1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Beetje verder gezocht in mn beste Duits (wat niet heel best is), en kom sporarisch hetzelfde euvel tegen:
    "Die Navigation funktioniert nicht richtig. Bitte suchen sie zur Inspektion einen Händler auf."

    Heb nog niet een concrete oplossing gezien of goed kunnen vertalen. Wel ergens dat er dmv forscan iets gereset werd en/of in combinatie met asbuilt. Zegt mij verder niks.
     
  2. Doet hij bij mij bij de vaste roodlicht flitspalen. Zie dan ook op de navigatie een waarschuwingsdriehoekje in de verte.
     
  3. Hij doet dit zowel bij vaste roodlicht-cameras als ook bij de vaste snelheids-cameras
     
  4. Apart, ook niet altrijd op dezelfde plek namelijk.. Laatst dus op de A5 waar ik wekelijks rijd, nog nooit eerder gehad.
     
  5. Bekende plek daar, staat op de A200 (Haarlemmerweg) bij Halfweg daar een paal. Heb het zelfde gehad bij de N247 (Nieuwe Leeuwarderweg richting Purmerend). Heb toen waarschuwing in Live Trafic uitgezet.

    Greetz Emiel
     
  6. Let op komt uit de navigatie ;-) Even lachen voor de camera dan.
     
  7. #2527 Jayas, 28 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2022
    Dag allen, al een tijdje in dit topic aan het meelezen. Heb een tweedehands MK4 uit 2018 twee weken geleden en heb ook de problemen met het trillen/mee-resoneren van één en ander onder de motorkap. Klinkt als iets van kunstof of een slang tegen een plaat o.i.d. Heb tot nog toe niets gevonden maar heb ook nog niet heel intensief gezocht. Het is voornamelijk bij het optrekken en dan bij bepaalde toerentallen. Heb het idee dat het bij een warme motor iets minder is.

    Kennen jullie dit probleem (@Swanco @MWM ) en is dit bij jullie opgelost? Zo ja: hoe? Ik wil er eigenlijk niet mee naar een Ford-dealer want dat zal een prijskaartje zijn met mogelijk geen oplossing (of ben ik dan te negatief?). De verkoper zou ik wel eens naar kunnen vragen maar gok dat ze er niet veel van maken of geen tijd in gaan steken onder garantie
     
  8. @Janfocus weet je ook waar die C-klemmen precies geplaatst zijn? Heb zelf een MK4 uit 2018 gekocht en zal ze waarschijnlijk zelf moeten plaatsen :-)
     
  9. Zolang jij garantie hebt, moeten ze er sowieso tijd in steken. Waar heb je anders garantie voor?
     
    Jayas vindt dit leuk.
  10. @Jayas
    Ik heb er een foto van. Het gaat om die zwarte dubbele klem.
    Het helpt tegen een bepaalde rammel.
    Verder vind ik de Focus zeker in koude situatie wel veel geluid maken. Inmiddels maar geaccepteerd... Screenshot_20210224-115516_Samsung Internet.jpg
     
    Jayas vindt dit leuk.
  11. @Janfocus dank! Dat is een duidelijke foto, in het andere topic plaatste ik net een online gevonden foto. Die van jou is wat duidelijker. Als ik het zo bekijk lijkt het erop alsof de slangen uit elkaar geduwd worden (?)

    Die aluminium slang er omheen is bij mij een heel stuk omlaag gezakt geloof ik ;-)

    [​IMG]
     
  12. M.Blaak vindt dit leuk.
  13. @Janfocus ik heb de oorzaak van de rammel gevonden. Bij mij trillen de versnellingskabels tegen (ik denk) het hitteschild, heb een soort van tijdelijke oplossing gemaakt maar ik ga er nog even mee terug naar de verkoper.

    hier een link met mooie plaatjes enzo ;)
     
  14. @Jayas Bedankt voor de feedback.
    Bij mij, bij koude motor, is er ook nog wel wat gerammel te horen. Ik zal daar ook een naar (laten) kijken als ik tijd heb.
    Is het geluid nu helemaal weg bij jou? Ook bij koude motor met toerentallen rond 2000 toeren?
     
  15. bij koude motor is het meer aanwezig bij het optrekken maar volgens mij nog steeds dezelfde oorzaak. Ik zal ook nog even achter de klem van de verwarmingsslangen aan. Volgende week gaat ie een dag naar de garage waar ik hem heb gekocht ik hoop dat ze daar de versnellingskabels vast kunnen zetten zodat deze niet meer over het schild lopen
     
  16. Vraagje over mijn auto, we hebben een Ford Focus MK4 2019 Ecoboost 1.0 van 11-2018. Nu kan ik nergens vinden of wij nu een distributie ketting of riem hebben. Reden dat ik dat wil weten is dat ik sinds enkele dagen een rammeltje hoor want klinkt als metaal op metaal bij zeer ligt gasgeven. Nu lijkt het eerder van de buis af te komen waar het luchtfilter op zit.

    Dus heb ik twee vragen
    1. Heeft mijn auto een riem of ketting?
    2. Dat rammeltje in de buis van de luchtfilter iemand bekend mee? Zodra de auto warmer is, is het geluidje ook stukken minder. Met ramen dicht horen we het niet in de auto.
     
    Jayas vindt dit leuk.
  17. Zelfde jaar/maand Focus hier

    Rammeltje bij optrekken, stationair, schakelen, koppelen,.... begin er maar niet over ;-) Ik ken de frustraties.

    De Ecoboost heeft geen distributieketting maar een riem (dacht ik toch?)

    Als het in het luchtfilter zit, je bedoelt die onder de motorkap toch? Dan kun je er makkelijk bij. Even loshalen en er in kijken. Niet dat ik er zoveel verstand van heb maar dat allemaal ook wel los gehad.

    Verder zijn er een aantal rammeltjes bekend, bij de luchtslangen die naar het kachelhuis gaan achter het dashboard en bij de schakelkabels. Waarvan ik in ieder geval last heb van de kabels...

    Nog niet opgelost helaas, verkoper en eigen monteur horen en voelen niets





     
  18. Motor heeft een droge riem, kan echter nergens vervangingsinterval vinden, dat ervoor staat.
    Las wel elders dat de oliepomp wel natte riem heeft.

    Rammeltje kan zijn dat je wastegate klep van je turbo hoort rammelen. Is alleen bij gas los.
    Dit wordt door ford als normaal producteigenschap vermeld.

    Rammeltje kan goed de koelslangen zijn waarvoor je klem kunt laten monteren.



    Zelf heb ik ook de focus 2019. Moet zelf voor klemmetje en klapperen van de schakelkabels keer afspraak maken. In totaal wordt het lijstje met paar punten wat ik wil weten of het goed is of niet.
    - toen het onder 10graden was vaak melding roetfilter moet gereinigd worden. Ondanks dag ervoor 140km in 1 stuk heb gereden.
    - rammeltje schakelkabels en koelslang
    - toen het koud was leek net of dat voorruitverwarming niet helemaal werkte.
    - draadloos lader gsm komt niet boven 5watt uit.
    Laat gsm nauwlijks bij.
    -start stop werkt niet, keer gehad na weekend en starten melding dat sync3 in energiesafe mode gaat. Net alsof accuspanning te laag was.


    Twee dingen wat me opvallen is.
    Vergelijkend met 1.2eb motor van peugeot van me pa.
    Onder de 1500rpm 1.0ecoboost best dood aanvoelt. Je moet echt boven de 1500rpm zitten om toeren te kunnen maken.
    En dat het meer rauw klinkt als het koud is.
    Rauw als tractor nog net niet, maar duidelijk hoorbaar.
     
  19. Gerammel en geratel heb ik ook in mijn MK4 wagon (geprod. jan.2019) met de 125pk 1.0 :think:
    Sinds 7 weken in bezit.

    1: Rammelend asje van de wastegate actuator: bij gas loslaten (deceleratie) hoorbaar met ramen open. Lijkt meer op een rateltje. Merkdealer ziet het als een product eigenschap en liet mij nog een 1.0 horen met exact hetzelfde rateltje. Dus toch tot aanschaf overgegaan. Op straat (tijdens wandelen / fietsen) erop gaan letten en inderdaad meerdere EcoBoost motortjes gehoord dit specifieke rateltje produceren bij deceleratie. Ik denk -en hoop- dat het geen kwaad kan zolang de wastegate maar goed wordt afgesloten bij het accelereren. Dat kan ik alleen niet controleren.

    Dat gezegd hebbende: de turbo begint bij mij (pas, of is dat normaal?) merkbaar pas te werken vanaf ca. 1750-1800 rpm. Dat ligt boven de gespecificeerde 1400 rpm. Daaronder is er simpelweg weinig souplesse. Kom uit de 1.8 Duratec met IB5 bak, die was onderin veel soepeler. Ook ervaar ik een vertraging van de turbo-inschakeling van ca. 1-1.5 seconde wat gewoonweg irritant is. Alles lijkt afgesteld te zijn op een zo laag mogelijke emissie?

    2: Gerammel / trillend geluid van achter het dashboard. Bij temperaturen onder de 20 graden is mijn idee. Leek eerst uit de verlichting in de hemelbekleding te komen maar komt toch echt van achter het dashboard... ergens onder de B&O centerspeaker? Met name in lagere toeren is het zeer storend en pas zo goed als weg als de auto echt warm is. Bij stilstand niet te horen, alleen bij rijden. Maar ik heb dan ook (nog) geen dubbele C-klem om de kachelslangen - wellicht dat dit het probleem op gaat lossen :shrug:

    3: Wat me nu 2 maal is overkomen: bij koude / halfwarme motor (na kort ritje) een luid geratel zo ongeveer uit het zwarte doosje (olieafscheider) links bovenop de motor. Waar de productiesticker van de motor op zit. Alsof er allemaal metalen kogeltjes of veertjes in dat bakje liggen te springen of over een rasp worden getrokken: :uzi:Dan nog even met met het gaspedaal spelen en het lawaai is gewoon 'hels' te noemen.

    4: Geparkeerd met warme motor, portier open, koppeling ingetrapt: klinkt de motor prima. Laat ik de koppeling opkomen dan hoor ik een soort 'klapperend' geluid van achter het linker voorwiel. Komt uit de versnellingsbak lijkt het. Alsof de koppeling bij iedere omwenteling ergens tegenaan draait, of een lager die geluid maakt. Koppeling intrappen en het is weer weg. Ben gaan zoeken en hier een filmpje van een fordownersclub.com member met exact hetzelfde geluid: (hoorbaar van 1 tot 6 seconde... en dan weer vanaf ca. 10 seconden). Wat kan het zijn? :?


    5: Misschien daarmee samenhangend: een tik vanuit de bak bij het ontkoppelen en weer koppelen bij het schakelen. Goed te reproduceren bij stilstand: Motor stationair laten draaien, dan koppeling intrappen en ingetrapt houden uiteraard, en dan de pook richting de achteruit bewegen (maar er nog niet helemaal induwen!): een harde 'tik' die dan zelfs voelbaar is / beweegt licht (motor kantelt misschien?). Hetzelfde geluid als tijdens schakelen in de m.n. lagere versnellingen (bij hogere denk ik niet meer hoorbaar door rolgeluiden).

    Lijkt een bak ellende zo :schater: maar ben zo iemand die gevoelig is voor geluiden: deze wil begrijpen en dus technisch van de hoed en de rand wil weten. Voor de rest geniet ik volop van de auto hoor :lol:
     
    Jayas vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina