Omdat de vragen omtrent de motorisering van voordal de MK3 en 3,5 en de MK4 regelmatig voorkomt en en er inmiddels veel informatie ook her en der op het forum te vinden is heb ik besloten alle vooral nutige informatie bij elkaar te zetten voor een mooi overzicht. Mocht je aanvullingen en/of aanpassingen hebben meld het even zodat deze post aangepast kan worden. Voor alle duidelijkheid, de ST en RS en STLine X (MK4) zijn niet vermeld. Met dank aan @Martin123t voor wat betreft de MK3 en 3.5:: De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een vast vliegwiel in combinatie met de oude IB5 versnellingsbak met 5 versnellingen (deze versnellingsbak wordt sinds begin jaren 90 door Ford toegepast). Een product eigenschap van deze versnellingsbak is dat de achteruit versnelling niet is gesynchroniseerd en de versnellingsbak soms lastig in de achteruit versnelling is te krijgen. De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft 170 Nm koppel. Het maximaal toelaatbare koppel van de IB5 versnellingsbak is ook 170 Nm. Dit is dus meteen het zwakke punt van deze motor/versnellingsbak combinatie. Doordat de motor hetzelfde koppel (en in de praktijk zelfs vaak meer) levert dan de versnelllingbak aan kan is er vrijwel geen marge. in de praktijk komt schade aan de versnellingsbak dan ook nog weleens voor. De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een dubbelmassa vliegwiel in combinatie met de veel fijnere B6 versnellingsbak met 6 versnellingen. Deze versnellingsbak schakelt veel soepeler als de oude IB5 versnellingsbak. De B6 versnellingsbak is ook toegepast in combinatie met de 1.5 en 1.6 ECOboost en kan dan ook een veel hoger koppel aan als de IB5 versnellingsbak. De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een koppel van 170 Nm en 200 Nm in overboost. De overboost functie is tijdens accelereren kortstondig (30 seconden) beschikbaar. Wanneer het gaspedaal even los wordt gelaten (bijvoorbeeld tijdens schakelen) is de overboost functie direct weer beschikbaar." Een mooi overzicht van @Torxbit : MK3 en 3.5 (2010-2018): Eerste generatie Ecoboost motoren. > De 1.0 is de enige driecilinder, turbo aan voorzijde met hitteschild bovenop, natte distributieriem en oliepompriem. Geen cilinder uitschakeling. Dubbel massa vliegwiel maar niet bij iB5 bak bij de 100pk versie M1D(A-) = 1.0 3cil. EcoBoost 125pk - B6 bak M2D(A-) = 1.0 3cil. EcoBoost 100pk - iB5 bak IQD(A-) = 1.6 4cil Ti-VCT 105pk - iB5 bak PND(A-) = 1.6 4cil Ti-VCT 125pk - iB5 bak JQD(A-) = 1.6 4cil. EcoBoost - B6 bak M8D(A-) = 1.5 4cil EcoBoost 150pk - B6 bak M9D(A-) = 1.5 4cil EcoBoost 182pk - B6 bak MK4 (2018-): Nieuwe generatie Ecoboost motoren. Alle benzine motoren nu 3 cilinders. Turbo aan achterkant (schutbord zijde), cilinder uitschakeling van 2018 tot begin 2020 (laatste datum niet zeker van) distributieketting, natte oliepompriem, géén dubbel massa vliegwiel: B3D(A-) = 1.0 3cil. EcoBoost 100pk - 6MX65 6-bak B7D(A/B) = 1.0 3cil. EcoBoost 125pk - 6MX65 6-bak B7D(C-) = 1.0 3cil. EcoBoost 125pk mHEV - 6MX65 6-bak M0DC = 1.0 3cil. EcoBoost 155pk mHEV - 6MX65 6-bak YZD(A) = 1.5 3cil. EcoBoost 150pk - B6 bak Y1D(A) = 1.5 3cil. EcoBoost 182pk - B6 bak