1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn electrieken mobiel:-)

Discussie in 'Mijn auto' gestart door jjonkie, 22 mrt 2016.

?

Welke velgen staan mooi onder de Zoe

  1. Orgineel

    10,8%
  2. Oxxo Vapor Black

    13,5%
  3. Oxxo Vapor Polished

    13,5%
  4. Mak Zenith Black

    8,1%
  5. Mak Antibes 4

    2,7%
  6. Renault Wind velgen

    8,1%
  7. Man, zoek het lekker uit met dat franse hok..

    43,2%
  1. Ik had een opel astra 1.4 uit 2011 met 100pk wat een rampenbak was dat zeg.
    Zat niks geen snelheid in.
     
  2. En dan nog? Waarom zou die de sloot in moeten?
    Slaat nergens op.

    Semi-on topic, ben benieuwd naar de EV ontwikkelingen de komende jaren.
    Als het goed is heb ik rond deze tijd volgend jaar ook een oprit, dus wie weet een volgende lease auto elektrisch. Kijken of en zo ja waar Ford mee gaat komen :)

    Of een keer een nieuwe Zoe achtige bekijken en een Ford ernaast.
     
  3. Niks geen snelheid?
    Dan moet dat ding rete snel zijn geweest [emoji23] [emoji23]
     
  4. Volgens de RDW is ie geëxporteerd.
     
  5. Hybride rijden met de e-tron bevalt mij tot nu toe prima. De s-tronic bakt werkt perfect samen met de electro- en benzinemotor. Het aan- en uitschakelen van de benzinemotor merk je bijna niet. Elektrisch door de stad zoeven is echt top! Van de 30k kilometers nu ca. 60% elektrisch afgelegd.
     
  6. Fijn, Franc!!! Mooi dat je keuze goed uitpakt! Mijn BMW bevalt ook uitstekend, ik heb nu 100% van de 65000 km op diesel afgelegd, rijdt ook heerlijk!!
     
  7. Dat geloof ik direct. Maar geniet er nog even van. Over 10 jaar ziet de personen auto industrie er anders uit..

    Als volledig elektrisch rijder voorzie ik het einde van complexe diesel motoren in personen auto's.
     
  8. dat gaan jouw (klein) kinderen niet meemaken denk ik.
    dieselmotoren bestaan nu al bijna 100 jaar en ik moet nog zien als er net zoveel elektrische als dieselmotoren rondrijden hoe ze massaal aan de elektriciteit komen.
    buiten het feit waar ze de gigantische lithium vandaan halen om al die accu's van te maken.
    en vergeet niet dat men diesel rijdt vooral voor de lange afstanden.
     
  9. daar verschillen we van mening, ik dacht dat een paar geleden ook. Na ontzettend veel lezen en vaste denk patronen los te laten ben ik tot deze conclusie gekomen. En omdat iets al honderd jaar bestaat betekend niet dat we het nog eens 100 jaar moeten gaan doen. Sterker nog, we moeten er zsm vanaf..

    Als je kijkt hoe veel complexe techniek er tegenwoordig in diesels autos moet om ze aan de eisen te laten voldoen ( en hoe vaak het stuk gaat ) denk aan roetfilters, EGR etc.. Complete garage bedrijven verdienen hun brood met revisie en verhelpen van storingen aan complexe diesel... De rek is eruit, we hebben denk ik het maximaal haalbare uit de diesel gehaald.

    Daarom moet zelfs VW al gaan sjoemelen.. het kan niet schoner...

    Maar goed, dit zal veel weerstand oproepen op een auto liefhebber forum. Ik wil niemand tegen me in het harnas jagen. Het is gewoon zoals ik het zie. ( als auto liefhebber )

    Daarom, geniet er nog even van. Mijn kinderen groeien in ieder geval al op met een elektrische auto..
     
  10. en dat zsm vanaf daar zit die consument nog tussen die het niet zomaar los laat.

    je ziet het nu al met de elektrische en hybride modellen, de subsidie gaat er (gedeeltelijk) af en de verkoop stort in.

    ze zullen vanuit de politiek met een goed plan moeten komen om de consument (ook die met een kleine beurs) tegemoet te komen.

    we zijn als NL natuurlijk al goed bezig (vergeleken met ander EU landen) maar de trend is iig gezet.
     
  11. Oei, ik wilde geen topic kapen en een discussie uitlokken...

    Anyway, diesels kunnen wel de nek omgedraaid worden, maar volledig elektrisch gaat niet de volledige toekomst zijn. Er zal wel iets anders voor komen. Waterstof heeft veel meer voordelen.

    Maar goed, ik heb een stuk of wat fijne 6 cilinders en ooit komt daar nog een v8 of v10 bij. Dat is veel leuker dan die diesels :mrgreen: Dus hoe meer mensen stekkers gaan rijden, hoe langer ik benzine kan stoken in mijn rijdende museum.

    Voor de goede orde, ik sluit echt niet uit dat ik een i5 ga rijden als die uitkomt over 2 jaar...
     
  12. #52 jjonkie, 27 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2016
    Geeft niet, we kunnen het topic wel omdopen.

    Waterstof zie ik wel voor bussen, vrachtwagens enzo. Personen auto's met accu's. ( lichter en gestroomlijnd)

    Waterstof is wel krachtig maar het rendement is veel lager. Er zitten enorm veel verliezen tussen bron en wiel.

    Waterstof is namelijk geen energie bron maar een energie drager.
     
  13. Leuk die elektrische auto's maar de stroom waarmee je ze oplaadt komt van kolencentrales....
     
  14. Waar je stroom vandaan komt, daar kun je zelf ook in sturen.
    Persoonlijk zie ik er nog tegen op om iets met veel accu's van een jaar of 5 oud te kopen.
     
  15. Zolang de actieradius van de gemiddelde electrische auto niet drastisch wordt verbeterd, is de electrische auto een doodgeboren kindje. Bij koud of heel warm weer neemt de actieradius ook behoorlijk af. Daarbij tanken onderweg is ondanks de "snelle" pomp nog steeds een drama. Zeker in een wereld waarbij we steeds sneller moeten gaan en willen, past het niet dat je om de zoveel 100km minstens 20 minuten moet stil staan om je auto op te laden.

    Zie je dat al gebeuren met bedrijven die op urenbasis werken? Jij als eindgebruiker krijgt dan de rekening gepresenteerd.

    Dan zullen de autofabrikanten al een standaard moeten afspreken en naleven voor bijvoorbeeld de accu's zodat je i.p.v. tanken een ruilsysteem van accu`s krijgt. Maar ja daar zitten ook weer een hoop praktische bezwaren aan. Jij komt met je nwe auto bij een accustation en ruilt je nwe accu`s om voor andere. De andere accu`s blijken al 3-4 jaar oud te zijn en waarvan de capaciteit ook nog eens is afgenomen.

    Idd de vrije energievoorraad in Nederland is niet zoveel meer (paar %) en dan is in NL het net nog wel van behoorlijke kwaliteit, moet je in landen komen waar dit niet het geval is. Bij ons bedrijf worden wij als inkoper van onze eigen energie meer dan eens benaderd om onze (noodstroom) installaties zo te ontwerpen dat we kunnen terugleveren aan het net, puur ter ondersteuning en om de belasting van het net te verminderen.

    En idd de voorraad lithium is ook niet oneindig.

    Eens dat er veel complexe techniek nodig is om de huidige brandstofmotoren aan de huidige eisen te laten voldoen. Maar om nou te stellen dat de rek eruit is, waag ik te betwijfelen. Dat VW hun zaakjes niet voor elkaar heeft en zelfs software moet hebben om de boel te manipuleren, zegt mijns inziens meer over de arrogantie en tekortkoming van VW als een bewijs dat de rek uit de ontwikkeling is van de brandstofmotoren.

    En zoals Gertjan terecht opmerkt, een auto kopen met een ouder accupakket is ook geen zekere deal. Kijk bijv. naar de 1e generatie Honda Civic Hybride; gegarandeerd bij de 80.000km was dit accupakket defect, kost zo`n €4.500,-

    Wat betreft het schoner zijn van electrische auto`s: Zolang de energie voor het opladen notabene van kolencentrales moet komen, de accu`s worden gemaakt van in de basis natuureigen producten welke door machines uit de bodem worden gehaald en de fabrieken ook draaien op electrische energie welke ook weer (deels) door kolencentrales wordt geproduceerd, geloof ik niet dat de electrische auto zoveel schoner is.

    En belangrijker nog, zolang er olie in de grond zit, zal de verbrandingsmotor blijven bestaan. Ondanks de lage olieprijs wordt er nog volop en genoeg verdient aan olie. En is het nog steeds een significant deel van de bestaande economie.

    Neemt niet weg dat ik een electrische auto in de stad (kleine stukjes) wel kan snappen. Maar zeker voorlopig niet geschikt voor degene die 100-en km`s per week rijden.
     
  16. Ik voel hier een hoop weerstand tegen de vooruitgang. Ik heb met heel veel plezier in zo'n beetje alle types Ford gereden. Rij sinds anderhalf jaar privé in een Clio en zakelijk nu in de tweede Zoë. Deze kan nu in de kou en met de kachel aan, niet heel economisch een 200km rijden. En dat voor een bijtelling van een tientje of 5. Hoe bedoel je geen fiscale voordelen? Als ik het niet red kan ik in de privé Clio iedere maand twee tanken benzine wegstoken voordat het nadelig wordt. De eerste Clio reed in een jaar tijd 7000 km en de tweede gaat alleen maar minder rijden. Electrisch is de toekomst. En een Zoë van vijf jaar oud kan je best kopen. Accu's worden gehuurd en gegarandeerd op 75%. Dus geen restwaarderisico en altijd een goede accu.
     
  17. Even afstoffen:

    (geschreven voor het Renault Zoe forum, maar wellicht ook leuk voor jullie om te lezen )

    Gisteren ben ik begonnen met de installatie van de stoelverwarming in de stoelen van de Zoe. De oplossing met losse matjes op de stoelen was geen optie voor mij persoonlijk vanwege de looks. Maar omdat ik toch graag op warm zetels zit ben ik de uitdaging aangegaan.
    Ik heb inspiratie opgedaan op het Going Electric forum waar een handjevol Duitse Zoe rijders deze ombouw al hebben gedaan. Uiteindelijk is het mij erg meegevallen en ben erg blij met het resultaat.

    Benodigdheden:
    Grote ratel met T40 Torx inbus
    Kleine ratel met dop 10
    Soldeerbout, krimpkous
    Tang en schroevendraaier
    Tie-wrap
    2 bussen spuitlijn (ACTION)
    1 vleesmes met kartels (Keukenlade)
    1 keramisch keukenmes (ACTION)
    Speedboor 20mm

    En natuurlijk een setje matjes van bijvoorbeeld EBAY
    Totale kosten zo’n 50 euro en een vrije dag.

    Het loshalen van de stoelen is simpel. Vergeet de stekker van de airbags niet aan de onderkant.
    [​IMG]
    De gordel laat zich eenvoudig verwijderen door het clipje weg te drukken. Met 4 torx T40 bouten zit het frame aan de bodemplaat.
    Als je de auto “start” met verwijderde stoelen krijg je uiteraard een storingsmelding “CONTROLEER AIRBAG” Echter is deze weer weg als je alles weer netjes hebt gemonteerd.

    Ik ben begonnen met de bijrijders stoel en we hebben de auto gewoon nog gebruikt voor een boodschap.
    De stoelbekleding verwijderen lijkt spannend maar gaat erg makkelijk. 2 ritsen en wat clipjes meer is het niet. Voor de bijrijders stoel moet je ook nog de druksensor kabel loshalen.
    Zodra je de rugleuning open hebt geritst zie je aan de zijkant de airbag zitten. Verwijder het stekkertje door het gele palletje naar beneden te halen en het stekkertje los te trekken. De airbag zit aan het frame met een stuk draadeind en 2 moeren (dop 10 + kleine ratel ) Vervolgens kun je de airbag uit zijn zak halen. Deze zit namelijk gestikt in de bekleding en blijft gewoon zitten tijdens het bewerken. De feitelijke airbag leg je even aan de kant.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De airbag eruit:
    [​IMG]


    De bekleding van de rugleuning is 1 geheel met de hoofdsteun. Deze kun je eenvoudig loshalen door op de knop aan de zijkant te drukken zoals dat gebruikelijk is bij een hoofdsteun. Dan kun je eenvoudig de gehele bekleding omhooghalen.
    [​IMG]

    Rugbekleding eraf:
    [​IMG]

    Het kale frame met de met de Anti duik airbag die gewoon blijft zitten
    [​IMG]


    Vervolgens heb ik de matjes afgetekend op de rugleuning en ben ik gaan snijden met het vlees mes met kartel ( victorinox ). Je maakt een flap waarin het matje past. Als het matje past verlijm je de boel met de spuitlijn. Ik heb 1 bus per stoel verbruikt. Daarna heb ik de flap teruggevouwen en tijdelijk gefixeerd met tap.
    [​IMG]

    Het matje zit erin. De bekleding even in huis gelegd om te drogen.
    [​IMG]

    Voor de zitting heb ik het scherpe keramische mes van de Action gebruikt. Dit materiaal is veel steviger en is lastiger te bewerken. Probeer zo dicht mogelijk onder de bekleding te komen zonder met het mes er door heen te gaan. De zittingen geleiden ook minder goed warmte dus als je een te dikke laag over houdt dan voel je er te weinig van.
    Bij de zitting heb ik het matje ongeveer 3 centimeter ingekort om niet in de problemen te komen met de sleuven voor de beugels van de Isofix .
    Ook hier weer lijmen en even fixeren. Vervolgens kun je de stoel weer opbouwen.
    [​IMG]



    Dit gaat bijzonder eenvoudig en is binnen 10 minuten gepiept. Vergeet niet de airbag te monteren en aan te sluiten!
    1 down! 1 to go !
    [​IMG]


    Vervolgens heb ik de bedrading geïnstalleerd, dat is handiger als de stoelen er nog niet inzitten.
    Ook ik heb ervoor gekozen om de 10 A van de sigaretten aansteker te gebruiken. Per stoel is de opname maximaal 4.2 ampère dus veel blijft er niet over als je beide maximaal aanzet. Echter gebruik ik de 12v aansluiting niet. Gebruik je deze wel veel en voor hogere belasting dan is het beter een aparte geschakelde plus elders op te zoeken.
    Het openen van de midden console is niet moeilijk maar kost soms wat kracht. Ik stond redelijk warm in de garage maar bij lage temperaturen zou het harde plastic van de ZOE kunnen knappen.
    Via de afwerk plaat van de keycard en USB SD card reader haal je stekker los. De OBD-poort zit er gewoon in geklikt. Vervolgens kun je de hele plaat verwijderen en over de pookknop wurmen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    De knopjes op deze plek is het meest logische gezien de ruimte die eronder zit.
    [​IMG]


    Ik heb de draden gesoldeerd en voorzien van krimpkous. Vervolgens de schakelaars gemonteerd en aangesloten.
    [​IMG]
    En nu weer opbouwen !!
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nu genieten van een warme kont! Laat de winter maar komen!

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. Netjes hoor.
     
    jjonkie vindt dit leuk.
  19. heel netjes gedaan Jarno :thumbup:
    die 'warmte foto' is ook leuk!
     
    jjonkie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina