1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK3.1 Accumanagement - voorruitverwarming

Discussie in 'Electronica' gestart door Gehaktstaaf, 27 dec 2021.

  1. #1 Gehaktstaaf, 27 dec 2021
    Laatst bewerkt: 27 dec 2021
    Dag allen,

    Ik ben benieuwd of jullie wat meer informatie hebben over het accumanagement in een Focus MK3.1 (2012 - 1.6EB in mijn geval).

    Begin vorige week stapte ik in de auto terwijl de voorruit was dichtgevroren. Dit leek mij het perfecte moment om de voorruitverwarming te testen (nog niet eerder effectief kunnen gebruiken). Deze leek echter vrij weinig (niks) te doen, de achterruitverwarming werkte wel.
    De auto had ~16 dagen stil gestaan. Starten ging perfect, geen enkel teken dat de accu moeite had om voldoende prik te leveren. Eenmaal onderweg viel me de eerste kilometer op dat de aanjager versnelde in toerental zodra het toerental van de motor boven de ~1200 kwam. Dit lijkt mi op een lage accuspanning.

    Hierna heb ik eigenlijk geen omstandigheden gehad om de voorruitverwarming weer te kunnen testen. Ik kan me voorstellen dat het motormanagement bepaalde stroomvretende zaken uitschakelt bij een lage accuspanning/charge. Weet iemand meer van hoe dit accumanagement werkt?

    Later heb ik nog wel getest met de voorruitverwarming, als ik deze in/uit-schakel vindt er in de koplampen een kleine/korte stroomdip plaats, lijkt me heel normaal bij zo'n energievreter. Daarbij is het brandstofverbruik bij stilstand ook ~0,4L/uur hoger bij ingeschakelde voorruitverwarming. Dus het lijkt me dat deze wel werkt? Immers, anders kan er toch niet zoveel stroom verbruikt worden?

    Ik heb via Torque Pro en Forscan Lite (beide op Android telefoon) geprobeerd om wat meer informatie te krijgen over het spanningssysteem. Torque lijkt sowieso slecht bevriend met de Focus, kan weinig uitlezen. Forscan Lite biedt al veel meer (kan bv Battery Management System (BMS?) resetten indien er een nieuwe accu geplaatst zou zijn). Maar ik kan eigenlijk niks uitlezen met betrekking tot de laadstatus van de accu. Enkel dat de dynamo 14V + levert, lijkt mij dikke prima.

    Dus ben benieuwd of jullie iets zinnigs kunnen zeggen omtrent het accumanagement systeem en de werking van de voorruitverwarming.


    Nog een kleine toevoeging. De gemonteerde accu betreft een Bosch S4 (010?) 75ah. Dus de accu is in ieder geval niet, net als de rest van de auto 10 jaar oud, maar heb geen verdere data op de accu kunnen vinden. S&S gebruik ik niet vaak, maar werkt vaak wel.

    In het Foccus/ELM327 topic kom ik net een link tegen waar de as-built data van de auto in te zien is op basis van chassisnummer. Geen idee of die altijd klopt, maar dat overzicht maakt melding van een 60ah/650CCA accu, terwijl er nu een 75ah/730CCA gemonteerd is. Kan dit nog invloed hebben als de config niet goed is aangepast?
     
  2. @JW kom er maar in :mrgreen:
     
    PhoenixNLx en Gehaktstaaf vinden dit leuk.
  3. Indien er een accu is gemonteerd met een hogere capaciteit terwijl dit niet in de configuratie wordt aangepast kan dit zeker resulteren in problemen met het Battery Monitoring System (BMS). Het systeem "denkt" immers dat er een andere capaciteit accu is toegepast. In de praktijk kan dit er toe leiden dat de accu onvoldoende wordt geladen.

    Het is dus sowieso aan te raden om te controleren of het juiste type accu is geconfigureerd.


    Het BMS controleert de State of Charge (SoC) van de accu (welke overigens ook uit te lezen is met ForScan). Wanneer de SoC onder een bepaalde drempelwaarde komt zal het BMS functies uit gaan schakelen. Start/Stop wordt als eerste uitgeschakeld zodat de motor niet afslaat en de accu continue wordt geladen. Pas daarna worden comfort gerelateerde zaken (voorruitverwarming, elektrische bijverwarming (indien aanwezig), audiosystemen, etc.) uitgeschakeld.

    Daarnaast heeft het laden van de accu ten alle tijden prioriteit. Wanneer je vlak na de koude start de voor en achterruitverwarming (en dus ook de verwarmde ruitensproeiers en buitenspiegels) inschakelt ligt het stroomverbruik in geval van een 120 A dynamo al snel hoger als hetgeen de dynamo levert en trek je in feite de accu leeg. Om dit te voorkomen kan het systeem de voorruitverwarming dus uitschakelen.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  4. Dank voor je reactie JW!

    Helder verhaal! In Forscan Lite (de Android versie) kon ik dit niet vinden. Wellicht een poging wagen met de Windows versie (of evt Foccus), alleen is mijn laptop vanwege een defecte accu gedegradeerd tot portable desktop, dus daar moet ik even wat op verzinnen.
    Toevallig een idee of de website van de maker van Foccus, waar je adhv VIN nummer de configuratie kunt ophalen, een beetje overeenkomt met de werkelijkheid? Want dat systeem geeft inderdaad 60Ah aan, dus zou mij niet verbazen als het bij een vervanging van een accu niet is aangepast. Die lijst maakt eveneens melding van een 120Ah dynamo, inderdaad vrij mager icm alle verwarmingssystemen.
    Indien hij nog ingesteld staat op 60Ah en ik het aanpas naar een meer passende categorie, lijkt het me ook raadzaam om na een lange rit het BMS te resetten?

    Overigens is mijn aanname, dat de voorruitverwarming wel werkt gezien het hogere stationair verbruik bij inschakelen, wel aannemelijk lijkt me? Want als deze door bv een draadbreuk niet werkt, zal het brandstofverbruik bij inschakelen niet stijgen lijkt me?
     
  5. De AS-BUILT editor op de website van xGloooM (de auteur van het FoCCCus programma) is zeer accuraat. De informatie in de database van de editor en het FoCCCus programma zijn afkomstig uit de Ford IDS database.

    In deze is het verstandig om het volgende uit te voeren:

    1. Configuratie aanpassen naar de juiste accu capaciteit.
    2. Accu loskoppelen
    3. Accu volledig laden met een geschikte acculader.
    4. Accu weer aansluiten.
    5. BMS resetten.

    Het loskoppelen van de accu tijdens het laden is niet strikt noodzakelijk maar wel aan te raden omdat dit het laden aanzienlijk bespoedigd. Wanneer je de accu niet loskoppelt tijdens het laden blijven alle in de auto aanwezige CANbus modules actief tijdens het laden. Door het stroomverbruik van alle modules zal het laden aanzienlijk langer duren.


    Op basis van hetgeen je hebt geconstateerd verwacht ik dat er niets mis is met de voorruitverwarming en dat de SoC van de accu laag is.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  6. Ik zit gewoon een beetje topics door te lezen en ja hoor, @JW is erbij. Gewoon even puur een compliment voor @JW met zijn uitgebreide antwoorden en kennis over dingen. Bedankt hiervoor!
     
    thecure en Patman vinden dit leuk.
  7. Wederom een top reactie @JW! Goed om te horen dat de website van xGloooM zo accuraat is.

    Ik ga straks eens kijken of ik de auto in de buurt van 220v kan krijgen voor de laptop. En dan even een de gang met Foccus of Forscan.
    Ik heb geen acculader, dus indien ik de configuratie aanpas van 60 naar ~75ah dan ga ik wel een uurtje of twee sturen :D voordat ik het BMS reset. Heb tenslotte toch vakantie en relatief weinig te doen.
     
  8. Door met de auto te rijden ga je de accu niet volledig geladen krijgen. Het BMS laadt de accu namelijk slechts tot een SoC van circa 85% om de levensduur van de accu te verhogen. Eeen SoC ga je in de meeste gevallen na 2 uur rijden overigens niet eens halen.
     
    Gehaktstaaf vindt dit leuk.
  9. Gehaktstaaf vindt dit leuk.
  10. Eens, al is een nieuwe accu in veel gevallen ook niet 100% geladen en dan wordt het BMS ook gewoon gereset.

    Dat is geen geld, die onthoud ik even!

    Voor nu ga ik eerst maar eens inventariseren hoe de auto nu geconfigureerd is, voordat er ik nog veel meer ga speculeren ;)
     
  11. Voor nu even wachten op een update. Via bluetooth adapter die ik altijd gebruik voor Forscan Lite en Torque krijg ik een foutmelding tijdens het uitlezen. Heb zojuist een OBD lezer met USB besteld, hoop dat ik het dan wel succesvol aan de gang krijg.
     
  12. Ik kon het niet laten om nog even verder te knooien met Forscan Lite, blijkbaar is er nog wel iets meer info uit te halen dan ik tot nu toe dacht.

    Heb zojuist even +/- 30 minuten/30km gereden. Begon met 64% SOC, toen ging het laden ook met redelijke hoeveelheid stroom ~15A. Eenmaal boven de 70 ging de laadstroom naar de accu al behoorlijk naar beneden om hiermee te eindigen zo tussen de 1,7 en 2A;

    [​IMG]

    Het ziet er naar uit dat het BMS wel gereset is bij vervangen van accu. Is voor mij enkel nog de vraag of de ingestelde accucapaciteit in overeenstemming is met de gemonteerde accu. Ik dacht gelezen te hebben dat de meeste Ford's ingesteld hebben om ongeveer tot 80% SOC te laden, maar bij de mijne krijg ik eerder het idee dat het 75% is. Als je met minder dan 2A van 74 naar 80 wilt heb je wel een lange adem nodig.
    Maar die informatie hoop ik binnenkort te kunnen achterhalen als de USB-OBD kabel binnen is.

    @JW , net bij warme motor nog even gecontroleerd. Als ik de voorruitverwarming inschakel stijgt het verbruik van 0,6l/h naar 1,0l/h, lijkt mij dus goed te werken.
     
  13. Het is niet zo dat de voorruit meteen ontdooid als je de voorruitverwarming aan zet dit duurt langer dan bij de achterruit is mijn idee.

    gemakkelijkste is aantal minuten aan zetten en dan de krabber even over de voorruit. Het werkt uiteindelijk beter voor beslagen ramen dan bevroren ramen
     
  14. Haha, dat zou wel ideaal zijn. Voor mij was het de eerste keer dat ik het systeem in de Ford kon gebruiken (uberhaupt nooit eerder in een Ford gebruikt bij vorst).
    Maar om het systeem dus te testen heb ik expres de blower uitgezet, de voorruitverwarming aan. Echter had ik na een aantal minuten nog niet het idee dat er iets veranderde. Maargoed, binnenkort eerst de auto maar eens volledig uitlezen met Forscan via laptop en wachten tot er wederom vorst is.

    Ik vermoed dat de accu na tweeënhalve week stilstand gewoon te weinig prik had.
     
  15. Binnen een minuut rij ik weg hoor, met schone ramen. Ik doe nooit mijn voorruit krabben.

    voor beslagen ramen; voorruitverwarming aan, zonnekleppen naar beneden. Blower vol aan. Altijd prijs :cool:
     
    PhoenixNLx en gerardTDCI vinden dit leuk.
  16. Staat hij zeker in de garage.
     
  17. Nee hoor, soms voor de deur en dan kan het raam goed dicht zitten.
     
  18. Bij, onder mijn climate control zit een knopje "max voorruit" dan gooit ie alles op alles
    om de voorruit zo snel mogelijk vrij van ijs/condens te maken, meestal binnen 1 minuut
    kan ik dan veilig weg
     
  19. Precies dit dus :cool:
     
  20. Gisteren is mijn OBD kabel binnen gekomen, vandaag even met Forscan en Focccus aan de gang geweest.

    Ik haal uit het systeem dat deze nog ingesteld staat op de 60Ah 650CCA accu. In de auto zit een 75Ah 730CCa accu gemonteerd.
    In de auto heb ik de volgende configuratiemogelijkheden;
    • 03 - T7 80Ah 700 CCA
    • 0A - T6 IF 60Ah 650CCA
    • 10 - T5 52Ah 500CCA
    • 11 - T6 60Ah 590CCA
    Zoals gezegd staat de configuratie nu op T6, wat in combinatie met het batterijmanagement er volgens mij toe leidt dat de potentie van de gemonteerde accu bij lange na niet benut wordt. Optie T7 zit veel dichterbij de gemonteerde accu. Wat zouden jullie hierin doen?
    Persoonlijk neig ik naar het aanpassen naar T7, met name omdat de auto geregeld twee weken stil staat, dan kan wat extra prik in de accu wel eens van pas komen denk ik.
     

Deel Deze Pagina