Hallo allemaal, allererst zal ik me even voorstellen. Ik ben Patrick, 41 jaar en momenteel rijdend in een Volvo S40 bouwjaar 2007. Ik heb redelijke kennis van techniek echter ben ik geen sleutelaar. De Volvo begint motorisch wat keuren te vertonen en ik ben langzaam aan het zoeken naar een vervanger. Nu zou een Focus MK3 of 3.5 met laten we zeggen 100.000KM op de teller goed binnen budget kunnen passen. Nu ben ik me gaan verdiepen in de Ecoboost 1.0 motor daar deze veelvuldig wordt aangeboden. Uiteraard lees je allerlei horor verhalen maar dat is met elke motor wel die je gaat opzoeken op het internet. Waar het voornamelijk op neer komt is onderhoudt volgens mij. Voorkomende problemen voor zover ik heb kunnen ontdekken: Vroegtijdig slijten van de distributieriem: Bijna altijd veroorzaakt door verkeerde olie of niet tijdig vervangen van de olie. Vroegtijdig slijten van de aandrijfriem oliepomp met wegvallen van oliedruk als gevolg van geen aandrijving of verstopping vanwege riemresten: Bijna altijd veroorzaakt door verkeerde olie of niet tijdig vervangen van de olie óf indien het een automaat betreft door de spanner. Oververhitting vanwege het verliezen van koelvloeistof: Veroorzaakt door lekkend koelvloeistofvaatje en retourslang. Zijn bovengenoemde punten en oorzaken correct? Mijn gedachte gaan uit van het preventief vervangen van het koelvloeistof vaatje en retourleiding en vervangen van de distributieriem als dit al niet gedaan. Ik heb ook her en der gelezen dat de Ecoboost 1.0 motoren later uitgerust zijn geworden met een distributieketting. Per wanneer is dit gebeurd? Welke motorcodes betreft dit? ALvast harstikke bedankt voor jullie tijd en eventuele antwoorden
EcoBoost met ketting zijn volgens mij de 1.5 uitvoeringen maar dat weet een ander vast beter. Verder zoals je zelf hebt opgemerkt is de juiste olie en interval van groot belang. Mijn natte riem (1.0 ecoboost van 2015) is begin volgend voor het eerst aan de beurt. 10 jaar of 240.000km moet die vervangen worden en mijn auto is ford onderhouden dus juiste olie en intervallen zijn goed.
De Focus 4 heeft nieuwe motoren met een distributieketting. Deze is halverwege 2018 op de markt gekomen. Wat ik begrepen heb is dat riem van de oliepomp nog wel een natte riem is, dus ook de juiste olie gebruiken. De Focus 3.5 heeft trouwens een koelslang volledig van rubber uit 1 stuk. Die scheuren niet meer zoals de bij de Focus 3 die een kunststof deel hebben en kan open scheuren.
Wat ik op het internet kon vinden is dat er van af bouwjaar 2020 een. Keting word gebruikt en de riem die de oliepomp aandrijft is een riem die door de olie loopt dit is bij de Ford fiesta dus zou het ook bij de focus zo zijn.!!
Die slang, betreft dat de retourslang terug naar het koelvaatje? Kan het kloppen dat deze van de MK3.5 ook op de MK3 gezet kan worden?
Ja de riem voor de oliepomp blijft inderdaad een riem, ook bij motoren die een ketting als distributie hebben.
Dit klopt, heb ik ook op mijn mk3.1 1.0 gedaan. Koelvat en slang van MK3.5 gebruikt. Bij de mk3.1 1.0 kun je ook overhitting op cilinder 2 krijgen. Bij de mk3 1.5 4 cilinder kun je ook scheur in blok krijgen, dan heb je ook koelvloeistof lekkage.
De antwoorden zijn allemaal op dit forum te vinden. De 1.0 ECOboost is een prima motor. Wat is je budget?
De natte riem is bij elke merk ellende. Dit is voornamelijk distributieriem die ellende veroorzaakt. Olie pomp riem heeft constante weerstand en kennelijk minder last van. Wordt veel gezegd dat juiste olie belangrijk is. Al kan ik het niet bevestigen of ontkrachten dat andere olie groot probleem oplevert. Ja olie kan de riem aantasten, welke maten dit gebeurt kan ik niet zeggen. Verstandig dus om juiste olie te gebruiken. Juiste olie houdt niet alleen in dat je 0w20 moet gebruiken, maar ook de juiste certificering van het merk. Aldi verkoopt ook 0w20 maar voldoet niet aan classificering. Uit ervaring zelf is de auto altijd onderhouden bij de dealer, riem kan alsnog issue veroorzaken. Toevallig bij me pa (peugeot 1.2thp) onder coulance riem vervangen, had 70.000km gelopen en was al van 2018. Alleen je kan niet van uit gaan dat iedereen geluk heeft dat je coulance mogelijk is. Enkel merk verleent langere coulance bij bekende problemen. Andere stoppen bij x aantal jaar. Tevens kan het ook na 2jaar afgebouwd worden wat je vergoed krijgt
De motoren van de focus zijn best betrouwbaar mids goed onderhoud gepleegd word heb zelf een golf 7 gehad met een 1.2TSI dit blok kent ook problemen neemt veel olie enz. Maar alsj e voor een focus gaat MK 3 of MK 3.5 is een titanium of st-line zijn de leuke uitvoeringen.
Eventueel een first edition. Die drie zijn de meest luxe uitvoering: Titanium St line First edition en Dan bestaat er van de ml3 en 3,5 nog de vignale, bijna niet te vinden maar die is ook net even anders
https://www.ford-accessoires.nl/wielen/lichtmetalen-velgen/lichtmetalen-velg-18"/2031798?model=focus&year=2014 - FINIS 2031798 Rock Metallic. Liggen bij mij er ook onder.
Vanaf de Focus mk4, niet-mhev blokken: de 1.0 liter met b3da (100pk) en b7da (125pk) + de 1.5 liter met yzda (150pk / 182pk) De mk4 is geleverd vanaf 2018. Let goed op onderhoudshistorie, maar dat had je al gelezen. Bij mk3(.5) bij reservewiel kijken, check op lekkage.
@Bertus 7 Je hebt gelijk idd 5w20. Komt omdat ik die eergisteren rekening zag met 0w20 erop voor 1.2thp Voor vloeistoffen kijk ik altijd op kroon oil site zelf. Daar staat direct ook voor andere vloeistoffen het juiste weergegeven op hun site
of je vult je kenteken in op https://www.mpmoil.nl/ en dan weet je 't ook. voorbeeld: mijn oude 1.0 van 2015 https://www.mpmoil.nl/products/reco...1-0-ecoboost-92-kw-2014/advice?searchtype=all
De 1 liter motor voor de mk3 is een 3-cylinder 'Fox' motor. In de mk3 met 100 en 125pk en met de mk3.5 ST-line is er ook een 140pk versie van dezelfde motor. Distributie is met een natte riem, net als de aandrijving van oliepomp. Dus het is belangrijk dat olie tijdig en volgens voorschriften vervangen wordt. Bij twijfel, vervang je het beste de riem(en), spanners, waterpomp en correcte olie erin. In 2017 (Focus mk3.5 dus) kreeg deze motor een flinke update met o.a. cylinder deactivatie techniek en voorzien van 2-massa vliegwiel om vibraties tegen te gaan als de motor op 2 cylinders gaat lopen. Is misschien iets om op te letten bij aanschaf, want cylinder deactivatie is natuurlijk weer iets dat stuk kan. Hoeft niet natuurlijk.