1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 Adaptive Cruise Control mogelijk?

Discussie in 'Electronica' gestart door luchtbakker, 9 apr 2020.

  1. Hi all!

    Ik heb een focus MK4 2020 titanium business, maar helaas geen tech pakket gekozen dus mis ik de functie Adaptive Cruise Control.

    Mijn vraag is of er extra hardware nodig is om Adaptive Cruise Control mogelijk te maken, of dat het in ELMconfig zo aan te vinken is en dan werkt zonder extra hardware.

    De auto heeft natuurlijk al het e.e.a aan sensors ingebouwd, maar ik weet niet of er een extra sensor voor deze feature nodig is.
     
  2. je moet een radar hebben, en mogelijk camera. dan denk ik dat je met ucds of forscan het moet activeren. als je handbak hebt is het zeker niet handig, automaat zou het een toevoeging kunnen zijn

    weet dat pd3jcw op zijn mk3 het heeft ingebouwd achteraf. maar hijzelf is er niet tevreden over. systeem werkt niet perfect. zo ver ik me herrinder.
    mijn ervaring met systeem is dat het fijn werkt, enig nadeel is elk merk handteerd het anders.
    1tje die laat alleen gas los en ander doet zelf daadwerkelijk bij afremmen om juiste snelheid te komen.
    dit is nartuurlijk niet te vergelijken met tesla, die remt met gemak geleidelijk af om de juiste snelheid achter de vrachtwagen te rijden.
     
  3. Het is niet toevallig de camera dat bordenherkenning doet en de radar om borstingen te voorkomen die je voor de adaptieve ook gebruikt?

    Ik heb trouwens een automaat. Om die reden erg geïnteresseerd in de functie. :-)
     
  4. Weet wat je wilt..... Wij hebben het adaptive gedeelte uitgezet, het kon mij en m'n vrouw nog veel minder bekoren... Het systeem reageert veel te sterk (gaat heel heftig in de ankers, zo erg dat je je een rolberoerte schrikt) zelfs op de sportieve stand houd hij zoveel afstand, dat het systeem al zo vroeg in grijpt voor dat je er omheen wil, en dat gaat dan heel sterk afremend..... Het is voor ons dermate irritant dat wij het niet gebruiken, het leek mij ideaal maar valt in de praktijk erg tegen...
    Wij hebben geen verkeersborden herkenning en ook geen rijstrook begeleiding...
    Maar misschien werkt het voor een ander wel.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  5. Apart verhaal @Sietse13 . Jammer dat het bij jou niet zo lekker werkt. Misschien toch door ontbreken van sensoren dat het niet lekker werkt.

    Ik heb de sensoren wel dus ik hoop dat het bij mij wel werkt.

    Wat mijn vraag alleen was; heb ik naast de bestaande sensoren nog een extra sensor nodig?
     
  6. Mmm denk niet dat er sensoren ontbreken, is standaard fabrieks af geleverd, maar het is gewoon geen slim systeem.
    Het laat geen gas los, maar blijft doorrijden tot het de voorganger dedecteert en dan gaat het hard remmen... Rijdt zeer oncomfortabel, maar dat is onze mening.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  7. Welk model heb jij? :)
     
  8. Ford kuga 1.5 ecoboost st line 2018 [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
    luchtbakker vindt dit leuk.
  9. Bij mijn mk3 rs is het er uit. De vorige eigenaar heeft dit al gedaan. Volgens mij hardware matig en niet software matig want er komt wel een dtc melding boven bij het uitlezen. Was door hem verwijdert ivm de hier boven al genoemde reden van grof ingrijpen. Op je gemakje op de cc op de linker baan. Komt er iemand binnen de detectie afstand naar links en je auto gelijk in de ankers. Door zijn verhaal al besloten het niet terug in werking te stellen. Heb persoonlijk geen idee hoe hard hij in grijp maar weet wel dat als je met een rs ineens flink op de rem gaat de meesten die achter op komen niet op tijd zullen remmen
     
    Sietse13 vindt dit leuk.
  10. Wat apart dat de auto zo snel ingrijpt zeg... Dat zou je niet verwachten van zo'n functie.

    Ik heb in het verleden met een VW golf met adaptive cruise gehad, maar daar laat hij gewoon gas los en remt hij voorzichtig. Pas bij een kans op aanrijding gaat hij vol in de ankers. (noodstop achtige actie van de voorganger)
     

  11. Ik deel die ervaring echt totaal niet met mijn Focus MK4 (1.5 automaat), dus vraag me af of de systemen uberhaupt vergelijkbaar zijn. Hij laat bij mij gewoon mooi en tijdig gas los, ik gebruik het overigens in de Eco of de normale modus. In de sportmodus een dergelijke funcite activeren vind ik raar, maar dan wordt die ook wel vrij aggressief. Ik kan me dan ook echt voor geen enkel punt in je verhaal vinden, dus het moet van de MK3 naar de MK4 wel drastisch zijn verbeterd. Ik rij sinds ik de auto heb dagelijks met de adaptive cruise controle van Alphen naar Delft over de N11 en de A4 en ik ben er echt uiterst tevreden over. Heb de afstand op 2 of 3 blokjes staan en die afstand houdt die echt heel erg netjes aan zonder vreemde rem-acties of wat dan ook.

    Ja natuurlijk als er iemand tussen duikt dan wil die remmen, logisch want je verteld de auto dat deze afsand moet houden en dat zal die doen, maar als je hier zelf ook maar iets het gaspedaal indrukt wordt dit effect al verminderd, maar uiteindelijk zul je toch moeten want je zal toch die afstand weer gewoon moeten gaan houden, of zelf tijdig anticiperen dat je er tussenuit gaat. Korter dan 2 blokjes, dan is het wel heel aggressief maar dat is logisch, want dat is al veel te kort op je voorganger en je ontneemt de auto vrijwel alle marge om te reageren.

    Terug naar de vraag van TS, ja je hebt die radar en nog een camera nodig, dus het is een ingrijpende verandering, want de radar zit vast aan/in de onderste grill dus die vervang je mee en die camera zit achter de ruit. Ook zal je het stuur moeten vervangen om de juiste knoppen te krijgen of iig. die knoppen cluster op het stuur. Of de kabels er liggen en of je nog meer nodig hebt, geen idee.
    Het activeren in Forscan is volgens mij wel eenvoudig, maar dat is de laatste stap.
     
    luchtbakker vindt dit leuk.
  12. #12 luchtbakker, 11 apr 2020
    Laatst bewerkt: 8 aug 2021
    Ik ben vandaag in Forscan aan het klooien geweest, maar helaas zonder succes. ELMconfig doet het helemaal niet. Misschien dat iemand tips heeft?

    In 2 modules heb ik adaptive cruise control aangezet (PCM & IPC), maar wanneer het ingeschakeld is, schiet het telkens terug naar 'normal'







    Standaard stond het op optie 2. Ik heb 3,4,6 en 7 geprobeerd, maar die maken de functie van cruise control ongedaan. Hij is dan via het stuurwiel niet meer in te schakelen. 8,9,16 en 17 geven een error: incompatible configuration.



    Hier stond uiteraard alles Enabled.


    Iemand nog suggesties? :)
     
  13. Bij de Mk3 had je een extra radarunit nodig achter de grille. Die zijn erg duur, kan me niet voorstellen dat Ford die er standaard inzet.

    Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
     
    luchtbakker vindt dit leuk.
  14. Ik weet wel dat er in de onderste grille van mijn mk4 een radar unit zit.

    Of deze voor de cruise control is weet ik dan weer niet
     
    luchtbakker vindt dit leuk.
  15. @Fred de MK3 Had sowieso een aantal opties standaard niet wat de MK4 wel standaard heeft. Het zou kunnen dat de MK4 het wel standaard heeft.

    Is dat via forscan na te gaan of deze hardware er in zit?
     
  16. Dat ELMconfig niet werkt is volstrekt normaal.

    ELMconfig is specifiek ontwikkeld voor de Focus 2 en werkt dus alleen op de Focus 2 en Ford modellen die hierop zijn gebaseerd zoals de C-max 1 en de Kuga 1.
     
  17. #17 pd3jcw, 11 apr 2020
    Laatst bewerkt: 11 apr 2020
    In de SCCM (Steering Column Control Module) moet er aangegeven worden welke soort 'cruise-control' knoppen er in het stuur zitten, zonder de juiste knoppen instelling zal het adaptieve gedeelte nooit gaan werken.
    Verder wil de BCM, PCM, IPC en ABS module graag weten welke soort cruise-control er aanwezig is, en dan ga ik er nog vanuit dat de juiste radar al aanwezig is in de Focus 4! De camera achter de voorruit is alleen voor de intelligente adaptieve cruise van belang, deze herkent de verkeersborden en past dan automatisch de snelheid aan.
     
  18. De camera wordt toch ook gebruikt voor lane center assist? Luchtbakker heeft een automaat.
     
  19. Yep daar heb je gelijk in, maar ik bedoel te zeggen dat enkel adaptieve-cruise geen camera's gebruikt, alleen een radar.

    Dat is mooi, daar zal hij voor gekozen hebben denk ik ?!
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  20. De camera ziet geen diepte dus die kan je niet gebruiken voor adaptieve cruise control.
    De enige die dat doet is Subaru met hun eye-sight systeem dat twee camera's gebruikt.
     

Deel Deze Pagina