1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Luchtspleet aircokoppeling afstellen - Reparatiehulp met foto's

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Janfocus, 8 jun 2010.

  1. #1 Janfocus, 8 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2010
    Zelf net deze spleet afgesteld, hier hoe ik het gedaan heb met foto's:

    Eerst de luchtspleet gemeten, kan met een voelermaatje. Tussen de zwarte pijlen op de foto.

    [​IMG]

    Deze moet tussen de 0.3 en 0.7 mm zijn. Bij mij was het 1.0 mm.

    Nu moet de koppeling eraf, hiervoor moet je de centrale bout (maat 13) losdraaien. Deze is echter slecht bereikbaar. Ik heb de plastic beschermkap aan de onderzijde verwijderd zodat ik er beter bij kon. Deze zit met 2 bouten vast.

    [​IMG]



    Het probleem is dat de bout aardig vastzit en de koppeling natuurlijk meedraait. Ik heb een beitel tussen een uitstekend deel op de koppeling en een chassisbalk gezet en toen met veel kracht losgedraaid.

    Nu voorzichtig de koppeling eraf halen en dan het ringetje (shim) wat er tussen zit. Let op !! De koppeling kan er maar op één manier op (plat stukje op de as, zie zwarte pijl)

    [​IMG]

    Hier de pomp zonder koppeling en waar het ringetje zat:

    [​IMG]

    En hier het ringetje:

    [​IMG]

    Het ringetje was bij mij 0.8 mm (gemeten met een schuifmaat).
    Bij moest er dus een nieuwe in van 0.3 - 0.4 mm.
    Nou had ik helaas geen passende ring, maar een beetje creatief moet men zijn. Dus ringetje afgevijld tot 0.35 mm. Dit ging makkelijk door deze vast te zetten op stukje plakplint zodat ie niet schoof.

    [​IMG]

    Hierna het geheel weer in elkaar gezet en hierbij gelet op het platte stuk op de as (zie boven).

    Testrit gemaakt, en werkt weer goed.

    Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

    Groet,

    Jan
     
  2. Wat was het probleem wat je had dan, Jan?
     
  3. Airco werkt eerst goed, maar na 5 tot 15 min alleen maar warme lucht. Na een minuut of 20 werkt ie dan wel weer. Dus capaciteit genoeg maar de koppeling van de compressor blijft niet goed zitten (van horen zeggen door slijtage van de koppeling en treedt vooral op bij warm weer en warme motor).

    Aangezien ik geen foto's kon vinden heb ik zelf er maar een paar bijgeplakt voor de duidelijkheid.
     
  4. als de koppeling warm word word de luchtspleet groter metaal zet uit
    als het warm word
    dus opnieuw afstellen is dan de oplossing
    je kan een setje afstel ringetjes bij de dealer kopen
     
  5. Bij mijn vorige focus was de koppeling zover versleten dat de luchtspleet meer als 1,5 mm was. Volgens de dealer en aircospecialist was hier niets meer aan te doen en moest de koppeling vervangen worden. Ik heb toen zelf de shims die er tussen zaten verwijderd en had toen precies een luchtspleet van 0,3 mm. Hierna werkte de airco veel beter en ik heb hiermee nog ruim 3 jaar zonder problemen gereden. Het loont dus wel de moeite om hier eerst (zelf) naar te kijken voordat je de koppeling laat vervangen.
     
  6. Zeker aangezien zo'n koppeling behoorlijk prijzig is, op deze manier ben je zo goed als kostenloos weer klaar.
     
  7. Bedankt Jan!

    Hoewel ik als Mazda eigenaar hier natuurlijk helemaal niet thuis hoor,
    wilde ik toch even een bedankje achterlaten voor Jan.

    Nadat mijn airco was bijgevuld, viel hij inderdaad ook uit bij warm weer.
    Dus ik weer terug naar de aircospecialist gegaan, welke mij na doormeten vertelde dat de koppeling defect was, en deze zonder pomp niet te krijgen was.

    Al met al zou dat met arbeidsuren etc. zo'n €750,00 gaan kosten.
    Nou vond ik dat iets teveel voor een auto uit '98, dus ben ik via Google een beetje gaan zoeken of ik toch een nieuwe koppeling kon krijgen.

    Na een tijdje kwam ik op dit forum uit, ben ik ongeveer 20 minuten gaan sleutelen, en na afgelopen week kan ik wel zeggen dat de airco goed werkt!:cool:
    En dat met geen moeite en nog minder kosten. (Alleen het bijvullen betaald)

    Dus Jan, heel erg bedankt voor je handleiding!
    Verder wens ik iedereen een goede zomer, met een koele Focus ;)
    Groeten van Glenn uit het warme Uithoorn.
     
  8. Dat is precies het probleem wat ik met mijn airco ook heb. Hoe kom je hier het beste bij? Heb weinig ervaring met sleutelen aan auto's (Verder wel handig, lijkt me verder goed te doen).

    Heeft de dealer die setjes met afstelringetjes gewoon in voorraad?
     
  9. Meestal heeft de dealer dit wel, maar ze zijn bij praktisch elke dealer van elk merk te halen. Zelfs in een betere bouwmarkt als je een ringetje meeneemt en goed vergelijkt. Eventueel zoals Jan het ringetje vijlen is ook een optie.

    Met een beetje mazzel zitten er zoals bij mij 2 of meer ringetjes in, dan is het simpel een kwestie van weghalen van één (of meer) ringetjes.

    Je komt er het beste bij vanaf de onderkant omdat de koppeling vrij laag ligt. Hier zit nog een plastic beschermkap voor, deze is simpel te verwijderen met een steeksleuteltje.

    Ikzelf heb de auto even op de officiële krik gezet om er beter bij te kunnen. (Ja, ik weet dat dit afgeraden wordt ivm veiligheid etc van het kleine ding) Maar het is in totaal minder als een half uurtje werk. Mocht het probleem niet aan de ringen liggen is het geen verspilde tijd dus.

    Zeker de moeite waard om zijn handleiding even te volgen! ;)
    Succes met de operatie!
     
  10. Bedankt voor de positieve reacties. :D :D Inderdaad kan je ook langs de dealer die heeft deze ringetjes meestal op voorraad of binnen 1 dag te bestellen.

    Succes,

    Jan
     
  11. bedankt

    kheb het ook gedaan, hartstikke goed jouw uitleg en de fotos. Ben een leek als het om autotechniek gaat, maar dit lukte mij zelfs. Hij werkt nog steeds de airco. valt niet meer uit.
    Nu wachten op een snikhete dag en kijken of hij blijft werken.

    in ieder geval bedankt!! als het is gelukt scheelt me dit 450 euro
     
  12. kheb het ringetje ook afgeslepen, ik zag trouwens aan de gleuf dat de opening niet overal gelijk breed is . Maar werkt en maakt geen gekke geluiden dus
     
  13. Je moet wel proberen het ringetje gelijk te vijlen (dus overal even dik, meten met schuifmaat). Anders zit de koppeling inderdaad scheef. Beter alsnog een passende ring halen, of gelijkmatig afvijlen.
     
  14. Hey Jan
    Prima beschrijving en duidelijke foto's,heb het vanmiddag bij mijn ST180 ook gedaan,en bij de dealer de juiste shrimp gehaald deze koste €0,40 voor dat geld kun je niet gaan vijlen dacht ik zo.Bedankt voor de fijne uitleg.

    GREETZ
     
  15. bij mijn vaders auto deed de pomp het helemaal niet. daar heb ik het ringetje helemaal verwijderd en toen stond ie op een mooie speling.
    meestal begint de aircopomp ook telkens aan en uit te tikken als de airco er goed aan moet trekken daaraan kan je vaak ook goed horen dat de speling te groot is.
     
  16. Begint hier ook slechter te werken terwijl de airco vorig jaar is bijgevuld. Vrijdag ook maar eens bovenstaande proberen. bedankt in ieder geval :)
     
  17. #17 Mike, 19 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2011
    Hmmm dit probleem heb ik vermoed ik nu ook.

    Vanmiddag toen ik van mijn werk wegreed heerlijk koude airco, na 20 minuten rijden geen koude lucht meer.
     
  18. Bij mij na de reparatie van vorig jaar nog steeds een goed werkende airco.
    Dus wanneer je eerst wel koude lucht hebt en daarna niet meer is waarschijnlijk bovenstaande de oplossing.
    Luchtspleet evt. meten met voelermaatje.
    Succes.
     
  19. Zal het morgen nog eens testen.

    Indien het morgenochtend en morgenmiddag als ik uit mijn werk kom wel koud is, maar met warme motor niet meer, dan heb ik waarschijnlijk ook teveel speling.

    Mocht ie meteen al niet koud worden dan heb ik denk ik een lek.
     
  20. Vorige zomer ook 1 of 2 keer meegemaakt maar daarna niet meer, helaas vandaag hetzelfde verhaal als Mike, na +/- 20 minuten was het over met de koude lucht.

    Van het weekend maar eens kijken of ik het zelf voor elkaar krijg met deze handleiding.
     

Deel Deze Pagina