1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

"O"- ring stuk, koelvloeistof lekkage

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door siegrofofo, 5 dec 2017.

  1. wat gaan ze doen voor die 1600 euro dan?
    en is de dealer waar je 'm hebt gekocht eens met de dealer waar die in onderhoud is? (dus ook 1600 euro reparatiekosten?)
     
  2. Precies, het lijkt mij dat die 1600 euro best stevig aan de prijs is. Ik zal dat nog eens even navragen als ik jou was.
     
  3. Geoffreerd is vervanging van de waterpomp en distributieriemset. De eerste is ook lek namelijk. Ook een retourslang van het koelsysteem moet worden vervangen. Dat komt tezamen op 1345 euro, 21% btw er over maakt zo'n 1620 euro...
     
  4. Het is veel geld maar gezien de hoeveelheid werk die ermee gemoeid is is het bedrag wel te verklaren.


    Juridisch gezien heb je alleen een overeenkomst met de dealer waar je de auto hebt gekocht. Niet met Ford (Nederland) en ook de dealer waar de auto in onderhoud is is in deze kwestie geen partij. Je aanspreekpunt is dus de dealer waar de auto is aangeschaft. Gezien de garantietermijn is verstreken is er geen aanspraak meer te maken op garantie. Feitelijk kan dus mogelijk alleen worden gesteld dat de auto non confom is met hetgeen dat redelijkerwijs mag worden verwacht. Je zal de dealer waar de auto is gekocht dus aansprakelijk moeten stellen wegens non-conformiteit. De verkopende partij zal vanuit het conformiteitsbeginsel een deel van de kosten op zich moeten nemen. Wat deze dealer vervolgens probeerd te verhalen op Ford (Nederland) is zijn probleem en niet het jouwe.

    Hoe groot dit deel is is afhankelijk van diverse factoren zoals bijvoorbeeld de te verwachten levensduur, de staat van onderhoud, etc. Om te beginnen dient de O-ring altijd te worden vervangen wanneer de distributieriem wordt vervangen. Wanneer de O-ring dus werkelijk een autoleven mee zou moeten gaan zou de levensduur van de O-ring dus nooit langer als 10 Jaar/240.000 KM zijn. Wanneer het defect langer als 6 maanden na de aankoopdatum optreed ligt de bewijslast bij de koper. Als koper moet je dan dus aantonen dat het geleverde product non-conform is.


    Overigens is mijns inziens non-conformiteit in deze kwestie alleen van toepassing op het vervangen van de O-ring. Het vervangen van de O-ring heeft geen invloed op de nog resterende levensduur van de distributieriem. De distributieriem hoeft immers niet te worden verwijderd om de O-ring te kunnen vervangen. Vervanging van de distributieriem is niet strikt noodzakelijk. De waterpomp op dit type motor heeft een afdichting welke wordt gekoeld/gesmeerd door de koelvloeistof. Bij dit type afdichting is een zeer minimaal verlies van koelvloeistof langs de asafdichting normaal. Het is dus lastig vast te stellen of de geconstateerde lekkage van de waterpomp normaal is of dat deze daadwerkelijk te veel lekkage vertoond.


    Persoonlijk vind ik het erg lastig om in te schatten of de geboden 20% coulance wel of niet reëel is. Wanneer je een rechtsbijstand verzekering hebt kan het nooit kwaad om hierover advies in te winnen.
     
    Jan Salden vindt dit leuk.
  5. Dank voor je uitvoerige reactie JW! Vervanging van de distributieriem is inderdaad niet noodzakelijk. Keuze is aan mij of ik dat nu meteen wil laten doen nu ze de boel toch open gaan leggen. Mij is alleen nog niet helemaal duidelijk waardoor die lekkage wordt veroorzaakt, en wat het verband is tussen pakking en O-ring.
    Ik heb al advies ingewonnen bij mijn rechtsbijstand. Hoop er in eerste instantie met de dealer uit te komen.
     
  6. ik zou dan alleen de ring laten vervangen evt met coulance ,
    Zoals ik van JW lees hoeft de riem er niet af, dan komt de riem over 150k of 10 jaar, wie weet heb je dan allang wat anders.
     
  7. Nog een nadere toelichting van de dealer gekregen, wellicht interessant voor 'lotgenoten':

    "De bewuste pakking is niet oliebestendig. Mocht deze dus in aanraking komen met olie kan deze poreus raken. Zit op een plek waar normaal gesproken geen olie hoeft te komen. Maar kan wel gebeuren door iets “doorzweten” van bijvoorbeeld klepdekselpakking. De andere pakkingen zijn en/of olieafdichtend dan wel koelvloeistofafdichtend, afhankelijk van de functie/ plaats van de pakking."

    Dus uitgerekend deze pakking is niet olie- of vetbestedig. Waarom pas je die dan toe in een 'olie-houdende' omgeving?
    Inmiddels 20% coulance, blijft nog steeds een forse rekening staan... De dealer wil niet verder gaan omdat de auto vorig jaar elders in onderhoud is geweest en ze dus niet de kans hebben gehad het euvel zelf eerder te ontdekken.
     
  8.  
  9. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt en heb hetzelfde artikel van de ANWB er toen bij gehaald. Ik moest bijna 1400 betalen, maar na er zelf om te vragen zou ik toch in aanmerking komen voor coulance (70% meende ik). Ik heb meerdere offertes opgevraagd en uiteindelijk bij een andere garage laten maken voor minder dan Ford met coulance voorstelde. Ik voelde me gigantisch genaaid door Ford. Dat ik hem wilde inruilen en nu twijfelde om weer een Ford te kopen, scheelde de beste man niks. Het is voor hun voordeliger een klant te verliezen, dan al deze auto's met deze kwaal tegemoet te komen.
    De kosten waren overigens zo hoog, omdat er 9 uur werk voor nodig was (oftewel, ook nog 2 dagen een auto bij hen huren) en hun monteurs 114 euro per uur kosten. Met alle respect voor monteurs, maar 114 euro per uur?!? Misschien als je monteur bij NASA bent ofzo... ;)
    Mijn conclusie is geen Ford meer voorlopig!
     
  10. @Mar jammer dat je zo denkt. Helaas blijven er altijd dingen komen. Dit geld bij ieder merk, bii ieder merk heb je hetzelfde.
    Dat coulance nog steeds duurder was als elders kan. Er staat nergens dat je hem dan verplicht daar moet laten maken.

    114euro per uur is dat ex of inc btw.
    10jaar geleden weet ik me nog te herinderen dat universeel rond de 30a35euro zit en dealer rond de 70a80euro zit. Ex btw. Toen was vw phantom uurloon al over de 100euro.
    Prijs is puur omdat je ook nog 2x zoveel man extra hebt die er werken.

    Maar goed idd een klant verliezen is jammer. Maar als je als dealer alles gedaan hebt wat je kan doen. Dan houdt het helaas op. Dealer maakt de auto niet. Verleent alleen de service en repararies die mogelijk zijn
     
  11. een uurtarief afhankelijk van het type is natuurlijk onzin. Dan zou.ik mij ook genaaid voelen.
    Een monteur kost een X bedrag. Of hij nu aan een up of een phaeton werkr.

    Maar ik begrijp dat ford weinig aan deze dure reparatie wil doen...
    Als het je overkomt en de lekkage blijft binnen de perken dan kun je hem beter snel inruilen...
     
  12. Het is een oud topic, maar kennelijk een redelijk veel voorkomend probleem. Ik ben dus inmiddels ook een slachtoffer van deze ontwerp misser van Ford. Wie weet een garage in de omgeving van Breda waar ze dit voor een schappelijk bedrag repareren? En schappelijk is niet €1500 wat je bij een Ford garage kwijt bent.
     
  13. Moet zeggen heb samen met een maat van mij bij mijn focus st de distributieriem, waterpomp en spanrollen vervangen. Deze materialen kosten mijn toen 120 euro als setje. Komt wel bij dat ze voor het speciale gereedschap voor het juist blokkeren van de motor en tandwielen van de nokkenassen nog eens 250 euro vroegen. Omdat ik van dit speciale gereedschap alleen de blokkeerpin gebruikt had en mijn maat zelf een tool gemaakt had voor de tandwielen heb ik deze onbeschadigd binnen 8 dagen retour gestuurd ( online besteld) waarna ik mijn geld daarvoor retour kreeg. Maar als je ziet wat een werk dat je hebt voordat je eens klaar bent:nocheer:
     
  14. Een 2.5 Duratec ST motor is totaal niet te vergelijken met een 1.0 ECOboost.

    Het vervangen van de wetbelts van de 1.0 ECOboost is meer dan 2 keer zoveel werk als het vervangen van de distributieriem van de 2.5 Duratec ST. Voor de 1.0 ECOboost is ook veel meer (en duur) speciaal gereedschap vereist.
     
    henk 68 en Kees37 vinden dit leuk.
  15. Dat geloof ik best , maar wil maar zeggen dat het bij mijn auto al een hoop werk was, dus kun je na gaan voor deze ecoboost. Daarom vind ik ( zulke garage prijzen ) niet raar.
     
  16. ik heb dat gereedschap en je moet op ongeveer 1000 euro ex de btw rekenen.
    Dat spul is gewoon belachelijk duur
     
  17. Voor de geïnteresseerden, wat een werk :-o

     
    Baseman vindt dit leuk.
  18. #38 Bolder, 3 sep 2021
    Laatst bewerkt: 5 sep 2021
    Bolder,
    Ook ik heb een focus 1.0 ecoboost Edition 2014 met de al vaker in dit forum vermelde O-ring lekkage van het koelvloeistofsysteem achter het distributiedeksel.
    Gekocht in 2015 met km stand 20.000 in Rotterdam. In 2020 is deze lekkage geconstateerd door Ford dealer in Apeldoorn bij km stand 57.000. Reparatiekosten 1700 euro! Heb de forddealer in Rotterdam waar ik deze auto gekocht heb verantwoordelijk gesteld voor deze lekkage op basis van non-conformiteitsbeginsel in het BW.
    Ben recent gebeld door Ford NL dat zij van mening zijn dat hun tweejaars garantieperiode alle fabrieksfouten afdekt. Ik denk zelf dat de O -ring al is begonnen te lekken rond 45.000 km. Als je veel rijdt haal je deze km stand binnen twee jaar met fabrieksgarantie. Als je weinig rijdt zoals ik heb je blijkbaar geen recht op kosteloze vervanging.
    Als Ford garage in Rotterdam niet van zich laat horen, overweeg ik inzet van rechtsbijstand. Ik snap overigens nog steeds niet waarom de recall actie van begin 2018 niet gold voor 1.0 ecoboost motoren maar alleen voor 1.6 ecoboost motoren.
    Mijn advies aan forumleden is om geen Ford focus te kopen uit de jaren 2010-2014. Uit de EU recall statistieken komen deze auto’s eraf met een hele hoge gebrekenscore!
    Ik zal jullie op de hoogte houden van her vervolg.
    Op verzoek van Kees37, bijgaand de link naar de gebrekenscore bij de recall EU-statistieken van de Ford Focus over 2019 en 2020. Het zijn eigenlijk de "breakdown"" statistieken van de ADAC.
    Daaruit komt naar voren dat de Focus auto's uit de bouwjaren 2012-2014 veel meer gebreken vertonen dan die erna en ervoor. Op duizend auto's ca. 25-35 met gebreken waarbij de ADAC hulp heeft geboden. Ook de belangrijkste oorzaken staan vermeld.
    https://car-recalls.eu/reliability/ford/focus/
     
  19. Bertus,
    Dank voor de tip.
     

Deel Deze Pagina