1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Meestal klopt het niet inderdaad. Maar je kan daar wat aan doen, zie ook mijn eerdere post in deze draad:

    Je weet dat je de berekening van het gemiddeld brandstofverbruik in de boordcomputer -als die afwijkt- kan bijstellen in het servicemenu?

    Instructie om in het servicemenu te komen:

    1. Contact uit
    2. "OK-knop" op het stuur ingedrukt houden
    3. Contact aan
    4. Zodra groene letters "ET" in de BC-Display verschijnt, OK knop loslaten
    5. Met de pijl omhoog/omlaag bladeren naar "AFE-Bias"
    6. OK 1 maal indrukken, de BIAS kan vervolgens op een waarde tussen 100 en 2000 ingesteld worden.
    7. Service-Menu verlaten door contact uit te zetten.

    Formule om BIAS te berekenen (staat standaard op 1000)

    Gemiddeld verbruik volgens BC / berekend gemiddeld verbruik * 1000
    6,8/7,0 * 1000 = 971

    Allemaal nog een keer te zien in dit (duitse) filmpje:
    Op 3:50 minuten vind je de AFE BIAS instelling. Die moet je dus aanpassen.

    Overigens moet je waarschijnlijk 2 of 3 keer na het tanken aanpassen voordat hij goed staat.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS 6 met Tapatalk
     
    NepGangster vindt dit leuk.
  2. @albertvanderiet
    Bedankt voor de uitleg. Ik had het reeds gevonden en gisteren avond al een aanpassing gedaan. Ga het wel in de gaten houden of er nog een aanpassing gedaan moet worden.
    Ik was gewoon benieuwd hoe het bij ander rijders was.
    Wat mij wel is opgevallen dat je het weer precieser kan aanpassen. Bij de MK3 kon je hem alleen maar aanpassen per tientallen.
     
  3. Klopt, bij mijn Focus 3.2 kon het ook alleen met tientallen. Maar bij mijn C-Max 2.1 (vergelijkbaar met Focus 3.1) kon het weer wél precies. Rare keuzes af en toe bij Ford...
    Al mijn Fords tot nu toe hadden een afwijking op dit cijfer.


    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS 6 met Tapatalk
     
  4. Ja klopt, nu je het zegt kon dat niet bij de MK3.2
     
  5. De enige auto die ik gereden heb waarbij de verbruiksmeter nagenoeg exact klopte was de Civic Hybrid. Alle auto's daarna waren verre van eerlijk over hun drankzucht. Fijn dat je het in de Focus in ieder geval zelf kunt corrigeren. Inmiddels heb ik de AFE-Bias voor de derde keer aangepast, echt makkelijk is het niet, om het echt goed te krijgen. Echt belangrijk ook niet, gelukkig.
     
  6. Bij alle auto's is 1 ding zeker als de brandstofmeter op 0 staat is de tank nagenoeg leeg en zal die bijgevuld moeten worden wil je nog verder kunnen.

    M.a.w. ik kijk zelden naar de verbruiksmeter maar ga tanken als het nodig is
     
  7. Dat aanpassen van de verbruiksmeter is prima, maar ik heb gemerkt dat de afwijking bij 3 tankbeurten achter elkaar ook anders is: tankbeurt 1: afwijking 0,5 km/L, tankbeurt 2: 0,3 km/L, tankbeurt 3: 0,9 km/L! Ligt sterk aan de soort ritten die je maakt. Blijkbaar....

    Wat betreft de e-call: mij is door de dealer/verkoper bij aflevering kristalhelder uitgelegd wat dit systeem doet en hoe het werkt. Toen zei ik nog: "o, dus het werkt nu wel?" en de verkoper gaf toen aan dat dit niet het emergency systeem was, maar het nieuwe, verplichte systeem. Lijkt mij een duidelijke zaak zo.
     
  8. Schakelindicator moet je ver van weg blijven. Dat ding is geprogrammeerd door een Halsema figuur dus extra milieu vriendelijk. Slaat helemaal nergens op en is slecht voor 't blok ook met die zeer lage toerentallen.
    Kraakjes, ik hoor ze (nog) niet. Sommige dingen herken ik wel, vind ook niet alle plaatdelen netjes aansluiten en de maxi cosi afdekkapjes op de achterbank is ook geen fraaie oplossing. Maar verder die 1.5 3 cilinder roffelt zoals 't hoort en wij rijden er 1 op 14 mee ongeveer.
     
  9. Als je de schakelindicator volgt loopt het blok soms compleet dood! Sterker nog, ik hoor dan bij zeer lage toerentallen (want dat zegt de indicator immers) een onheilspellend gekraak uit het motorblok komen en schakel dan snel terug. Ik rij tussen de 1:14 en 1:15 en rij gewoon en dan vaak ook nog rustige stukken. Ik vind het ronduit teleurstellend dat je anno 2019 met een 3 cilinder niet zuiniger kunt halen met normaal rijden ;-)
     
  10. Ik schakel op puur op gehoor en gevoel. Die schakel indicator negeer ik compleet. Al met al rij ik volgens BC 1 op 16 met mijn 1.5 met 150pk, best netjes.
     
  11. Wat is jullie ervaring met de draadloze lader? Als ik een behoorlijk aantal KM heb gereden mag ik blij zijn als er 3 of 4% bij is gekomen. Wanneer ik een kabel en autolader gebruik gaat dat veel sneller.

    Thuis heb ik ook een draadloze lader maar ook die gaat veel rapper.

    Is dit bij jullie ook zo of is er misschien iets mis met de lader?
     
  12. Ik heb 'm zelf niet maar wel gelezen (en daarom niet genomen) dat de telefoon bij de minste verschuiving niet meer oplaadt. Hij moet dus precies goed erop liggen. Is dat wellicht de oorzaak?

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS 6 met Tapatalk
     
  13. Binnen de bebouwde kom is het inderdaad niet heel praktisch, teveel bochten. Op de snelweg ligt hij prima stil.

    Maar dat is het probleem dus niet. Zodra hij verschuift krijg je ook de melding in beeld dat die niet meer aan het opladen is.

    Ik vind hem gewoon erg traag tegenover mijn draadloze lader die ik thuis heb.
     

  14. Meest waardeloze accessoire. Heb hem gebruikt met Iphone en Samsung maar gebruik weer de kabel om te laden. Probleem is dat telefoon teveel beweegt en laadoppervlak te klein is. Eigenlijk gooi je gewoon 150 Euro weg. Zat nou eenmaal erbij omdat het een voorraad auto is maar bij de volgende zal ik het zeker niet meebestellen.
     
  15. Voor thuis heb je ook bijvoorbeeld 5W laders en 10W laders. Ik denk dat in de Focus een zeer zwakke lader zit. Bij mij werkt hij alleen als ik het hoesje eraf haal. En inderdaad, ook dan nog niet top. Ach ja, typisch Ford eigenlijk. Het is het net niet.
     
  16. Dat kwalificeert m.i. niet het hele merk Ford en zeker niet de Fords die ik heb gehad.

    Wat de oplader betreft: mijn verkoper heeft die afgeraden, om de redenen hierboven genoemd. Was juist en eerlijk advies dus...

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS 6 met Tapatalk
     
    Michel_limburg vindt dit leuk.
  17. Ik heb hem ook eraf gelaten. 1, mijn telefoon ondersteund het niet, en 2, gebruiken jullie geen Android auto of carplay?

    Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
     
  18. Ja ik gebruik Android Auto altijd, zeker sinds de laatste upgrade (mooier scherm).
    Dus bekabeld inderdaad...

    Alleen jammer dat je dan de radio niet kan kiezen als audiobron. Dan moet je uit AA. Heeft iemand daar nog een tip voor?

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS 6 met Tapatalk
     
  19. #940 Fred Putten, 8 sep 2019
    Laatst bewerkt: 7 okt 2019
    Focus St-line gekocht in mei, sinds een paar dagen storing in het noodoproepsysteem, kan geen gesproken opdrachten meer geven, bijvoorbeeld via Android Auto, Als ik gebeld wordt hoor ik de andere kant wel maar men hoort mij niet. Ook de Ford Pass app werkt niet, kan de auto niet bereiken. Mijn dealer gaat het begin oktober proberen op te lossen door een update te doen. Ben benieuwd. Update: Vandaag naar de dealer geweest, eerst diagnose gesteld en inderdaad er moet een nieuwe module worden geplaatst maar die hebben we niet op voorraad. Weer een nieuwe afspraak gemaakt, maandag wordt de module vervangen, leenauto als tegemoetkoming, nee hoor, dat doen we bij Ford niet :-(
    Update: Maandag is de module dus niet aanwezig, staat in backorder, voor Jan met de korte achternaam een andere auto geregeld. "Met de welgemeende excusus" volgende keer krijgt u van ons een leenauto als service..... ben alleen benieuwd wanneer de volgende keer is :-( Wordt vervolgd
     

Deel Deze Pagina