1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Meer koppel en PK? Station St-Line, 11-2017, 3cil, 1.0, 125PK, 6-bak, EcoBoost

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Maartenn, 19 aug 2022.

  1. Extra vermogen is idd wel handig en fijn.
    Maar ga niet voor zaak die 600euro voor vraagt. Want ze doen alle hetzelfde een standaard file die ingekocht is op de auto zetten. Ja ze kunnen nog iets wijzigen maar als de file pakt werkt het direct.

    Bij mij zeiden ze dat ze de onstekkingsvervroegijg niet 2graden meer konden geven dat dit mogelijk door slechte benzine komt, dat met 98 dit wel mogelijk is normaal gesproken.

    En zoals meeder zegt pk en koppel zitten aan elkaar vast. Motor met veel koppel en geen ok. Dat kan alleen als de koppel bij lage toeren er us en bij hoge niet.
    100pk en 125pk curve ken ik niet.
    Maar bij de 1.6 was 150 eb 182pk tot 4009rpm precies hetzelfde. Met ander software bleef de koppel wat hoger na de 4000rpm enbgevolg dat je naar 182pk ging
     
  2. Vermogen is hoe hard je iets raakt en koppel is vervolgens hoe ver je datgene mee neemt.
    Oftewel, vanuit stilstand optrekken spreek je het vermogen aan. Al rijdend is voornamelijk het koppel prettig.
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  3. Klopt, meer koppel vergroot zeer zeker het “stuwing” gevoel. Het kan echter ook vervelende (lees kostbare) gevolgen hebben voor alles in de aandrijflijn, er is ergens een grens wat bv de versnellingsbak kan verwerken. Ik heb echter geen idee waar die grens ligt als het om 1.0L 125PK uitvoering gaat.

    Je wilt meer “stuwing” in dat geval moet je niet naar de PK’s kijken maar, zoals je zelf al heb aangegeven, naar het aantal NM’s. Als ik dan de cijfers van Bert (Bertus 7) bekijk dan is de winst 70NM en best aanzienlijk te noemen.

    Of het op de lange duur allemaal heel blijft :shrug: de tijd zal het leren. Er zijn er met goede ervaringen, maar negative ervaringen zijn er ook voldoende. Mijn advies, koop iets dat af-fabriek al wat meer paarden onder de motorkap heeft dan is de kans ook groter dat de rest van de auto ook beter is uitgerust om al dit ‘geweld’ aan te kunnen, bak, assen, remmen, etc. Maar goed dat advies zal wel een door schade en schande achtergrond hebben :mrgreen:

    Houd er wel rekening mee dat er niet veel ‘echte’ tuners zijn. Met echte bedoel ik dan tuners die vol overgave je auto onderhanden nemen en de soft- en/of hardware optimaliseren of je wijzen op mogelijke problemen. Lees je goed in en neem claims als het overnemen of geven van garantie, in welke hoedanigheid dan ook, aub met een hele grote korrel zout.

    Ik ben benieuwd wat voor tuning het gaat worden, succes met de zoektocht. :thumbup:
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  4. Heb er nu ruim 20000 km mee gereden en geen problemen maar ik wil ook niet als eerste bij het stoplicht weg.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  5. Heel verstandig, dat doe ik dan wel :schater::rofl:
     
  6. #26 ing_BRW, 21 aug 2022
    Laatst bewerkt: 21 aug 2022
    Als er onverhoopt problemen zijn met bijvoorbeeld de airco, en de garage zegt dat je garantie is vervallen wegens tuning, dan zou ik persoonlijk zijn glazen ingooien.
    Gaat een garage dan spiegelen met voorwaarden die zijn overtreden, dan is de garagehouder in mijn ogen een amateur jurist en een hufter.

    Daarnaast claimen veel tuners (inclusief de bedrijfjes die zeggen dat ze tuner zijn maar enkele een aangepaste map uploaden in de ECU) dat ze de motor garantie overnemen.
    Dus heb je een probleem wat te linken is aan tuning, dan moet je teruggaan naar de tuner.

    De 1.0 EcoBoost in de MK3 facelifts is af fabriek geleverd als zowel 100, 125 en 140 pk.
    Afhankelijk van het type ECU kunnen alle drie de mappings in de ECU aanwezig waarvan er één op actief staat. Er zal dus geverifieerd moeten worden of je zo'n ECU hebt, en dan kan het zomaar een kwestie zijn van vinkje uit bij 125 pk en vinkje aan bij 140 pk. Et voila, je hebt een fabriksorginele 140 pk zonder dat er een 'tuner' aan te pas komt.

    Wil je meer dan 140 pk, dus de 150 pk die tuners beloven, dan zal je bij een tuner langs moeten.
    Wat zij doen is niets meer dan de mapping van een 100, 125 of 140 pk vervangen door een aangepaste mapping van een 140 pk die dus 150 pk genereert.

    Om dus de 140 pk te activeren en te verifiëren of dat kan, kun je het beste een privébericht sturen naar @dutchguy
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  7. Was het niet zo dat de 100pk met 5 bak is uitgevoerd en de 125/140 met een 6bak en dat het verschil daarin zou zijn dat de 5bak maar 170NM aan kan en de 6bak 280NM?

    Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk
     
  8. @SJWD
    100pk in de mk3 is idd met 5bak en de 6bak is in de 125pk meegeleverd.
    Alleen beide hebben dezelfde g
    Koppel en de 6bak is mac 215nm koppel volgens de ene getrah info. Maar de nieuwere bedrijf ide het over heeft genomen zegt weer 240nm maximaal

    Simpel 125pk en de 6bak zit met tuning altijd over de max aangegeven koppel die de bak mag hebben.
    Alleen in praktijk is dat nooit iets dat problemen geven
     
  9. Zolang de berijder niet vervolgens als een lompe hork tekeer gaat valt de extra slijtage nog wel mee.
    Mijn Volvo zat over de officiële grens heen, maar het heeft bij mij ook nooit problemen opgeleverd.
     
  10. Dat maakt zeer zeker het verschil. Maar ik denk niet dat je een Volvo 5 cilinder blok moet/kan vergelijken met een 3 cilinder Ecoboost blok. Beide hebben een oneven aantal cilinders, maar veel verder zou ik met de vergelijking niet durven gaan. ;)
     
    Bramzel en gerardTDCI vinden dit leuk.
  11. Ach, beiden zijn stuk te krijgen en die van mij had de Geartronic automaat welke ook een reputatie heeft.
    Wil ze inderdaad niet naast elkaar vergelijken, maar het concept van tunen is op beiden hetzelfde.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  12. #32 DexterXL, 21 aug 2022
    Laatst bewerkt: 21 aug 2022
    Ik heb een 1.0 ecoboost 125pk met 6 bak uit 2016, deze hebben wij in 2019 gekocht, en is een paar maanden later voorzien
    door Unlimited Tuning van een tuning naar 145pk en 240Nm.
    Ik rijd er nog met regelmaat een makkelijke 1:17 mee, dus ja hij blijft zuinig, soms zuiniger dan fabrieksopgave, daarbij komt,
    dat ik opmerkte dat als je bv wou inhalen, je even lekker vlot gaat, en boven de 4000tpm komt, het vermogen ineens weg valt
    zodat hij een stuk zwakker doortrekt, na de tuning is dit helemaal weg en is het nagenoeg 1 vloeiende lijn qua vermogen.

    Intussen zijn we 3 jaar verder, en nul problemen ervaren, geen hikje verkeerd oid.

    Dat verhaal van meer of minder warmte van het blok is vrij simpel uit te leggen.
    - te weinig brandstof is een te heet wordende blok....wat een warmloper tot gevolg KAN hebben
    - te veel brandstof is onvolledige verbranding, dus minder warmte in het blok

    Mijn gevoel zegt eerder dat al dat eco gedoe bij de fabrikanten van motoren, er voor zorgen dat de motoren
    schraler lopen, dit kan nooit de levensduur bevorderen, bij een tuning word er doorgaans iets meer brandstof
    ingespoten, wat theoretisch een iets lagere temp in de cilinders geeft, en wat ook minder schraal is wat de
    levensduur iets verbeterd.....maar dat is mijn theorie dan
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  13. #33 Maartenn, 21 aug 2022
    Laatst bewerkt: 21 aug 2022
    .
     
  14. Hallo Fred, ik heb geen idee waarover je het hebt?
     
  15. Hallo Dexter, volgens mij hebben jij en ik vrijwel dezelfde auto. Dankjewel voor je uitleg over brandstof/ temperatuur. Dat begrijpt zelfs een leek als ik.

    Andere vraag, dit is natuurlijk nooit goed te beantwoorden via een forum, maar ik heb het gevoel dat ik iets stug/ of zwaar schakel. Ik moet net wat teveel kracht zetten bij het schakelen tussen de versnellingen. Dat is iets hinderlijk en ik ben een beetje bang dat er iets mis is?

    Ik ga denk ik langs de verkopende Ford dealer en vraag of zij iets voor mij kunnen betekenen.
     
  16. Ja, ik zag dat ik 2017 had getypt, moet natuurlijk 2016 zijn,
    de mijne schakelt zeer soepel, ik kan met 1 vinger of duim hem in de versnellingen krijgen,
    bij mijn Focus 2 had ik ook het gevoel dat deze zwaar schakelde, ik heb toen het pookhoesje
    omhoog getrokken zodat ik het mechanisme eronder in kon spuiten, daarna was het weer
    heerlijk soepel, was iets van lithium vet wat ik gebruikte
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  17. Reactie op degene boven mijn bericht
     
  18. 2016, scheelt een jaartje. Ik heb nov-2017. Bijna 2018.. voelt nieuwer ;)

    Ok, dat is hoopvol, dat het schakelen iets kleins is of kan zijn. Ik wil zeer zeker soepel kunnen schakelen. Thx voor de tip. Al ga ik niet zelf lopen klooien met smering. Durf ik niet.... ;)
     
  19. Verrek, ik heb allemaal berichten gemist.. Slimmerik. Thx.
     
  20. Allemaal bedankt voor jullie reacties in input.
     

Deel Deze Pagina