1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Lees je bijsluiters ook op die manier? Want dan zou ik maar geen medicijnen meer innemen ;)

    Maar ik voel me wel gesteund dat ik niet de enige ben die het boekje leest van zijn auto :D
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. Volgens mij kan de sportmodus niet by default aanstaan vanwege uitstoot. Zelf vind ik dat prima, want de gasrespons wordt er duidelijk nerveuzer door, met name in de stad en in fileverkeer vind ik dat niet prettig.

    Het stop-startsysteem is bij mij bij normaal gebruik veelvuldig actief, ook als de motor nog niet op temperatuur is. Maar zou het kunnen dat een diesel een zwaardere accu aan boord heeft dan een benzineauto?
     
  3. Diesels hebben meestal een zwaardere accu in verband met de hogere stroom die nodig is voor het starten.
     
    FoFoSTLine20EcoBlue2019 vindt dit leuk.
  4. Dank!
     
  5. Dat is inderdaad een aardig lijstje voor de handbak:

    Het systeem schakelt de motor wellicht niet uit onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld:
    • Als u het bestuurdersportier hebt geopend.
    • Als u de veiligheidsgordel van de bestuurder hebt losgemaakt.
    • Als uw auto zich op grote hoogte bevindt.
    • Als u de verwarmde voorruit hebt ingeschakeld.
    • Als u bepaalde rijmodi hebt geselecteerd, bijvoorbeeld sport.
    • Als de motor wordt opgewarmd.
    • Als de buitentemperatuur te laag of te hoog is.
    • Als de acculading te laag is of de temperatuur van de accu buiten het optimale bedrijfsbereik ligt.
    • Om het interieurklimaat te behouden of beslaan van de ruiten te voorkomen.
    Het systeem start de motor opnieuw onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld:
    • Als u de verwarmde voorruit hebt ingeschakeld.
    • Als u maximale airco of maximaal ontdooien inschakelt.
    • Als u aan het stuurwiel draait.
    • Als de auto in neutraal bergaf begint te rollen.
    • Om voldoende remhulp te handhaven.
    • Om het interieurklimaat te behouden of beslaan van de ruiten te voorkomen.
    NB: Voor de automaat is het anders:

    Het systeem schakelt de motor wellicht niet uit onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld:
    • Als u het bestuurdersportier hebt geopend.
    • Als u de veiligheidsgordel van de bestuurder hebt losgemaakt.
    • Als uw auto zich op grote hoogte bevindt.
    • Als u de verwarmde voorruit hebt ingeschakeld.
    • Als u de transmissie in handgeschakeld (M) hebt gezet.
    • Als uw auto zich op een steile helling bevindt.
    • Als de motor wordt opgewarmd.
    • Als de buitentemperatuur te laag of te hoog is.
    • Als de acculading te laag is of de temperatuur van de accu buiten het optimale bedrijfsbereik ligt.
    • Om het interieurklimaat te behouden of beslaan van de ruiten te voorkomen.
    • Als u het stuur meer dan 270 graden hebt gedraaid.
    Het systeem start de motor opnieuw onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld:
    • Als u het bestuurdersportier opent of u de veiligheidsgordel van de bestuurder losmaakt.
    • Als u de verwarmde voorruit hebt ingeschakeld.
    • Als u maximale airco of maximaal ontdooien inschakelt.
    • Als u aan het stuurwiel draait.
    • Als de auto in neutraal bergaf begint te rollen.
    • Om voldoende remhulp te handhaven.
    • Om het interieurklimaat te behouden of beslaan van de ruiten te voorkomen.
     
  6. Aardig lijstje, maar toch is er maar 1 punt wat bij mij van toepassing zou kunnen zijn:

    "Als de acculading te laag is of de temperatuur van de accu buiten het optimale bedrijfsbereik ligt."


    En toch doet het systeem het alweer twee weken niet. Bij de dealer een dagje aan de lader gehangen en het werkte voor 2 dagen perfect, sindsdien geen teken van leven meer.. Ik rij dagelijks een uur heen en terug over een 80/100 weg, voldoe aan alle 'voorwaarden' maar geen S/S..
     
  7. Het is geen uitputtend lijstje. Bijv bij regenereren gaat het ss ook uit.
     
  8. In de categorie "opmerkelijkheden" Een vraagje aan de MK4 Automaat rijders.
    Ik denk te weten hoe het komt, maar ik ben wel benieuwd naar hoe jullie dit ervaren.

    Als je vanaf, laten we zeggen 20km/h, het gas vol intrapt, dan gaat de auto met meer dan genoeg snelheid door de versnellingen heen,
    maar vanaf de 5e versnelling (110 km/h) gaat de auto pas echt trekken en merk je ook dat er meer koppel is. Je krijgt meer een duw in je rug dan in de versnellingen ervoor.
    Mijn idee / aanname is dat het koppel is beperkt in de eerste 4 versnellingen, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie dit ervaren!
     
  9. De automaten hebben 8 "treden" de eerste zitten kort achter elkaar. Dat kan het verklaren. Voor de ecoboost rijders is dat er tijdelijk ook meer koppel kan worden gegeven ( de boost) . Mijn 1.0 heeft een koppel van 170nm, maar de boost kan hem tijdelijk doortrekken tot 200nm las ik.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  10. Op handbakken is dit bij de Ecoboost op zijn eerste 2 versnellingen. Dan blijft het natuurlijk ook een Turboblok wat dit van nature al deels heeft.

    Ik heb zelf niet het gevoel dat het vanaf zijn 5e is maar 3e/4e maar opzich zou je dit redelijk uit de torque curves moeten kunnen halen. Ik zal eens kijken of ik wat via de OBD kan capturen tijdens wat optrek/doortrek momenten.
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  11. Hi allemaal
    Ik als nieuwe Ford bestuurder kom ergens niet uit.
    Vanmiddag even stukje gereden en de Sport stand uitgeprobeert. Nu komt de vraag links van de letter S in het display verschijnt zo nu en dan een soort van rood bolletje lijkend, kon helaas geen foto maken omdat het alleen bij rijden is en niet bijv voor een stoplicht, boekjes doorgenomen maar kom hem niet tegen. Kan iemand me uit de brand helpen wat dit is en of ik naar de dealer mag?Auto is de 1.0 125 pk handgeschakeld.
     
  12. Dan rijd je te dicht op je voorganger, cq met te hoge snelheid op degene voor je af.
     
    Harold1 en OmeJoyo vinden dit leuk.
  13. Afstand houden @Lex1973 Dan zul je zien dat het rode bolletje niet meer komt :thumbs:
     
    Harold1, OmeJoyo en Lex1973 vinden dit leuk.
  14. oke waar kan ik dit hierover vinden in de gidsen? En is dit dan alleen in de Sport stand of in alle standen, het was me eerder niet opgevallen.
     
  15. Dit is in alle standen zo. Aan de ene kant irritant als je er veel op let. Aan de andere kant ook wel veilig. En hoe meer je jezelf er aan herinnert dat je afstand moet houden hoe minder je het rode bolletje ziet :D
     
  16. Schrok al dacht dat het iets niet goed was hahaha, verbaas me elke keer weer over de auto in positieve zin, en zal er inderdaad beter rekening mee houden:rock:
     
  17. Nou, tegen de tijd dat ik het zie weet ik heel goed dat ik veel te weinig afstand houd.

    Ik zie hem dus gelukkig echt zelden.
     
  18. Ik heb hem nog nooit gezien. Ik verbaas mij altijd dat mensen dicht op iemand kunnen rijden bv vanaf 60km/u . Je hoeft maar even op de rem te staan bij bv file vorming of afslaan en de kans is groot dat er iemand op je rijdt. Dat gebeurd nu overigens vaker dit soort ongelukken valt mij de afgelopen weken op. Lijkt of het merendeel de "kwijtgeraakte" tijd nu het 100 km/u is wil goed maken op de 80 en 60 wegen. Misschien heeft het iets minder druk er ook mee te maken, maar ik heb zelf al belachelijke inhaalacties gezien en veel kop staart ongelukken in een kort tijdsbestek. Vaak met die idiote inhaalacties winnen ze 1 of 2 plekken om vervolgens weer aan te sluiten. Blijkbaar is dat het waard. Mensen houden geen afstand meer en hebben geen geduld. Ik rijdt het maximum wat mag op deze wegen en kleven gebeurd te vaak. Nee ik ga niet harder rijder zodat ik niks zie omdat er een vrachtwagen voor mij rijdt. Liever wat afstand voor het overzicht.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
    Waus26, OmeJoyo en paddo vinden dit leuk.
  19. Het heeft te maken met de collision assist en hangt samen met de radar die gebruikt wordt voor de adaptive CC. Het bolletje verschijnt op het moment dat je in de zone komt waarin deze afgesteld is.
     
    Lex1973 vindt dit leuk.
  20. Voor jou info het bolletje kwam naar voren toen ik normaal kwam aanrijden bij een stoplicht en er idd een suto voor me stond en het me opviel omdat ik daarvoor de Sport stand had ingeschakeld anders was het me denk ik niet opgevallen.Dus geen idiote inhaalacties of wat dan ook met een auto die nog geen twee dagen oud is:D
     

Deel Deze Pagina