Aangezien de Ford Ka eruit "moest" zijn we opzoek gegaan naar een waardige opvolger, dus samen met mijn dochter op internet aan het kijken geweest wat zij nu een leuke betaalbare auto vind, ze blijkt net zo'n lastige smaal te hebben als mij, maar wel een hele duidelijke ja of nee. Uiteindelijk kwam er per ongeluk een Mini One voorbij, en het was gelijk bingo, 2 weken geleden hebben we hem bekeken en de zaterdag erop proefgereden, uiteraard duidelijke afspraken gemaakt en de koop gesloten. Afgelopen zaterdag was het zover, helaas was zij ziek dus heb ik hem opgehaald, man wat een vlieg apparaat, stuurt snaar strak en een zeer vlotte gasresponse. Uiteraard gaan we er nog wat aan veranderen en uitvoeren want hij is niet nieuw (15 jaar jong), maar bv de gehele uitlaat is nog origineel en vertoont amper aanslag, draagarmen en veren zien er super uit, dus ik vermoed dat de vorige eigenaren er goed zuinig op zijn geweest....blij toe. We hebben er nieuwe all-season onder laten zetten, intussen zit er een bluetooth ontvanger naar aux box in, dus ze kan heerlijk draadloos spotify luisteren, en er zijn al wat OmeAli spullen onderweg, maar dat houd ik hier wel bij. Dan wat tech.gegevens: Mini One Business Line uit 2010 met 160.500km op de teller 1.4i VTi (Peugeot) 95pk 17" OEM LM velgen Originele Garmin navigatie
Iedereen roept dan wel dat het een leuke kart voor op de weg is, maar dan heb ik nieuws voor jullie.... de Mini rijd comfortabeler dan de Fiesta ST-line, ze sturen beide heerlijk strak, staan beide op 17" wielen maar de Fiesta is toch stugger en voel je veel meer op de weg. Dus wilt je karten op de weg, neem een Fiesta ST-line, even chippen en je hebt een 145pk sterke kart voor op de weg
Leuke R56! Die motortjes zijn niet de sterkte, maar veel oliewissels en wat mazzel en je hebt er een prima autootje aan.
Hier ligt niet de beruchte 1.6 VTi in, maar de iets minder beruchte 1.4 VTi...en ja dezelfde als in de Peugeot's, alles wat je over de 1.6 VTi hoort klopt ook echt, olie zuipen, distributieketting/spanners defect, olie lekkages. De 1.4VTi is een heel stuk beter, een terugkerend punt is olie lekkages, dan is het of de kleppendekselpakking á €30,-, of de pakking van het oliefilterhuis, 3 boutjes en €15,-....maar daar kom ik in het volgende bericht op terug. De 1.4 VTi is best wel een pittige motor, perst er toch nog 95pk/153Nm eruit, is maar 6 pk minder dan de 1.6i van Ford
Goed, dan nu de eerste hordes die we hebben moeten nemen: Van buiten en binnen ziet deze mini er prachtig uit, niets dat wijst op jeugdige gebruikers die van alles hebben aangepast, dat was een enorme pluspunt van deze Mini, bij het proefrijden heb ik voor het eerst de auto op een brug gezet en bekeken, ik verbaasde mij zowel positief als negatief over de onderkant. De uitlaat is dus nog de originele van 15 jaar oud! dan mag je toch over kwaliteit spreken Mooie vlakke bodem en ziet er allemaal nu super uit voor de leeftijd, de Ka zag er toch wat slechter uit ondanks dezelfde leeftijd Dan het typische verhaal van de VTi blokken, olie lekkage, nou dat lijkt mij overduidelijk aan de hand. Dus netjes dit gemeld voor de aankoop, zou allemaal netjes gemaakt worden en de lekkage opgelost, tevens zouden er 4 nieuwe all-season banden onder komen, tot zover niets spannend, olie lekkage daar had ik al over gelezen dat dat een aandachtspuntje is. Toen we de auto ophaalde werd er duidelijk bij gezegd dat ze even een paar honderd km moest rijden en dan terug moest komen om te laten checken of de lekkage daadwerkelijk opgelost is, super service, werd ook duidelijk verteld wat er nu lek was geweest.....de kleppendeksel pakking, hoe verrassend dus niets bijzonders. De rit naar huis duurde heel kort, na 400m ben ik weer omgekeerd omdat er ineens een gebonk onder de auto vandaan kwam, ze hebben hem apk gekeurd en 4 nieuwe banden gemonteerd, dus hij is volledig uit de vering geweest, ze hebben alle wielbouten dubbel gecontroleerd maar alles zat vast, dus moest het wel een rubber zijn die door het uitveren nu helemaal verrot is...word besteld en gerepareerd. Intussen zijn we in het verhaal 1 week verder, ik sta te koken en mijn telefoon gaat, mijn dochter die de auto heeft stilgezet vanwege een motorstoring, ze heeft max 900m doorgereden toen de storing kwam om een veilige plek te vinden, toch best een slimme meid al zeg ik het zelf, gevraagd of hij nu nog start, dus ze start hem en ik hoorde het gelijk...loopt op 3 cilinders, zal wel een bobine zijn....het blijft toch een Franse motor, ze moest gelukkig nog maar 2km naar huis, motor was nog goed warm dus gok het er maar op dat de katalysator de onverbrande benzine het overleeft, thuis uitgelezen en code P0310: misfire cilinder 1. De volgende dag de garage opgebeld dat ik niet zo vrolijk werd van dit gezeur, hij heeft geregeld dat ik dezelfde dag een bobine geleverd kreeg, super want dat gaat mij wel lukken, dus motorkap open, afdek kap eraf en dan blijkt dat bij deze blokken de bobine's zonder gereedschap zijn te wisselen, hop bobine cilinder 1 eruit en.... grrrr, bobine zeiknat van de olie. Toch de nieuwe bobine erin en je hoor, weer een werkende 4 cilinder, maar de volgende dag toch maar even weer contact op genomen, ook hij vond het niet leuk en gaf aan dat we hem neer konden zetten zodat ze hem er tussendoor gingen repareren, dus afgelopen vrijdag middag er neer gezet. Gisteren een belletje dat hij alweer klaar was, gelijk de stabilisator rubbers vervangen, en de oorzaak van de lekkage hadden ze zelf veroorzaakt, de kleppendeksel pakkingset bestaat uit een grote pakking en 6 O-ringen, en de O-ring die het bougiegat van cilinder 1 moet afdichten zat dubbel, simpel te herstellen en nu rijd de Mini weer heerlijk stil zonder gebonk en zonder lekkage op 4 cilinders. Eind goed al goed zullen we maar zeggen, gelijk maar een groot verwenpakket voor de Mini besteld, dus binnenkort maar onderhoud uitvoeren zodat we met een schone lei gaan beginnen en zeker weten dat het onderhoud goed is uitgevoerd.
Uiteindelijk dus wel een goede service dat is tegenwoordig ook vaak anders. Lekker dat ie nu helemaal in orde is
Nou ze heeft het weekend en de 1e schooldag overleeft, niets meer aan de hand, behalve dan de foutmelding van de verlichting, maar daar wist ik al de oorzaak van. Voor de liefhebbers: ze heeft de auto ook een naam gegeven, ze vind haar een Jennifer, het is maar dat je het weet Dan de foutmelding verlichting....halogeen koplampen is zo jaren '90, dus had een niet nader te noemen persoon een set H4 led gekocht, aangezien er hier een hoop enthousiast zijn over Bevinsee led lampen, de gok genomen om die maar te bestellen, qua prijs tov de Auxito lampen zat er geen verschil in dus waarom niet? De lampen zouden 6000lumen p/st zijn, dat wil ik nog wel enigszins geloven, dat ze canbus storingsvrij zouden zijn in 99,8% dat is gewoon stierenstront, en al helemaal dat ze een 1 op 1 kopie van de halogeen lampen zijn. Ze geven leuk licht, knipperen heel iets als je daar gevoelige ogen voor hebt (ik dus), en direct melding dat er een lamp defect is, in ons geval dus weggegooid geld en ze gaan dan ook retour, dan toch maar een setje van Auxito proberen, want het kan ook gewoon echt aan de auto/canbus liggen dat die niks anders accepteert. Dit is dus de led van Bevinsee, belachelijk veel strooilicht voor een 1 op 1 kopie halogeen lamp dus de voorraad in gedoken en er nu Philips +30% premium lampen erin gezet, de oude halogeen hadden het toch niet lang meer gedaan, waren helemaal ingebrand. En dit zijn dus de halogeen lampen, het is iets vertekend beeld, want de halogeen zijn echt een klap geler dan de led, al lijkt het er op de foto niet op.
Wel vreemd de benvisee hadden bij mij wel het goede lichtbeeld alleen ging er een snel stuk net als de axito.
Zo dan, off to a rocky start met de Mini. Zo jammer, want als ze goed zijn, zijn ze echt elkker om te rijden. Hopen dat je even vooruit kunt met Jennifer!
Ach, de Ka had ook op de weg naar huis wat kleine tegenslagen, maar daar had ik ruim de tijd voor om dat aan te pakken, nu heeft ze hem gewoon nodig, dus even goed plannen maar gaat dan ook goed komen. De volgende werkzaamheden staan al op de planning: Ze voelde af en toe nog een hikje tijdens het rijden, dus heb er nu een injectiereiniger in gedaan, en neem hem de aankomende 2 dagen mee naar het werk, mocht die het weer doen dan kan ik zelf ook voelen wat hij doet. as vrijdag mag hij even naar autotaalglas, dan neem ik hem mee naar het werk en zet hem bij de buurman neer, mogen die een pitje gaan vullen, toch jammer dat dat moet maar wat wil je als je elke dag 160km moet rijden, dan gebeurd dat gewoon in deze vorst periode. as zaterdag mag ik aan de gang, de bedoeling is motorflush + olie + oliefilter + interieurfilter + bougies + bobines + Green inleg sportfilter de onderzijde waar nodig voorzien van bodycoating, goed wassen + kleien + polijsten + ceramic coating. Alleen ik weet niet of dat allemaal in 1 keer kan, anders word het kleien + polijsten + ceramic coating een andere keer, ik begreep ook dat ik niet de enige ben op het werk die de brug op wilt, dus het word sowieso gezellig in de werkplaats. En met een beetje mazzel komen de led H4 lampen nog voor zaterdag binnen, kan ik die ook gelijk erin zetten en checken.
Weet er iemand nog een DeLorean te staan? Dan kon ik terug in de tijd en als jouw dochter geboren worden. Topvader ben je man.