1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mk3 ST tunen FBO

Discussie in 'Performance tuning' gestart door nickjoris, 2 okt 2022.

  1. Goedemiddag,

    Ik heb sinds kort een ST wagon uit '14.
    lees hier wel het e.e.a. over chiptuning, maar weinig van mensen die daadwerkelijk ook een andere downpipe/IC/luchftilter hebben.
    Iemand die hier uit ervaring wat meer over kan vertellen qua wat handig is, wat niet.
    Op internet kun je namelijk zo 20 chiptuners, en 5 verschillende stage1/2/3 intercoolers vinden. Maar vooral in NL weinig ervaringen er mee.

    Daarnaast heb ik over de chiptuning van unlimited-tuning wel veel goeds gehoord, klinkt ook aantrekkelijk!
    Wil alleen niet dat alles kneiterheet wordt na 3x gas geven..

    Groetjes,
    Nick
     
  2. Als je niet weet dat de temperatuur oploopt na een paar keer gas geven zal je de intercooler moeten aanpakken. Zijn inderdaad tig varianten te vinden. Die van Airtec wordt vaak gemonteerd, enig nadeel is dat die redelijk ver naar achter zit, en dus het logo wat slecht te zien is. Tuning zijn inderdaad ook tig varianten. In Nederland is Br Performance ook een goede, anders Revo of zelf met een Accessport aan de gang (dat laatste heb ik zelf gedaan en erg tevreden over)
     
  3. Goedeavond en welkom

    Er zijn genoeg mensen met ervaring hier op het forum die je heel veel kunnen vertellen over modificaties aan hun auto (al dan niet specifiek ST) en hun ervaringen met verschillende varianten van bepaalde onderdelen. Als je beetje rond snuffelt op het forum kom je meerdere gebruikers en auto's tegen.
    Meerdere ST eigenaren hier rijden rond met upgrades en of die getuned zijn, zowel stage 1,2 & 3. Om er zomaar een paar zo even te noemen en dan mis ik er nog velen
    Eric-rally, petjekel, VinST, Bambieeee, Thieske, hoomer, Frank Focus, JanG81

    Om hier niet meteen een enorm verhaal neer te dumpen waar je niet alle informatie van nodig hebt is het misschien makkelijker om te vertellen wat je precies wil weten? Welke ervaringen wil je horen?
    -luchtfilters
    -luchtinlaat
    -snorkel achter de grill
    -boost pipes
    -turbo
    -intercooler
    -downpipe / sportcat-decat
    -uitlaat
    -gasklephuis spacer
    -inlaat spruitstuk spacer
    -aux fuel
    -chip tuning (standaard off the shelf maps of custom tune)
    Etc.
     
    hoomer, Tom91 en VinRS vinden dit leuk.
  4. Heer @nickjoris? Wanneer horen we weer iets van je? We willen graag helpen :)
     
  5. Excuus @Thieske !
    Niet netjes, weinig tijd gehad helaas..
     
  6. @Thieske
    Misschien is het t makkelijkste om te schetsen wat ik graag zou willen?

    Ik ben benieuwd wat er met o.a. een luchtfilter, intercooler bougies e.d. te halen valt. Niet al te gek dus.

    Daarnaast zou ik het wel leuk vinden als ik de turbo ook daadwerkelijk zou horen, het opbouwen van de druk. Een BOV lijkt me too much.

    Heb inderdaad al het e.e.a. gelezen over de stage2 tuning bij mebu, van Revo techniek. Ik denk dat die 120nm extra wel echt merkbaar is?

    Hoe gaat een focus om met dat extra vermogen qua grip?

    Nog héel blij met m'n ST!
     
    steelmaster vindt dit leuk.
  7. Je zult bijna altijd een tune nodig hebben om het meeste profijt uit je mechanische upgrades te halen. Een ander luchtfilter voegt verder volgens mij niet zoveel toe behalve geluid.

    Qua tuning zijn er verschillende opties, je kunt bijvoorbeeld een AccessPort kopen en dan zelf je auto flashen of naar een tuner gaan en het daar laten doen. Ik ga op den duur als ik alle benodigde mods gemonterd heb waarschijnlijk naar BR-Performance waar ze de tune specifiek afstellen voor mijn auto. Kan er nog niet over meepraten maar ik mag hopen dat het verschil in koppel duidelijk merkbaar gaat zijn :mrgreen: Er is ook een groupbuy topic op dit moment: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/groupsbuy-chiptuning-bij-br-performance.120926/

    Qua grip; een betere achterste motorsteun (rear motormount/RMM) kan ik in ieder geval ten zeerste aanraden, dat helpt al een hoop bij het stabieler houden van de auto. Zelf heb ik onlangs een Quaife differentieel laten installeren en dat heeft het allemaal nog meer verbeterd.

    Ik raad je aan om in het forum gedeelte 'Mijn Focus' eens wat topics door te lezen van bijv. de namen die Thieske hierboven heeft genoemd. Daar vind je gegarandeerd een hoop inspiratie en informatie :D Misschien ook leuk om je eigen topic te starten daar!
     
    hoomer vindt dit leuk.
  8. #8 Thieske, 10 okt 2022
    Laatst bewerkt: 10 okt 2022
    Kort door de bocht: de upgrades als luchtfilter, intercooler, uitlaat voegen bijna geen pk toe, behalve als je erop doet tunen.

    Turbo geluid hoor je al beter met een ander luchtfilter. Met volledige luchtinlaat nog meer. Dan hoor je de standaard recirculatie klep bij gas los. Sommige mensen willen echt het afblaasgeluid, die monteren een 50/50 BOV (half circulatie en half afblaas) of volledige BOV (100% afblaas)

    Ook wanneer je de catalysator verwijderd hoor je de turbo heel lekker, maar bij elke apk zal je weer een cat terug moeten zetten.

    Intercooler levert wat meer gekoelde lucht in de motor = iets meer pk. Dit zal je vooral merken als je meerdere keren flink wil doortrekken achter elkaar. Bij de standaard intercooler zal je na een paar keer doortrekken al voelen dat het vermogen terug geschroefd wordt omdat de standaard intercooler te warm wordt. Bij een geupgrade intercooler heb je hier (bijna) geen last van

    Grip met extra vermogen? Iets minder dan standaard. Oplossingen die hierbij helpen; verbeterde achterste motorsteun (een must have! ). Traction bar (heeft naast ik iemand anders die ook?). polyurethaan bussen en verstevigingen (heb ik nog niet gezien bij onze mk3 st rijders, aantal staan wel op mijn wensenlijst). Kwaliteit banden, eventueel een maatje breder. Limited slip differentieel, zoals Frank Focus en Bambieeee

    Standaard koppeling kan best wel wat extra vermogen aan. Met 302 pk en 542 nm koppel rijdt ik al lange tijd rond, nog steeds op de originele koppeling. Natuurlijk wel afhankelijk hoe je deze gebruikt
     
  9. @Frank Focus

    Ik zal icm de mechanische tuning idd de software laten aanpassen/zelf aanpassen.

    Vind alleen wel dat de vermogenswinst bij BR-performance relatief laag is vergeleken andere tuners/wat je op bijvoorbeeld Engelse fora leest. Klopt dat?
     
  10. @Thieske inderdaad, samen met de upgrades zal ik ook de software laten doen.

    Wat heb jij allemaal aangepast voor die 300pk? Wat voor kostenplaatje is dat ruwweg?

    300pk klinkt erg goed, mooi getal.
     
  11. intercooler, downpipe, luchtfilter & catback zou zo rond de 300pk & 540Nm bij BR-Performance @petjekel is ons al voorgegaan bij BR en tikt ook mooie nummers aan ;)

    Ramair Air Intake Kit Ford Focus MK3 ST 250 (2.0T EcoBoost) JSK-115-BOLT €271

    Airtec Upgrade Intercooler Kit Ford Focus MK3 ST €551

    Ford Focus 3 ST 250 Scorpion Sport Catalyst Downpipe €609

    Ford Focus 3 ST 250 Scorpion Catback €935

    https://www.jt-products.nl/shop-autospecifiek

     
    petjekel vindt dit leuk.
  12. Teveel gekost :oops::schater:

    @hoomer niet alleen petjekel, sowieso ik ook en eric ook

    Volledige revo inlaat
    Mountune big boost pipes met hard pipe upgrade
    r-sport intercooler (niet kopen, ga voor een ander merk)
    Steeda throttle body spacer
    Sico development intake manifold spacer
    Scorpion downpipe met 200 cell sportcat
    Scorpion resonated cat back uitlaat
    Aesthetic Energy snorkel
    BR performance custom tune

    Voor beetje gemoedsrust: majestic performance oil catch can aan de pcv zijde

    J9 performance solid shifter cable bushing
    Airtec short shift arm
    Airtec downpipe hanger
    Mountune rear motor mount
    TB performance front traction bar
    Steeda voor en achter endlinks
    Steeda achterste anti rol stang
    Steeda veerpootbrug achter
    Summit racing mid chassis brace
    Summit rear traction bar
    Summit veerpootbrug voor
    RS remmen achter (zoek nog mk3 rs remmen voorzijde, iemand?)

    Dan vergeet ik vast nog wel dingen.... En dan zijn er nog wat cosmetische updates
     
    JanG81, Edgar Focus en hoomer vinden dit leuk.
  13. Is de catback uitlaat ook daadwerkelijk nodig? Hierdoor zal hij wel echt een stuk luider zijn denk ik?

    Gebruik hem vooral voor woon-werk, vind het leuk. Maar moet ook nog een beetje representatief kunnen rondrijden...
     
    hoomer en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. Pfff... Serieuze lijst...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

  15. voor stage 2 vermoed ik wel, en ja luid is ie wel ;) je kan evt ook voor een resonated versie gaan kost ie volgens mij rond de €1100 ;)
     
  16. Voor stage 2 is catback niet nodig. Wil je hoger gaan in de pk's dan die ongeveer 300 pk, dan ga je de catback wel nodig hebben. Natuurlijk is het wel lekker om een leuk geluid uit de uitlaat te hebben. Een upgrade aan de catback heb je van verschillende merken en types. Zelf heb ik zoals gezegd de resonated versie van het merk Scorpion die beschaafd iets zwaarder klinkt en zich vooral laat horen bij fanatiek rijden. Mag elke ochtend om 6:15 a 6:30 vertrekken naar het werk en wil ook niet de hele buurt wakker maken met een te luide uitlaat, bewuste keuze dus.
     
    nickjoris, Frank Focus en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. Catback heb je weinig aan als je bij de stock turbo blijft, behalve het geluid dan :) Je kunt er als goedkoop alternatief er ook voor kiezen om de middendemper te vervangen door een stuk pijp: https://www.ebay.nl/itm/255573052237

    Als je meer dan 300pk wil dan moet je volgens mij sowieso aan een andere turbo gaan denken
     
    Thieske vindt dit leuk.
  18. 540Nm, das wel serieus. Hoeveel kan de standaard bak hebben?
     
  19. stage 1 270Pk & 470 Nm
    stage 2 300Pk & 520 Nm

    volgens de opgave van br performance ;)
     

Deel Deze Pagina