1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

mk 2.5 1.8 duratec klepdekselpakking vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door nldls, 8 jun 2022.

  1. Vandaag de auto voor het eerst laten keuren en inspectie laten uitvoeren omdat ik deze sinds eind februari heb.

    Uit de keuring kwamen wat lampjes etc die verkeerd geplaatst / afgesteld waren en er was olie lekkage te vinden.

    Olie lekkage blijkt vrij fors te zijn (1.5 liter in 2k km bijgevuld) en blijkt uit de klepdekselpakking te komen. Garage rekent hier 150 euro voor en ik vermoed dat dit zelf ook erg goed te doen is.
    Ik kom uit op bijvoorbeeld deze.

    Is dit inderdaad goed zelf te doen? Bougiekabels los, boel losbouten, schoonmaken en weer monteren? In rustig tempo 2 uur werk?
     
  2. Ja perfect. Dat is precies de info waar ik verder mee kan.. Kon het niet zo vinden, maar had ook niet naar deze termen gezocht.
     
  3. #4 mario75, 8 jun 2022
    Laatst bewerkt: 8 jun 2022
    ja het is zelf makkelijk te doen.
    Moet wel opletten dat de groef waar de pakking ingaat onderkant ( rand ) van kleppendeksel, eerst goed schoonmaakt met remmenreiniger. Deze geld ook voor de aluminium operavlakte waar pakking opkomt.
    Bouten 9 of 10nm vast draaien. Te veel aandraaien en hij gaat weer lekken na een tijdje.
     
  4. 1.5l in 2k kilometers, dan moet de onderkant van je auto compleet vet zijn vd olie.
    Ik denk eerder dat de motor olie verbruikt dan dat ie het eruit drukt.
     
  5. Dat denk ik ook idd, de lekkage door de kleppendekselpakking zal wrs meer het gevolg (tgv hoge carterdruk) dan de oorzaak zijn van je olie-'verlies' cq 'verbruik'
    Goed blijven bijhouden nadat je de pakking vervangen hebt
     
  6. Dat betreft wel een diesel, ik heb de 1.8 Duratec. Maakt dat nog veel verschil?

    Ik zie overigens geen olie op de grond liggen, de auto staat vaker voor de deur dan dat ik er mee rij, dus olie lekkage tgv druppen van olie zou ik wel gezien hebben. Vochtig blok zou erg goed kunnen, niet heel veel aandacht aan gegeven. Verbruik van de olie lijkt inderdaad aannemelijker, gecombineerd met lekkend kleppendekselpakking.
    Garage had met de keuring de boel schoon gemaakt omdat ze zagen dat het nat was. Bleek dus kleppendeksel te zijn.

    Overigens zag ik in de eerder vermelde link en video dat ze ook een vloeibaar pakking deel gebruiken om over de 2 delen heen te knijpen. Dit lijkt niet standaard in een setje te zitten, los bij bestellen dus?
     
  7. Klepdeksel maakt wellicht de lekkage naar buiten, maar zouden cylinder seals oid ook versleten kunnen zijn waardoor olie verbruikt wordt? Vraag is ff waar ik nu aan begin met alleen dit herstel. Heb nu nog niets gedaan, maar moet even wat uitsluiten
     
  8. Olieverbruik en olielekkage uit je kleppendekselpakking zijn 2 verschillende dingen.

    Ik zou zeker de kleppendekselpakking vervangen als je daar lekkage hebt.
    Als blijkt dat je daarna nog steeds olieverbruik hebt zal dat wrs aan je zuigerveren liggen. Afhankelijk van de mate van verbruik kun je kiezen of je ermee door wilt rijden of een revisie wilt (laten) doen.
    Door veel fabrikanten wordt een verbruik van minder dan 1 liter op 1000 km nog als ‘acceptabel’ beschouwd, hoewel dat in de praktijk best veel is
     
  9. Ja precies, dus de kleppendekselpakking vervangen is sowieso noodzakelijk voor levensduur.
     
  10. ff update: Vanmorgen de klepdekselpakking vervangen. Max een uurtje werk aan gehad, incl alles ff uitpuzzelen voor de 1e keer.
    Dopje 8 en 13 nodig, remreiniger en een breekijzer om de kap los te wrikken als alles los zit.

    Heb hem na die tijd nog een aantal minuten laten draaien om te zien of hij zou lekken, maar dat was niet het geval. Lijkt op een geslaagde operatie iig.
     
    Edgar Focus en 2 Fast 4 U vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina