1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olie verbruik focus 2.0 duratec

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kamiel, 14 mrt 2016.

  1. Ik heb sinds een maand een ford focus 2.0 duratec uit 2007

    Nu kwam ik twee weken geleden erachter dat de auto olie verbruikt, geen lekkage trouwens te vinden.
    Ik ben het precies gaan bijhouden en ik heb nu in 2300km 1,2 liter olie verbruikt.
    De auto heeft 112000km gelopen en is altijd bij ford garage in Hardenberg (europagarage) in onderhoud geweest.
    Mijn vraag, zijn er nog meer mensen met het 2.0 duratec blok met olie verbruik?
    Ik heb vandaag gemerkt dat als ik de olie vuldop eraf draai hier behoorlijk veel druk uitkomt, je voelt echt de wind eruit komen, bij mijn vorige auto was dit niet of nauwelijks? Misschien dus Carterventilatie verstopt?
    Ook komt er blauwe rook uit de uitlaat als ik flink gas geef ( neutraal, 6000rpm)

    Ik heb vandaag ook contact gezocht bij de garage waar ik hem heb gekocht, ik heb 6 maanden garantie. De werkplaats chef gaat mij bellen

    Nu hopen op een goede oplossing, want ik baal hier behoorlijk van

    Misschien weet hier iemand een oplossing
     
  2. Ja. Komt veel voor. Oorzaak zijn vermoedelijk de zuigerveren die vastzitten of versleten zijn.
     
  3. Maar toch niet bij een auto die net iets meer dan een ton gelopen heeft??
     
  4. #4 JW, 14 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mrt 2016
    De kilometerstand zegt op zich niet zo veel. Ook bij relatief lage kilometerstanden komt dit voor. om dit op te lossen zal in de meeste gevallen een motor revisie noodzakelijk zijn. Een andere mogelijkheid is om een andere motor te plaatsen (al weet je daar ook niet van in welke staat hij is).

    Overigens is een olieverbruik van zo'n 1 Liter op 2000 KM nog niet eens zo extreem. Bij veel merken wordt een olieverbruik van 1 liter op 1000 KM als maximale tolerantie aangehouden.
     
  5. Wat een ellende... Dit is het laatste waar ik zin in heb.. Een auto van een maand oud en dan al motor wissel.. Is nog maar de vraag of de ford dealer hierin meegaat?? Is voor hem ook een behoorlijke tegenvaller.
    Ik vind persoonlijk 1 liter op de 2000 km wel heel veel, dat betekend voor mij 10 liter olie wat ik verbrand per jaar, ik heb dat bij geen enkele auto ooit mee gemaakt. Slechte, hele slechte zaak van ford
     
  6. Slechte zaak van Ford..... Gelukkig is het een Mazda motor ;)
    Het komt helaas bij ieder merk voor en is grotendeels afhankelijk hoe er in gereden is.

    Je zou een flush kunnen proberen.
     
  7. Ik ga er maar gewoon vanuit dat de dealer dit goed oplost
     
  8. Ik heb zelf ook een 2.0 liter uit 2006.

    bij de 175000 km olieverbruik 1 ltr / 3000 km. Daarop een motorflush gedaan. Nu 1 ltr per 10000 km :)

    En het is erg belangrijk om de goede olie erin te doen. Ford spec.

    Schijnen de 2 liters erg gevoelig voor te zijn.
     
  9. Ik heb 4 jaar lang in een 2.0 duratec gereden. Bij 191K verkocht en in totaal 92.5K in gereden, maar tussen de beurten nooit een dubbel olie hoeven toe te voegen.
     
  10. #10 Marco Morello, 14 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mrt 2016
    Toch is het niet ongebruikelijk. Mijn broertje had een c-mac 1.8 16v (ook Duratec en ook een Mazda motor) ding had ook weinig kilometers, maar zoop meer olie dan brandstof.
    Maar ik ben het niet helemaal eens met Anton dat het veel voorkomt. Er rijden 10 duizenden auto's rond met die motor. Ford, Mazda, Volvo. Rijden echt niet allemaal rond met een oliesnuiver. Er zijn er tig die 300.000km of meer hebben gedraaid.

    Wat je zou kunnen doen is de motor een aantal keren goed flushen. Kijken of dit helpt. Anders toch op zoek naar een ander blok. En ohja, de dealer heeft meer geld dan jij hebt.
     
  11. Ik heb het vooral over de S-Max en Galaxy met deze motor. Wij hebben meerdere motoren vervangen van auto's die we gebruikt verkocht hebben. Tegenwoordig stoten we ze door naar de handel als ze meer als een ton gelopen hebben. Volgens mij zijn het vooral auto's die kleine stukjes gereden hebben en/of te rustig bereden zijn.
     
  12. Komt ook bij de 1.6 voor vraag dat maar aan Marco. Ik zat toch zeker op 1 liter op de 500.
    Meerdere keren flushen en het is 1 op de 2000 geworden.
    Iemand gaf het al eens aan maar dat flushen is een proces van meerdere oliewissels.
    Demonteren kan ook, eerst eens goed kijken waar het mis gaat.
     
  13. Dat van dat rustig rijden is mijn idee ook. De C-Max waar ik het over had is van een oudere vrouw geweest die echt rustig reed. Ding had altijd keurig zijn beurtjes gehad, maar verbruikte wel erg veel olie.

    Dus eigenlijk moet je die motoren flink afbeulen? :mrgreen:
    Ik bedoel in een ST150 liggen ze ook, en daar lees ik vrij weinig over olieverbruik. Terwijl de meeste behoorlijk worden afgebeuld.
     
  14. #14 kolere, 15 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2016
    Als de oorzaak de zuigerveren zijn, wat tot op heden niet vaststaat, hoef je niet af te beulen lijkt mij. Gewoon niet teveel korte ritjes rijden en in verhouding veel lange ritten (200km). Een 2.0 in een s-max of een Galaxy heeft het naar mijn idee behoorlijk zwaar, dus echt lui kunnen die bijna niet gereden zijn?;)

    Die acceptabele waarden vind ik altijd schokkend, zou betekenen dat als ik 2400km rijd (zweden heen en terug), dat ik snel de olie moet bijvullen ( mijn motor 3,9l olie).
     
  15. Zoals ik het vertaal kan het te maken hebben met de koolafzetting tussen de zuigerveren. Zeker als je laag in toeren blijft kan dit gebeuren. Nu denk ik dat in 90% van de S-max-en en Galaxy`s niet hard gereden wordt (lees doorhalen in de toeren). Overigens in de 2.0 Duratec gaat volgens mij ook maar iets van 4.10 of 4.25 ltr olie

    Maar goed, maakt ook niet uit. Feit blijft dat de TS met een oliesnuiver zit.
    Flushen (een aantal keren) zou kunnen helpen en anders een ander blok.
     
  16. Ik zit met mijn 2.0 Duratec ook op ongeveer 1 liter per 5000 km. Dit vind ik zelf nog wel acceptabel.
     
  17.  
  18. Ik ben aan het wachten dat de chef werkplaats mij gaat terug bellen, aangezien ik zes maanden bovag garantie heb, ga ik ervan uit dat het opgelost gaat worden....
    Ik houd jullie op de hoogte
     
  19. De vraag is of het olieverbruik wel of niet binnen de grenzen valt die door de Bovag garantie worden gehanteerd. Wanneer ik op bovag voorwaarden zoek met betrekking tot olieverbruik kom ik het volgende stukje tekst tegen:


    Ford geeft in de specificaties van de 1.8/2.0 Duratec motoren een maximaal toelaatbaar olieverbruik op van 0,5 Liter op 1000 KM.
     
  20. Mochten ze daadwerkelijk deze norm hanteren, wat eigenlijk te gek voor woorden is, dan wordt het de hoogste tijd dat TS zijn rechtsbijstand of slimme advocaat inschakeld. Maar ik ga er vanuit dat de verkopende partij netjes met een oplossing komt.
     

Deel Deze Pagina