Afgelopen week een set mooie velgen op de kop getikt, velgen en banden uit 2020, dus nog de 1e set banden erop met 4x 6mm profiel, deze eronder gezet zonder te kijken of er sensoren in zitten, na nader onderzoek blijkt Mazda toen gekozen te hebben om dit te controleren via de ABS.....scheelt een hoop gezeur met omzetten en/of inleren. Het ziet er gelijk anders uit, alsof ze 1 maat groter zijn, maar het is nog steeds 18" inch, de bandenmaat is wel anders, we zijn van 215x45-R18 naar 215x50-R18 gegaan, dus 5% hogere band, dus iets meer comfort, iets minder strak sturen, en de wielkasten iets beter gevuld. Uiteraard even getest de afgelopen week, loopt niet aan, met de juiste bandendruk blijft hij strak sturen, en uiteraard is de afwijking in de sneheidsmeter kleiner geworden, zo klein zelfs dat je nu over een geijkte teller mag praten, op 50/60/80 km/h getest, is exact gelijk aan de gps snelheid, dus nu extra oppassen. En nog even gespeeld met licht.... Binnenkort mag ik terug naar Unlimited Tuning, pas is hij door hun getuned van 120pk naar 180pk, prima gegaan en was een feestje in de bergen van Duitsland, en dan ineens krijg je een mailtje van hun, dat ze recent een zelfde software versie hebben getuned, maar dan incl. dyno-run, daaruit bleek dat ze nog wat winst hebben kunnen vinden, er zouden nog wat begrenzingen zijn geweest welke ze nu hebben kunnen oplossen wat merkbaar effect heeft, en dit wilde ze mij toch aanbieden..... Als dat geen service is? top geregeld door hun, ben benieuwd wat ik er van ga merken.
En weer een paar weken verder..... De nieuwe velgen bevallen zeer goed, je merkt geen verschil qua rijden ivm 1 maat hogere band, ze zijn wel wat stiller, maar hebben iets minder grip op nat wegdek, dus de rijdstijl aanpassen. We zouden eigenlijks 4-seizoenen banden onder de mooie velgen doen, maar ze zijn gewoon nog in nieuw staat, dat ik het zonde vind, en aangezien ik de originele GT-M velgen nog heb, ben ik even wezen shoppen op MP, en heb een nagenoeg nieuwe set Goodyear winterbanden gevonden (4x8mm). Dus die er maar op gezet, dan maar 2x per jaar wisselen, maar dan zonder gezeur met sensoren en aanmelden, gaat via de ABS dus gauw klaar. En we zouden nog terug gaan naar Unlimited Tuning, want ze hadden nog wat gevonden aan begrenzingen die ze nu eraf konden halen, dus blanco erheen gegaan, ze lekker hun werk laten doen, en een uur later (vooral veel kletsen) een proefrondje door de buurt daar. Okee hij liep al goed, maar eerlijk is eerlijk, ze weten echt wat ze doen, want hij is nu nog soepeler qua oppakken, bij gas los en weer gas erop zijn de meest irritante hikjes eruit, en volgens hun testjes zou het vermogen tussen de 180 en 210pk liggen, afhankelijk van de brandstof die je tankt, de staat van je motor. Dit blijkt ook te kloppen aan de hand van andere Skyactive 2.0i gebruikers, de standaard 120pk zou met alleen E98 tanken al richting de 140pk gaan, de 165pk versie tikken al standaard met E98 de 180pk aan, dus richting de 200pk klinkt aannemelijk, maar ik ga het niet laten meten, vind het wel prima zo. En afgelopen zondag naar Arnhem geweest, lekker binnendoor, om thuis te komen met een gemiddelde van 1:18,5.....en dat voor een ongeblazen 2.0i benzine, gewoon super te noemen, nog steeds blij mee....alleen mis ik de trekhaak en station ruimte soms wel
Het lijstje word steeds korter.... Nu weet ik dat Mazda wat gevoeliger in het stuur is, dus op elke beweging van het stuur reageert de auto direct, maar vond hem ook enorm windgevoelig. Dus kreeg ik een helder moment....ik heb nu "nieuwe banden", en het zou zonde zijn als deze scheef afslijten door een verkeerde uitlijning. Tijd voor een afspraak: Na analyse van de afwijkingen, kunnen we nu vaststellen dat de vorige eigenaar een afwijking naar rechts had, die was al te zien aan de "oude" velgen, maar ook het scherm van de uitlijn apparatuur bevestigde dit. Kortom, geen overbodige luxe gebleken, ik voelde het verschil direct op de weg terug naar huis, en dat is maar een kort stukje, nog niet kunnen testen bij wat meer wind, maar heb er een goed gevoel bij. Nu maar eens bedenken wat het volgende klusje word
Nou ....dan nu de ervaringen met veel wind, afgelopen zondag terug uit Assen naar huis over de A28, ik liep al wat te foeteren op de wind, zegt mijn vrouw doodleuk: ohja, ze hadden code geel aangegeven voor in de avond. Dat was volledig terecht, dik 60km lang heftige wind en regen, hij blijft gevoelig voor wind en het was hard werken om hem fatsoenlijk recht te laten rijden, gelukkig was ik niet de enigste, zodra we bij Zwolle aan kwamen ging de wind wat liggen en was het weer wat relaxter achter het stuur, dus nee het uitlijnen heeft het windgevoelige niet weg genomen, hij is wel iets stabieler maar daar houd het dan ook wel mee op, dus accepteren. Intussen toch weer wat ideeën opgedaan om de 3 wat anders te maken, ik ben begonnen met mooie Mazda ventieldopjes: Ik heb lang getwijfeld of ik het wel zou doen, ik had in de Focus ST-line pedaalcovers geplaatst, dat zag er netjes uit en niet te overdreven nep, uiteindelijk besloten om zoiets ook in de Mazda te plaatsen, dus opzoek geweest naar mooie pedalen, die zitten er nu dus op En ik heb besloten dat er op de kofferbak toch een klein spoilertje op moet komen, gewoon om het geheel te breken qua looks, niet om er een WRC ofzo van te maken, het word een hoogglans zwarte strip/spoiler, maar dat moet dan wel bij de auto passen, nu heb ik een hoogglans zwarte gril en de rest is dan mat zwart. Dus met wat zoekwerk een creatieve oplossing gevonden, de B/C/D stijlen zijn dus mat zwart, bij mijn Focus was dat hoogglans....laat er nu een sticker set in omloop zijn om die stijlen te upgraden..... Dan krijg je dus uiteindelijk in hoogglans zwart: gril, alle stijlen en dan de kofferbak spoiler, dat zou moeten staan naar mijn idee Helaas is de spoiler nog niet binnen, dus dat krijgt nog een vervolg, intussen had ik ook een ander model spoiler gezien, mocht de eerste er naar mijn smaak niet uit zien, dan de andere maar bestellen. Het word nog wel wat met de 3 En uiteraard hem weer gewassen en in de glossy gezet, blijft mooi poets spul
Netjes die pedalen! Wat betreft spoiler, je hebt van die kleine lipjes te koop die je op de rand kan plaatsen en dat maakt het net wat sportiever. Met veel wind maakt ook gewicht van de auto een verschil. De Pajero gaat met z'n 2200 kilo gewoon rechtdoor
Deze heeft al een sportiever onderstel, is standaard bij een GT-M, stugger in de veren en sportstoelen, gewoon extra opletten bij wind
Ik betwijfel of aanpassingen aan de vering veel effect gaat geven aan de windgevoeligheid van de carrosserie. Iets verlagen kan wel wat schelen in overhangen dat wel
Ik merkte duidelijk verschil na een upgrade. Vooral bij windstoten/vrachtwagens inhalen. Dat mag best betwijfeld worden hoor..
Ik weet zeker als ik rondom Koni actieve dempers monteer (en dus niks aan de veren verander) dat de wegligging er een stuk op voorruit gaat, maar om dan een goede €750,- voor neer te leggen gaat mij net te ver
Die kleine dingen zoals je pedaal covers en de hoogglans set geven hem net dat beetje extra. Voor wat betreft windgevoeligheid, bij een goed stevige wind heeft elke auto dat wel. Verlagen, schokdempers zijn allemaal deel van de oplossing maar uiteindelijk kan dat aardig in de papieren lopen en is het voor een ieder zelf of dat het waard is.