1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oil Catch Can ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mario75, 18 sep 2019.

  1. EcoBoost motoren ( en allemaal direct ingespoten motoren) zijn bekkend voor carbon en teer opbouw bij inlaat kleppen. Dit zorgt voor allerlei problemen en fout codes.
    Tot nu toe is geen door Ford officiel goedgekeurde procedure om inlaatkleppen te reinigen zonder inlaatspruitstuk vanaf te halen.
    Iemand ervaring met de “oil catch cans” ? Helpen ze een beetje of is het geldklopperij ?
     
  2. Wat ik begreep heeft de ecoboost er juist minder last van dan andere motoren. De mijn heeft nu 194.000km gelopen en (voor zover ik kan beoordelen) geen last van eventuele ophoping.
     
  3. Tsfi en thp staan er om bekend.
    De 1.0 en 1.6 ecoboost niet. Sterker nog, nog nooit iets overgehoord.
    Alleen de 2.3 of v6 ecoboost heeft er wat last van.

    Het ligt namelijk veel aan je rijstijl. Rij je de motor warm en trap je hem keer over de 4000rpm. Dan heb je minder vervuiling dan dat je altijd bij 2500rpm schakelt. Heeft namelijk ook met klepoverloop te maken dat inlaat nog open staat en de uitlaatslag net begint, dus oude gas komt in de inlaat.

    Heb bij peugeot de inlaat zat eraf gehad dagelijks had ik er wel 1. Goeie 4a5 uur ben je er mee bezig ivm je ook de ketting moest vervangen omdat die uitgerekt was.
    1thp 150pk getuned naar over 200pk. Totaal geen vervuiling. Dit komt ook omdat hij wat feller rijdt dan gemiddelde bestuurder.

    Oil catcan klinkt leuk, maar olie zorgt ook voor smerende werking.
    Zolang je geen olieverbruik opmerkt zou ik me hier ook niet druk om maken.
     
  4. Even voor mijn beeldvorming. Een oil catch can komt toch aan het eind van de carterventilatie te zitten? Dus waar die normaal in het luchtinlaattraject komt?
     
  5. Oilcatch can komt in de verbinding van kleppendeksel en inlaat.
    Het ventuleren diet hij nog steeds alleen de olie druppelt in de can en blijft daar achter.
     
  6. @trucker0werner ; @rfknol
    dit is wel geruststellend.
    Na eerst goed warm rijden, schakel zelf ook tussen 2500-2800 toeren en af en toe trappen tot 3600 met optrekken.
    Maar vat vinden jullie van deze youtuber. Heeft bij Ford gewerkt voor een aantal jaren ( spatie weg na https )
    https ://youtu.be/nK2eXdaydqI
     
  7. Met de affiliate links in zijn beschrijving kun je er van uit gaan dat het een "wij van wc-eend adviseren wc-eend" verhaal is.
     
  8. Laat ik voorop stellen dat ik geen monteur ben oid.
    Wat ik in het filmpje mis is hoeveel kilometer (vooruit, miles :P) die auto gelopen heeft. Het is inderdaad te zien dat die motor wat ophoping heeft, maar ik heb geen idee hoe een ouderwetse benzinemotor er met dezelfde kilometerstand uitziet. Dus ik durf er in dat opzicht ook geen conclusies aan te verbinden.
    Nu ik dit zo gezien heb ben ik wel eens benieuwd hoe de kleppen er bij mij uitzien :) ik heb hem net zaterdag op 195.000km gezet.
     
  9. Idd die youtuber zijn verhaal ja daar doe ik niks mee. Zoveel vragen bij het filmpje en weinig echt onderbouwt verhaal.
    Kan een waslijst van kleppen die bij peugeot vervuild waren, voor en na dat ik ze gereinigd heb.

    Die fotos die hij laat zien zie je idd wat afzetting op maar heb ze velen maal erger gezien.
    De grote vraag is, wat tankt ze, welke olie gebruikt ze, hoe rijdt ze.
    Als ze slechte brandstof tankt en niet goedgekeurde olie, terwijl ze heel rustig rijd. Dan krijg je het bij deze type motor het ook.
     
  10. Wel een punt. Volgens mij gebruiken ze in America 93 en 97 benzine tegenover 95 en 98 van hier.
     
  11. "In Europa wordt het octaangetal van benzine uitgedrukt in RON-waarden, in de VS in PON- of AKI-waarden. De Amerikaanse octaangetallen 87 en 91 komen respectievelijk overeen met de Europese octaangetallen 92 en 95."

    https://www.anwb.nl/vakantie/verenigde-staten/informatie/verkeer
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Ah nog erger dus
     

Deel Deze Pagina