Zeg dat wel Gerard...maar goed er lijkt nu wat schot in de zaak te komen,..vervelend is het eigenlijk nog steeds helemaal als je 2 autos gewend bent. Mag af en toe het picantootje van mijn vriendin lenen, maar daar zit ik aardig opgevouwen in De remmen zaten gelukkig niet vast, ik moest het sleepoog achter uit de klep hebben, daarvoor moest de auto iets naar voren geduwd worden, dat ging al zonder problemen. Verbaaste me wel enigszins,.. maar wel blij mee scheelt weer die zaten er rondom ook net nieuw op namelijk. Accu was na de achterklep en het raampje open echt wel op Nu maar afwachten wat er uit de keuring gaat komen...keep you posted!
Bij stilstand kunnen remblokken vocht opnemen. Als je vervolgens een heel kort stukje tijd, dus bv op een garageterrein de auto iets verplaatst kunnen icm de aanwezige vliegroest op de schijven de blokken aan de schijven vastroesten. Mijn overburen hadden dat enige tijd terug, vlak voor hun vakantie van 3 weken even de auto van een parkeervak naar de oprit gereden. Na de vakantie zat alles muurvast. Zelfs de ANWB kreeg er geen beweging meer in. De auto is op aparte wieltjes naar de garage gereden. Bij langere stukken is dat niet het geval, omdat dan de schijven weer 'schoongepoest' zijn en de blokken door de warmte weer vochtvrij zijn.
Dan even het wiel eraf en een beetje gepast geweld tegen de remblok moet voldoende zijn om ze los te krijgen lijkt me
@FFbas De kok niet zozeer dat voering tegen de schijf vast roest, ivm je dit met opvoedkundig tikje loskrijgt. Denk eerder dat metalen deel van blok juist vastgeroest is en dus niet ver genoeg vrij komt. Dan helpt slaan ook niet meer. Dan moet je blokken er uit halen en opschuren om opnieuw te monteren. Heb voertuigen gehad die langer dan 6maanden stil stonden. Voornamelijk remtrommels gaan vastzitten maar opvoedkundig tik tegen ankerplaats komt het al los.
Hallo allemaal... Vandaag was de keuring van mijn Focus door de Dekra, en helaas kan ik de schade niet bij de dealer verhalen. De gesmolten bougie was goed geplaatst, tevens van het type dat er in moest. Eigenlijk zat in alle cilinders wel wat beschadiging/koolafzetting. Ondanks dat ik er nooit meldingen van heb mogen ontvangen in dashboard heb ik toch aantoonbaar door een 5 tal meldingen met een te lage oliedruk/peil gereden. Het een sluit het ander niet uit, maar hierom kan de dealer niet aansprakelijk worden gesteld. Nu dit eenmaal duidelijk is word nu het rechtsbijstand verhaal afgerond nadat de rapportage is opgemaakt. De auto word nu ingepland voor revisie, hopelijk kan dit op korte termijn ,dat ik nog even afwachten. Ergens wel blij dat er nu eindelijk na 5 maanden duidelijkheid is en ik kan uitkijken mijn auto weer terug te krijgen. Daarna ga ik toch kijken voor iets anders. Tuurlijk wel een beetje zuur, ik had liever gehad dat de dealer schuldig was, ach ja het is wat het is, ik accepteer de uitspraak...en weer door...
Pff, minder goed nieuws maar je weet waar je aan toe bent. Wel zorgelijk dat je geen meldingen krijgt van lage oliedruk. Ga die van mij maar goed in de gaten houden…
Wat ik altijd doe is bij starten kijken of het oliedruklampje snel uitgaat zou het langer gaan duren dan zou het aanzuigfilter vervuild kunnen zijn.
wel zuur dit Martijn. wat je zelf ook al aangeeft, er is wel duidelijkheid nu. dat je voor wat anders gaat kijken snap ik helemaal. hoop dat je 'm snel weer terug hebt.
Balen zeg Maar wel apart dat in het begin werd gezegd 'te hoge oliedruk' en nu dus mogelijk schade in alle cilinders door 'te lage oliedruk' + een paar meldingen daarover... Heb hele topic nog eens doorgelezen, maar mis één detail: heb je een handbak of automaat? En indien automaat: is de staat van de olieriem dan wel gecontroleerd? Je schrijft nl. dat de olieverversingsinterval een keer met 10.000km is overschreden. Dat kan funest zijn voor de olieriem waardoor te lage (of geen) druk. Los van overschrijden vervangingstermijn speelt er iets rondom de olieriemspanner die bij de automaat is toegepast waardoor die riem ook kan beschadigen (tandeloos raakt). Zie o.a. draadje hier: https://www.focusclub.nl/index.php?...oboost-1000cc-1-0ieb-125pc-motor-stuk.123820/ Dus even los van het verhaal van de bougie dit. Kan samenloop van omstandigheden zijn. Succes in ieder geval en jammer dat het zo heeft moeten lopen waardoor je straks toch voor wat anders gaat
Hoi, ja inderdaad wel balen, maar ben wel blij met de duidelijkheid, iets minder blij met de kosten maar goed Het is een handbak, Torxbit...dat van die riem idd wist ik ook. Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dit moment even niet weet wat te doen, die man van de Dekra was over de ford blokken niet echt te spreken en dat varieerde van de 1.0 1225/155pk tot de 1.5 3 en vier cilinder. Hij had het erover dat ie vaak deze blokken voorbij zag komen met gescheurde cilinderwanden, oververhitting etc. Ik wil het liefst bij Ford blijven, en waarschijnlijk ga ik mijn eigen nog wel een tijdje sturen want ik ben gewoon helemaal gek van die auto. Dus ja ik ga geen overhaaste beslissing nemen, eerst half juli weer sturen (want hij staat voor revisie ingepland 3 juli, en zijn ze weekje mee bezig) en weer even genieten, en het oliepeil in de gaten houden hoe het verbruik gaat worden na revisie. Daar ben ik wel benieuwd naar. Dus daar kijken we lekker naar uit bedankt voor jullie medeleven en leuke berichten ik hou jullie weer op de hoogte!
De man van deka ziet dan ook alleen maar de rotste appels zeg maar. Dus zijn oordeel is niet echt objectief. Tenzij hij je ook kan vertellen wat dan de meest voorkomende oorzaak is. Maar kan ik je ook vertellen dat is namelijk achterstallig onderhoud en verkeerde olie gebruikt.
niet alleen dat, de blokken bestaan al erg lang, en er zullen VEEL in de verkoop gegaan zijn, want de fordjes zie ik bijna op elke straathoek wel meerdere staan Als je dan toch VEEL verkocht hebt, zullen er ook meer kapot gaan dan wanneer je weinig verkoopt. Ik ben zelf wel heel nieuwsgierig naar het percentage dat kapot is tov het totaal aantal verkocht. En ook naar onderhoudshistorie, en goed warm laten worden van het blok, goede olie gebruiken etc. Ik heb een ex lease auto, waarop het onderhoud altijd op tijd gedaan is, alle terugroepacties zijn gedaan etc. Ik heb hem tijdens de vakantie over de 190k getild (nu 190.004 ) en hij heeft geel olie/kvs verbruik. Ik denk dat je met goed onderhoud, de auto erg lang bij je kan hebben.
Precies dat. Als je kijkt naar hoeveel auto’s er van voor 2010 rondrijden is dat behoorlijk wat ford inderdaad en dat is allemaal meer dan 13 jaar oud. Andere merken zie je een stuk minder modellen van.
Nu maar wachten op het gereviseerde blok dan. Laat je niet gek maken door de Dekra-man. Want hij benoemt verschillende blokken met ieder hun eigenschappen/ aandachtspunten en dat is bij ieder merk en type natuurlijk zo. Wat betreft de mk3 en mk4 wat ik weet: - De 1.5 viercilinder uit mk3 heeft risico gescheurde cilinderwanden. - De 1.0 driecilinder uit de mk3: risico kapot lopen distributieriem en oliepompriem (wetbelts 2x) en daarmee hele motor wanneer onderhoud niet tijdig en juist uitgevoerd. Mogelijk extra risico bij automaat i.v.m. kans op falende olieriemspanner (die zit niet in handbak). - De 1.0 en 1.5 driecilinder uit de mk4: risico kapot lopen oliepompriem (wetbelt 1x) en daarmee hele motor wanneer onderhoud niet tijdig en juist uitgevoerd. Mogelijk extra risico bij automaat i.v.m. kans op falende olieriemspanner (die zit niet in handbak). Hoe dan ook, heb geen glazen bol, maar denk in jouw geval mogelijk aanwijsbare oorzaak (door de 10dkm overschrijding met olie)... Verhaal kapotte bougie is denk wel echt geval dikke pech... Straks lekker genieten als je een vers blok hebt die gecontroleerd is en verse olie, bougies etc. Onderhoud dan gewoon goed bijhouden en dan denk ik weinig risico. Want precies wat @RaymondS en @Edgar Focus zeggen, er rijden er zoveel rond.... ook nog first editions van de mk3 etc. die al 13+ jaar meegaan.
Mooie samenvatting trouwens die je daar maakt van de motorische zaken. MK4 synchromesh hebben dan ook nog te maken met een slechte batch die er inmiddels allemaal wel uitgewerkt zijn en veel accu problemen. Krijgen we best een duidelijk overzicht van de meest voorkomende issues. Maar dat is offtopic, on-topic, hopelijk snel weer op de been, of eigenlijk in de auto, met een lekker lopend blok.
Hoi dat is zeker waar,..moet je je ook niet teveel door laten leiden...gelukkig was ik in persoon niet nalatig met het onderhoud wist hij te bevestigen. Maar zeker mee eens!
thanks, ik hoop hem rond 10 juli weer op te kunnen halen, dan is ie klaar hopelijk en kennen we weer ...zin an!
Mooi overzicht inderdaad, eigenlijk wist die man van de Dekra ze allemaal wel te melden maar wat al eerder is gezegd die man heeft zijn menings gebaseerd van wat hij ziet aan de rotste appels dus ja...
De 2.0 ST motor in de MK3 heeft ook issues met ringland failure door LSPPI en scheuren in de cilinderwanden. Dat is inherent aan het design van de koelkanalen tussen de cilinders. Hedendaagse Ford blokken zijn helaas niet meer zo stevig als vroeger.
hoi, weer een kleine positieve update...afgelopen 3 juli zijn ze inderdaad begonnen met de auto..echter bleek er iets niet goed te zijn met het onderblok dat ze besteld hadden. Voorlopig had hun leverancier ook niets liggen,.Ze gaven aan dat ze mijn blok willen houden ter lering, en ze gaan nu voor de prijs zoals afgesproken een fabrieksnieuw blok plaatsen. Ik zeg nog ow wat moet ik daar onder verstaan dan? hoeveel km heeft zon blok gelopen dan? ja weet ik veel hij zegt precies zoals ik het zeg een fabrieks nieuw blok, 0 km dus. Ik zeg nou daar ben ik blij mee, maar dat doet natuurlijk iets met de prijs? nee hoor zegt de beste man, wij hadden een prijs afgesproken, en daar gaan we het ook voor doen! Dus ja eigenlijk wel blij mee...ik verwacht wel dat ze zaken zoals dynamo etc over gaan zetten. ze verwachten hem ook snel klaar te kunnen hebben dus ik wacht nog even geduldig af, maar het geeft me wel wat meer vertrouwen om hem nog even door te blijven rijden! ik ben nog op zoek naar iemand op het forum om de originele 182pk software erop te kunnen zetten...iemand nog aanraders voor de omgeving Gelderland? Zodra de auto terug is bericht ik me weer van hoe en wat,....