1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn Tesla Model 3

Discussie in 'Mijn auto' gestart door jjonkie, 24 nov 2019.

  1. Wat betreft het onderhoud van een vol elektrische auto ben ik totaal niet in thuis. Wat moet ik me daar bij voorstellen?
     
  2. Koelsysteem is één van de belangrijkste dingen om in orde te houden en daarnaast de slijtagedelen zoals remmen. Maar qua onderhoud is het minimaal ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor.


    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
    jjonkie vindt dit leuk.
  3. de remmen slijten niet of nauwelijks. Het remmen is 90 procent van de tijd regeneren en dus terugleveren aan de accu. De model 3 heeft sinds de laatste update One pedal driving dus bij normaal rijden gebruik je alleen het "gas" pedaal.

    Banden, ruitenwisser, sproeivloeistof, scharniertje smeren, controle op speling, interieurfilter

    Dan zijn de punten.

    Afgelopen 60.000 km waren de kosten van de beurten van de Zoe nog geen 200 euro in totaal.
    Wel een set zomerbanden vervangen en winterbanden zijn aardig minder inmiddels.

    Ik heb me laten vertellen dat de Model 3 geen vaste interval heeft. Dus alleen naar de garage als er wat is.
     
  4. Dat lijk me in het begin ontzettend wennen om alleen met het gaspedaal te rijden. Je neig volgens mij iedere keer toch naar je rempedaal te gaan.
     
  5. Nee in tegendeel. Je rijdt net als in elke andere auto. Onbewust pas je er eigen op aan.

    Met je eigen auto rem je ook af op de motor.
    Enig verschil is dat electrische auto veel harder remmen op de motor. Dus je soms klein beetje gas gaat geven om niet op maximaal remvermogen van de electromotor te zitten.

    Tevens one pedal driving of zoals nissan epedal noemt. Beide verkeerd. Je remt totaal niet met je remdruk op systeem. Je remt alleen af op de electromotor.
    Denk wettelijk niet mag dat je gas helemaal loslaat en je remsysteem druk op gaat bouwen.

    Heb verhalen gehoord dat remblokken 2ton met gemak halen. Alleen in noodsituatie of bij stoplicht zul je het gebruiken. Laatst wel als je kruipmodus aan hebt staan
     
  6. Klopt, de eerste 2 keer gas los laten denk je "zo dat remt" Binnen een paar kilometer ben je er aan gewend. Voelt zo luxe en relaxed daar kan geen V6 tot en met 12 met DSG of wat voor automaat tegenop. Altijd soepel en subtiel voor dagelijks gebruik maar als je wilt even een dotje "gas" en weg ben je. Ongekend comfortabel.

    Het valt pas echt op als je weer in een gewone auto stapt. Heel apart is dat.
     
    Berrychello en Redwagon vinden dit leuk.
  7. Het eerste wat ik doe bij een leafe is kijken of het uitstaat [emoji1787] niet zo handig bij het op en afrijden van de bus.
     
  8. Tja, een testrit zou best eens leuk zijn. Ik sta zeker open voor elektrisch rijden. Alleen zal het voorlopig niet gaan gebeuren, eenvoudigweg omdat ik m helemaal zelf zal moeten betalen
    En dan koop ik voorlopig toch maar wat goedkopers en dat de caravan dan ook nog mag trekken. Dus de volgende zal wel weer een focus o.i.d. worden

    Maar zekers veel plezier ermee
     
  9. Daar ben ik met paul eens. Hartstikke leuk om subsidie te geven, maar wie rijden er nu in de rijkere mensen. Die wat minder te betalen hebben kunnen hem dan nog niet kopen.
    Nee dan doen ze de snelheid omlaag. Ipv subside op hybride en electrische wagens voor mensen die minder geld hebben.
     
  10. Ik hoor veel over die subsidie, iemand een link waar ik die kan aanvragen?
     
    Berrychello en meeder vinden dit leuk.
  11. Ik denk dat ze de lagere bijtelling en vrijstelling van de MRB bedoelen. Dat werd bij hybrides ook al geroepen, sommige mensen denken dat nog steeds terwijl ik gewoon de volle 22% bijtelling mag betalen voor mijn hybride.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  12. Iemand met een laag salaris kan ook een elektrische auto rijden als de baas maar de ruimte geeft om er 1 te leasen dus daar gaat het niet direct om.

    Puur voor de personen die m bij de dealer af moeten rekenen om er 1 mee te krijgen is momenteel nog de sjaak.

    Oke een zoe of vergelijkbare is al wel te krijgen rond de 35 duizend
     
  13. Alleen ken ik geen particuliere klant die een auto koopt van 35.000euro
    Dat is jaarinkomen voor ze.
    Dit is alleen te betalen op de zaak, lease of financiering. Dat laatste is wel erg als je week later hem total loss rijdt.
     
  14. Voor dat laatste heb je een verzekering.
     
  15. Er zijn zat mensen die particulier meer uitgeven aan een auto. maar een groter deel geeft minder uit inderdaad. Voordeel van een zakelijke (lease) markt is wel dat dit de toekomstige auto's voor de particulier zijn. Veel Ford Focussen komen van een eerste zakelijke eigenaar en vinden hun weg naar de particulier.

    Ik heb de Tesla danwel zakelijk gekocht maar moet em gewoon betalen. Net als een particulier maar voordeel is wel ik mag de BTW aftrekken, maar gezien ik voldoende verkoop mag ik alsnog BTW aftikken per saldo aan het eind van het jaar.. En ondanks dat ik de auto zelf betaal mag ik over het privé gebruik nog even dikke 2000 euro bij mijn inkomen optellen en daarover inkomstenbelasting betalen.

    De auto komt wel op mijn balans dus ik mag afschrijven wat mijn winst weer drukt maar dat is bij elke zakelijke aanschaf zo. De milieu investering aftrek geniet ik wel maar dat is een fiscaal voordeeltje omdat ik een milieu vriendelijk alternatief heb aangeschaft. Dus al met al kost deze auto me gewoon flink geld maar ik het er graag voor over.

    Krijg je een elektrische auto van je werkgever en hoef je alleen maar 4 procent bij te tellen dan ben je spekkoper inderdaad.
     
  16. elke Tesla heb ik vanaf het begin mooi gevonden.

    ik heb mijn mening ook bijgesteld toen ik een keer met een model S heb gereden, rijdt echt heel mooi.

    innovatie is het zeker , in mijn ogen misschien iets te innoverend.
    met autorijden heeft het steeds minder te maken, autonoom, automaat, en nu nog maar 1 pedaal.
    maar ook bij de andere merken zie je steeds meer innovatie d.m.v. lane-assist, adaptive CC en dat soort dingen, dat vind ik mooi maar maakt de 'beleving' van autorijden steeds minder.
     
  17. Innovatie is het zeker , in mijn ogen misschien iets te innoverend.
    met autorijden heeft het steeds minder te maken, autonoom, automaat, en nu nog maar 1 pedaal.
    maar ook bij de andere merken zie je steeds meer innovatie d.m.v. lane-assist, adaptive CC en dat soort dingen, dat vind ik mooi maar maakt de 'beleving' van autorijden steeds minder.[/QUOTE]

    Als je nog even wacht hebben we straks vliegende auto's die op automatic pilot staan.....:)
     
  18. Voor mijn standaard woon-werk verkeer zou ik best een zelfrijdende auto willen hebben. Hoe je het ook draait, het rijden van lange afstanden op de snelweg is gewoon een saaie bezigheid.

    Een zelfrijdende auto voor doordeweeks en iets leuks voor het weekend zou wel een mooie oplossing zijn.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  19. Vorige week had ik een leuke update ( 5 procent meer power en range ) maar deze update is ook leuk. Zojuist binnen geharkt en direct geïnstalleerd. Ik heb de auto nu een week en hij is al 2 keer verbeterd.... ongelooflijk :clap:

    Volgende week maar eens bij een supersnelle lader langs om te testen. Laadsnelheid verhoging van 100kw max naar 170kw max.

    Sneller laden = sneller reizen :rock:

     
  20. Zoals Tesla omgaat met updates is wel erg mooi. Daar kunnen de traditionele autobouwers nog wat van leren.


    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina