Tourrit “in het Zuiden” en meeting

bij Van Mossel Ford Breda

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor wel warm maar koelvloeistof niet?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JustinP, 9 okt 2021.

  1. Goedemorgen allemaal,

    Twee weken geleden heb ik de distributieriem en waterpomp laten vervangen van mijn Focus mk3 1.6tdci (NGDB). Een paar dagen later had ik de motorkap geopend om te checken of ook de grote beurt netjes was uitgevoerd maar helaas moest ik zelf nog even de koelvloeistof optoppen en de olie was naar mijn idee nog al donker..

    De monteur gebeld en die gaf aan dat na het vervangen van de waterpomp er altijd wat koelvloeistof bijgevuld moest worden na zo'n beurt en de de kleur van de motorolie bleek volgens hem normaal te zijn omdat het een diesel is.

    Nu komt het volgende: een paar dagen later rij ik van mijn werk naar huis en merkte ik dat mijn temperatuur terug zakte naar 60 graden? vond ik nogal vreemd omdat hij normaal gesproken na een minuut of 10 wel op temperatuur is. Nu had ik mijn OBD2 scanner aangesloten om de temperatuur waardes van de auto tijdens het rijden door te meten en deze gaf een ETC waarde van 74 graden. Nu weet ik dat de temperatuur op het dashboard altijd wat afwijkt maar de bedrijfstemperatuur word niet meer bereikt.

    Ik rij dus al een paar dagen met vermoedelijk een defecte thermostaat (niet heel verstandig).. Maar nu komt het! Toen ik vanmorgen naar mijn werk reed was de naald van de temperatuurmeter halverwege de rit bijna op 90 graden gesproken dus ik hoopte dat hij daarop bleef, jammer genoeg zakte hij binnen 15 seconden weer terug naar de 60 graden (op de snelweg)..

    Bij aankomst op werk had ik de motor uitgezet en hoorde ik de motor tikken? Hetzelfde geluid als dat de auto maakt nadat je even flink heb staan gassen. Dit vond ik vreemd omdat de koelvloeistof temperatuur slechts 60 graden was.. Toen ik de motorkap opende voelde de motor ook gewoon goed warm.

    Ik heb geen actieve storingen of foutmeldingen waargenomen met de OBD2 scanner.

    Wie-o-wie heeft hier ervaring mee?
     
  2. Als de thermostaat kapot is dan komt de motor wel op themperatuur als je langzaam rijdt maar zodra je sneller gaat rijden (meer koellucht) zal de temperatuur inderdaad flink instorten en weer oplopen zodra je stil staat.
     

  3. Dank voor je reactie. De temperatuur loopt alleen niet op als ik stil sta?

    Denk dat ik er toch aan moet geloven om de thermostaat te vervangen. Ik was van mening dat dit een 'klein' dingetje was. Heb me flink vergist in de prijs. Vroeger draaide je die dingen er zo in en kon je weer verder :)
     
  4. Thermostaat is ietsje anders dan een temperatuursensor de laatste draai je er inderdaad zo in, de eerste zit in het koelsysteem verwerkt

    maar het zou ook een luchtbel kunnen zijn die bij de temperatuursensor zit b.v.
     
    JustinP vindt dit leuk.
  5. Ik zou de kachel eens op goed warm zetten en dan een stuk gaan rijden. Het duurt bij een diesel wel even voor die warm is. En de thermostaat zit zover ik weet niet bij de waterpomp dus die zou bij de reparatie niet zomaar kapot kapot gegaan kunnen zijn.
     
    JustinP vindt dit leuk.

  6. Dank voor jullie reacties. Een luchtbel zou inderdaad wel eens kunnen. Morgen tijdens mijn rit Utrecht/Amsterdam hou ik de kachel op maximaal om het uit te kunnen sluiten.

    Hebben deze type motoren een automatisch ontluchtingsklep oid of moet je dat handmatig doen?
     
  7. Lucht kan er alleen uit via het expansievat
     
  8. Het duurt dan juist langer voordat de koevloeistof warmer wordt. Het kan wel helpen om eventuele luchtbellen echt uit het systeem te krijgen. Na een x aantal kilometers moet de lucht wel uit het systeem zijn.

    @TS: Een paar dagen later de koelvloeistof bijvullen nadat de waterpomp is vervangen is normaal. En olie wordt in een diesel idd snel donker. Wel een beetje afhankelijk hoeveel je gereden hebt.
     
  9. Bedankt voor alle tips. Kwam met een hitteberoerte op me werk aan maar het heeft helaas niet mogen baten. :P

    Deze week ga ik een thermostaat vervangen
     
  10. Duurt even maar dan heb je ook wat!

    Uiteindelijk naar de garage gegaan en de thermostaat laten vervangen, Probleem opgelost!

    Dank allen voor het meedenken!
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  11. Mooi dat het opgelost is! En bedankt voor het delen.
     

Deel Deze Pagina