1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorolie Ecoboost 1.0 (2012)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Marc_L, 27 apr 2019.

  1. Beste mede-Focusrijders,

    Ondanks dat ik al een tijdje mee lees en al een hoop aan alle info op dit forum heb gehad, hier mijn eerste bericht/vraag.

    Nadat mijn mijn :focus3: wagon 1.0 ecoboost 125 pk (2012) onlangs bij de garage waar ik 'm heb gekocht (wel een merkdealer, geen Ford) voor een grote beurt is geweest, kwam ik tot de ontdekking dat de verkeerde olie is gebruikt. Dat is sowieso ook bij de beurt van vorig jaar en mogelijk ook bij de afleverbeurt in 2017 gebeurd.
    In plaats van de door Ford voorgeschreven olie met WSS-M2C948-B (5W20) specificatie is olie met de specificatie WSS-M2C913-D (5W30) gebruikt.
    Nu stelt de olieleverancier van mijn garage dat de 913-D óók gebruikt van worden voor alle Ecoboost-motoren van vóór 2015. Ik heb hiervan geen bevestiging kunnen vinden en in de handleidingen van Ford heb ik deze olie alleen terug kunnen vinden voor een 1.6 Duratec-motor. Dus ik betwijfel deze veronderstelling.

    Mijn vragen aan jullie:
    - Klopt het dat de 913-D als alternatief voor 948-B specificatie mag worden gebruikt?
    - Wat zou het gevolg kunnen zijn van 2 jaar rijden met de verkeerde olie en hoe is dit vast te stellen?

    Overigens wordt komende week de 5W30 olie weer afgetapt en vervangen door de juiste 5W20 olie.

    Alvast bedankt en ik vertrouw op jullie expertise ;)
     
  2. Tandriem (laten) bekijken.
    Probleem kan zijn dat deze aangetast is door de verkeerde olie.
     
  3. Dit kan er gebeuren met verkeerde olie in de 1.0 Ecoboost.

     
  4. Voor de 1.0 ECOboost is de motorolie met WSS-M2C948-B specificatie de enige die is toegestaan. Dit is ook altijd zo geweest. De motorolie met de WSS-M2C913-D specificatie is bij de 1.0 ECOboost dan ook nooit door Ford toegestaan als alternatief.

    Dat al langere tijd de verkeerde motorolie is toegepast kan heel goed de distributieriem (wetbelt) al (zichtbaar of onzichtbaar) hebben aangetast. Persoonlijk zou ik hier geen enkel risico mee nemen en beide wetbelts (dit type motor heeft er 2) preventief vervangen. Gezien het een fout betreft van het garagebedrijf zou ik persoonlijk beginnen met hen verantwoordelijk te stellen.
     
    Marc_L vindt dit leuk.
  5. Is deze garage aangesloten bij de BOVAG? Mochten ze niet willen meewerken, kun je altijd nog wenden tot de geschillencommissie.
     
  6. Daar heb ik nog niet eens aan gedacht. Dank voor de tip!
     
  7. als ik op kroon-oil kijk zie je dat idd de specificatie van 913-d (5w30) alleen bij de 1.6ecoboost staan. bij de 1.5 (4 en 3cil) en de 1.0 staat idd alleen 5w20 (948-d)
    de tijd dat je zomaar een olie erin kon doen is voorbij sinds de euro normen steeds strenger zijn geworden. Verkeerde olie kan idd de riem aantasten met alle gevolgen van dien.
    Of de olieleverancier en kroon-oil beide de 1.6duratec gegevens heeft gebruikt voor de 1.6eb geen idee. Zelf gooi ik er ook 5w20 in, intern is voor de 1.6 niet zo groot probleem.
    Daar kun je dan nog de juiste olie in doen, bij auto met wetbelt is de vraag hoeveel de wetbelt er mee in contact is geweest.

    voor elke garage is een site zoals kroon-oil handig. die geeft netjes aan hoeveel liter en welke olie erin moet.
    echter velen zullen alleen naar de 5w30 of dergelijke kijken en zeggen a die hebben we gewoon hier staan.

    of en hoe ernstig de wetbelt is, dat is de grote vraag. Ivm auto van 2012 is, dan is de riem 7jaar oud. wat de interval is geen idee. maar de meeste zijn 8-10jaar en 90-150.000km.
    Zou zeker geen overbodige luxe zijn om het te vervangen vooral.
     
  8. Nog even los van eerder vervangen door gebruikt verkeerde olie: wat heeft iemand er nu aan als je het interval gaat zitten gokken? Als je iemand wilt helpen zoek je het toch even op als je het niet zeker weet, wat heeft iemand nou aan verkeerde info? Even een snelle check: de 1.0 Ecoboost distributieriem moet iedere 10 jaar of 240.000 km vervangen worden. Da's toch heel wat anders dan jouw gokwerk.
    Het vervangen is trouwens behoorlijk prijzig, adviesprijs Ford €1075 voor een Focus 1.0 EB :o

    Linkje naar het overzicht: https://www.sutherland.nl/sutherland/download/common/ford-onderhoud-adviesprijskaart-2016-a.pdf. Let wel, zijn 2016 prijzen dus kan / zal inmiddels anders zijn.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  9. Dank voor jullie reacties tot nu toe!

    @truck0werner:
    De interval voor de 1.0 ecoboost is 10 jaar of 240.000 km. Mijn focus tikt bijna de 160k aan en de planning is/was dat ie zo rond de 200k weer ingeruild gaat worden. M.a.w. met de aanschaf is rekening gehouden met het niet hoeven vervangen van de distributieriem, aangezien dit nogal een prijzige aangelegenheid is. Dat lijkt dus nu even anders te worden.


    Wellicht is de vraag voor hier wat te specifiek, maar niet geschoten....
    Weet iemand het verschil. los van de viscositeit, tussen de 948-B en 913-D specificatie? Zit 'm dit bijvoorbeeld in additieven die de distributieriem beschermen of juist in het niet aanwezig zijn van bepaalde oplosmiddelen die de riem kunnen aantasten?
    Er staat mij bij dat mijn garagehouder in zijn ietwat warrige verhaal over de specificaties zei dat de 913-D ook gebruikt wordt bij wetbelt-motoren van Peugeot. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
     
    Rykers vindt dit leuk.
  10. wow, dat is heel serieus geld :shock::shock:
     
  11. Er zitten inderdaad additieven in om te voorkomen dat het rubber van de riem aangetast wordt door de olie.
     
  12. En wat zei de dealer? Gaan ze de riemen vervangen?
     
  13. De olie is vervangen en bij het aftappen gecontroleerd op 'vreemde voorwerpen' (niks aangetroffen).
    Er is nog enige twijfel of vorig jaar als dan niet de juiste olie is gebruikt. Bron van onduidelijkheid en verkeerde olie ligt bij de informatievoorziening vanuit de olieleverancier.
    Mijn garagehouder verwacht vooralsnog geen problemen, maar geeft wel aan deze volledig op te lossen mochten ze ontstaan. Hij gaat in dat geval het 'gevecht' met de olieleverancier aan.

    Dus case voorlopig voorwaardelijk gesloten...
     
  14. Laat alles wel duidelijk op papier vastleggen. Het is heel goed mogelijk dat de wetbelts reeds zijn aangetast door het gebruik van verkeerde olie (zeker omdat niet duidelijk is hoelang de verkeerde olie daadwerkelijk is toegepast). Dit hoeft overigens visueel nog niet eens zichtbaar te zijn.

    Wanneer over 1 of 2 jaar de wetbelt vroegtijdig breekt en je hebt niets zwart op wit is het heel lastig om dan alsnog je gelijk te halen.
     
  15. En dan liggen de kosten een poepie hoger dan die €1375,=
     
  16. Dat dacht ik ook aan inderdaad. Alles goed vastleggen.
    Natuurlijk makkelijk voor de garage om nu te zeggen 'komt allemaal goed' en hopen dat het overwaait. Totdat er echte problemen komen en de motor in puin ligt....
     
  17. Dat wordt nog wat voor de goede reputatie van de 1.0 ecoboost als ze naar de tweedehands markt gaan en kwikfits
    Wie weet wat de history is van onderhoud na 7 jaar en 2 eigenaren..
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  18. Eens! Of bezuinigen op olie...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  19. BS. Garagebedrijf heeft zelf niet goed gekeken. Sinds dat de 1.0 EcoBoost op de markt is, is het 5w20 geweest. Ik had het niet afgewacht en de riemen laten vervangen. Hun zijn fout, waarom moet jij die gok nemen? Overigens zijn ze er al geweest waarbij de riem is geknapt door het gebruik van de verkeerde olie.

    En een Peugeot motor vergelijken met een Ford motor? :uzi:
     

Deel Deze Pagina