1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 Mijn Focus3 Fase2 Wagon Verkocht

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Kees37, 16 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. De 1.6 TI-VCT, 1.0 ECOboost en 1.6 ECOboost motoren die in de Focus 3 zijn toegepast hebben een waterpomp welke wordt afgedicht d.m.v. een mechanical seal. Deze afdichting wordt d.m.v. koelvloeistof gesmeerd en gekoeld. De afdichting bestaat uit 2 zeer gladde harde schijven (vaak koolstof of keramiek) welke d.m.v. veerdruk tegen elkaar worden gedrukt. Een van de schijven is roterend en de andere stationair (stilstaand).

    Bij dit type afdichting is het normaal dat er een minimale hoeveelheid koelvloeistof tussen beide schijven komt om deze te smeren en te koelen. Zeker wanneer deze waterpompen nieuw zijn en de schijven nog niet volledig op elkaar zijn ingesleten kan er sprake zijn van wat koelvloeistofverlies langs de afdichting. Het is dus volstrekt normaal dat er bij dit type pomp sprake is van een gering koelvloeistof verlies en er (minimale) sporen van (opgedroogde) koelvloeistof in de buurt van de seal zichtbaar zijn.


    Normaal gesproken is het koelvloeistof verlies langs de waterpomp afdichting zeer gering. Echter komt het relatief vaak voor dat er sprake is van meer koelvloeistof verlies langs de seal. Echter is dit d.m.v. het op druk/vacuum zetten van het koelsysteem vaak niet te vinden doordat de motor op dat moment in de meeste gevallen niet draait. De lekkage treed dan pas op wanneer de motor draait. Tevens is het enorm lastig om te bepalen wat bij dit type afdichting een normaal koelvloeistof verlies is en wanneer er sprake van een te hoog koelvloeistof verlies. Ford heeft (vermoedelijk omdat er veel waterpompen ten onrechte onder garantie werden vervangen) zelfs een TSB uitgebracht waarin de criteria staan vermeld waarbij de pomp dient te worden vervangen.


    Bij mijn 1.0 ECOboost is er vanaf het moment dat ik de auto kocht sprake geweest van een gering koelvloeistof verlies. Per jaar (4000 KM) verloor ik ongeveer 0.25 L koelvloeistof. Ik heb het koelsysteem meerdere keren op druk/vacuum gezet maar hierbij geen oorzaak gevonden. Ondanks dat ik geen oorzaak heb kunnen vinden heb ik uiteindelijk naar aanleiding van (opgedroogde) koelvloeistof sporen onder de waterpomp besloten de waterpomp te vervangen. Gezien koelvloeistof lekkage van de originele (Pierburg) waterpomp een veel voorkomend probleem is heb ik besloten om een ander merk (SKF) waterpomp te plaatsen. Sinds ik de waterpomp heb vervangen heb ik geen druppel koelvloeistof meer bij hoeven vullen.
     
    Thieske vindt dit leuk.
  2. Tsja, daar zeg je wat. Soms ruik ik inderdaad wel iets maar ik dacht altijd dat dat gewoon de warmte van de motor zelf is. Hoe ruikt koelvloeistof damp eigenlijk? Ik zal er eens op letten als we een langere rit gemaakt hebben.
    Een nieuwe dop zal ook de wereld niet kosten en is makkelijk te proberen.
     
  3. Koelvloeistof heeft een beetje een zoetige lucht.
     
  4. @JW Dank voor jouw verhelderende, zeer gedetailleerde uitleg. Weet jij ook of er in de Focus 3 een signalering op het dashboard is in geval van te laag koelvloeistofpeil?
     
  5. Na de terugroepactie betreffende de koelvloeistof zou die het aan moeten geven
     
  6. : Ik "scheld' de geur uit als een geur vergelijkbaar met soep.

    Let wel: alleen de 1.6 Ecoboost heeft een terugroepactie, de 1.0 Ecoboost niet.
     
  7. Dat geld niet voor de 1.0
     
  8. Afgelopen maandag een langere rit gemaakt (2x140km). Bij thuiskomst nog even geroken maar ik rook geen soeplucht of zoete dampen.
     
  9. Inmiddels staat de auto weer in de garage, vandaag de 2de dag. Ze hebben mij vandaag gebeld dat ze hem ook nog een derde dag willen hebben.
    Ze hebben hem eerst, toen de auto koud, was onder de druk gezet en hier kwam niets uit. Daarna hem ze hem, toen hij warm was, onder druk gezet en dit ook de gehele nacht zo gelaten. Daar is vanmorgen dus uitgekomen dat er drukverlies is. Aan de buitenkant van het blok, slangen en dergelijke is niets te vinden. Dus nu hebben ze gereedschap, stethoscoop en dergelijke om de binnenkant van het blok te bekijken of ze daar iets kunnen zien. Of te wel: word vervolgd.
     
  10. Vandaag nog wat gehoord van de garage?

    Zitten de deurrubbers trouwens nog vast bij jou?
    Bij ons beginnen ze nu bijna allemaal los te laten, en dubbelzijdig tape werkt in ieder geval niet....
     
  11. Auto staat inmiddels weer voor de deur. Ze hebben niets kunnen vinden in het motorblok en kachelhuis ed dat wijst op lekkage. Ze hebben dus geen idee waar het vandaan komt. En daar baal ik dus wel een beetje van. Er is nl. een klein probleempje en ze kunnen het niet vinden. Dus maar weer rijden met de auto, af en toe de motorkap open, en weer door. Er zit nog tot juli 2019 fabrieksgarantie op, dus die zekerheid heb ik nog en dan maar eens kijken wat er met de auto gaat gebeuren.

    Ik had voor de vakantie dat het rubber van de rechterdeur los was. Dat heb ik toen vast gemaakt met duc-tape en daarna heb ik eerlijk gezegd niet meer naar gekeken.
     
  12. 3 dagen onderzoek en niets kunnen vinden nu weet je nog niets en moet je toch zelf weer blijven controleren pffff dat is balen. Dat je nog fabrieksgarantie hebt is wel prettig maar het blijft zeer vervelend lijkt mij.
     
  13. Zolang je garantie hebt hoef je je toch niet heel veel zorgen te maken?
    Wat is het ergst dat kan gebeuren? Motor in de soep?
    Je hebt aangegeven dat je een probleem hebt, de dealer heeft er naar gekeken. Klaar.

    Maar ik snap dat het niet lekker voelt.
    Misschien een Focus 4?
    :D:cool:
     
  14. Vervelend zeg. Je blijft toch rijden met een dubbel gevoel... Evengoed maar goed in de gaten houden.

    Hoe heb je die rubbers met ducktape vastgeplakt? Gewoon eroverheen geplakt of dubbelzijdig?
     

  15. Ik weet het: het verdient niet de schoonheidsprijs maar het zit nog steeds vast.
    En ja, het tape begint wel een beetje los te laten

    IMG_2271.JPG
     
  16. :thumbup: kwaliteitproduct van Ford...:neu_ugly:
     
  17. Probleem is nog steeds niet opgelost, het niveau van de koelvloeistof zakt nog steeds.
    Nou heb ik een vraag: mijn koelvloeistof ruikt een beetje 'verbrand' Is dat normaal?
     
  18. Het ruikt verbrand als in in het tankje? Of buiten de auto?
     
  19. Als in het tankje
     
  20. wat is ongeveer je koelvloeistof verbruik.
    Heb net bij mij gekeken van begin janauri tot nu, geen koelvloeistof verlies. Had toen 114mm uitgelezen op me niveau sensor en dat heb ik nu nog steeds.
    Dat is over ongeveer 2200km.

    als er geen uitwendige lekkage is, buiten de kvs pomp zoals jw vertelde. en je uitlaatgas heeft een zoete lucht.
    zou je hem einde van de dag kunnen brengen en hun het systeem op 1bar af laten persen, heel de nacht laten staan. De volgende dag kijken of je ergens iets ziet en/of de wijzer terug is gelopen. Enkele geval zie je dat de wijzer wat gezakt is en als je dan zoekt je dan een klein beetje lekkage van kvs ziet.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina