1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk Nokkenassen / kleppen informatie

Discussie in 'Performance' gestart door Dannyfocus2005, 4 dec 2017.

  1. Zoals de titel aangeeft ben ik opzoek naar de waarden van de standaard nokkenassen zoals duration, valve lift, timing, valve clearance.

    Ook ben ik de mogelijkheden aan het bekijken, wanneer de nokkenassen uitgebouwd dienen te worden om de kleppen te stellen, om er misschien andere ( sport) nokkenassen in te zetten.

    Gaat om de Ford met onderstaande gegevens.


    Ford focus mk 2 1.6.
    Vin: WF05XXGCD55U49939
    Kenteken: 49-RF-HS
    Zetec s pfi 100 PS.
     
  2. Moeten de kleppen gesteld worden dan? Ik zou ze eerst eens meten.
     
  3. Ik heb gelezen dat dit rond de 160000 km gedaan zou moeten worden. Of dit ook daadwerkelijk nodig is weet ik niet.

    Ging mij erom om te kijken of er sport nokkenassen voor te krijgen zijn en wat de waardes van de standaard nokkenassen zijn om een en ander te vergelijken.
     
  4. Iemand die het aantal graden van nokkenas weet voor de inlaatklep?
     
  5. Ford geeft geen enkele specificaties op voor de nokkenassen. Sommige fabrikanten van aftermarket nokkenassen geven (ter vergelijking met hun eigen "sport" nokkenassen) wel gegevens op van de originele nokkenassen maar ik heb zo mijn twijfels of deze gegevens betrouwbaar zijn. Ze gaan namelijk uit van de Ford 1.6 Sigma motor. Zowel de oude 1.6 Zetec S(E) als de nieuwere 1.6 Duratec behoren tot de Sigma motorfamilie. Er zit echter wel verschil in de inlaat nokkenas van de 1.6 Zetec S(E) en de 1.6 Duratec.

    Persoonlijk zie ik er het nut niet zo van in om andere (sport) nokkenassen te plaatsen. Om optimaal profijt te kunnen hebben van andere nokkenassen zijn er nog veel meer aanpassingen en modificaties nodig. Daarbij heeft bijvoorbeeld Caterham de 1.6 Duratec jarenlang toegepast als 125 PK versie met de standaard nokkenassen. De enige mechanische aanpassing die Caterham (buiten de software, inlaat en uitlaat) heeft gedaan is de inlaat nokkenas 6 graden verdraaien zodat de inlaatkleppen later openen/sluiten.


    Wanneer je betrouwbare gegevens wilt hebben van de originele nokkenassen zit er weinig anders op dan de nokkenassen zelf te meten.
     

Deel Deze Pagina