1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor valt uit tijdens rijden.

Discussie in 'Electronica' gestart door Peter Touw, 25 aug 2018.

  1. #1 Peter Touw, 25 aug 2018
    Laatst bewerkt: 25 aug 2018
    Focus 2.0 16V Rally Edition bouwjaar 2007
    Sinds een aantal maanden verschillende problemen opgemerkt.
    1. Start niet, een paar keer naar nul draaien een weer proberen. start (vooral als de auto een tijd in de zon heeft gestaan)
    2. Dashbord lampjes gaan aan tijdens rijden
    3. Motor valt uit terwijl ik 150 rij op de autosnelweg (duitsland), gelukkig binnen een seconde van zelf weer aan. (ook een keer gebeurd terwijl ik rustig 60 reed)
    al een paar keer uitgelezen met ELM327 icm OBD auto doctor. Fout melding U1900

    wie kan mij helpen.
     
  2. Knipperende lampjes is vaak een indicatie dat de accu slecht is. En dat de motor afslaat zou kunnen wijzen op een mindere bobine.
     
  3. dashboard defect?
     
  4. Ik ga ook voor problemen met de tellerunit.
     
  5. ik heb gehoord dat problemen met de tellerunit nog wel eens worden veroorzaakt door een slecht contact bij de massa-aansluiting onder de accu; je zou die er even uit kunnen halen en de boel bij dat contact schoonmaken?
     
  6. #6 Peter Touw, 26 aug 2018
    Laatst bewerkt: 26 aug 2018
    20180826_102555[1].jpg 20180826_102449[1].jpg 20180825_113855.jpg
    Hoi Jason, de lampjes knipperen niet op mijn dashboard, dit lijkt alleen op het filmpje,en de auto is nu 2 maal stil gevallen tijdens het rijden. Normaal werkt hij perfect. Het niet starten lijkt iets te maken te hebben met temperatuur

    Hoi Mattijs, 99.9 % van de tijd werkt het dashboard oke.

    Hoi rfknol, kan de teller unit ervoor zorgen dat de motor afslaat tijdens rijden? Of dat hij niet wil starten?

    Hoi DRM, ik heb de massa contact met het chassis eens goed schoon gemaakt ( zie foto's) en de accu gemeten zonder en met gestarte motor. Lijkt mij oke.

    Heren/dames alvast bedankt voor de eerst feedback, ik ga kijken of het schoonmaken van de massa wat heeft geholpen.
    Maar de foutmelding U1900 weet iemand daar meer van. Op internet zoeken geeft te veel algemene problemen als mogelijke oorzaak.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. #7 Peter Touw, 26 aug 2018
    Laatst bewerkt: 26 aug 2018
    https://www.actronics.eu/en/ford-focus-instrument-cluster/ wat gevonden op internet over de U1900 fout. Nu nog eens testen als het probleem optreed.

    Beste forum leden,
    Op de site hier boven genoemd hebben ze het over F30 met pin F9 van de ECU. Nu heb ik een boek van Haynes "Ford Focus 2005 to 2011 nummer 4785. Maar daar kan ik bij het elektrische schema nergens de ECU of zekering F30 vinden. Om eerlijk te zijn heel het elektrische schema van de motor ontbreekt ( bougies, ontsteking etc)
     
  8. De tellerunit heeft (een gedeelte van) de startonderbreker aan boord, dus niet kunnen starten is inderdaad een mogelijkheid bij een slechte tellerunit.
    Dat de tellerunit het gewoon doet zegt niet zo veel over de staat ervan. 1 van de dingen die kunnen aanduiden dat er problemen zijn is het spontaan beginnen branden van lampjes.
    De tellerunit is vrij makkelijk zelf uit te bouwen, als je een beetje handig bent met electronica kun je zelf al controleren (met vergrootglas) hoe de solderingen er aan toe zijn.

    Die 14v is met draaiende motor neem ik aan? In principe zou die dan 14,4-14,5v aan moeten geven.
    Als de 12,6v de accu is na een nachtje rust hoef je niet bang te zijn dat die storingen veroorzaakt, bij een slechte accu kan dat ook voorkomen :)

    Het andere wat ik tussen de regels door lees is dat het gebeurt tijdens het rijden. Dan trilt de auto. Als je weer die storing hebt en je geeft een klap op het dashbord, doet hij het dan wel weer?
     
  9. Bij de Focus 2 komt een defect in de tellerunit relatief vaak voor. De massaverbindingen in de motorruimte hebben hier echter helemaal niets mee van doen.

    De Focus 2 tellers (zowel fase 1 als fase 2) staan erom bekend dat ze last hebben van slechte soldeerverbindingen. Dit vanwege de omschakeling naar soorten soldeertin welke minder lood bevat (uit milieu oogpunt). Deze soldeertin bleek na langere tijd minder goed bestand te zijn tegen trillingen met haarscheurtjes in de soldeerverbindingen tot gevolg. Deze haarscheurtjes kunnen ervoor zorgen dat er tijdelijk geen goed contact of zelfs helemaal geen contact is wat kan leiden tot de meest vreemde symptomen en foutmeldingen. Het niet willen starten als gevolg van PATS (startblokkering) communicatieproblemen tussen teller en PCM is 1 van de bekendste symptomen.

    Er zijn genoeg bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in teller reparatie. Dergelijke bedrijven kunnen de teller voor je controleren en indien nodig herstellen. Dit is in de meeste gevallen goedkoper als het aanschaffen en programmeren van een andere teller. Wanneer je handig bent met een soldeerbout kan je ook zelf een poging wagen om de teller te herstellen. In de meeste gevallen lost het opnieuw doorsolderen van de soldeerverbindingen van de grote connector op de printplaat al veel problemen op. Je moet hiervoor echter wel de teller volledig demonteren.

    Een defect in de teller gaat over het algemeen gepaard met talloze (communicatie gerelateerde) foutcodes. Daarnaast zal de teller wanneer de motor eenmaal loopt er niet voor zorgen dat de motor afslaat. Als gevolg van de slechte soldeerverbindingen (ontbrekende communicatie) zal de motor hooguit in noodloop gaan. Echter om een goede diagnose te kunnen stellen moet de auto worden uitgelezen met een Ford specifiek diagnosesysteem waarbij niet alleen de PCM maar ook alle andere in de auto aanwezige CANbus modules worden uitgelezen. Vooral de foutcodes van de teller zijn hierbij van belang


    Persoonlijk denk ik niet dat het afslaan van de motor door de teller wordt veroorzaakt. Naast de klassieke symptomen die duiden op een defecte teller heb je mogelijk nog een ander probleem.


    De U1900 foutcode kan je in de meeste gevallen negeren. Dit is een algemene communicatie gerelateerde foutcode welke vaak door het uitlezen wordt veroorzaakt. Zelfs bij auto's waar niets mis mee is komt deze code vaak voor.
     
  10. #10 Peter Touw, 27 aug 2018
    Laatst bewerkt: 27 aug 2018
    De tellerunit gedemonteerd. Morgen op mijn werk (elektronica bedrijf met collega's die soldeercursussen hebben afgerond) eens onder de loep gaan bekijken.
    en nog een link gevonden betreft repair instrumentencluster https://www.actronics.eu/instrumentencluster-ford-focus-2/

    eerst maar eens de tellerunit bekijken en solderen.

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. #11 Peter Touw, 29 aug 2018
    Laatst bewerkt: 29 aug 2018
    De print bekeken onder een loop/camera geen problemen gezien.
    alle soldeerkontacten even aangetipt en van de grote connector, contacten leeg gezogen en met loodhoudende tin weer gesoldeerd. tevens de ic opnieuw gesoldeerd (was een beetje verschoven zodat de de pads niet goed aansloten op de pinnen van de ic)

    Nu gaan rijden en ik hoop dat alle problemen nu zijn opgelost.
    Bedankt voor de feedback van verschillende kanten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • ford.jpg
      ford.jpg
      Bestandsgrootte:
      129,2 KB
      Weergaven:
      54
    • ford2.jpg
      ford2.jpg
      Bestandsgrootte:
      136,8 KB
      Weergaven:
      51
    • ford3.jpg
      ford3.jpg
      Bestandsgrootte:
      122,2 KB
      Weergaven:
      47
    • ford4.jpg
      ford4.jpg
      Bestandsgrootte:
      112,9 KB
      Weergaven:
      48
  12. Hou ons op de hoogte Peter. Hoop dat dit het probleem was en dat je het hebt kunnen herstellen.
     
  13. Wij hebben een hatchback model uit 2008 en hebben nu ook deze problemen
    dealer gaf aan dat een nieuwe rond de 1100 ging kosten met plaatsen en installeren
    revisie kan gedaan worden maar geven geen zekerheid
    iemand nog andere suggesties?
     
  14. Degenen die op dit forum een revisie hebben laten doen rijden allemaal nog dacht ik...
     
  15. revisiebedrijf geeft vaak wel garantie.
     
  16. Een week later. verschillende keren gereden korte en lange afstanden. geparkeerd in de zon. Geen problemen meer. elke keer gelijk starten en geen rara kuren meer met het dashboard en gelukkig niet meer de motor uit gevallen tijdens rijden. :dance::dance::dance::dance::dance::dance:
    Wat ik nog wel moet doen is de analoge meters goed zetten, de wijzers net niet helemaal goed terug geplaatst zodat de temp meter nu een 7 graden te koud aan geeft en de kilometer teller 7 km bij 100km/uur/GPS (maar dat is normaal), kleinigheid.
     
  17. Het uitbouwen van de dashboard is niet zo moeilijk. Het solderen moet ook geen probleem zijn. En bij mij zijn alle problemen verdwenen.( tot nu toe )
     
  18. Hallo allen,

    Mijn vriendin rijd nu ongeveer 2 jaar met veel plezier rond in een focus 1.4 van 2006. Al is het vermogen absoluut schandalig beperkt voor een auto van dit formaat. Helaas ondervond ook zij afgelopen week meerdere keren het zelfde probleem. Uitvallen tijdens het rijden, zonder enige waarschuwing en ook direct weer te starten.
    De dealer kwam tot de conclusie dat de tellerklok defect is en voor 500 euro zouden ze het fixen.
    Aangezien ik zelf bijna 10 jaar als diagnose monteur werkzaam ben geweest bij andere merken wil ik het eerst zelf proberen opnieuw te solderen.

    Nu mijn vraag: waar moet ik rekening mee houden? Vooral omdat er een deel van de startonderbreking in zit wil ik uitsluiten dat ik het probleem groter maak dan het al was.

    Alvast bedankt,
    Guido
     
  19. als je de teller demonteert, alle solderingen naloopt en eventueel repareert dan kun je daarna de teller weer monteren en moet alles het weer doen.
    als je een andere teller monteert dan moet die opnieuw ingeleerd worden i.v.m. startonderbreker.
     
  20. #20 G. Elst, 20 sep 2018
    Laatst bewerkt: 21 sep 2018
    Bedankt voor de snelle reactie.
    Dat klinkt allemaal redelijk recht toe recht aan. Ik ga snel aan het werk en heb laat later weten of de problemen verholpen zijn.
     

Deel Deze Pagina