitten op dezelfde plaats.
     
  4. #4 JW, 17 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mei 2013
    Ik weet precies welk Engels topic je bedoeld. Dat was voor mij ook 1 van de redenen om het dashboard te verwijderen en te gaan snijden/zagen met het dashboard nog in de auto.

    Overigens is het paneel met de ST/RS meters wat formaat betreft hetzelfde als het opbergvak. Deze HowTo is dus ook prima te gebruiken om het ST/RS paneel met meters achteraf in te bouwen.
     
  5. Zo, dat lijkt wel een hele operatie! In ieder geval wel keurig gedaan! Ik heb er standaard al een in zitten, maar gebruik hem niet eens tot nu toe:schater:
     
  6. Super mooie how to ,tis zeker een aanrader om het zo te doen ipv dash te laten zitten en dan te snijden .En Wilco graag gedaan hoor voor de foto's
     
  7. op zich wel grappig gedaan, maar wat een bende geeft dat in de auto zeg :weird:
     
  8. Deze staat ook nog op mijn lijstje van updates
    mooie How-To en zoals gewoonlijk weer super duidelijk :thumbup:
     
  9. Heej alle foto's zijn niet meer zichtbaar :nocheer:
     
  10. Als het goed is doen de foto's het over 1 of 2 dagen weer. De foto's zijn niet meer zichtbaar omdat de datalimiet van mijn gratis Phototbucket account voor deze maand is bereikt.

    Ik gebruik momenteel een ander Phototbucket account maar heb weinig zin om (een deel van) mijn foto's over te zetten en dan alle links die her en der staan aan te passen.
     
  11. Hier ook al uitgevoerd, is een mooi iets, heb het, maar nog nooit gebruikt! :mrgreen:
     
  12. Ik heb hem standaard :cheer:

    En ja ik gebruik hem ook.

    Ligt flesje zeep-zonder-water in en een banden spannings metertje.
    Ofwel dingen die niet direct onder bereik moeten zijn tijdens het rijden.
     
  13. Ik heb hem ook standaard, gebruik hem om mijn iphone aan de deksel te hangen met magneten en zo TomTom(om de live traffic info) en Flitsapps te draaien op een goede plek maar als het klepje dicht is zie je er niks van. Heb er ook een oplaadkabel naartoe liggen vanuit de armsteun(extra lange van ebay). En voor dat ik de USB in de BT module had liep er ook nog een 3.5mm kabel van de Aux aansluiting naartoe voor muziek.
     
  14. @JW
    Kun je even naar de foto's kijken want ik wil hier volgende week mee beginnen, en nu zijn de foto's weg.
     
  15. Als het goed is zijn de foto's nog zichtbaar als je er op klikt. Ik heb ze in ieder geval nog niet verwijderd van PhotoBucket.

    Als ze niet meer zichtbaar zijn heb je pech vrees ik. Ik heb de foto's niet meer op mijn PC en heb besloten om de links naar foto's ook niet meer te herstellen. Op termijn wil ik de handleidingen die ik door de tijd heen heb gemaakt converteren naar PDF. Hier gaat echter wel de nodige tijd in zitten waardoor dit best wel even kan duren.
     
  16. Ik denk dat ik het dan met de tekst moet gaan doen.......jammer.
    Of misschien een ander forum.
     


  17. Ik heb de hele handleiding op hardcopy incl foto's. Zou deze voor je in kunnen scannen tot pdf


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     

Deel Deze Pagina