1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 fase 1 Mijn Focus mk1 1.8 wagon projectauto

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Berggeit, 9 feb 2019.

  1. In 2014 kocht ik mijn eerste auto: een Focus mk1.5 wagon 1.6 uit 2004 Met 305.000 kilometer op de teller ruilde ik deze in 2018 in op een Hyundai i30 diesel uit 2011. Ik was op zoek naar iets nieuws, iets betrouwbaars en comfortabels en aangezien ik ruim 3000 kilometer per maand rijd bleek diesel goedkoper.

    Ondanks dat de Hyundai nog zeker bevalt miste ik het sleutelen aan auto's. Met de Ford vond ik het leuk om voor zover ik dat kon onderhoud te plegen en zaken te repareren. Met de Hyundai doe ik dat niet omdat de waarde van die auto een stuk hoger ligt en ik van die auto afhankelijk ben om iedere dag naar het werk te gaan.

    Ik besloot dat het tijd werd om een extra auto te kopen om er aan te klussen. Bewust een goedkoop (bijna-)wrak kopen om op te lappen en om de ervaring van het kopen van een goedkoop brik mee te maken. Het moest een Focus worden omdat ik het verhaal achter de Focus mooi vind, ik erg tevreden was over mijn eigen Focus 1.6 en ik van huis uit redelijk Ford-minded ben.

    Ik wil de auto eerst veilig door de APK krijgen en vervolgens opknappen zodat het weer een fijne auto is. Daarna ofwel klaar maken om wat lol te trappen op een circuit of de auto weer verkopen.

    Op 9 februari ben ik met goede moed, een goede vriend die ook wat technisch inzicht heeft en een paar honderd euro naar Rotterdam gereden om bij een grote, ietwat beruchte occasionboer op zoek te gaan naar een Focus. Het bedrijf heeft een enorm groot buitenterrein met enorm veel auto's waarvan de meeste in de prijsklasse €300 - €2000 liggen. Bij dit bedrijf zou ik absoluut geen 'serieuze' occasion willen kopen maar voor een paar honderd euro wilde ik de gok wel wagen.

    [​IMG]

    Er stonden meerdere Focussen van deze generatie te koop, echter waren er maar een paar die nog een geldige APK hadden. Ik had uiteindelijk in twee auto's een proefrit gemaakt:

    De eerst was een zwarte Focus wagon met waarschijnlijk een lekke koppakking. De vorige eigenaar is vrolijk bezig geweest om met zwarte verf een schade te "verhelpen" en met cockpitspray het interieur te verfraaien. Het resultaat was niet al te best.

    Ik besloot uiteindelijk de andere Focus te kopen: een Focus 1.8 wagon Trend uit 2000 met zo'n 220.000 kilometer op de teller, (werkende) airco, voorruitverwarming en elektrische ramen voor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er is wat roestvorming aan de wielkast rechtsachter door een schade, op dat na kon ik nog geen roest ontdekken.


    De gebreken
    Ik heb de auto nog niet op een brug kunnen zetten, maar wat er tot nu toe aan mankeert:

    - Als je je best doet slipt de koppeling een beetje
    - Als je bij +/- 2.000 toeren het gas los laat blijft de auto nog een tijdje hetzelfde toeren per minuut houden. Pas als je de koppeling indrukt zakt het toerental
    - Wat roestvorming bij de rechter achter wielkast door schade
    - De pin om de buitenspiegel te verstellen is (na de koop!) afgebroken
    - Een aantal lampjes in de tellerbak en achter het dashboard zijn kapot
    - De mistlampen aan de voorzijde zijn defect
    - Er loopt vocht in de koplampunits
    - Rondom wat krassen en deukjes

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    JelleL vindt dit leuk.
  2. Leuk project. Kun je alles zelf verhelpen?

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  3. Veel plezier met dit project! :thumbup:
     
  4. leuk, ga ik volgen :thumbup:
     
  5. Dat hoger in toerental houden, is dat bij gas los en dan uit laten rollen? Als wel, op zich vrij logisch dat ie even het toerental vasthoudt, maar hij zal wel geleidelijk aan moeten zakken. Doet ie dat ook tijdens stationair draaien? Als wel, vervang dan je stationair regelklep maar. Schoonmaken helpt maar even.

    Maar controleer voor de zekerheid ook de carterventilatie. Om die te controleren; dan heb je “geluk” die zit achter je inlaatspruitstuk. Kom je lastig bij.
    Verder een “dingetje” bij de 1.8 16v zijn lekkende thermostaathuisjes. Als ie lekt, dan vervang je ‘m het beste door een originele. Die imitatiemeuk van eBay lekt binnen een paar maand weer.

    De “pin” vd buitenspiegel is een los onderdeeltje. Is op de sloop prima te vinden.
     
  6. Vandaag een kleine 170 kilometer gereden met dit wrak voertuig en de lijst met aandachtspunten kan worden aangevuld:

    - De thermostaat is waarschijnlijk overleden: als de motor warm is schommelt de temperatuurmeter afhankelijk van de inspanning van de motor
    - Probleem met de centrale deurvergrendeling: het op slot zetten van alle deuren via de afstandsbediening of het sleutelgat linksvoor lukt prima met van het slot halen niet
    - De veer die de versnellingspook tussen 3 en 4 houdt in z'n vrij is kapot


    Voor zover dat kan wel, ja. De koppeling vervangen is nog wat te veel van het goede dus dat zal ik uitbesteden.


    Gebeurt alleen bij het uitrollen, stationair loopt hij vrij soepel.

    Dank voor de tip!

    Daar heeft deze ook last van, afgaande van de schommelende temperatuurmeter.
     
  7. Super leuk idee!
    Succes met het klussen.
     
  8. Die lijkt verdomt veel op de mk1.1 die ik heb gehad :lol: inderdaad leuke auto's om zelf aan te sleutelen :thumbup:
     
  9. Welkom Robin op dit gezellige forum en veel geluk met je nieuwe hobby :) ik ga dit zeker volgen.
     
  10. Hoi en welkom.

    Wat betreft het veer bij je versnellingspook, deze is zeer simpel te vervangen. Had ik ook al eens bij mijn 1.2 gedaan.

    Maar....heb je de auto nou bij Jetcars vandaan??
     
  11. Jazeker! Ik dacht: een auto van 700 euro kopen bij het beste autobedrijf van Nederland, daar kan helemaal niets verkeerd mee gaan! Ik heb in ieder geval de garantie dat er werk aan te doen is.

    De ervaring van daar een auto uitzoeken en kopen was het mij al waard. Toch zou ik iedereen die een fatsoenlijke auto zoekt afraden om daar heen te gaan.
     
    DK1985, McGyver, rfknol en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Op de route van werk naar huis zit de automaterialenzaak waar ik spullen koop, daar ben ik even gestopt om wat spullen te halen voor het interieur. 1 of andere schuimachtig schoonmaakmiddel om stoffen bekleding mee schoon te maken, één of andere spray die geuren moet maskeren en een vochtvreter. De sigarettenlucht in de Focus is best irritant.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De voorlopige planning is als volgt: voor aankomende zaterdag heb ik een brug + gereedschapskar gehuurd bij een doe-het-zelfgarage, ik verwissel dan de olie, filters, bougies en voorste remschijven en -blokken. Ik kan dan ook gelijk de staat van de auto aan de onderkant zien.

    Zo te horen zit er ook een lek in de uitlaat, dat zal ik dan tijdelijk "repareren" met wat gumpasta totdat er een permanente oplossing komt.

    Aangezien de thermostaat ook kapot lijkt te zijn vervang ik dat, inclusief het thermostaathuis en koelvloeistof, ook gelijk.

    Maandag heb ik aan afspraak voor de APK. De APK zal hij wel niet halen, maar dan heb ik tenminste de bevindingen van een deskundige waar ik verder mee kan.
     
    nl_scorpion en bws723 vinden dit leuk.
  13. Ik ben jaloers! Dit is een leuk project!
     
    Berggeit vindt dit leuk.
  14. goed bezig :thumbup:
    voor wat betreft het thermostaathuis, koop een originele bij de dealer dan ben je gelijk klaar.
    die imitatie dingen begeven het na 2-3 maanden weer.
     
    hoomer vindt dit leuk.
  15. Fijn dat je het met mij eens bent :grin:

     
  16. ik wist het!!!
    nog terug gelezen, zo van: dat had Marco toch al gezegd :shrug:
    niet weten dat dat uit een ander topic kwam :schater:
     
  17. Volgens mijn is dit geen Trend, maar afgaand op de motor icm de kleur en velgen is dit een Collection uitvoering.
    Leuk project!
     
  18. Weet je misschien ook de naam van die velgen? Ik vind ze er op zich wel leuk uit zien maar zonder het afdeksel voor de moeren ziet er er niet uit.
     
  19. @dutchguy heeft volgens mij nog een setje centercaps over. Stuur ‘m eens een PB.
     
  20. De velgen aan de achterkant zijn flink aan het roesten dus ik denk dat een setje velgen een beter idee is.
     

Deel Deze Pagina