1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Meer koppel en PK? Station St-Line, 11-2017, 3cil, 1.0, 125PK, 6-bak, EcoBoost

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Maartenn, 19 aug 2022.

  1. #1 Maartenn, 19 aug 2022
    Laatst bewerkt: 19 aug 2022
    Goedemiddag allemaal,

    Sinds enkele weken ben ik de trotse eigenaar van een Station St-Line, 11-2017, 3cil, 1.0, 125PK, 6-bak, EcoBoost. Ik heb één jaar garantie, maar ik overweeg om daarna mijn Focus te laten chiptunen voor meer acceleratie en vermogen. Als ik eerder laat chippen vervalt mijn garantie.

    Ik ben een complete leek en ik hoop dat jullie mij kunnen meehelpen in mijn zoektocht naar de antwoord op de vraag of het wel zin heeft om mijn Focus te tunen en of er bijvoorbeeld nadelen of risico's zijn?

    Tot nu toe heb al enkele zaken geleerd over (Stage 1) chippen:
    - Een 125PK blok is exact hetzelfde als een 150PK blok, dus na chippen is de auto vrijwel fabrieksorigineel?

    - Met een getunede auto rijd je zuiniger (afhankelijk van je rijstijl)? Terwijl ik meende dat je verbruik juist hoger ligt omdat je meer PK's en koppel hebt?

    - Een kenner zei dat chippen zelfs gezond is voor een blok, omdat het blok dan koeler blijft/ wordt? (dit punt heb ik niet helemaal correct begrepen dus misschien klopt mijn interpretatie niet).

    - Een tegenstander zei dat een 3-cilinder liefst niet wordt gechipt, omdat een blok met oneven aantal cilinders leidt tot onrustig en wellicht iets 'schokkend' rijgedrag?

    - Als Ford een update uitbrengt (bv. tijdens onderhoud) wordt de chipsoftware weer overschreven naar origineel en ben je je chip weer kwijt? Klopt dit? En kan dit voorkomen worden? Of moet je dan weer opnieuw laten chippen, eventueel onder garantie?

    - Ik woon in de omgeving van Eindhoven en ik heb begrepen dat deze club erg goed is in het chippen van Ford: RS Tuning - Maatwerk Chiptuning ✓ I Auto / Bedrijfswagen I Eindhoven (rs-tuning.nl). Iemand ervaring mee? Google reviews zijn zeer lovend.

    Hopelijk komen er reacties op mijn post.

    Hartelijke groet,
    Maarten
     
  2. Er zijn echt al tig topics over chiptuning. Gebruik de zoekfunctie eens.

    Daarnaast heb ik zelf in mijn 1.0 125pk met de chip van EQ-performance rondgereden.
    duidelijk merkbaar toegenomen koppel en vermogen.
    +20pk en +70 Nm
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  3. Als je het toegenomen vermogen en koppel gaat gebruiken wordt de auto niet zuiniger in verbruik.

    of het beter is voor de motor mm, misschien als de motor niet meer genepen is zal die iets soepeler kunnen lopen.
    Maar als je meer vermogen wil waarom dan niet meteen voor de andere uitvoering gekozen
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  4. Dankjewel voor je reactie en tips. Ik ben helemaal nieuw hier zoals gezegd,
    Goede vraag van je. Het is mijn 1e 'echte' eigen auto, ik voelde tijdens de proefritten het echte vermogen nog niet zo. Daarbij vond ik deze heel gaaf en is het aanbod nu niet heel riant..
     
  5. Hey, dankjewel. EQ-performance ziet er goed uit. Goede reviews en garanties.
     
  6. Geen idee wat je budget was. Maar volgens mij staan er nog genoeg leuke pre-facelift 1.6 Ecoboost en facelift 1.5 Ecoboost met zowel 150 en 182pk te koop, zowel hatchback als station. Enige nadeel is dat de meeste die redelijk betaalbaar zijn best wat kilometers al op de teller hebben staan. Markt is niet helemaal super qua prijzen op moment.
     
  7. De mijne heeft pas 66.000km gehad. En ik moet bekennen dat ik er ook niet zoveel verstand van heb. De mijne vind ik gewoon heel chique en ik wilde hem graag hebben. Nog niet wetende wat echt het vermogen was. Ik wil ook geen raceauto, maar meer een lekkere stuwing bij het accelereren.

    Net kreeg ik al een goede tip: EQ Performance. En ook RS Tuning die ik zelf al noemde.
     
  8. Dat klinkt bekend in de oren. Ben super blij met mijn auto. Maar had er ook nog niet gek veel verstand van de focus, behalve dat ik de MK3 RS geweldig vind om naar te kijken en hoop ooit er eentje te mogen bezitten. Zelf reed ik toen een 1994 Opel Astra F 1.6 Sedan. Maar wegens gezinsuitbreiding werd het tijd voor een veiligere auto, maar moest wel wat power hebben. Als ik wil inhalen moet hij wel goed van de plek af kunnen komen namelijk. Vandaar de keuze voor een 1.6 ecoboost. Kwam een paar 1000 te kort voor een 2.0 ST. Dacht haal eerst wel de 1.6 want die heeft wel wat ik wil en deze zag er goed uit in verband met de velgen en de dubbele uitlaat en had maar 42.xxxkm op de teller. En ruil die later wel in voor een 2.0 ST. Ben super blij met mijn auto, maar als ik toen wist wat ik nu wist had ik een paar maanden verder gespaard en toen meteen een ST gekocht toen ze nog leuke prijzen hadden.

    Heb geen verstand van wat de resultaten zijn bij EQ Performance. Een paar mensen hier hebben het wel gedaan en wat ik las waren ze er zeer tevreden mee. Hoop dat jij dat dan ook bent :thumbup:
     
  9. De vraag die je jezelf moet stellen is waarom je geen tuning wil in de garantieperiode. Want blijkbaar verwacht je dan direct of indirect problemen van de tuning.

    Kijk anders ook even in het volgende topic: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/ford-motor-upgrade-mogelijkheden.116495/
    Je hebt sowieso al de mogelijkheid voor een upgrade van 125 pk naar 140 pk (want bij beide is de hardware gelijk). Beide zullen bij een tuning naar 150 pk kunnen, dus desnoods neem je even een tussenstap en gaat eerst voor de fabriksorginele 140 pk.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  10. +1
     
  11. Geen idee hoe je aan de 150pk komt want da klopt niet.
    1.0 100pk en de 1.0 125pk zijn nagenoeg gelijk. 1.0 150pk orgineel bestaat niet.
    In de nieuwere heb je 1.0 met extra motor waardoor je richting de 150pk gaat.
    Want zowel de 100pk als de 125pk gaan richting de 140pk na tunen.

    Zelf maand geleden bij Br-performance geweest.
    Veel meer als 140pk ga je niet halen.
    Merkt dat hij op snelweg beter presteert. Maar is niet dat je monster wordt. Netjes rustig en beheerst en goed controleerbaar

    Blok zal niet koeler blijven. Enige is juist dat er soms iets meer benzine wordt ingespoten om de cilinders meer te koelen. Echter hierdoor mis je beetje vermogen. Tuner stelt hem iets armer af waardoor hij meer vermogen krijgt.

    Qua verbruik merk je niet veel verschil. Je zou juist iets meer verbruiken als je de boost gebruikt. Als ford een software update uitvoerd wordt de tuning overschreven en is dus weg. Veel tuners bieden 5jaar gratis update aan. Ivm ze weten dat het nauwlijks echt voorkomt dat garage software update doen.
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  12. Je haald de 145 pk.
    Screenshot_20220820-114803_Chrome.jpg
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  13. Verder leuk die extra pk’s, maar enige wat je daarmee haalt is een hogere topsnelheid, en met de standaard 100 pk kun je je rijbewijs ook wel kwijt raken

    wil je stoplichtsprintjes wat sneller hebben dan moet het koppel omhoog
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  14. Dat gaat ook van 170 naar 240 nm en het rijd zeer soepel als je 100 rijd en even niet oplet zit je ongemerkt op 140 km het bevalt mij zeer goed.
     
  15. Het koeler blijven van het blok of het slechter lopen vanwege het oneven aantal cilinders kan je wegstrepen.
    Heel zwart-wit is het tunen niets anders dan de verhouding lucht/brandstof aanpassen waardoor de ontsteking beter wordt.
    Uiteraard komt er echt wel veel meer bij kijken, maar er veranderd qua hardware nul komma niets.
    Zelf ruim 100.000 km met een enthousiast getunde Volvo gereden en die verbruikte voor en na net zoveel.
    Zou ook iets zuiniger moeten zijn geworden, maar ik heb het nooit gemerkt.
    Dat was een 5 cilinder en die liep net zo goed als voor de ingreep.
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  16. Bij elke auto met turbo haal je winst ivm ze ook de max turbodruk wat hoger zet. Gevolg direct meer koppel en pk
     
  17. Hey, dankjewel voor je fijne reactie. De Focus (Station, hatchback vind ik geen gezicht) is inderdaad een juweel om te zien. Jouw oude Astra is echt Old School. Ook gaaf om te zien. En inderdaad, als je gas geeft moet de auto wel vooruit gaan. Sparen voor je favoriete auto lijkt me een goed plan. Dan voelen de km's gewoon net wat lekkerder..
     
  18. Dat is niet zo moeilijk hoor, ik ben niet zo bang voor problemen n.a.v. de tuning. De reden dat ik geen tuning wil in de garantieperiode is dat mijn garantie (12mndn) vervalt als ik modificaties als een chip aanbreng in de auto. Dat is het mij niet waard. Als er iets mis is met mijn auto binnen de 12mndn wil ik gewoon niet mijn eigen ruiten ingooien door me niet aan de voorwaarden gehouden te hebben.

    En dankjewel voor dat linkje. In het overzicht staat trouwens dat er altijd iets moet worden geverifieerd? Wat houdt dat in? Moet je zelf iets doen? Ik mag aannemen dat een chipper dat voor je doet?
     
  19. Dankjewel voor je reactie en technische uitleg. Ik wil zeer zeker geen monsterlijke prestaties. Maar wel lekker stuwing bij acceleratie. Iedereen heeft het hier over PK's, maar moet het niet gaan over koppel? Ik meende dat dat juist van belang is voor het optrekken? En van 125PK naar 140PK, is dat wel de moeite?
     
  20. #20 meeder, 21 aug 2022
    Laatst bewerkt: 21 aug 2022
    Koppel en vermogen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
    Power (kW) = Torque (N.m) x Speed (RPM) / 9.5488.
     

Deel Deze Pagina