1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor loopt slecht stationair en loopt "zwaar"

Discussie in 'Performance' gestart door HokusFocus, 28 mrt 2017.

  1. Dag mensen, terug van weggeweest:dance: Maar nu met een Focus mk1 ipv mk2. Bakje voldoet prima, alleen begin ik me de laatste tijd erg te storen aan het feit dat de motor niet helemaal lekker loopt. Er zijn onderhand al de nodige dingen gedaan, maar niks heeft nog echt mogen baten. Ook komen er geen storingen naar boven als ik hem uitlees met Forscan (wat ik eigenlijk nog frustrerender vind...). Bij de Ford garage een monteur er naar laten kijken en luisteren, maar die vond niks raars en het zware brommen lag hij bij de niet originele uitlaat (het is een Walker kwam ik achter), maar kan me niet voorstellen dat deze problemen veroorzaakt. Wat zijn nu de echte symptomen:

    - motor loopt lage toeren stationair (ca 600 tpm bij warme motor)
    - erg schommelend toerental bij koude motor (met nieuwe stationairregelklep nog steeds)
    - motor loopt zwaar (alsof je een zware aanhanger trekt of met de handrem omhoog weg wilt rijden)
    - motor slaat niet lekker aan, zowel warm als koud, maar bij koude motor het ergst. Motor slaat overigens wel altijd aan, tenzij het erg koud is (-5 oid).
    - sissend geluid bij de inspuiting/gasklephuis?
    - bij ca 2200 toeren gaat het toerental ineens heel erg schommelen zonder dat je het gas beweegt en dan kun je langzaam gas bijgeven zonder dat de toeren ook daadwerkelijk veranderen totdat ineens het gas omhoog schiet (volgens Ford monteur normaal, lijkt mij wat vreemd?)
    - vermogen is bij koude motor prima, maar bij warme motor echt minder

    Wat er zoal gecontroleerd en vervangen is:
    - stationairregelklep vervangen voor een originele nieuwe (even leek het beter, maar was helaas niet het geval)
    - gasklephuis gereinigd; gasrespons was wel beter, maar probleem was niet opgelost
    - distributie timing gecheckt (door JP :thumbs:)
    - MAP sensor nog gereinigd (voor zover dat wil en nut heeft..)
    - vacuümslangen onder inlaatspruitstuk gecontroleerd, geen lek volgens monteur

    Volgens mij was het zo wel een beetje. Ik heb al heel wat afgezocht op vooral dit forum, maar ook op andere, maar kon geen soortgelijk probleem vinden. Wie heeft nog suggesties/ideeën/oplossingen? Ik word er ondertussen "gek" van, (voor zover ik dat nog niet was:schater:) want het rijdt niet echt prettig en ik wil mijn Focus gewoon goed hebben. Alvast bedankt voor de moeite!
     
  2. Hey HokusFocus,

    Ik heb sinds een paar maanden mijn eerste auto, een Focus Futura Stationwagen mk1 ph2 uit 2004. Ik ondervind sinds een tijdje dezelfde problemen als jij hier beschrijft. Er is sinds de aankoop helaas al een flink aantal reparaties uitgevoerd, waarvan steeds gedacht/verwacht werd dat dit ook deze klachten mogelijk op zou lossen. Echter nadat de laatste keer zowel de pakkingen van het inlaatspruitstuk, als de gehele uitgaande buis van het motorblok tot het begin van de uitlaat vervangen vanwege lekkage, blijft nog steeds het toerental dansen bij stationairdraaien (vooral bij het remmen naar een stoplicht toe, en vooral bij ingeschakelde airco), en klinkt de motor naar mijn gevoel niet helemaal normaal, zelfs dieselachtig af en toe.

    Nu heb ik nog niet geprobeerd de stationairregelklep en stappenmotor (beide genoemd als mogelijke veroorzakers van dit probleem) schoon te maken, maar ik kan ook nog niet precies vinden waar deze zitten.

    Ik vroeg me af of je ondertussen deze problemen al hebt weten op te lossen, en of je me misschien op weg kunt helpen hoe ik de stationairregelklep en stappenmotor kan schoonmaken.

    Mocht iemand anders die meeleest een suggestie hebben, dan wordt dat uiteraard ook zeer gewaardeerd!

    Met vriendelijke groet,

    Yanniek
     
  3. Ik heb niet van alles last wat hierboven beschreven wordt, maar wel last van het lage stationairdraaien, dieselachtige geluid onder last, soms wisselend toerental tussen normaal en het lage.
    Hiervoor had ik ook last van het vast hangen van de stationairregeling (toerental bleef hangen op 2500 RPM) en het uitvallen van de motor wanneer deze warm was. Deze twee heb ik verholpen door een ander stationairregelklep te plaatsen, hielp niet voor het toerental, en door het reinigen van het gasklephuis (heeft het stationair toerental in eerste instantie netjes op het goede niveau gehouden). Hopelijk weet iemand hier wat het probleem zou kunnen zijn, heb er ook alleen last van bij stilstand. Bij langzaam rollen draait hij mooi 900 RPM (gokje).
     
  4. Vacuüm slang die achter het inlaat spruitstuk loopt al gecontroleerd ?
     
  5. En heel soms wil het wel eens gebeuren dat er een scheurtje in het inlaat spruitstuk komt. Je kunt dat checken door als de motor stationair loop wat remmen reiniger op het spruitstuk te spuiten. Als de motor anders gaat lopen heb je de aanzuiging van valse lucht gevonden. Maar wat jij beschrijft zou het heel goed een lekke of loszittende vacuüm slang op het blok kunnen zijn

    Verstuurd vanaf mijn SM-J710F met Tapatalk
     
  6. #6 Mustache, 14 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 okt 2017
    Stationair onregelmatig/zwaar lopen doet mijn focus ook. Ik rij meestal snel weg bij koude motor dus weet niet zeker of het dan ook gebeurt, maar bij stoplichten valt het direct op.
    De motor is dan onrustig waarbij de auto trilt en het toerental daalt en weer omhoog springt (om de seconde schommelen van 900 naar 600 toeren uit mn hoofd.) Het lijkt dan ook alsof de motor elk moment kan afslaan.

    Toen laten uitlezen bij de garage en dook de foutmelding "P0171" op, brandstofmengsel te arm. De garage omschreef ook "Lamdasonde nog geen 1 volt spanning."
    Geen idee wat dit precies inhoud, wie weet hebben jullie er wat aan. De garage wist na verdere onderzoek niet wat verder te doen en verhoogde het stationair toerental.
    Ik moest aan de bel trekken als het storingslampje zou branden, dat is niet gebeurd.
    Dit hielp maar tijdelijk, want de accu is een tijdje daarna losgekoppeld geweest waardoor alles weer op nieuw ingesteld kon worden.

    Op internet is er veel te vinden over de P0171 foutmelding en eventuele oplossingen, maar niet alles kan ik zelf proberen dus heb ik het zo gelaten, zolang de auto er mee kan leven, kan ik er ook mee leven :P
     
  7. [MENTION=22239]Mustache[/MENTION]: sorry maar wat een prutsers. Ze weten het dus verhogen ze het toerental... hoe dan? Dat kan alleen door of de gasklep open te zetten of de stationair regelklep niet volledig te laten sluiten. Beide varianten is beunhazerij en werkt dus niet. In jouw geval zou ik de slang van de carerventilatie goed controleren op scheuren/poreusheid.
     
  8. Thanks voor de tip! Ik laat er ergens anders nog eens goed naar kijken dan.
     
  9. Dit weekend is bij mij de snelheidssensor vervangen, ding kostte €55. Bij mij viel de snelheidsmeter en uiteindelijk de kilometerteller uit, vandaar dat ik hem wilde vervangen. Ik las hier ook dat het het slechte stationair lopen kan verbeteren, tot nu toe lijkt dat ook bij mij het geval te zijn, hij loopt nu rustiger stationair, loopt vloeiender terug na een dot gas en daalt niet eerst naar te weinig toeren om dan ongeveer 700 toeren (net onder laatste streepje vóór de 1000 RPM) te draaien (dus hij komt helemaal niet meer daar onder). Eens kijken of het zo blijft of dat het uiteindelijk weer slechter wordt, zal begin januari weer eens updaten (dan zal ik wel weer ongeveer 4500 km zo gereden hebben), ben benieuwd.
     
  10. Even een update: de snelheidsmeter is niet meer uitgevallen, ook heb draait de motor nu meestal het correcte aantal toeren. In het begin leek die nog wel eens te laag uit te komen, maar bleef nooit op dat toerental staan en ik heb de laatste 3000 km niks meer gemerkt. Ik denk dus dat dit het probleem bij mij was.
     
    NickelB vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina