1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

OBD2 reader voor Focus mk1?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Arie78, 7 sep 2021.

  1. ik heb een motor storing lampje branden sinds 2 dagen.. merk nul komma nul verschil met hoe die liep er voor.. dus maar eens een uitlezer scoren dacht ik (ben meer van de oldtimers, dus nooit een nodig gehad).
    is er nog iets waar ik op moet letten of kan ik voor 5 euro zo'n blue tooth uitlezertje kopen? lijkt me zo goedkoop..
    is er iemand misschien heel tevreden over de zijne/aanraders?
     
  2. Voor uitlezen is 5euro kastje om zo ff te noemen geen verkeerde. Wil je meer uitgebreide dingen doen dan kun je misschien denken aan iets duurdere.
    Heb toen met me MK1 een scangauge met scherm gekocht. Alleen die pakte niet goed op de mk1, ligt vooral aan de auto ivm communicatie weg was.
    Voor even uitlezen was dat goed genoeg. Mk1 heeft volgens mij maar 1 communicatie lijn, later zijn het er twee geworden, 1voor abs en motorcomputer en de andere voor accessoires en dergelijke dingen. Dat geval kan je altijd eerste uitlezen en alleen tweede zitten de draden inwendig verkeerd. Echter dat zijn kastje met schakelaar voor of die het inwendig automatisch omzetten

    Meeste goedkope kastjes werken al perfect genoeg, vooral voor motor storingen
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  3. Het 5 euro kastje gaat helaas niet werken voor de mk1. Hiervoor heb je een elm met Ford modificatie nodig, dus met een schakelaartje erop (liefst op usb) en ForScan software. Heb het zelf gekocht een tijdje terug en ben er erg blij mee
     
  4. @Jordy97
    https://forscan.org/forum/viewtopic.php?t=1733
    ivm mk1 nog geen CAN MS heeft alleen CAN HS, kan dat ook met kastje zonder schakelaar, dus met een gewone bluetooth kastje, bekend als ELM327
    Deze verbinding is gestandaardiseerd. Alleen mk2 heeft toen CAN ms bij gekregen en voor mk3 is zelf nog een extra i can aanwezig al gebruiken we die niet met forscan, Ook geen idee wat daar op zit of voor gebruikt wordt en/of MK2 deze ook al had.
    https://www.focusfanatics.com/threads/hs-and-ms-can.820268/
    Als Arie78 later ook MK2 of MK3 wil rijden dan is er maar 1kastje. OBDlink mx+ de makers van forscan adviseren het en het werkt ook perfect. Deze schakelt automatisch over van CAN HS naar CAN MS.
    Nadeel kastje is wel 140euro, dik 10x zo duur.

    Elke kastje met ELM327 erin, heeft de pinnen om mk1 uit te lezen. Kastje zoekt na aansluiten zelf welke communicatie protocol wordt gebruikt door de auto. Op basis daarvan maak je verbinding met de auto
    Zit trouwens me te bedenken dat ik ELM327 wel heb gebruikt voor me MK1 toen deze aangepast voor me MK2 om ook met behulp van schakelaar CAN MS uit te lezen

    CAN HS, high speed, belangrijke computers zoals motor en abs etc.
    CAN MS, Medium speed, onbelangrijke computers zoals radio, kachelbediening, etc.

    Gebruik je forscan kan je aangeven of je kastje wel of niet CAN MS uit kan lezen. Maar pak je elm327 bluetooth, kun je hem al gebruiken met torque app. Deze app leest alleen maar CAN HS uit.
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  5. Wat voor motor ligt erin?
    Overigens een MK1 is ook bijna een oldtimer :mrgreen:
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  6. In welke regio woon je? Anders mag je mijn kabel met schakelaar wel even lenen.

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  7. het is een 1.4tje dat een keer of 2 per week een ritje heeft
    t lampje heeft de laatste 2keer niet meer gebrand :shrug: ging branden op de snelweg, volgende dag nog steeds aan, deze maandag was t uit en gister ook nog zonder lampje gereden :confused:
    als er geen lampje brand, valt er dan wel wat uit te lezen uberhaupt? werd dat toen al gelogged?

    moet nieuwe bougies bestellen, denk dat een obd2 readertje er bij bestellen goedkoper is dan een ritje Amsterdam - Maastrricht op en neer, maar heel erg bedankt voor t aanbod Jefferson :thumbup::clap:
     
  8. Fout code blijf in geheugen staan
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  9. De auto loopt verder goed? Niet op 3 cilinders etc.? Ik vermoed dat dit komt door minder goed werkende katalysator/achterste lambdasonde. Mocht dit zo zijn dan kun je een lambdaspacer proberen.
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  10. thanks Beun :thumbup:
    verder niets te merken.. we gaan t merken :) van t weekend maar eens bestellen
     
  11. nou na wat gemodder met bezorging, dan eindelijk toch mn OBD2 reader binnen..
    heb em gekoppeld aan mn telefoon's bluetooth, en dan is de torque app allemaal protocollen aan t scannen en de lampjes op de reader knipperen in 3 kleuren..
    maar als ik dan uitlezen van de foutcodes wil doen zegt ie; kan de ECU niet contacten..
    geprobeerd met motor aan/uit, contact/aan uit

    iemand een idee wat ik fout doe?

    (overigens niets te merken aan de focus van die storingen.. zo af en toe na een snelweg ritje zit ie er even op, en dag later weer weg)
     
  12. wat voor adapter heb je ? Als ik mij goed kan herinneren was de ELM bluetooth versie 1.5 goed en 2.3 niet goed.
    Je kan het met de snelheid instellingen van adapter in Torque spelen, kijken of het werkt.
    Als je zo’n blauwe bluetooth dongle hebt kijk of die twee printplaten heeft. Deze werken wel met Torque app, die andere versie met een printplaat niet.
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  13. doorzichtige blauwe ELM 327 mini, een beetje 'de standaard' lijkende? kwam deze t meeste tegen als plaatje toen ik ging bestellen
    denk maar 1 print plaat
     
  14. [​IMG]

    zo ziet mijne er ook uit, maar dan sticker andersom ;)

    balen.. duurde eeuwen om deze hier te krijgen
     
  15. 1.5 besteld en ontvangen (duurde nogal ffies, understatement)
    en ook deze, die 1.5 versie zou moeten zijn, krijgt geen contact met de ECU van de auto

    lekker hoor, een diagnostische standaard die geen standaard is
    grrrrr
    er brand niet eens een lampje nu, maar wil wel die logs kunnen zien
    is er nog een ander onderscheid dan die 2 versies?
     
  16. wat voor programma gebruik je ?
    als je de echte v1.5 bluetooth adapter hebt gekregen, moet toch met Torque app voor android goed werken. Werkt met mijn MK5 Fiesta goed, maar eerst naar instellingen ( communicatie ) van de programma kijken
     
  17. ik gebruik idd Torque op een android, en sorry dat ik niet duidelijker was:
    heb wel connectie met de adapter (via bluetooth), maar de adapter zie de CPU van de auto niet.

    en goed punt, er zit een klein CDtje bijgeleverd wat ik nog bekijken moet! morgen maar eens kijken of ik de telefoon met mn computer kan verbinden en dat programmatje er op kan zetten. thanks, zal morgen even proberen en laat t wel weten hier.
     
  18. #19 mario75, 30 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2022
    in dat cd zal wel het een en ander chinees obd programma zijn maar dat heb je niet nodig als je de goeie adapter hebt.
    zou je een foto kunnen uploaden om te kijken. Binnen dat blauwe kastje moeten twee PCB’s boven elkaar zijn
     
  19. Zoals ik al aangaf in het begin.
    Zou voor mk1 geen eobd aanschaffen. Puur omdat ik ook heel de tijd connectie verloor

    De tijd dat focus mk1 werd ontwikkeld stond obd nog in de kinderschoenen. Maar dit was in europa verplicht. Later zijn er steeds meer dingen toegevoegd. Waardoor je nu niet 1 maar zelfs 5 verschillende can netwerken in auto kan vinden.

    Geen idee maar voor mij leek het erop dat cpu van auto in slaap valt of maar tijdje signaal doorstuurt. Heb toen na jaar foucs mk2 gekocht ivm airco misste. En daar deed de zelfde tool het perfect, zonder issues
     

Deel Deze Pagina